Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Je hebt een belabberde woordenschat maar een rijke fantasie ...Bassie schreef: ↑13 november 2023, 15:49Niet als het elektriciteitsnet geploft is want dan werken de omvormers niet meer, en dus ga je niet kunnen laden![]()
Ik verheug me al op de komende jaren, kunnen we eindelijk weer 200+ op de Belgische wegen rijden en geen elektrische police te zien....kan niet wachten tot het zo ver is![]()
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Best wel egoistisch om zo naar de wereld te kijken. Leuk met je diesel, mazout,... , weet dat dit ook geen onuitputtelijke bron is en bovendien mee zorgt voor de opwarming van de aarde, een beetje een f*ck you naar alle komende generaties en aan dit tempo voor de huidige generatie ook al.Bassie schreef: ↑13 november 2023, 14:45Ik moet ze niet, maar ik doe wel iets, ik rij diesel, stook mazout en investeer in fossiele brandstoffen zodat ik er ook na 2030 nog lekker warmpjes bij zit.
Waar jullie allemaal stilstaan, kou lijden en in het donker zitten wegens gebrek aan stroom door ontplofte centrales![]()
Veel plezier met je panelen, spreek je over een paar jaar wel als je auto niet meer te laden is![]()
Niet dat niemand vrij is van zonden (of uitstoot) maar bewust en trots fosiel blijven gebruiken...
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Zonnepanelen en windmolens (zoals ze nu zijn) zijn zeker niet perfect maar een mooie tussenoplossing voor een energiebron met minder uitstoot.
Er wordt volop ingezet op ontwikkelen van "groene" oplossingen, laten we hopen dat kernfusie of andere efficiente oplossingen er binnenkort aankomen zodat we een energiebron hebben die beter is voor het klimaat.
Met als extra dat we op deze manier ook niet (of minder) afhankelijk zijn van personen of landen waar je liever niet afhankelijk van bent.
Mijn huis is bewust een laag (negatief) energiewoning met ruim voldoende zonnepanelen voor verbruik + elektrische auto te dekken.
1) omdat het economisch rendabel was en 2) voor een beter klimaat.
Als plus ben ik op deze manier ben ik ook niet gevoelig voor energiecrissisen.
Wat zeur jij nu? De huidige diesel is de schoonste wagen op de planeet qua uitstoot en verbruik. Bovendien kunnen die op synthetische diesel rijden dat bv gemaakt is van afgewerkte frituurolie. Hetzelfde voor stoken op mazout (wat gewoon diesel is).SVP46 schreef: ↑13 november 2023, 16:10Best wel egoistisch om zo naar de wereld te kijken. Leuk met je diesel, mazout,... , weet dat dit ook geen onuitputtelijke bron is en bovendien mee zorgt voor de opwarming van de aarde, een beetje een f*ck you naar alle komende generaties en aan dit tempo voor de huidige generatie ook al.Bassie schreef: ↑13 november 2023, 14:45
Ik moet ze niet, maar ik doe wel iets, ik rij diesel, stook mazout en investeer in fossiele brandstoffen zodat ik er ook na 2030 nog lekker warmpjes bij zit.
Waar jullie allemaal stilstaan, kou lijden en in het donker zitten wegens gebrek aan stroom door ontplofte centrales![]()
Veel plezier met je panelen, spreek je over een paar jaar wel als je auto niet meer te laden is![]()
Niet dat niemand vrij is van zonden (of uitstoot) maar bewust en trots fosiel blijven gebruiken...![]()
Zonnepanelen en windmolens (zoals ze nu zijn) zijn zeker niet perfect maar een mooie tussenoplossing voor een energiebron met minder uitstoot.
Er wordt volop ingezet op ontwikkelen van "groene" oplossingen, laten we hopen dat kernfusie of andere efficiente oplossingen er binnenkort aankomen zodat we een energiebron hebben die beter is voor het klimaat.
Met als extra dat we op deze manier ook niet (of minder) afhankelijk zijn van personen of landen waar je liever niet afhankelijk van bent.
Mijn huis is bewust een laag (negatief) energiewoning met ruim voldoende zonnepanelen voor verbruik + elektrische auto te dekken.
Dit zijn de meest duurzame en schone oplossingen die er zijn, helaas voor de groene jongens en meisjes niet mogelijk omdat het een plofmotor is.
Vervoer op elektriciteit is helemaal niet schoon of groen, want er wordt vrijwel niks opgewekt wanneer het nodig is, alles komt uit gas/kolen/nuclear/bruinkool etc.
