S&P 500 INDEX
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: S&P 500 INDEX
S&P 500 is zonder de dividenden.
SPY is ook zonder de dividenden (SPY keert dividenden uit)
CSPX accumuleert de dividenden. Return van CSPX is ongeveer gelijk aan S&P / SPY incl dividenden
CSPY AMS EUR is gelijk aan CSPX USD indien rekening houdend met wisselkoers
Alle 4 dus ongeveer gelijk rendement (zeer licht verschillend want SPY en CSPX tracken de S&P 500 op iets andere manier)
Och ja, dat was ik vergeten die dividenden. Dus wat betreft de wisselkoers kan dit zowel in voor(5Y) als in nadeel(YTD) spelen. 3,4 % minder rendement op YTD. Moet ik me hierbij "slecht" voelen bij mijn keuze van AMS EUR?huisjetuintjefiets schreef: ↑7 november 2023, 19:04S&P 500 is zonder de dividenden.
SPY is ook zonder de dividenden (SPY keert dividenden uit)
CSPX accumuleert de dividenden. Return van CSPX is ongeveer gelijk aan S&P / SPY incl dividenden
CSPY AMS EUR is gelijk aan CSPX USD indien rekening houdend met wisselkoers
Alle 4 dus ongeveer gelijk rendement (zeer licht verschillend want SPY en CSPX tracken de S&P 500 op iets andere manier)
Zeer bedankt voor deze duidelijke uitleg.
-
- Verbannen Gebruiker
Het rendement USD is gelijk aan rendement EUR van zodra je USD omzet in EUR of omgekeerd. Het maakt dus geen verschil of je in EUR of USD betaalt. Het enige verschil is dat je eerst USD moet hebben om in USD te betalen en dan wissel je EUR om in USD en dat heeft een bepaalde kost. Als je zowel USD als EUR hebt, maakt het geen verschil.
Als je geen USD hebt, koop je best de EUR versie.
Er is geen USD en EUR versie van de ETF. Het is dezelfde ETF. Maar op de ene beurs betaal je in EUR, en op de andere beurs in USD.
Volledig akkoord, MAAR wanneer bv een farma etf 15% gedaald is tegenover een algemene ETF die 10% gestegen is zie ik daar wel het nut van in. Idem voor de Semiconductors ETF die ik al enkele malen heb opgepikt.
Een breed gediversifieerde indextracker kan je altijd aankopen, een sector etf moet je niet aankopen wanneer deze is opgeblazen maar wanneer deze wordt buitengegooid.
Momenteel toch weer iets meer vertrouwen in de markt wat ook aan de aandelenkoersen te zien is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben compleet niet thuis in de valuta/wisselkoerswereld. Maar EUR in USD omzetten (en dan later terug op geschikte moment) en de LON USD aankopen ipv de AMS EUR, zou dat niet meer rendement geven?huisjetuintjefiets schreef: ↑7 november 2023, 19:29 Het rendement USD is gelijk aan rendement EUR van zodra je USD omzet in EUR of omgekeerd. Het maakt dus geen verschil of je in EUR of USD betaalt. Het enige verschil is dat je eerst USD moet hebben om in USD te betalen en dan wissel je EUR om in USD en dat heeft een bepaalde kost. Als je zowel USD als EUR hebt, maakt het geen verschil.
Als je geen USD hebt, koop je best de EUR versie.
Er is geen USD en EUR versie van de ETF. Het is dezelfde ETF. Maar op de ene beurs betaal je in EUR, en op de andere beurs in USD.
Maar een bijkomend probleem is dat de CSPX LON USD niet beschikbaar is in Bolero.
Ja OK, beter maar aanvaarden dan zoals het nu is en dat wisselkoersgedoe "aanvaarden".
Maak het niet ingewikkelder dan het is.CaesarDL schreef: ↑7 november 2023, 20:24 Ik ben compleet niet thuis in de valuta/wisselkoerswereld. Maar EUR in USD omzetten (en dan later terug op geschikte moment) en de LON USD aankopen ipv de AMS EUR, zou dat niet meer rendement geven?
Ja OK, beter maar aanvaarden dan zoals het nu is en dat wisselkoersgedoe "aanvaarden".
