termijn rekening rentevoet onderhandelen
TIP
Re: termijn rekening rentevoet onderhandelen
Kijk dan maar eens na hoeveel geld de Belgen op spaarrekeningen hebben staan.
Ik zou graag uw glazen bol eens lenenhuisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 13:54
De meeste Belgen weten ook niet dat over 6 maanden de rentes veel lager gaan staan en dat je dus beter een obligatie op langere termijn kunt afsluiten, ook al lijkt het rendement nu lager.

Dit is wat de huidige rentecurve aangeeft. Daarom dat de huidige rente op een jaar en meer, lager is dan de korte termijnrente.Torro schreef: ↑8 november 2023, 15:51Ik zou graag uw glazen bol eens lenenhuisjetuintjefiets schreef: ↑8 november 2023, 13:54
De meeste Belgen weten ook niet dat over 6 maanden de rentes veel lager gaan staan en dat je dus beter een obligatie op langere termijn kunt afsluiten, ook al lijkt het rendement nu lager.
![]()
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Misschien, maar de spaarpot is de vrucht van een minderheid, want vele hebben tegenwoordig moeilijkeden om te sparen (i.e. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/02 ... -weerbaar/ ).
M.b.t. inflatie, rente : NIEMAND weet hoe het zal evolueren! Diegenen (=drukkingsgroepen met hun financiële experten) die het almaar beweren te weten hebben de voorbije 2 jaren ferm de bal misgeslagen. In de VS (FED) pakt men het serieus aan en daar is het einddoel in zicht. Europa bestrijdt inflatie met de handrem op en dat kan slecht uitpakken. Maar dan kan de ECB altijd herbeginnen massaal obligaties op te kopen om de langetermijnrente te drukken en zo de geldontwaarding terug te activeren. Zoals iedereen intussen weet : overheden kunnen de schulden immers niet meer dragen..
Conclusie : zorg voorlopig voor een mooie spreiding tussen lange(ere) -en kortetermijnbeleggingen en wees alert om bij te sturen.
Conclusie : zorg voorlopig voor een mooie spreiding tussen lange(ere) -en kortetermijnbeleggingen en wees alert om bij te sturen.
-
- Verbannen Gebruiker
De gemiddelde Belg heeft 35.000 euro cash (rekening, spaarboekje). Dus 100.000 euro per gezin.Barakaboma schreef: ↑8 november 2023, 15:07 De meesten Belgen zijn dus geen lezers van de spaargids en zijn forumDe meeste Belgen hebben weinig geld opzij aan het einde van de maand, dus 10k investeren in een obligatie zonder er aan te raken gedurende jaren...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik weet niet of deze vraag hier thuishoort.
Situatie: 450K beschikbaar
Ik wil 2 termijnrekeningen nemen van telkens 125K met looptijd van 1 jaar en 200 K in tak 21 steken(credobon credimmo met 8 jaar lang 3% netto opbrengst)
Wat is jullie mening?
Of toch mijn eieren in de korf van private banker leggen?
Situatie: 450K beschikbaar
Ik wil 2 termijnrekeningen nemen van telkens 125K met looptijd van 1 jaar en 200 K in tak 21 steken(credobon credimmo met 8 jaar lang 3% netto opbrengst)
Wat is jullie mening?
Of toch mijn eieren in de korf van private banker leggen?
Waarom die 3% netto op 8 jaar via de bank en niet door individuele obligaties met dat rendement te kopen? Ken de exacte rendementen niet vanbuiten, maar volgens mij kan je op 8 jaar ook met een staatsobligatie rond zulke rendementen uitkomen, en dan kan je eventueel in tussentijd nog verkopen ook (wat bij de bank wellicht veel geld kost?).
-
- Full Member
- Contacteer:
Ben niet zo mee met staatsobligaties…Picaro schreef: ↑8 november 2023, 20:01 Waarom die 3% netto op 8 jaar via de bank en niet door individuele obligaties met dat rendement te kopen? Ken de exacte rendementen niet vanbuiten, maar volgens mij kan je op 8 jaar ook met een staatsobligatie rond zulke rendementen uitkomen, en dan kan je eventueel in tussentijd nog verkopen ook (wat bij de bank wellicht veel geld kost?).
Ik houd het liever simpel…
Dat is toch juist simpel?!
Via een bank gooi je wel erg veel weg aan kosten.
Via een bank gooi je wel erg veel weg aan kosten.
@Matroos1958 : Tak 21 is momenteel ook nog steeds een goede keuze. Persoonlijk ben ik voorstander van wat te spreiden over verschillende aanbieders van tak 21. vb; Patronale is een kleine maatschappij maar rendement is steeds correct. Best ook de promoties in de gaten houden, wie weet volgen die nog in de komende maanden. Tot max. 100.000,00 is er de overheidswaarborg (+/- gelijk aan spaardepositos). Deels termijnrekeningen ook OK maar voeg er bij voorkeur ook een portie obligaties aan toe.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dank voor uw antwoord.pereboom schreef: ↑8 november 2023, 20:37 @Matroos1958 : Tak 21 is momenteel ook nog steeds een goede keuze. Persoonlijk ben ik voorstander van wat te spreiden over verschillende aanbieders van tak 21. vb; Patronale is een kleine maatschappij maar rendement is steeds correct. Best ook de promoties in de gaten houden, wie weet volgen die nog in de komende maanden. Tot max. 100.000,00 is er de overheidswaarborg (+/- gelijk aan spaardepositos). Deels termijnrekeningen ook OK maar voeg er bij voorkeur ook een portie obligaties aan toe.
Waarom toch obligaties?
@Matroos1958 : met obligaties heb je ook een vaste rentevoet in handen maar meestal heb je tijdens de looptijd ook nog de mogelijkheid om de obligatie terug te verkopen (en zo een meerwaarde te realiseren). Maar ik begrijp dat het misschien niet zo vanzelfsprekend is als je daar niet in thuis bent. Misschien uitkijken naar een bank die jou daarbij wil helpen.
Maar idd. als je het eenvoudig en zonder zorgen wil houden (met een min. gegarandeerd rendement) dan is Tak 21 een goed product. Toch ook wel spreiden want de overheidswaarborg is max. 100.000 Euro per verzekeringsinstelling en per persoon!
Maar idd. als je het eenvoudig en zonder zorgen wil houden (met een min. gegarandeerd rendement) dan is Tak 21 een goed product. Toch ook wel spreiden want de overheidswaarborg is max. 100.000 Euro per verzekeringsinstelling en per persoon!