Bovendien vernietigd lithium-mijnen de planeet en wat we met de zonnepanelen afval moeten weet ook niemand.
Diesel is en blijft de schoonste brandstof, dat we nog fossiel gebruiken kan ik niets aan doen, de overheid werkt synthetisch tegen. En de huidige diesel/mazout is ontzwaveld en bijgemengd met bio-diesel. Het probleem is dat men deze brandstof steeds verkeerd beoordeeld en ontwikkelingen effectief tegenwerkt.
Wacht maar tot de stroom uitvalt, dan merk je hoe afhankelijk je bent van energie-crisissen, want dan werkt er niets meer bij je. Je afrekening zal wel volgen en dan niet klagen over de slimme-meter die je doet betalen voor je effectief verbruik als je zelf niets opwekt, want dan lach je niet meer.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Een diesel de schoonste wagen op de planeet qua uitstoot en verbruik?Bassie schreef: ↑13 november 2023, 16:24Wat zeur jij nu? De huidige diesel is de schoonste wagen op de planeet qua uitstoot en verbruik. Bovendien kunnen die op synthetische diesel rijden dat bv gemaakt is van afgewerkte frituurolie. Hetzelfde voor stoken op mazout (wat gewoon diesel is).SVP46 schreef: ↑13 november 2023, 16:10
Best wel egoistisch om zo naar de wereld te kijken. Leuk met je diesel, mazout,... , weet dat dit ook geen onuitputtelijke bron is en bovendien mee zorgt voor de opwarming van de aarde, een beetje een f*ck you naar alle komende generaties en aan dit tempo voor de huidige generatie ook al.
Niet dat niemand vrij is van zonden (of uitstoot) maar bewust en trots fosiel blijven gebruiken...![]()
Dit zijn de meest duurzame en schone oplossingen die er zijn, helaas voor de groene jongens en meisjes niet mogelijk omdat het een plofmotor is.
Vervoer op elektriciteit is helemaal niet schoon of groen, want er wordt vrijwel niks opgewekt wanneer het nodig is, alles komt uit gas/kolen/nuclear/bruinkool etc.
Bovendien vernietigd lithium-mijnen de planeet en wat we met de zonnepanelen afval moeten weet ook niemand.
Diesel is en blijft de schoonste brandstof, dat we nog fossiel gebruiken kan ik niets aan doen, de overheid werkt synthetisch tegen. En de huidige diesel/mazout is ontzwaveld en bijgemengd met bio-diesel. Het probleem is dat men deze brandstof steeds verkeerd beoordeeld en ontwikkelingen effectief tegenwerkt.
Wacht maar tot de stroom uitvalt, dan merk je hoe afhankelijk je bent van energie-crisissen, want dan werkt er niets meer bij je. Je afrekening zal wel volgen en dan niet klagen over de slimme-meter die je doet betalen voor je effectief verbruik als je zelf niets opwekt, want dan lach je niet meer.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Hieronder een vergelijk over de levensduur, incl de batterij die inderdaad momenteel nog niet ideaal is maar ook hier komen op korte termijn nieuwe types aan. (bv solid-state)
![Afbeelding](https://www.milieucentraal.nl/media/mgbcpdqd/mc-ev-infographics130223_ev-levensduur.png?anchor=center&mode=crop&width=1264&rnd=133208640749000000&quality=70)
Zelfs met de huidige (inderdaad spijtig genoeg niet allemaal groene) energiemix nog steeds minder vervuilend.
![Afbeelding](https://www.milieucentraal.nl/media/i52pibn3/mc-ev-infographics022022-grijsgroenestroom.png?anchor=center&mode=crop&width=1280&rnd=132895880389670000&quality=70)
Synthetische brandstof zou nog een optie kunnen zijn maar zover ik weet nog niet op punt maar zou wel een optie kunnen zijn voor de toekomst maar het lijkt niet dat we de komende jaren met zen allen hier al mee gaan rijden.
Momenteel is de kans nog altijd groter dat 1 of ander onstabiel land dat je voorziet van Diesel op de rem gaat staan om de prijzen op te drijven dan dat mijn panelen het gaan begeven.
En aangezien we op hier op spaargids zitten is economische opbrengst ook belangrijk en momenteel lijkt me zonne-energie met een warmtepomp zeer rendabel. (tegenwoordig met sCOP van 5-6)
Maar ondertussen dwalen we verder af van de vraag in de openingspost, dat iedereen maar kiest of hij zonnepanelen wil of niet.
