Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Al zou er genoeg lithium zijn, dan nog is opwekking van stroom om alle wagen te laden een probleem.
En DIT probleem is niet op te lossen zonder kernenergie en fossiele brandstoffen.
Het rendement op dat moment is enorm laag waardoor direct rijden op fossiel veel goedkoper, milieu-vriendelijker en voor efficienter is.
Immers, EV rijders hebben een netwerk nodig dat 24/7 voldoende stroom moet opwekken, ongeacht de vraag, hierdoor wordt enorm veel energie verspild.
Waar de fossiele rijder slechts verbruikt als hij in beweging is.
M.a.w. een EV verbruikt 24/7 stroom, gebruikt of niet.....de fossiel kan je bv 1 jaar stil laten staan en verbruikt niks.
Iets wat EV rijders en politiekers alsook groenen maar niet willen snappen.
Vrijwel alle EV's worden 's nachts geladen (goedkope stroom) en dus moeten de centrales 24/7 op maximale capaciteit draaien, ongeacht wat panelen en molentjes opbrengen. De verspilling van energie is enorm, want diezelfde centrales kan je niet even hoger en lager zetten....het zijn stoommachines die onder stoom moeten blijven, dag en nacht anders vallen ze voor weken uit.
EV = verspilling tot en met.
En DIT probleem is niet op te lossen zonder kernenergie en fossiele brandstoffen.
Het rendement op dat moment is enorm laag waardoor direct rijden op fossiel veel goedkoper, milieu-vriendelijker en voor efficienter is.
Immers, EV rijders hebben een netwerk nodig dat 24/7 voldoende stroom moet opwekken, ongeacht de vraag, hierdoor wordt enorm veel energie verspild.
Waar de fossiele rijder slechts verbruikt als hij in beweging is.
M.a.w. een EV verbruikt 24/7 stroom, gebruikt of niet.....de fossiel kan je bv 1 jaar stil laten staan en verbruikt niks.
Iets wat EV rijders en politiekers alsook groenen maar niet willen snappen.
Vrijwel alle EV's worden 's nachts geladen (goedkope stroom) en dus moeten de centrales 24/7 op maximale capaciteit draaien, ongeacht wat panelen en molentjes opbrengen. De verspilling van energie is enorm, want diezelfde centrales kan je niet even hoger en lager zetten....het zijn stoommachines die onder stoom moeten blijven, dag en nacht anders vallen ze voor weken uit.
EV = verspilling tot en met.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Winst van gisteren weggevaagd. Gisteren was er een koper. Vandaag niet.
Eerste uur van de dag : Recht naar omlaag.
Door geautomatiseerde handel. Je speelt tegen een algoritme en heeft niets meer met vraag en aanbod te maken op basis van de prestaties van AMG.
En dan heb je nog die Marktmanipulatie : - Sorry Jongens, daar kunnen we niet tegenop
https://www.afr.com/companies/mining/ch ... 025-p5eevb
MinRes geeft de schuld aan ‘manipulatie’ voor de daling van de lithiumprijzen.
Mineral Resources zegt dat de lithiummarkten worden gemanipuleerd om de prijzen te drukken in een sector die nog steeds wordt gedomineerd door producenten van batterijchemicaliën in China.
Het bedrijf zei dat er niets fundamenteel mis is met de vraag, en dat “marktmanipulatie” een factor was in zachtere prijzen in een analistengesprek op woensdag.
"Er wordt momenteel veel in papier gehandeld op de [lithium]markt", zegt James Bruce, hoofd investor relations bij MinRes.
De opmerkingen van de heer Bruce komen nadat de Guangzhou Futures Exchange in juli futurescontracten op de levering van lithiumcarbonaat begon aan te bieden. Veel marktdeelnemers zijn van mening dat de futures in Guangzhou het sentiment rond de lithiumprijzen hebben ondermijnd.
Eerste uur van de dag : Recht naar omlaag.
Door geautomatiseerde handel. Je speelt tegen een algoritme en heeft niets meer met vraag en aanbod te maken op basis van de prestaties van AMG.
En dan heb je nog die Marktmanipulatie : - Sorry Jongens, daar kunnen we niet tegenop
https://www.afr.com/companies/mining/ch ... 025-p5eevb
MinRes geeft de schuld aan ‘manipulatie’ voor de daling van de lithiumprijzen.
Mineral Resources zegt dat de lithiummarkten worden gemanipuleerd om de prijzen te drukken in een sector die nog steeds wordt gedomineerd door producenten van batterijchemicaliën in China.
Het bedrijf zei dat er niets fundamenteel mis is met de vraag, en dat “marktmanipulatie” een factor was in zachtere prijzen in een analistengesprek op woensdag.
"Er wordt momenteel veel in papier gehandeld op de [lithium]markt", zegt James Bruce, hoofd investor relations bij MinRes.
