De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
https://www.interactivebrokers.com/en/t ... igator.php
Dit is wat ik gebruik, wat deel uitmaakt van het handelsplatforum van IB/Lynx.
Je kan er veel meer mee doen, maar ik gebruik er maar een fractie van.
Dit is wat ik gebruik, wat deel uitmaakt van het handelsplatforum van IB/Lynx.
Je kan er veel meer mee doen, maar ik gebruik er maar een fractie van.
Interessant, dank! Regressie t.o.v. beta snap ik, doe je ook een analyse op een of andere manier om bv. het effect van rentestijgingen mee te nemen, om te testen of je daar neutraal voor zit? Of andere risicofactoren uiteraard. EDIT: dit doe je via IB zo te zien.
Wat ik niet goed snap: als je het vandaag anders zou doen, waarom verander je dan niet meer in je portefeuille? Zo duur is dat normaal niet om te wisselen, zeker omdat we geen belastingen betalen op capital gains hier? Is het dan vasthouden tegen beter weten in, gehecht zijn aan die aandelen? Of heb je daar een specifieke reden voor?
Wat ik niet goed snap: als je het vandaag anders zou doen, waarom verander je dan niet meer in je portefeuille? Zo duur is dat normaal niet om te wisselen, zeker omdat we geen belastingen betalen op capital gains hier? Is het dan vasthouden tegen beter weten in, gehecht zijn aan die aandelen? Of heb je daar een specifieke reden voor?
Maar dan stel je toch maar gewoon een portefeuille samen met een volatiliteit lager dan de algemene marks (die -volgens mijn definitie- benaderd wordt door een simpele indextracker zoals IWDA). De prijs die je hiervoor zult betalen is een lager rendement op lange termijn. Dan doe ik liever al die analyse niet, koop ik de tracker, en ga ik in het bos wandelen als preventief tegengif voor gedragsmatige fouten.
Laatst gewijzigd door sintorama op 9 november 2023, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is de enige juiste manier om het te bekijken. Of een aandeel al in je port zit of niet, mag geen enkel verschil maken in de overweging of je het vandaag in port wilt hebben.
Ik ben nogal passief als investeerder tegenwoordig
Ik zou misschien actiever moeten zijn, maar waarom zou ik...
Die aandelen zitten niet in de weg, dus waarom zou ik ze weg doen?
Ik haat mijn AB-Inbev positie, maar ik heb niks in mijn hoofd dat ik wil kopen, dus kan ik het even goed houden voorlopig.
Mocht er ooit een opportuniteit zijn, of mocht ik op iets vallen dat ik absoluut in mijn port wil hebben, dan kan dat nog altijd.
Het is misschien eerder luiheid dan willen optimaliseren, er zijn ongetwijfeld beter zaken mee te doen...
Ik zou misschien actiever moeten zijn, maar waarom zou ik...
Die aandelen zitten niet in de weg, dus waarom zou ik ze weg doen?
Ik haat mijn AB-Inbev positie, maar ik heb niks in mijn hoofd dat ik wil kopen, dus kan ik het even goed houden voorlopig.
Mocht er ooit een opportuniteit zijn, of mocht ik op iets vallen dat ik absoluut in mijn port wil hebben, dan kan dat nog altijd.
Het is misschien eerder luiheid dan willen optimaliseren, er zijn ongetwijfeld beter zaken mee te doen...
Ik ben nog luier (de vergelijkende trap van lui - niet het babyartikel) dan jij! Tip: het boek "de hangmatbelegger (https://www.lannoo.be/nl/de-hangmatbelegger).
Trouwens, zijn er ook geen trackers die exact dat doen? Min volatility-tilted ETFs ofzo?Aerolla schreef: ↑9 november 2023, 11:23 Wat ik in praktijk eerder doe: ik pas regressie-analyse toe op mijn aandelen, en dan kijk ik wat daar uitkomt en probeer ik rond een bepaalde beta-waarde te blijven tegenover verschillende zaken.
En ik bekijk ook hoeveel mijn portefeuille zou dalen binnen een zekerheidsinterval van 99,9%. (max drawdown)
Geen idee...
Maar een heeeeel belangrijk argument voor wat ik doe: ik vind het leuk
Belangrijkste argument in het leven
Maar een heeeeel belangrijk argument voor wat ik doe: ik vind het leuk
Belangrijkste argument in het leven
Low beta ETFs zijn er veel. iShares MVOL bijvoorbeeld.sintorama schreef: ↑9 november 2023, 11:51Trouwens, zijn er ook geen trackers die exact dat doen? Min volatility-tilted ETFs ofzo?Aerolla schreef: ↑9 november 2023, 11:23 Wat ik in praktijk eerder doe: ik pas regressie-analyse toe op mijn aandelen, en dan kijk ik wat daar uitkomt en probeer ik rond een bepaalde beta-waarde te blijven tegenover verschillende zaken.
En ik bekijk ook hoeveel mijn portefeuille zou dalen binnen een zekerheidsinterval van 99,9%. (max drawdown)
Ik heb in mijn portfolio een tijdje de beta laten meetellen voor het koersdoel. Als correctiefactor, als je koersdoel 50% boven koers ligt zou je dat voor een 1,1 beta stock als slechts 45% kunnen beschouwen.
Maar nu gebruik ik die factor niet meer.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik had ze gemiddeld gekocht aan 800 euro, zijn toch mooi weggegaan aan 925....lekker vediend vandaag
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Dat was ne valse
Takeaway overigens bijgekocht vanmorgen aan €12,8 en inmiddels door de €13 aan het breken. Ziet er niet goed uit voor een paar nieuwe shorts. Als marktsentiment meezit gaat deze vlot door naar €18.
Takeaway overigens bijgekocht vanmorgen aan €12,8 en inmiddels door de €13 aan het breken. Ziet er niet goed uit voor een paar nieuwe shorts. Als marktsentiment meezit gaat deze vlot door naar €18.
Hier toch Adyen gewoon behouden.
Speculeren dat hij toch nog doorstijgt richting 2000€.
Speculeren dat hij toch nog doorstijgt richting 2000€.
No way dat dit terug naar 100x PE gaat. Ik heb alles verkocht, teveel andere opportuniteiten om aan deze waardering nog vast te houden.