Uiteindelijk zullen we naar een energiebron moeten die beter is voor het klimaat, met of zonder zonnepanelen, op eender welke manier.
Fossiele brandstoffen zijn eindig, we hangen af van bepaalde regimes en de gevolgen van de klimaatveranderingen zijn meer en meer voelbaar in de wereld.
Ze kunnen het toch zo leuk vertellen die groene mannen.
Want ze negeren het probleem van opwekking door centrales die wel een uitstoot per KWH hebben, maar die uitstoot is 24/7 gelijk, of je nu wel of geen stroom afneemt.
Eventjes terug regelen gaat niet en ze staan dus constant te draaien om de piekbelasting aan te kunnen.
Het verlies hierdoor aan energie is enorm en vele malen hoger dan een diesel die enkel verbruikt als die gestart wordt.
Ook mag de aanvoer van grondstoffen niet onderbreken of je centrale valt uit met enorme gevolgen, dus of de centrale de energie wel of niet nodig heeft, de aanvoer gebeurt constant.
Bij diesel sla je dit op en als een pomp leeg is dan ga je gewoon naar een andere pomp die wel nog heeft. Het heeft dus weinig impact op de bevoorrading.
Verder heb je bij EV's de verhoogde bandenslijtage, de verhoogde slijtage van de wegen, de hogere energie verbruik door het veeeeel hogere gewicht en natuurlijk de laadverliezen die bepaald niet min zijn.
CO2 is verder helemaal niet belangrijk, het zijn de fijnstoffen, NOx en andere rommel die een probleem zijn. CO2 hebben ze slechts ingevoerd om ervoor te zorgen dat plofmotoren onmogelijk gemaakt worden. CO2 zit in alles, zelfs mensen ademen het uit, zit in frisdranken, bier en wijnen, bomen stoten het 's nachts beperkt uit en ga maar door.
CO2 heeft helemaal geen bewezen impact op het milileu of climaat.
Kijk voor de lol eens wat Greenpeace (niet mijn vrienden!) er over te zeggen hebben, denk dat die toch echt wel de klimaat goeroes zijn op deze planeet.
https://www.greenpeace.org/belgium/nl/s ... r-klimaat/
Tot zover het groene gas van de gascentrales, waar jij je EV mee oplaad.....![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Want ze negeren het probleem van opwekking door centrales die wel een uitstoot per KWH hebben, maar die uitstoot is 24/7 gelijk, of je nu wel of geen stroom afneemt.
Eventjes terug regelen gaat niet en ze staan dus constant te draaien om de piekbelasting aan te kunnen.
Het verlies hierdoor aan energie is enorm en vele malen hoger dan een diesel die enkel verbruikt als die gestart wordt.
Ook mag de aanvoer van grondstoffen niet onderbreken of je centrale valt uit met enorme gevolgen, dus of de centrale de energie wel of niet nodig heeft, de aanvoer gebeurt constant.
Bij diesel sla je dit op en als een pomp leeg is dan ga je gewoon naar een andere pomp die wel nog heeft. Het heeft dus weinig impact op de bevoorrading.
Verder heb je bij EV's de verhoogde bandenslijtage, de verhoogde slijtage van de wegen, de hogere energie verbruik door het veeeeel hogere gewicht en natuurlijk de laadverliezen die bepaald niet min zijn.
CO2 is verder helemaal niet belangrijk, het zijn de fijnstoffen, NOx en andere rommel die een probleem zijn. CO2 hebben ze slechts ingevoerd om ervoor te zorgen dat plofmotoren onmogelijk gemaakt worden. CO2 zit in alles, zelfs mensen ademen het uit, zit in frisdranken, bier en wijnen, bomen stoten het 's nachts beperkt uit en ga maar door.
Kijk voor de lol eens wat Greenpeace (niet mijn vrienden!) er over te zeggen hebben, denk dat die toch echt wel de klimaat goeroes zijn op deze planeet.
Tot zover het groene gas van de gascentrales, waar jij je EV mee oplaad.....
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Groeten Bas.
Bassie schreef: ↑14 november 2023, 16:24 Ze kunnen het toch zo leuk vertellen die groene mannen.
Tot zover het groene gas van de gascentrales, waar jij je EV mee oplaad.....![]()
Die CO² Saga, geeft je wel een "good feeling". Elektrisch rijden is zo trendy en elitair.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Tegen beter weten in wordt slaafs gevolgd wat die "groene jongens" zo mooi voorpraten.