De opmerkingen van de heer Bruce komen nadat de Guangzhou Futures Exchange in juli futurescontracten op de levering van lithiumcarbonaat begon aan te bieden. Veel marktdeelnemers zijn van mening dat de futures in Guangzhou het sentiment rond de lithiumprijzen hebben ondermijnd.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
AMG ; Vandaag, andermaal een - 3,20 % op het koersbord, na _2,28 % gisteren ( of daaromtrent) :
Waar niemand het over heeft is de schuldgraad (rond 1), ten opzichte van EV. Dat is serieus laag.
K/W van rond de 5.3, etc. EV/Ebidta verhouding rond de 3,39 meen ik.
Bron: marketscreener. En ik neem deze bron met een korreltje zout. Maar dan nog.
Lijkt mij nogal belangrijk.
Wanneer je met dergelijke fundamentals nog niet relatief veilig kan instappen op dit niveau, gaat het mis in beleggingsland. Zonder dus bij de eerste beste tegenwind meteen fors afgeslacht te worden door het gilde bij een update?
De vraag zou eerder moeten zijn: waarom staan we zo waanzinnig laag
- Zolang aandelen uitgeleend kunnen/mogen worden is/blijft het voor bepaalde partijen aantrekkelijk en redelijk gemakkelijk om een aandelenkoers te sturen. Lijkt me duidelijk.
We gaan het zien morgenavond ( resultaten zullen niet goed zijn. Lijkt me duidelijk. Maar, ...bedrijf heeft wel waarde.
Energietransitie / mobiliteits-transitie / als leverancier van Lithium ( 6,5 % Lithium / Mibhra mijn in Brazilie, en in 2026 , 1e Lithium productie in Zinnwald (Duits / Tsjechische grens ; 25 % belang) - We gaan het zien.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AMG Critical Materials N.V. (“AMG”, EURONEXT AMSTERDAM: “AMG”) will release its third quarter 2023 financial results on Wednesday, November 8, 2023, at approximately 18:00 CET. AMG will host a conference call to discuss its financial results for the third quarter of 2023 at 19:00 CET (18:00 GMT / 1:00PM EST) on Wednesday, November 8, 2023.
Waar niemand het over heeft is de schuldgraad (rond 1), ten opzichte van EV. Dat is serieus laag.
K/W van rond de 5.3, etc. EV/Ebidta verhouding rond de 3,39 meen ik.
Bron: marketscreener. En ik neem deze bron met een korreltje zout. Maar dan nog.
Lijkt mij nogal belangrijk.
Wanneer je met dergelijke fundamentals nog niet relatief veilig kan instappen op dit niveau, gaat het mis in beleggingsland. Zonder dus bij de eerste beste tegenwind meteen fors afgeslacht te worden door het gilde bij een update?
De vraag zou eerder moeten zijn: waarom staan we zo waanzinnig laag
- Zolang aandelen uitgeleend kunnen/mogen worden is/blijft het voor bepaalde partijen aantrekkelijk en redelijk gemakkelijk om een aandelenkoers te sturen. Lijkt me duidelijk.
We gaan het zien morgenavond ( resultaten zullen niet goed zijn. Lijkt me duidelijk. Maar, ...bedrijf heeft wel waarde.
Energietransitie / mobiliteits-transitie / als leverancier van Lithium ( 6,5 % Lithium / Mibhra mijn in Brazilie, en in 2026 , 1e Lithium productie in Zinnwald (Duits / Tsjechische grens ; 25 % belang) - We gaan het zien.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AMG Critical Materials N.V. (“AMG”, EURONEXT AMSTERDAM: “AMG”) will release its third quarter 2023 financial results on Wednesday, November 8, 2023, at approximately 18:00 CET. AMG will host a conference call to discuss its financial results for the third quarter of 2023 at 19:00 CET (18:00 GMT / 1:00PM EST) on Wednesday, November 8, 2023.
-
- Hero Member
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik houd er rekening mee dat de koers nog fors kan dalen, te weinig vraag naar EV's en het (potentiële) aanbod wordt met de regelmaat van de klok groter. Basic economics: weinig vraag / veel aanbod. Zo eenvoudig is het vandaag vrees ik.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik ben er van overtuigd dat AMG vandaag ( 18.00 ) gaat komen met cijfers en een outlook die geen aanleiding meer mogen zijn om vanaf dit niveau nog verder te dalen. Desondanks kan de koersreactie (zeer) negatief zijn. De beurs is op tot zekere hoogte geworden tot een soort Holland Casino. Als de computerprogramma’s / algo’s evt in samenhang met shorters morgen opnieuw zuidwaarts wijzen gaan we zuidwaarts. De tijd dat echte beleggers op basis van cijfers hoofdzakelijk de koersreactie bepalen ligt ver achter ons. Ik heb het meegemaakt met een evenwichtig stabiel fonds als Vopak. Dat daalde bij licht verslechterde vooruitzichten van 50 naar 17 om vervolgens daarna doodleuk weer te verdubbelen tot 35. Dat allemaal terwijl er fundamenteel slechts relatief kleine veranderingen plaatsvonden.
