Belastingen op T-bills
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Belastingen op T-bills
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het aankopen van T-Bills en de fiscaliteit hieromtrent. Via Mexem (Interactive Brokers) kan je T-bills kopen; dit zijn zero coupon staatsobligaties die onder pari worden verkocht. Zoals ik het zie is er ook op T-bills geen RV van toepassing, omdat je niet meer dan de face value ontvangt op de maturty date. De T-bill op een jaar kan nu voor 95 gekocht worden. Enige risico in mijn optiek is sterke bewegingen in de prijs van de dollar. Maar ik hoor graag jullie mening, en nog liever, ervaring!
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Belastingen op T-bills
Ik heb geen ervaring, maar ik wil graag een misverstand rechtzetten. In het algemeen is RV verschuldigd op het verschil tussen uitgifteprijs en wat je krijgt op vervaldag. Aangezien T-bills onder pari worden uitgegeven, betaal je RV op het volledige rendement. Dus niet interessant.Jazzchills schreef: ↑8 november 2023, 12:04 Zoals ik het zie is er ook op T-bills geen RV van toepassing, omdat je niet meer dan de face value ontvangt op de maturty date.
Er kan nog een 2e adder onder het gras zitten. Iemand als Tycoon weet dit beter dan ik. Als T-bills niet als aparte uitgifte beschouwd worden (dat weet ik dus niet), maar "on tap" dan geldt niet de specifieke uitgifteprijs van de T-bill die je koopt, maar als het ware de referentie van de T-bills.
Weet jij precies hoe het zit, Tycoon? Bedankt alvast.
Beter US government bonds kopen op de secundaire markt met lage coupon. Dan zijn er geen onaangename verrassingen mogelijk.Tycoon schreef: ↑7 november 2023, 15:46
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Vb US912828ZT04
United States of America 0,25% 20/25
5% netto als je die koopt aan lage kosten
United States of America 0,25% 20/25
5% netto als je die koopt aan lage kosten
-
- Newbie
- Contacteer:
Toch lees ik bij Goldwasser (expert ogv obligaties) volgende uitleg :huisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 12:29Ik heb geen ervaring, maar ik wil graag een misverstand rechtzetten. In het algemeen is RV verschuldigd op het verschil tussen uitgifteprijs en wat je krijgt op vervaldag. Aangezien T-bills onder pari worden uitgegeven, betaal je RV op het volledige rendement. Dus niet interessant.Jazzchills schreef: ↑8 november 2023, 12:04 Zoals ik het zie is er ook op T-bills geen RV van toepassing, omdat je niet meer dan de face value ontvangt op de maturty date.
Er kan nog een 2e adder onder het gras zitten. Iemand als Tycoon weet dit beter dan ik. Als T-bills niet als aparte uitgifte beschouwd worden (dat weet ik dus niet), maar "on tap" dan geldt niet de specifieke uitgifteprijs van de T-bill die je koopt, maar als het ware de referentie van de T-bills.
Weet jij precies hoe het zit, Tycoon? Bedankt alvast.Beter US government bonds kopen op de secundaire markt met lage coupon. Dan zijn er geen onaangename verrassingen mogelijk.Tycoon schreef: ↑7 november 2023, 15:46
Oblis besteedt vandaag aandacht aan 5 obligaties met een coupon van 0%. Op het eerste gezicht lijken deze obligaties niet interessant, maar we zullen zien dat ze wel degelijk iets te bieden hebben aan de belegger.
De geselecteerde obligaties noteren allemaal onder pari, maar de terugbetaling gebeurt aan 100%. Het rendement wordt dus bepaald door het verschil tussen de aankoopprijs en de koers van 100% die de belegger ontvangt op de afloopdatum.
Het feit dat deze obligaties onder pari noteren, maakt ze fiscaal interessant voor Belgische ingezeten beleggers. De roerende voorheffing is namelijk alleen van toepassing op de coupon (die dus 0% bedraagt) en niet op het rendement.
En ook bij Testaankoop zegt men na onderzoek:
Meerwaarde niet belast
Maar waarom vandaag een obligatie met nulcoupon aanraden? Omdat de koers ervan fors is gedaald. Nu de rentevoeten in stijgende lijn gaan, hangen er aan de nieuwe obligaties gullere coupons vast dan aan de oude.
