S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Op CNBC heb ik gisteren gehoord dat Apple op de hielen wordt gezeten door Microsoft als grootste bedrijf in de USA. Deze laatste surfen natuurlijk stevig mee op de hoge golven van AI met hun Copilot.
In CSPX is momenteel een percentage van 7,36% voorzien voor Apple tov 6,46% voor Microsoft.
Stel dat Microsoft erover springt, wordt de samenstelling van betrokken ETFs dan ook gewijzigd of ligt dat vast (voor een lange tijd)?
In CSPX is momenteel een percentage van 7,36% voorzien voor Apple tov 6,46% voor Microsoft.
Stel dat Microsoft erover springt, wordt de samenstelling van betrokken ETFs dan ook gewijzigd of ligt dat vast (voor een lange tijd)?
Klopt, maar... thematische fondsen hebben een nadeel. Ik moet dan altijd aan Warren Buffett denken die iets zei over een sector waarvan iedereen overtuigd was dat het de toekomst was. Dat was ook zo, maar uiteindelijk bleek dat er in die sector door niemand winst gemaakt werd. Bedrijven beconcurreerden mekaar tot op het bot.karine schreef: ↑7 november 2023, 20:15 Volledig akkoord, MAAR wanneer bv een farma etf 15% gedaald is tegenover een algemene ETF die 10% gestegen is zie ik daar wel het nut van in. Idem voor de Semiconductors ETF die ik al enkele malen heb opgepikt.
Een breed gediversifieerde indextracker kan je altijd aankopen, een sector etf moet je niet aankopen wanneer deze is opgeblazen maar wanneer deze wordt buitengegooid.
Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen dat je gewoon aparte sectorfondsen zou moeten kopen zodat je in zijn geheel weer de volledig markt beslaat. Maar dan zou je honderden zoniet duizenden thema-ETFs moeten kopen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Hoe bepaalt CSPX het gewicht van zijn posities?
Je hebt CSPX dus dat weet je?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ok, ik had gekeken op justETF en ja dat was verkeerd. Ik heb nu gekeken naar de website van iShares zelf en daar is de samenstelling al inderdaad gewijzigd en is Microsoft(7,33%) over Apple(7,30%) gesprongen in CSPX.
De vraag blijft.
Hoe wordt het gewicht van de posities bepaald in cspx?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja de index zelf. Maar ik had vergeleken met VUSA (Vanguard) en SPY (SPDR) en die hadden elk een (licht) verschillende samenstelling. Maar nu is duidelijk dat CSPX geactualiseerd wordt op basis van de tracking die iShares kiest maar toch nauw bij de index aansluit.
Edit: op basis van de marktwaarde van de betrokken bedrijven.
Edit: op basis van de marktwaarde van de betrokken bedrijven.
Geen slecht beslissing volgens mij. Veel geduld hebben, de S&P500 wordt ook de index genoemd die je niet kan verslaan. Ondanks overlapping heb ik ook oa beiden in mijn port.
Met de magnificent seven verantwoordelijk voor meer dan 90% van de YTD van de S&P 500, vroeg ik me af of er eigenlijk geen ETF bestond van de magnificent seven.
Tot mijn grote verbazing bestaat er maar één (sedert 11 april dit jaar) namelijk MAGS en is niet beschikbaar in Europa.
Dit is toch iets dat ik zou in beschouwing nemen voor een beperkte investering met natuurlijk pak risico meer dan de index.
Tot mijn grote verbazing bestaat er maar één (sedert 11 april dit jaar) namelijk MAGS en is niet beschikbaar in Europa.
Dit is toch iets dat ik zou in beschouwing nemen voor een beperkte investering met natuurlijk pak risico meer dan de index.
Regression to the mean.
Nu nog een "magnificent-7" ETF oppikken is bijna zelfmoord. Je zou even goed (of nog beter) kunnen zeggen dat je een S&P500 wilt ZONDER de magnificent-7.
Het feit dat de hele S&P500 wordt voortgetrokken door slechts een handjevol aandelen kun je namelijk interpreteren als een goed koopsignaal voor de brede index. Immers, alle andere aandelen hebben nog een inhaalbeweging te maken.
Nu nog een "magnificent-7" ETF oppikken is bijna zelfmoord. Je zou even goed (of nog beter) kunnen zeggen dat je een S&P500 wilt ZONDER de magnificent-7.
Het feit dat de hele S&P500 wordt voortgetrokken door slechts een handjevol aandelen kun je namelijk interpreteren als een goed koopsignaal voor de brede index. Immers, alle andere aandelen hebben nog een inhaalbeweging te maken.
-
- Verbannen Gebruiker
Denk je echt dat alle andere aandelen plots ook groei aandelen gaan worden en 1000 miljard USD market cap bedrijven gaan worden?
De S&P gaat dan de komende 20 jaar * 10000.
Ik zie dit niet snel gebeuren maar we zullen zien.
Ik denk eerder dat er over 20 jaar totaal nieuwe big 7 zullen zijn.
Wie altijd de actuele big 7 vermijdt alleen maar omdat ze zo dominant zijn, zal heel veel rendement kwijtspelen.
Een aandelenbelegger die uit zijn eigen portefeuille altijd de 7 beste verkoopt, zal ook niet veel rendement halen.
Ik spreek mij niet uit over de termijn, laat staan over hoeveel die andere aandelen nog zullen inhalen. Overigens verwacht ik wel degelijk dat er andere bedrijven zullen zijn die een markt cap boven 1000 miljard zal halen. Het is bijna onvermijdelijk als je kijkt naar de groei van de middenklasse wereldwijd, de komende 2 decennia.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 november 2023, 10:26 Denk je echt dat alle andere aandelen plots ook groei aandelen gaan worden en 1000 miljard USD market cap bedrijven gaan worden?
De S&P gaat dan de komende 20 jaar * 10000.
In dat geval moet je als LT belegger juist wel in de S&P500 minus die big 7 investeren, de nieuwe supers gaan daaruit ontstaan of de huidige big 7 verschrompelen.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 november 2023, 10:26
Ik denk eerder dat er over 20 jaar totaal nieuwe big 7 zullen zijn.
Hangt er allemaal van af in welke fase je die big 7 koopt of verkoopt, ideaal is om ze te kopen tijdens of in het begin van hun groei, slechts moment om ze te kopen is wanneer ze hun top bereikt hebben (en ja, wees er maar zeker van, niks blijft eeuwig groeien). Dus ja, het is misschien nog niet zo slecht om de ganse S&P500 te kopen om zeker in de toekomstige super groeiers te zitten en om het risico op het verval van de big 7 wat te verminderen eventueel hun gewicht in de index kunstmatig te trimmen door bv deels short gaan op die big 7. bv door opties op die MAGS ETF https://www.nasdaq.com/market-activity/ ... tion-chainhuisjetuintjefiets schreef: ↑13 november 2023, 10:26 Wie altijd de actuele big 7 vermijdt alleen maar omdat ze zo dominant zijn, zal heel veel rendement kwijtspelen.
Een aandelenbelegger die uit zijn eigen portefeuille altijd de 7 beste verkoopt, zal ook niet veel rendement halen.
Naast de S&P500 heb ik nog een Nasdaq tracker. Die profiteerde meer dan de s&p van de vooruitgang van de mag-7, maar bevat daarnaast volgens mij ook de kweekvijver van de uitdagers van de mag-7. Het beste van de 2 werelden.
En was je vorig jaar ook zo tevreden over je Nasdaq fonds tov van je SP500 fonds?
Ja, want dat was een signaal om goed bij te kopen.