Ik koop desondanks vandaag (klein) bij, gewoon, omdat het bedrijf bij de huidige koers veel meer waard is.
En gisteren nog eens naar de fundamentals van AMG gekeken, en het aandeel staat in mijn ogen absurd laag gewaardeerd. Dus ik heb bijkoop neergezet op nog een paar sl niveau's. Wanneer de piepelbrigade zo nodig morgen de boel helemaal in elkaar moet trappen, wil ik graag een plukje van die geleende stukken voor een absolute bodemprijs.
Winnen doe je nooit van dat soort figuren, dan maar een graantje meepikken.
En eens zien waar we over een tijdje staan.
Ik koop desondanks vandaag (klein) bij, gewoon, omdat het bedrijf bij de huidige koers veel meer waard is.
En gisteren nog eens naar de fundamentals van AMG gekeken, en het aandeel staat in mijn ogen absurd laag gewaardeerd. Dus ik heb bijkoop neergezet op nog een paar sl niveau's. Wanneer de piepelbrigade zo nodig morgen de boel helemaal in elkaar moet trappen, wil ik graag een plukje van die geleende stukken voor een absolute bodemprijs.
Winnen doe je nooit van dat soort figuren, dan maar een graantje meepikken.
En eens zien waar we over een tijdje staan.
-
- Hero Member
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik moet je teleurstellen - net even gekeken en morgen gaat AMG minstens 10-15% omlaag en potentieel zelfs 20-30%.lanciared schreef: ↑8 november 2023, 14:29 Ik ben er van overtuigd dat AMG vandaag ( 18.00 ) gaat komen met cijfers en een outlook die geen aanleiding meer mogen zijn om vanaf dit niveau nog verder te dalen. Desondanks kan de koersreactie (zeer) negatief zijn. De beurs is op tot zekere hoogte geworden tot een soort Holland Casino. Als de computerprogramma’s / algo’s evt in samenhang met shorters morgen opnieuw zuidwaarts wijzen gaan we zuidwaarts. De tijd dat echte beleggers op basis van cijfers hoofdzakelijk de koersreactie bepalen ligt ver achter ons. Ik heb het meegemaakt met een evenwichtig stabiel fonds als Vopak. Dat daalde bij licht verslechterde vooruitzichten van 50 naar 17 om vervolgens daarna doodleuk weer te verdubbelen tot 35. Dat allemaal terwijl er fundamenteel slechts relatief kleine veranderingen plaatsvonden.
Ik koop desondanks vandaag (klein) bij, gewoon, omdat het bedrijf bij de huidige koers veel meer waard is.
En gisteren nog eens naar de fundamentals van AMG gekeken, en het aandeel staat in mijn ogen absurd laag gewaardeerd. Dus ik heb bijkoop neergezet op nog een paar sl niveau's. Wanneer de piepelbrigade zo nodig morgen de boel helemaal in elkaar moet trappen, wil ik graag een plukje van die geleende stukken voor een absolute bodemprijs.
Winnen doe je nooit van dat soort figuren, dan maar een graantje meepikken.
En eens zien waar we over een tijdje staan.
Rapportering mgmt is weer top
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Cijfers zijn gewoon waanzinnig slecht. Net income is bijna 0. Outlook voor dit jaar gaat van 350-380mio Ebidta naar 320. Bijdrage van nieuwe projecten uitgesteld tot later in. 2024. Over de outlook voor volgend jaar spreken ze over verassende lithiumprijzen, onzekerheid, blabla. Guidance van... 200 mio ebidta.
Shorts gaan een topdag hebben vandaag. Wordt wel dé play op stijgende lithiumprijzen volgend jaar.
Edit: Aandeel in vrije val -25% al naar €17,3.
Shorts gaan een topdag hebben vandaag. Wordt wel dé play op stijgende lithiumprijzen volgend jaar.
Edit: Aandeel in vrije val -25% al naar €17,3.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door ABM Financial News op donderdag 9 november 2023 ; Uur:10.03
Beursblik : ING op Kopen, Koopadvies blijft staan, op 50 euro
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft bij de cijfers over het derde kwartaal teleurgesteld met een winstwaarschuwing na een fors tegenvallend EBITDA-resultaat. Dat stelde ING donderdag in een rapport.
De EBITDA was 15 procent lager dan de consensusverwachting. AMG verlaagde de outlook voor heel 2023 naar 320 miljoen dollar. Dat is 9 procent onder de consensus van 352 miljoen dollar, aldus analist Stijn Demeester van ING.
