Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Nee dank je voor het aanbod, op mijn dak geen idioten, zelfs niet gratisSpaarplan schreef: ↑9 november 2023, 18:01Wat wil je nog meer, een idioot die het gratis komt plaatsen misschien (je bent trouwens de keuring nog vergeten,150 pop)?vortex schreef: ↑9 november 2023, 17:20
Ik zie nog steeds geen 1600Wp installatie voor minder dan €1000. Mocht je er echt iets van af kennen, dan zou je weten dat er naast panelen en een omvormer ook nog een dakconstructie, montage materiaal, kabels, verliesstroomschakelaar, aparte zekeringsgroep, afhankelijk van beschikbare plaats in bestaande zekeringskast een extra zekeringskast en een elektrische keuring noodzakelijk zijn.
Proper? Ik heb nooit geweten dat 350000 mensen moesten verhuizen, zoals bij kerncentrales, omdat een windmolen omviel of omdat zonnepanelen in brand waren gevlogen. Misschien kunnen we met toekomstige sMR'kes het aantal verhuizingen beperken tot 35000 mensen, een grote prestatie. Elke gemeente zijn eigen sMR'ke!m-peeters schreef: ↑10 november 2023, 07:41Gelukkig hebben we ook propere energiebronnen zoals (groene) kernenergie …Spaarplan schreef: ↑10 november 2023, 02:00
Jazeker en klimaatverandering is een leugen.
https://www.momscleanairforce.org/wp-co ... 80x571.jpg
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
En als je geen vrienden hebt zal dat ook nooit gratis gebeuren natuurlijk (de pruimen hangen hoog en moeten aldus wel zuur zijn ).
Betweters en doordrammers hebben geen zonnepanelen op het dak...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Alsof jij het verschil gaat maken met je zonnepanelen, Spaarplan! Stel je voor dat er op elk (Westers) dak zonnepanelen liggen en we allemaal elektrisch rijden. En dan binnen 15 jaar moeten beginnen met die enorme recyclage. Daar heb ik met mijn finoven geen last van. Elke Westerling een finoven is ook geen oplossing, dat stel ik dus ook niet voor. Alles is te herleiden tot 1 probleem: teveel mensen. We plukken onze planeet in recordtempo kaal. Als de mens deze deadride niet stopt, dan doet de planeet het wel voor hen.
I.d.d., geboortebeperking zou prioriteit moetenpukkie007 schreef: ↑10 november 2023, 22:22 Alsof jij het verschil gaat maken met je zonnepanelen, Spaarplan! Stel je voor dat er op elk (Westers) dak zonnepanelen liggen en we allemaal elektrisch rijden. En dan binnen 15 jaar moeten beginnen met die enorme recyclage. Daar heb ik met mijn finoven geen last van. Elke Westerling een finoven is ook geen oplossing, dat stel ik dus ook niet voor. Alles is te herleiden tot 1 probleem: teveel mensen. We plukken onze planeet in recordtempo kaal. Als de mens deze deadride niet stopt, dan doet de planeet het wel voor hen.
zijn....
Ik denk niet dat er in België al veel mensen zijn moeten verhuizen omwille van een kerncentrale.Spaarplan schreef: ↑10 november 2023, 21:41Proper? Ik heb nooit geweten dat 350000 mensen moesten verhuizen, zoals bij kerncentrales, omdat een windmolen omviel of omdat zonnepanelen in brand waren gevlogen. Misschien kunnen we met toekomstige sMR'kes het aantal verhuizingen beperken tot 35000 mensen, een grote prestatie. Elke gemeente zijn eigen sMR'ke!
“Proper” verwijst natuurlijk naar de CO2-uitstoot, maar dat wist je zelf ook wel …
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klopt, maar overbevolking is geen excuus om niets te doen. Alle hens op het dak, ik wil geen dakpan meer zien.pukkie007 schreef: ↑10 november 2023, 22:22 Alsof jij het verschil gaat maken met je zonnepanelen, Spaarplan! Stel je voor dat er op elk (Westers) dak zonnepanelen liggen en we allemaal elektrisch rijden. En dan binnen 15 jaar moeten beginnen met die enorme recyclage. Daar heb ik met mijn finoven geen last van. Elke Westerling een finoven is ook geen oplossing, dat stel ik dus ook niet voor. Alles is te herleiden tot 1 probleem: teveel mensen. We plukken onze planeet in recordtempo kaal. Als de mens deze deadride niet stopt, dan doet de planeet het wel voor hen.
Omdat we te veel zijn afgeweken in deze topic wil ik de mensen die zelf zonnepanelen willen installeren en geen ervaring hebben enkele tips meegeven.
Kijk je dak goed na of het geschikt is om zonnepanelen te plaatsen. Er is anders altijd wel ergens een andere plaats om die zp te installeren?!
Let erop dat je de zonnepanelen altijd goed vastmaakt, op een pannendak best minimaal 3 haken per zp.
Maak de kabel (230v) tussen de (micro) omvormer en de zekeringskast zo kort mogelijk, je gaat beter altijd voor minstens 4mm2 (xvb kabel, ook voor de aardingskabels en DC kant is cca bijna altijd verplicht). Om stroom te injecteren heb je spanning nodig en die spanning wil je zo laag mogelijk houden, let ook aan de DC kant op de mogelijke verliezen.
Als je een omvormer koopt kijk dan zeker na of die gehomologeerd is (lijst kan je vinden op het net) en denk eraan dat een keuring altijd verplicht is (keuring altijd doen, zelfs de besten kunnen fouten maken).