Als beleggers nu nog oude obligaties kopen, doen ze dat enkel tegen soldenprijzen. De desbetreffende obligatie noteert thans tegen 90% van de op eindvervaldag uitgekeerde waarde. Wie ze koopt, betaalt nu dus 90, maar krijgt binnen 5 jaar wel 100.
De winst (10) komt neer op een rendement van 2,25% per jaar. En die zal niet worden belast. Want de regel is glashelder: enkel indien u op eindvervaldag méér krijgt dan de prijs waartegen de obligatie werd uitgegeven, wordt u belast.
Aangezien de uitgifteprijs gelijk was aan 101% van de waarde op eindvervaldag, zal er vanuit fiscaal oogpunt geen meerwaarde zijn.
Wat mis ik hier?
De T-bills worden per veiling uitgegeven en worden op vervaldag steeds aan 100% (100$) terugbetaald. Bij de T-bills met een looptijd van meer dan 1 maand ( 4 weeks) heb je de oorspronkelijke veiling en meestal nog een paar tap issues (bijkomende veilingen). Dat zijn de opvolgende veilingen waarbij nieuw geld wordt opgehaald met dezelfde vervaldag als de eerste uitgifte. Die Taps hebben hun eigen veilingsprijs en bijhorende yield. Voor ons Belgen (particulieren) is het niet duidelijk of die Tap verwisselbaar (fungible) zijn met de oorspronkelijke veiling of apart, dus met hun eigen veilingsprijs, worden beschouwd. Dat laatste is als de US treasury voor de T-bill een nieuwe tranche van die serie bij de tap uitgeeft Als ze verwisselbaar/fungibel zijn dus niet te onderscheiden van de oude, ze zitten allen in dezelfde tranche telt de oorspronkelijke uitgifteprijs voor de meerwaardebelasting.huisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 12:29Ik heb geen ervaring, maar ik wil graag een misverstand rechtzetten. In het algemeen is RV verschuldigd op het verschil tussen uitgifteprijs en wat je krijgt op vervaldag. Aangezien T-bills onder pari worden uitgegeven, betaal je RV op het volledige rendement. Dus niet interessant.Jazzchills schreef: ↑8 november 2023, 12:04 Zoals ik het zie is er ook op T-bills geen RV van toepassing, omdat je niet meer dan de face value ontvangt op de maturty date.
Weet jij precies hoe het zit, Tycoon? Bedankt alvast.Beter US government bonds kopen op de secundaire markt met lage coupon. Dan zijn er geen onaangename verrassingen mogelijk.Tycoon schreef: ↑7 november 2023, 15:46
Zo werd de 17-week (119 dagen) Bill CUSIP 912797HX8 op 5/9/2023 uitgegeven met vervaldag 2/1/2024. Maar diezelfde CUSIP werd ook nog als 8 week (56 dagen) Bill op 7/11/2023 heruitgegeven. Zie Bill term 8 en 17-week bij
https://treasurydirect.gov/auctions/ann ... d-results/
Is die heruitgave een nieuwe of niet voor de Belgische fiscus? Ik zou zeggen van niet omdat die dezelfde CUSIP heeft als de 17-weeks. Dus voor de fiscus aan 98.238139% (5/9/2023) i.p.v. 99.175556% (7/11/2023) werd uitgegeven. Je dus op bijna 2% RV mag betalen. De uitgifteprijs is die van de competitive bid. Ze hebben ook nog de gemiddelde prijs voor de non-competitive maar dan wordt het helemaal ingewikkeld.
Daarnaast kunnen enkel maar banken (primary dealers) en institutionelen rechtstreeks bij de US Treasury Bills aankopen. Waardoor het voor ons Belgen (particulieren) onmogelijk is om te bewijzen dat het die latere met maar 0,83% voor de RV is.
Voor de 52-weeks van 2022 vind je mogelijk een heruitgifte in 2023. De 52-weeks 912796ZD4 met vervaldag 30/11/2023 werd op 29/11/2022 uitgegeven aan 95.394389%
en werd op 28/8/2023 nog eens als een 13 weeks (3 maand) Bill geveild aan 98.650167%. Op vervaldag berekend de fiscus de meerwaarde( 30% RV) op het verschil tussen 100 en 95.394389. Zie in de tabel bij resultaten op https://treasurydirect.gov/marketable-s ... ury-bills/
Laatst gewijzigd door Tycoon op 8 november 2023, 15:15, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
@Tycoon: bedankt !
-
- Newbie
- Contacteer:
@ Tycoon: bedankt, duidelijk!