Ook werd de uitbreiding van de capaciteit in Brazilië verschoven van de tweede helft van dit jaar naar de eerste helft van 2024, door uitstel van leveringen. In combinatie met de veel lager dan verwachte prijzen van lithium ligt de EBITDA-verwachting voor 2024 van 200 miljoen dollar liefst 56 procent onder de consensus van 356 miljoen dollar, aldus ING.
Als de lithiumprijzen volgend jaar zouden herstellen, zou dit wel weer erg mee kunnen vallen, tekende ING daarbij aan, want AMG gaat bij de outlook van 200 miljoen dollar uit van de huidige prijzen.
AMG verdeelt het bedrijf vanaf volgend jaar in drie divisies AMG Lithium, AMG Vanadium en AMG Technologies. Dit helpt om niet te afhankelijk te zijn van individuele bestuurders, stelt het bedrijf, en maakt het gemakkelijker om hun opvolgers klaar te stomen. Ook geeft dit het bedrijf strategische flexibiliteit voor "het diversificeren van het eigen vermogen in verschillende vormen."
Het aandeel stond donderdag 21,1 procent lager op 18,29 euro. ING heeft een koopadvies met een koersdoel van 50,00 euro.
Bron: ABM Financial News
Beursblik : ING op Kopen, Koopadvies blijft staan, op 50 euro
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft bij de cijfers over het derde kwartaal teleurgesteld met een winstwaarschuwing na een fors tegenvallend EBITDA-resultaat. Dat stelde ING donderdag in een rapport.
De EBITDA was 15 procent lager dan de consensusverwachting. AMG verlaagde de outlook voor heel 2023 naar 320 miljoen dollar. Dat is 9 procent onder de consensus van 352 miljoen dollar, aldus analist Stijn Demeester van ING.
Ook werd de uitbreiding van de capaciteit in Brazilië verschoven van de tweede helft van dit jaar naar de eerste helft van 2024, door uitstel van leveringen. In combinatie met de veel lager dan verwachte prijzen van lithium ligt de EBITDA-verwachting voor 2024 van 200 miljoen dollar liefst 56 procent onder de consensus van 356 miljoen dollar, aldus ING.
Als de lithiumprijzen volgend jaar zouden herstellen, zou dit wel weer erg mee kunnen vallen, tekende ING daarbij aan, want AMG gaat bij de outlook van 200 miljoen dollar uit van de huidige prijzen.
AMG verdeelt het bedrijf vanaf volgend jaar in drie divisies AMG Lithium, AMG Vanadium en AMG Technologies. Dit helpt om niet te afhankelijk te zijn van individuele bestuurders, stelt het bedrijf, en maakt het gemakkelijker om hun opvolgers klaar te stomen. Ook geeft dit het bedrijf strategische flexibiliteit voor "het diversificeren van het eigen vermogen in verschillende vormen."
Het aandeel stond donderdag 21,1 procent lager op 18,29 euro. ING heeft een koopadvies met een koersdoel van 50,00 euro.
Bron: ABM Financial News
Laatst gewijzigd door lanciared op 9 november 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 jul 2016
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Zo af en toe schrijf ik een put op zwaar afgestrafte aandelen.
Vandaag dus AMG put juni '24 strike 18€ aan 3,2. Bij uitoefening betaal ik dan effectief 15€. Gokje waard.
Vandaag dus AMG put juni '24 strike 18€ aan 3,2. Bij uitoefening betaal ik dan effectief 15€. Gokje waard.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Antwoord aan hierboven : ..... Gokje waard ...
Lijkt me geen gokje, maar een erg verstandige zet. Kan de tegenpartij niet goed begrijpen.
AMG : - Voor het moment een waanzinnige waardering.
Huidige marktkapitalisatie, ( daarnet, een uurtje terug ) maar een heel klein beetje boven de 500 milj euro.
Alleen al de Vanadium afdeling ( met verdubbeling van 3.000 ton naar 6.000 ton - Ohio 2, sinds Q2 ) is al meer waard.
Betekent ( en met ook een verhoging van Lithium productie ( Mibra mijn ) van 90.000 naar 130.000 ton ; - en het opzetten van de 1e Lithiumhydroxide faciliteit in Europa, vlak nabij de produktie sites van Volkswagen, BMW, Mercedes en Tesla dat de waarde van de Lithium afdeling op 0 ( Zero) gezet is.
Ook AMG Technologies draait heel erg goed, met hoogste aantal nieuwe orders, voor luchtvaart / ruimtevaart - Gewoon op 0 ( zero)
Beiden dus waarde op 0 ( zero ) gezet.