Kijk je zekeringskast na of de extra stroom mogelijk is, een remautomaat kan soms een oplossing bieden. Raadpleeg ook altijd het AREI bij twijfel.
Opgelet bij string omvormers, de spanning kan hoog oplopen. Vanaf 120VDC is de spanning gevaarlijk, daarom kies je beter alleen al daarom voor micro omvormers. 4 zonnepanelen op 1 micro omvormer is geen probleem meer en de prijs is niet meer zo hoog (opgepast voor sommige goedkopere chinese brol - lees de testverslagen).
Twijfel je nog, er is altijd wel een technieker in de familie...
Kijk je dak goed na of het geschikt is om zonnepanelen te plaatsen. Er is anders altijd wel ergens een andere plaats om die zp te installeren?!
Let erop dat je de zonnepanelen altijd goed vastmaakt, op een pannendak best minimaal 3 haken per zp.
Maak de kabel (230v) tussen de (micro) omvormer en de zekeringskast zo kort mogelijk, je gaat beter altijd voor minstens 4mm2 (xvb kabel, ook voor de aardingskabels en DC kant is cca bijna altijd verplicht). Om stroom te injecteren heb je spanning nodig en die spanning wil je zo laag mogelijk houden, let ook aan de DC kant op de mogelijke verliezen.
Als je een omvormer koopt kijk dan zeker na of die gehomologeerd is (lijst kan je vinden op het net) en denk eraan dat een keuring altijd verplicht is (keuring altijd doen, zelfs de besten kunnen fouten maken).
Kijk je zekeringskast na of de extra stroom mogelijk is, een remautomaat kan soms een oplossing bieden. Raadpleeg ook altijd het AREI bij twijfel.
Opgelet bij string omvormers, de spanning kan hoog oplopen. Vanaf 120VDC is de spanning gevaarlijk, daarom kies je beter alleen al daarom voor micro omvormers. 4 zonnepanelen op 1 micro omvormer is geen probleem meer en de prijs is niet meer zo hoog (opgepast voor sommige goedkopere chinese brol - lees de testverslagen).
Twijfel je nog, er is altijd wel een technieker in de familie...
De overgrote meerderheid die het dus volgens jou beter weten heeft geen zonnepanelen op het dak
En anders is er nog het spaargids forum waar er altijd wel een idioot te vinden is die dat zogezegd GRATIS komt doen. Je heb dan meteen ook een 1600W installatie met de allergoedkoopste rommel voor minder dan €1000. Of die zonnepanelen bij de eerste windvlaag op het dak gaan blijven liggen, of ze überhaupt ooit stroom zullen leveren, enz... valt te bezien.
Wie zonnepanelen wil, laat ze best door een betrouwbare installateur leggen, kost wel wat meer dat wat de beunhaas met het goedkoopste internet assortiment heeft samen geflanst. Garantie op de plaatsing, kwaliteit, verzekering van eventuele schade of ongevallen tijdens de werken en vakkundigheid zijn nu eenmaal niet GRATIS.
Vele "betrouwbare installateurs" maken gebruik van string omvormers om de kosten te drukken, waarom je die beter niet gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=kbVl97W2Tvw
Tja, in de installaties die betrouwbare installateurs bouwen ontstaan geen volken door slechte montage, de plaatselijke beunhaas kan inderdaad beter met laagspanning DC spul werkenSpaarplan schreef: ↑11 november 2023, 12:32 Vele "betrouwbare installateurs" maken gebruik van string omvormers om de kosten te drukken, waarom je die beter niet gebruikt:
Ik moet ze niet, maar ik doe wel iets, ik rij diesel, stook mazout en investeer in fossiele brandstoffen zodat ik er ook na 2030 nog lekker warmpjes bij zit.Spaarplan schreef: ↑11 november 2023, 00:20Klopt, maar overbevolking is geen excuus om niets te doen. Alle hens op het dak, ik wil geen dakpan meer zien.pukkie007 schreef: ↑10 november 2023, 22:22 Alsof jij het verschil gaat maken met je zonnepanelen, Spaarplan! Stel je voor dat er op elk (Westers) dak zonnepanelen liggen en we allemaal elektrisch rijden. En dan binnen 15 jaar moeten beginnen met die enorme recyclage. Daar heb ik met mijn finoven geen last van. Elke Westerling een finoven is ook geen oplossing, dat stel ik dus ook niet voor. Alles is te herleiden tot 1 probleem: teveel mensen. We plukken onze planeet in recordtempo kaal. Als de mens deze deadride niet stopt, dan doet de planeet het wel voor hen.
Waar jullie allemaal stilstaan, kou lijden en in het donker zitten wegens gebrek aan stroom door ontplofte centrales
Veel plezier met je panelen, spreek je over een paar jaar wel als je auto niet meer te laden is
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Och, als de zon schijnt kunnen ze hun batterij autootje opladen met de zonnepanelen, in de zomer staan ze thuis aan de laadpaal en de rest van het jaar staan ze stil met een lege batterij, ideaal voor het file probleem
Niet als het elektriciteitsnet geploft is want dan werken de omvormers niet meer, en dus ga je niet kunnen laden
Ik verheug me al op de komende jaren, kunnen we eindelijk weer 200+ op de Belgische wegen rijden en geen elektrische police te zien....kan niet wachten tot het zo ver is
Groeten Bas.