Zoals reeds een paar keer aangegeven. Het maakt geen verschil. Het zijn dezelfde onderliggende aandelen.CaesarDL schreef: ↑7 november 2023, 20:24 Ik ben compleet niet thuis in de valuta/wisselkoerswereld. Maar EUR in USD omzetten (en dan later terug op geschikte moment) en de LON USD aankopen ipv de AMS EUR, zou dat niet meer rendement geven?
Het resultaat is hetzelfde(*)
Had je in het verleden je EUR in USD omgezet, het fonds gekocht, en vandaag de stand teruggerekend naar EUR dan zou je evenveel EUR hebben. (*)
(*) behalve voor de omwisselingskosten
Reken het zelf maar uit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Belangrijkste is niet de munt waarin het fonds noteert maar dat de onderliggende aandelen stijgen.
AMS is normaal ook goedkoper qua transactiekosten dan bv. LON (afhankelijk van je broker natuurlijk). Moet je ook geen stamp duty of zo betalen in LON?
-
- Verbannen Gebruiker
Een ETF wordt niet "buitengegooid". Een ETF krijgt de waarde van de aandelen die erin zitten
(Een ETF wordt dus ook nooit "opgeblazen")
Het zijn die aandelen die buitengegooid worden omdat de winst tegenvalt, de vooruitzichten slecht zijn.
Je koopt dus een ETF met tegenvallende aandelen met slechte vooruitzichten.
De ETF volgt dus het principe van de ervaren beleggers: cut your losses and let your profits run.
Dus: beter beleggen in iets dat goed is
Dus de alternatieve energie etf's, AI etf's, semiconducters etf's, enz enz waren nooit opgeblazen ?huisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 12:56(Een ETF wordt dus ook nooit "opgeblazen")
Een ETF wordt niet "buitengegooid". Een ETF krijgt de waarde van de aandelen die erin zitten
Neem nu bv de alternatieve energie etf's die de laatste twee jaren enorm werden opgeblazen. Vb iShares Global Clean Energy, inmiddels staan we 40% lager en beginnen deze weer normale waarden aan te nemen.
De waarde van de etf is wat men er wil voor betalen, dus dat de aandelen vandaag plots 40% minder waard zijn lijkt me wel vreemd.
De grote jongens stappen in(blazen de etf op), de kleine jongens volgen enige tijd later, en de grote jongens nemen hun winst en zijn weg.(buitengegooid)
En die alternatieve energie etf zal zeker goed zijn maar wel wanneer je deze kan oppikken aan een normale waarde.
Idem voor vastgoed, is vastgoed plots zoveel minder waard dan 1 jaar geleden of zoveel meer waard dan 3 jaar geleden ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De beleggers die een ETF (willen) kopen of verkopen participeren wel degelijk actief in de markt en beïnvloeden dus ook de prijs/koers van de ETF en daarmee ook de prijs/koers van de componenten van de ETF.huisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 12:56 Een ETF wordt niet "buitengegooid". Een ETF krijgt de waarde van de aandelen die erin zitten
-
- Verbannen Gebruiker
Neen
Het is nochtans zo.dus dat de aandelen vandaag plots 40% minder waard zijn lijkt me wel vreemd.
Een ETF is geen holding die met korting of met premie noteert. Een ETF is evenveel waard als de aandelen die erin zitten, en noteert ook aan die waarde. De marktmechanismes zorgen daarvoor. Enkel als de markt extreem volatiel is en plots met vele percenten evolueert, kan het tijdelijk anders zijn.
Neen. Niemand blaast ETF op, of neemt winst op de ETF.De grote jongens stappen in(blazen de etf op), de kleine jongens volgen enige tijd later, en de grote jongens nemen hun winst en zijn weg.
Ja. Door de hoge rente zijn ze veel minder waard. En bijkomend omdat obligaties een alternatief vormen zonder risico.Idem voor vastgoed, is vastgoed plots zoveel minder waard dan 1 jaar geleden of zoveel meer waard dan 3 jaar geleden ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Idd.karine schreef: ↑8 november 2023, 15:24De waarde van de etf is wat men er wil voor betalenhuisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 12:56
Helemaal niet "passief" dus ...