Andermaal ; Gisteren te beluisteren in de Conference Call ; Vanaf 1 januari wordt AMG opgesplitst in 3 :
_AMG Lithium
_AMG Vanadium
_AMG Technologies
AMG Technologies zal verkocht worden in de loop van 2024.
Gevolgd door andere afsplitsingen van onderdelen.
Komt de waarde van de bedrijven / onderdelen naar boven ( al min. 400 mln $ bij Vanadium )
Alleen AMG Vanadium zal verkocht kunnen worden voor een bedrag tussen de 800 mln, en 1 miljard $ - // - ongeveer al een 30 euro per aandeel )
Resultaten, eerste 9 maanden waren in zijn geheel niet zo slecht .( maar die Lithiumprijzen, in vrije val !!) - ( maar zal niet blijven duren )
Maar alleen al maar opnieuw die winstwaarschuwing ( EBIDTA van 350-380 mln, naar 320 mln $ dit jaar !) - ( 2022 : 343 mln $ , dacht ik )
( Valt in zijn geheel nog wel mee, rekening houdend met die dramatische prijsval van lithium, en ja : idem : ook bij Vanadium !)
AMG bevindt zich in een fameuze groeimarkt, met de uitbreidingen, die er geweest zijn, en met alle projecten, die nog op stapel staan
( Lithiumhydroxide produktie in Bitterfeld - 1e module van 20.000 ton klaar - Er komen er in totaal 5. Twijfel er niet aan, dat onder de één of andere vorm autofabrikanten, voor zekerheid in hun toevoer, hier gaan mee ingaan, zodat ze wat vlugger kunnen bijgeplaatst worden)
AMG : Cijfers en vooruitzichten vielen erg tegen ( maar was toch wel gekend, met deze dramatische val van de Lithium prijzen) - ( en koers was al van 49,5 euro naar 23 euro gegaan ) ; maar toch niet zo slecht dat de gehele waarde van de Lithium aktiviteiten en Technologies op 0 ( zero) moet geplaatst worden.
Dus , om af te sluiten , en als antwoord op hierboven : " Lijkt me geen gokje, deze Put schrijven. "
( En AMG : goed gefinancierd, met omstreeks 500 mln $ in kas, en met een lening van nabij de 450 mln, ( ivm Vanadium uitbreiding, Ohio 2) , met een rente van 4,5 %, die pas in 2047 moet afgelost worden. Kortom : AMG zal niet failliet gaan ( waarde van hun Tantalium mijn in Brazilie, waarbij Lithium voor hun oorspronkelijk een bijprodukt was , zal tevens een zekere heel behoorlijke waarde hebben )
Op korte termijn wat onzekerheid ( Lithiumprijzen ! - Maar gaan ooit beslist naar boven ) maar voor de toekomst staat vast dat de vraag ongekend hoog zal blijven.
Lijkt me geen gokje, maar een erg verstandige zet. Kan de tegenpartij niet goed begrijpen.
AMG : - Voor het moment een waanzinnige waardering.
Huidige marktkapitalisatie, ( daarnet, een uurtje terug ) maar een heel klein beetje boven de 500 milj euro.
Alleen al de Vanadium afdeling ( met verdubbeling van 3.000 ton naar 6.000 ton - Ohio 2, sinds Q2 ) is al meer waard.
Betekent ( en met ook een verhoging van Lithium productie ( Mibra mijn ) van 90.000 naar 130.000 ton ; - en het opzetten van de 1e Lithiumhydroxide faciliteit in Europa, vlak nabij de produktie sites van Volkswagen, BMW, Mercedes en Tesla dat de waarde van de Lithium afdeling op 0 ( Zero) gezet is.
Ook AMG Technologies draait heel erg goed, met hoogste aantal nieuwe orders, voor luchtvaart / ruimtevaart - Gewoon op 0 ( zero)
Beiden dus waarde op 0 ( zero ) gezet.
Andermaal ; Gisteren te beluisteren in de Conference Call ; Vanaf 1 januari wordt AMG opgesplitst in 3 :
_AMG Lithium
_AMG Vanadium
_AMG Technologies
AMG Technologies zal verkocht worden in de loop van 2024.
Gevolgd door andere afsplitsingen van onderdelen.
Komt de waarde van de bedrijven / onderdelen naar boven ( al min. 400 mln $ bij Vanadium )
Alleen AMG Vanadium zal verkocht kunnen worden voor een bedrag tussen de 800 mln, en 1 miljard $ - // - ongeveer al een 30 euro per aandeel )
Resultaten, eerste 9 maanden waren in zijn geheel niet zo slecht .( maar die Lithiumprijzen, in vrije val !!) - ( maar zal niet blijven duren )
Maar alleen al maar opnieuw die winstwaarschuwing ( EBIDTA van 350-380 mln, naar 320 mln $ dit jaar !) - ( 2022 : 343 mln $ , dacht ik )
( Valt in zijn geheel nog wel mee, rekening houdend met die dramatische prijsval van lithium, en ja : idem : ook bij Vanadium !)