En, oh wee, iedereen weet toch als de regering(en) wat promoten dat daar veel addertjes in het gras liggen.
Met die energietransitie zullen er wel zijn die er veel geld aan verdienen, maar de meesten zullen jaar na jaar zien dat hun investering niet dat is wat men vertelde. Maar men mag tegenover derden geen gezichtsverlies lijden zeker?
Ken je het spreekwoord: "diens brood men eet diens woord men spreekt".
Dus deze personen welke in die branche werken (van ver of nabij) kunnen niet anders dan de energietransitie promoten.
Voor hetgeen ze ons nu door de strot willen draaien is de technologie nog niet op punt en zoals reeds hierboven gesteld: "Wat gaat men binnen een x-aantal jaren doen bij vervanging van gans dit park?". Maar ja, dat zien we later dan wel weer, ondertussen toch de nodige mensen kunnen misleiden.
En, oh wee, iedereen weet toch als de regering(en) wat promoten dat daar veel addertjes in het gras liggen.
Met die energietransitie zullen er wel zijn die er veel geld aan verdienen, maar de meesten zullen jaar na jaar zien dat hun investering niet dat is wat men vertelde. Maar men mag tegenover derden geen gezichtsverlies lijden zeker?
Dus deze personen welke in die branche werken (van ver of nabij) kunnen niet anders dan de energietransitie promoten.
Voor hetgeen ze ons nu door de strot willen draaien is de technologie nog niet op punt en zoals reeds hierboven gesteld: "Wat gaat men binnen een x-aantal jaren doen bij vervanging van gans dit park?". Maar ja, dat zien we later dan wel weer, ondertussen toch de nodige mensen kunnen misleiden.
+10!E10ne schreef: ↑14 november 2023, 17:32 Tegen beter weten in wordt slaafs gevolgd wat die "groene jongens" zo mooi voorpraten.
Ik krijg uitslag van zoveel onzinnige tegenstrijdigheid in 1 enkele paragraaf.Bassie schreef: ↑14 november 2023, 16:24 Ze kunnen het toch zo leuk vertellen die groene mannen.
Tot zover het groene gas van de gascentrales, waar jij je EV mee oplaad.....![]()
Leg mij eens uit hoe het kan dat een energiecentrale constant moet draaien om een piekbelasting op te vangen?
Inderdaad, en leve de zonnepanelen op mijn (af)dak.Trivium schreef: ↑14 november 2023, 19:04 Hahaha. Leve de warmtepomp en de EV.
https://www.hln.be/binnenland/elektrici ... ~a8e75ae7/
Mijn kosten zullen nog dit jaar halveren en ze waren al zo laag...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
En het goede nieuws wil maar niet ophouden, nieuw rendement van 34 procent voor zonnepanelen:
https://solarquarter.com/2023/11/14/lon ... r-cells-2/
https://solarquarter.com/2023/11/14/lon ... r-cells-2/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Helaas ook minder goed nieuws voor bezitters van zonnepanelen, in het bijzonder voor zij die nog een terugdraaiende teller hebben.
Bij Ecopower moeten ze vanaf 01/2024 jaarlijks forfaitair 210 euro extra gaan betalen ...
Bij Ecopower moeten ze vanaf 01/2024 jaarlijks forfaitair 210 euro extra gaan betalen ...
Samen met het capaciteitstarief, afnametarief en allerlei andere heffingen, taksen, bijdragen en kosten, maakt dit dat iemand die netto 0 kWh verbruik heeft en een analoge teller op jaarbasis toch een goede 500 euro per jaar zal mogen betalen. Voor zij die al een digitale meter hebben zal het "amper" 300 euro zijn.
Gemakkelijk electriciteit belasten...m-peeters schreef: ↑15 november 2023, 11:38 Helaas ook minder goed nieuws voor bezitters van zonnepanelen, in het bijzonder voor zij die nog een terugdraaiende teller hebben.
Samen met het capaciteitstarief, afnametarief en allerlei andere heffingen, taksen, bijdragen en kosten, maakt dit dat iemand die netto 0 kWh verbruik heeft en een analoge teller op jaarbasis toch een goede 500 euro per jaar zal mogen betalen. Voor zij die al een digitale meter hebben zal het "amper" 300 euro zijn.
Groot gedeelte bij mij in straat stookt op
hout(zeker met die zachte winters...)...