AMG bevindt zich in een fameuze groeimarkt, met de uitbreidingen, die er geweest zijn, en met alle projecten, die nog op stapel staan
( Lithiumhydroxide produktie in Bitterfeld - 1e module van 20.000 ton klaar - Er komen er in totaal 5. Twijfel er niet aan, dat onder de één of andere vorm autofabrikanten, voor zekerheid in hun toevoer, hier gaan mee ingaan, zodat ze wat vlugger kunnen bijgeplaatst worden)
AMG : Cijfers en vooruitzichten vielen erg tegen ( maar was toch wel gekend, met deze dramatische val van de Lithium prijzen) - ( en koers was al van 49,5 euro naar 23 euro gegaan ) ; maar toch niet zo slecht dat de gehele waarde van de Lithium aktiviteiten en Technologies op 0 ( zero) moet geplaatst worden.
Dus , om af te sluiten , en als antwoord op hierboven : " Lijkt me geen gokje, deze Put schrijven. "
( En AMG : goed gefinancierd, met omstreeks 500 mln $ in kas, en met een lening van nabij de 450 mln, ( ivm Vanadium uitbreiding, Ohio 2) , met een rente van 4,5 %, die pas in 2047 moet afgelost worden. Kortom : AMG zal niet failliet gaan ( waarde van hun Tantalium mijn in Brazilie, waarbij Lithium voor hun oorspronkelijk een bijprodukt was , zal tevens een zekere heel behoorlijke waarde hebben )
Op korte termijn wat onzekerheid ( Lithiumprijzen ! - Maar gaan ooit beslist naar boven ) maar voor de toekomst staat vast dat de vraag ongekend hoog zal blijven.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ben benieuwd met hoeveel de toekomstige winsten worden aangepast.
Met EBITDA van 400mln in 2025 is er een winst van omstreeks 200 mln. Dat is een WPA van 6.5. Dat geeft KW bij koers 18,5 euro van nog geen 3 wat voor een aandeel in deze sector met hun vooruitzichten gewoon belachelijk goedkoop is.
Maar bij stijgende Lithiumprijs wordt het ( door al hun uitbreidingen, en opgezette nieuw Lithiumhydroxide productiesite ) heel wat meer dan die 400 mln $.
Gevolg : een K/W ( 2025 ) van heel wat lager dan 3 , ( bij een koers van 20 euro).
Met EBITDA van 400mln in 2025 is er een winst van omstreeks 200 mln. Dat is een WPA van 6.5. Dat geeft KW bij koers 18,5 euro van nog geen 3 wat voor een aandeel in deze sector met hun vooruitzichten gewoon belachelijk goedkoop is.
Maar bij stijgende Lithiumprijs wordt het ( door al hun uitbreidingen, en opgezette nieuw Lithiumhydroxide productiesite ) heel wat meer dan die 400 mln $.
Gevolg : een K/W ( 2025 ) van heel wat lager dan 3 , ( bij een koers van 20 euro).
-
- Full Member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 mar 2021
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Vandaag AMG voor het eerst gekocht. Ik heb lang getwijfeld tussen Global X lithium&battery tech ETF of AMG en Albemarle.
Albemarle nog niet ingestapt, maar aan deze koers zeker koopwaardig.
Albemarle nog niet ingestapt, maar aan deze koers zeker koopwaardig.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Heb vandaag mijn positie in Albemarle verdubbeld aan 114 usd/share. Aandeel is echt oversold.
Ben ook ingestapt in Quidelortho à 58 usd/share. Lijkt mij een koopje op dit moment gezien de huidige cijfers.
Ben ook ingestapt in Quidelortho à 58 usd/share. Lijkt mij een koopje op dit moment gezien de huidige cijfers.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
GoCar, David Leclercq - 13 Dec. 2014 :
Nieuwe tekorten bedreigen de toekomst van elektrische auto’s
In Europa is afgesproken om over te stappen op elektrische auto’s. En het zal verplicht zijn vanaf 1 januari 2035. Er zijn echter een aantal factoren die deze overgang kunnen verstoren. Volgens een studie van Transport & Environment hebben Europese autofabrikanten de levering van essentiële metalen voor accu’s niet verzekerd. Er zou dus een tekort kunnen ontstaan. Of hoe de geschiedenis zich zou kunnen herhalen.
In Europa wordt het kiezen voor elektrische aandrijving verplicht voor nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2035. Deze omschakeling zal radicaal en onomkeerbaar zijn, aangezien de maatregel in steen gebeiteld is. Natuurlijk zullen auto’s met verbrandingsmotoren nog steeds kunnen rondrijden, maar ze zullen waarschijnlijk vrij snel verdwijnen, omdat je logischerwijze kan verwachten dat er verkeersbeperkingen op zullen worden toegepast.
Dat gezegd zijnde, zijn er parameters waar de eurocraten geen rekening mee hebben gehouden: de levering van essentiële metalen voor batterijen. Dit kwam naar voren in een recent onderzoek van de onafhankelijke organisatie Transport & Environment (T&E), waaruit bleek dat Europese autofabrikanten minder dan een vijfde van de hoeveelheden kobalt, lithium en nikkel hadden bemachtigd die nodig zijn om hun verkoopdoelstellingen voor 2030 te halen.
Een serieus probleem?
Deze situatie zou de positie van de Europese autofabrikanten opnieuw kunnen verzwakken. Hoewel de autoriteiten en fabrikanten proberen om de batterijproductie te repatriëren naar het Oude Continent (denk maar aan de Automotive Cells Company-fabriek in Duinkerke), moeten deze fabrieken natuurlijk wel van grondstoffen worden voorzien. En dat lijkt niet zo vanzelfsprekend. De situatie lijkt des te clownesker omdat fabrikanten als Tesla lang geleden het voortouw hebben genomen, terwijl de Chinezen de hele waardeketen beheersen, van de winning van grondstoffen tot de productie van batterijen.
Tot slot benadrukt Transport & Environment het feit dat heel weinig Europese fabrikanten samenwerken met start-ups of bedrijven die gespecialiseerd zijn in batterijcomponenten of mineraalverwerking. Voor analisten is deze situatie zorgwekkend, omdat het onze fabrikanten blootstelt aan nog grotere risico’s, vooral in een tijd waarin de spanningen tussen China en het Westen toenemen. T&E wijst erop dat de vraag naar lithium tussen nu en 2030 zal verviervoudigen en dat er tegen die tijd al tekorten worden voorspeld (in de orde van 390.000 ton). Er zijn dus Europese mijnbouwprojecten nodig. Maar het duurt lang voordat deze klaar zijn, omdat het minstens 5 jaar duurt voordat een project met een industriële dimensie vorm krijgt. De tijd dringt.
Het is duidelijk dat fabrikanten een heel kort geheugen hebben, want we mogen niet vergeten dat de tekorten aan chips die ons in 2020 troffen, al het gevolg waren van een gebrek aan anticipatie en leveringszekerheid. Moet de geschiedenis zich herhalen ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, ondertussen, gelijk elkeen kon vaststellen afgelopen maanden : Prijs van lithium(carbonaat) in Yuan op de Chinese termijnmarkt gedaald van pakweg 300.000 yuan / ton naar momenteel 97.500 yuan. ( Onafgebroken glijbaan)
Tal van artikels afgelopen maanden ook te vinden, waar geschreven en uitgelegd werd over marktmanipulatie in China van de Lithium markt.
( Chinezen houden innig van speculatie en risico positie's innemen. )
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Bij ons, of beter gezegd in Amsterdam, AMX , koers van AMG door het putje.
Inside Beleggen ( Danny Reweghs - trends ) is echter vast geworden op de Lithium prijs ( voor de komende maanden ) heeft een Lithium ETF in zijn voorbeeldportefeuille gestoken, meende ik , en is gecharmeerd door AMG, met een koopadvies.
Nieuwe tekorten bedreigen de toekomst van elektrische auto’s
In Europa is afgesproken om over te stappen op elektrische auto’s. En het zal verplicht zijn vanaf 1 januari 2035. Er zijn echter een aantal factoren die deze overgang kunnen verstoren. Volgens een studie van Transport & Environment hebben Europese autofabrikanten de levering van essentiële metalen voor accu’s niet verzekerd. Er zou dus een tekort kunnen ontstaan. Of hoe de geschiedenis zich zou kunnen herhalen.
In Europa wordt het kiezen voor elektrische aandrijving verplicht voor nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2035. Deze omschakeling zal radicaal en onomkeerbaar zijn, aangezien de maatregel in steen gebeiteld is. Natuurlijk zullen auto’s met verbrandingsmotoren nog steeds kunnen rondrijden, maar ze zullen waarschijnlijk vrij snel verdwijnen, omdat je logischerwijze kan verwachten dat er verkeersbeperkingen op zullen worden toegepast.
Dat gezegd zijnde, zijn er parameters waar de eurocraten geen rekening mee hebben gehouden: de levering van essentiële metalen voor batterijen. Dit kwam naar voren in een recent onderzoek van de onafhankelijke organisatie Transport & Environment (T&E), waaruit bleek dat Europese autofabrikanten minder dan een vijfde van de hoeveelheden kobalt, lithium en nikkel hadden bemachtigd die nodig zijn om hun verkoopdoelstellingen voor 2030 te halen.
Een serieus probleem?
Deze situatie zou de positie van de Europese autofabrikanten opnieuw kunnen verzwakken. Hoewel de autoriteiten en fabrikanten proberen om de batterijproductie te repatriëren naar het Oude Continent (denk maar aan de Automotive Cells Company-fabriek in Duinkerke), moeten deze fabrieken natuurlijk wel van grondstoffen worden voorzien. En dat lijkt niet zo vanzelfsprekend. De situatie lijkt des te clownesker omdat fabrikanten als Tesla lang geleden het voortouw hebben genomen, terwijl de Chinezen de hele waardeketen beheersen, van de winning van grondstoffen tot de productie van batterijen.
Tot slot benadrukt Transport & Environment het feit dat heel weinig Europese fabrikanten samenwerken met start-ups of bedrijven die gespecialiseerd zijn in batterijcomponenten of mineraalverwerking. Voor analisten is deze situatie zorgwekkend, omdat het onze fabrikanten blootstelt aan nog grotere risico’s, vooral in een tijd waarin de spanningen tussen China en het Westen toenemen. T&E wijst erop dat de vraag naar lithium tussen nu en 2030 zal verviervoudigen en dat er tegen die tijd al tekorten worden voorspeld (in de orde van 390.000 ton). Er zijn dus Europese mijnbouwprojecten nodig. Maar het duurt lang voordat deze klaar zijn, omdat het minstens 5 jaar duurt voordat een project met een industriële dimensie vorm krijgt. De tijd dringt.
Het is duidelijk dat fabrikanten een heel kort geheugen hebben, want we mogen niet vergeten dat de tekorten aan chips die ons in 2020 troffen, al het gevolg waren van een gebrek aan anticipatie en leveringszekerheid. Moet de geschiedenis zich herhalen ?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, ondertussen, gelijk elkeen kon vaststellen afgelopen maanden : Prijs van lithium(carbonaat) in Yuan op de Chinese termijnmarkt gedaald van pakweg 300.000 yuan / ton naar momenteel 97.500 yuan. ( Onafgebroken glijbaan)
Tal van artikels afgelopen maanden ook te vinden, waar geschreven en uitgelegd werd over marktmanipulatie in China van de Lithium markt.
( Chinezen houden innig van speculatie en risico positie's innemen. )
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Bij ons, of beter gezegd in Amsterdam, AMX , koers van AMG door het putje.
Inside Beleggen ( Danny Reweghs - trends ) is echter vast geworden op de Lithium prijs ( voor de komende maanden ) heeft een Lithium ETF in zijn voorbeeldportefeuille gestoken, meende ik , en is gecharmeerd door AMG, met een koopadvies.
Laatst gewijzigd door lanciared op 15 december 2023, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
In de VS hebben ze in het Salton Sea meer ondertussen ontdekt dat er nog veel meer Lithium in zit als eerst gedacht.
Goed voor 375 miljoen voertuigen.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... r-AA1kTn8N
Goed voor 375 miljoen voertuigen.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... r-AA1kTn8N
Ik verwacht niet dat Lithium het probleem zal zijn het komende decennium. Kijk ook eens naar de behoefte aan koper. En daar zal weinig bij komen aan aanbod zijde.The geothermal activity below the Salton Sea loosens up lithium that can be mined. Due to increased demand for lithium, which is crucial for electric-vehicle battery production, the Salton Sea area is attracting attention, and the extraction of lithium is expected to boost the local economy.[115] The Salton Sea Geothermal brine reservoir is located at depths of approximately 1 to 3 km below ground and contains fluids at temperatures ranging from 250°C to 380°C. Among valuable minerals the brine contains lithium (202 ppm ± 20% , i.e. more than in the Dead Sea, which is 30-40 ppm), rubidium (110 ppm ± 47%), cesium (19.8 ppm ± 15%), bromine (91 ppm ± 31% vs 5000 ppm in the Dead Sea).[116] The lake also comprises chloride, sodium, calcium, potassium and other low-value minerals, that are difficult to separate.[117] All these minerals add up to the total salinity of 24.3 ± 2.8%.
The California Energy Commission estimates the sea might produce 600k metric tons of lithium carbonate per year,[118] of a reserve of 3.4 million tonnes.[119]
In July 2021, General Motors announced that it was partnering with Controlled Thermal Resources to develop a combined lithium extraction and power generation facility in the Hell's Kitchen geothermal field in the Salton Sea, employing a closed-loop process. Brine will be extracted from the ground, with geothermal steam being used to drive a turbine generating electricity, and reacting with the brine to separate the lithium hydroxide and lithium carbonate used for battery production.[120][121]
Berkshire Hathaway Energy has a subsidiary that operates 10 geothermal plants in the area.[16] Berkshire's BHE Renewables division plans to open a lithium carbonate pilot plant in the spring of 2023.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash