Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Exact, onmogelijk voor grotere vliegtuigen. Ter vergelijking; kerosine heeft een energiedichtheid van 43 megajoule per kilogram, een lithium batterij zit rond de 1 megajoule per kilo. En dat zit je nog met een traag propeller vliegtuig.Bassie schreef: ↑17 november 2023, 11:39 Vliegtuigen op batterijen of waterstof, heb je enig idee hoe zwaar dat spul is en hoeveel ruimte dat in beslag neemt? Dat kan helemaal niet, daarom zijn ze al met XTL bezig, alleen moemen ze het sustainable aviation fuel....ander naampje voor hetzelfde spul, synthetische brandstoffen.
Niet de batterijen die we nu in onze auto's hebben steken natuurlijk maar ook daar zetten we enorme stappen voor batterijen en waterstof met een hogere energiedichtheid waardoor dit wel mogelijk kan worden.Bassie schreef: ↑17 november 2023, 11:39Vliegtuigen op batterijen of waterstof, heb je enig idee hoe zwaar dat spul is en hoeveel ruimte dat in beslag neemt? Dat kan helemaal niet, daarom zijn ze al met XTL bezig, alleen moemen ze het sustainable aviation fuel....ander naampje voor hetzelfde spul, synthetische brandstoffen.SVP46 schreef: ↑17 november 2023, 10:28 Het één sluit het andere niet uit natuurlijk, het is natuurlijk allemaal wat complexer als nu doordat we per situatie gaan moeten kijken wat het best is.
Uiteindelijk zal voor vele van de oplossingen elektriciteit de basis worden.
Bv:
Vliegtuigen -> Batterijen of waterstof (gemaakt met overschotten elektriciteit)
Auto's -> Batterijen
Industrie -> -> Batterijen of waterstof (gemaakt met overschotten elektriciteit) of geothermie indien veel warmte nodig ipv
....
Het is ook een uitdaging om de hoeveelheid zonne energie die enkel in de dag opgevang kan worden "op te slaan"/gebruiken op deze momenten maar ook hier zijn vele mogelijkheden. bv overschotten gebruiken voor waterstof te maken, water omhoog pompen en zo gebruiken als "batterij", energie goedkoper maken op deze momenten om zo mensen en industries in hun verbruik te sturen (bv opstarten van ovens in staalindustrie op deze momenten te plannen),....
Alle "zonnedips" zullen moeten worden opgevangen door andere technologies bv SMR's, windenergie,...
Wie weet krijgen we binnen X aantal jaren kernfusie werkende of zijn er andere oplossingen voor een goedkope bron van elektriciteit die ook klimaatneutraal is.
Auto's op batterijen gaan verdwijnen, het is niks en het zal nooit iets worden, zie de problemen van het stroomnet en de 'transitie' is nog niet eens goed op gang.
De oplossing zijn synthetische brandstoffen, of je het leuk vind of niet. Voor ze dat doorhebben ligt Europa op z'n gat en staat alles stil.
Het is niet dat als nu iets niet kan, het niet mogelijk is over enkele jaren. Er is enorm veel onderzoek gaande op dit vlak dus op termijn komen hier zeker mogelijkheden maar daarvoor moeten we nu inversteren in de technologie van de toekomst.
Synthetische brandstoffen gemaakt van restproducten en overcapaciteit elektriciteit kan zeker ook een van de mogelijkheden zijn.
Bastiaan zweert nog altijd bij zijn ronkende ouderwetse diesel. Wie eenmaal met een EV gereden heeft wil niets anders meer
Volgens mij krijgen we de komende jaren heel veel meer van dit:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... in-gebruik
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... n-batterij
Die batterijen vallen niet zo heel op in het straatbeeld, het nimby effect zal niet sterk spelen denk ik. dus in het begin lijkt het allemaal niet veel te zijn tot plots zal blijken dat we beschikken over in totaal een gigantische decentrale batterijopslagcapaciteit om de stroom uit zon en wind tijdelijk in op te slaan.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... in-gebruik
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... n-batterij
Die batterijen vallen niet zo heel op in het straatbeeld, het nimby effect zal niet sterk spelen denk ik. dus in het begin lijkt het allemaal niet veel te zijn tot plots zal blijken dat we beschikken over in totaal een gigantische decentrale batterijopslagcapaciteit om de stroom uit zon en wind tijdelijk in op te slaan.
Het probleem is dat je vanaf september steed minder rendement van je panelen krijgt en je dus je batterijen niet meer opgeladen krijgt.
Hierdoor ga je net als ieder ander het net moeten aanspreken.
In Nederland kan je je meter nog laten terug draaien maar in Belgie niet meer, met als gevolg dat je gewoon de volle mep moet betalen.
Wat er gaat gebeuren is dat zoveel mensen amper mee betalen aan het netwerk en centrales dat elektriciteits bedrijven niet investeren in centrales.
Daar zit het probleem.
Noord en midden Europa is NIET geschikt voor deze manier van stroom opwekken en opslaan, daarvoor moet je in zuid Europa en Afrika zijn.
Die hebben het hele jaar door voldoende stroom via panelen, vrijwel zonder uitzondering heel het jaar door.
Bij ons kan dit gewoon niet. Je kan geen maand opslaan in batterijen, reken maar eens uit wat je dan nodig hebt, zelfs voor een gewoon woonhuis.
Zal het je even voorrekenen, je komt op 3,5KW x 30 dagen = 105KW batterij capaciteit, wil je in ons klimaat de zekerheid hebben dat je je kan afkoppelen van het net.
https://thuisaccu.com/capaciteit/100-kwh
Zo'n batterij kost je 60000~80000 euro!!! Veel plezier met terug verdienen, zal nooit opbrengen
Om dit te laden en je eigen stroom op te wekken in de herfst/winter zal je ergens 40 á 60 KW panelen moeten hebben liggen, veel succes
In Nederland kan je je meter nog laten terug draaien maar in Belgie niet meer, met als gevolg dat je gewoon de volle mep moet betalen.
Wat er gaat gebeuren is dat zoveel mensen amper mee betalen aan het netwerk en centrales dat elektriciteits bedrijven niet investeren in centrales.
Daar zit het probleem.
Noord en midden Europa is NIET geschikt voor deze manier van stroom opwekken en opslaan, daarvoor moet je in zuid Europa en Afrika zijn.
Die hebben het hele jaar door voldoende stroom via panelen, vrijwel zonder uitzondering heel het jaar door.
Bij ons kan dit gewoon niet. Je kan geen maand opslaan in batterijen, reken maar eens uit wat je dan nodig hebt, zelfs voor een gewoon woonhuis.
Zal het je even voorrekenen, je komt op 3,5KW x 30 dagen = 105KW batterij capaciteit, wil je in ons klimaat de zekerheid hebben dat je je kan afkoppelen van het net.
Zo'n batterij kost je 60000~80000 euro!!! Veel plezier met terug verdienen, zal nooit opbrengen
Om dit te laden en je eigen stroom op te wekken in de herfst/winter zal je ergens 40 á 60 KW panelen moeten hebben liggen, veel succes
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Speciaal voor bassie in jip-en-janneketaal: "het stroomnet is vol!".
https://www.youtube.com/watch?v=tjy1eWX-tJM
https://www.youtube.com/watch?v=tjy1eWX-tJM
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik heb het niet over een batterij in de woning. Maar wel over batterijen bij grote zonneparken, bij windmolens, bij grote verbruikers,....Bassie schreef: ↑17 november 2023, 18:16 Het probleem is dat je vanaf september steed minder rendement van je panelen krijgt en je dus je batterijen niet meer opgeladen krijgt.
Daar zit het probleem.
Ik heb zelf al grote bouwwerven gezien waar ze omwille van het lawaai en de uitstoot de grote dieselgroepen voor oa de elektrische torenkranen vervangen hebben door een simpele openbare teller in combinatie met een container vol batterijen. De teller laad de batterij op en die neemt dan de piekstromen van de kranen voor zijn rekening.
Als een batterij plaatsen goedkoper wordt dan betalen voor en zwaardere netaansluiting dan is de keuze snel gemaakt.
Zeker als je dan nog kan combineren met opladen op momenten dat de stroom goedkoop is omwille van voldoende zon en wind.
Het maakt niet uit waar je ze legt, want het gaan er zo enorm veel zijn dat die opslag gewoon niet lukt.Woz schreef: ↑17 november 2023, 21:55 Ik heb het niet over een batterij in de woning. Maar wel over batterijen bij grote zonneparken, bij windmolens, bij grote verbruikers,....
Ik heb zelf al grote bouwwerven gezien waar ze omwille van het lawaai en de uitstoot de grote dieselgroepen voor oa de elektrische torenkranen vervangen hebben door een simpele openbare teller in combinatie met een container vol batterijen. De teller laad de batterij op en die neemt dan de piekstromen van de kranen voor zijn rekening.
Als een batterij plaatsen goedkoper wordt dan betalen voor en zwaardere netaansluiting dan is de keuze snel gemaakt.
Zeker als je dan nog kan combineren met opladen op momenten dat de stroom goedkoop is omwille van voldoende zon en wind.
Het probleem is namelijk simpel, wij zitten in een klimaat waar er geen zon is en geen wind, waar je in de tropen altijd wind en zon hebt.
Daar kan je met kleine batterijen wel een paar dagen de boel opvangen, maar hier kan het wekenlang zonloos en dagenlang windloos zijn.
Hierdoor gaat je buffer zo enorm zijn dat het totaal geen zin heeft.
Elektriciteit valt en staat met de opslag van energie, en die opslag is in ons deel van de wereld onmogelijk tenzij je die opslag gaat doen in de vorm van synthetische brandstoffen.
Helaas schiet Europa zichzelf in de voet want plofmotoren zullen en moeten verdwijnen, hierdoor ga je een dusdanig hoge elektriciteitsvraag hebben dat je onmogelijk kan voldoen.
Kijk voor een bouwwerf kan je dit doen, door met bouwstroom die batterijen 's avonds op te laden, maar die stroom komt dan ook weer uit centrales, dus je verplaatst slechts het lawaai en de uitstoot. Het net kan het toch niet meer aan, dus bufferen met batterijen gaat ook binnenkort niet meer.
Je wil gewoon niet inzien dat er onvoldoende productie is en het net ook niet aangepast is. Ons klimaat leent zich niet voor zonnepanelen of windmolens.
Dit wist men al in de middeleeuwen toen de molenaars niet konden malen omdat er geen wind stond. Wind en zon is domweg geen stabiele opwekking 24/7 zoals een kerncentrale dat wel is. Daar zit het probleem.
Groeten Bas.
Het elektriciteitsnet is nooit een stabiel systeem geweest. Het lijkt alleen maar zo omdat de netbeheerders de kunst van vraag en aanbod in evenwicht houden zo goed onder de knie hebben.
Je hebt 2 grote aspecten:
- de verwachte variatie in vraag en aanbod: netbeheerders kennen heel goed het gemiddelde gedrag van een stroomverbruiker, ze kijken ook naar het weerbericht, ze kennen de planning van de bedrijven die heel veel stroom nodig hebben,...
- de onverwachte variatie in vraag en aanbod: denk aan een kabelbreuk in het net waardoor er plots een deel vraag wegvalt, denk aan een energiecentrale die defect gaat. Hoeveel keer hebben we al niet gehoord dat een kernreactor door een probleem met de koeling een onverwachte stop moest maken? Hup, plots 1GW aan vermogen die 'van het net valt'.
Ik kan mijn geen stroompanne herinneren dus het moet zijn dat de netbeheerders hun job goed doen, ook bij onverwachte calamiteiten.
In de toekomst zal het niet anders zijn, door een combinatie van:
- voldoende zon en wind verspreid over gans Europa
- voldoende batterijopslag
- een nog performanter elektriciteitsnet
Onze stroom komt nu al voor een deel vanuit windparken in de Oostzee, en uit Schotland via de Nemolink dc-kabel.
Ik las gisteren een artikel dat Jan de Nul bezig is met studies om een kabel te leggen van Egypte naar Europa. Er is al een nieuw kabelschip in bestelling.
Ik hoorde gisteren iemand die bezig is met de ontwikkeling van carbon ankerkettingen voor drijvende windmolens.
Er is vanalles gaande maar het is wel van een totaal andere orde dan die paar paneeltjes en een 5kWh batterijtje in een woning. Wat mij betreft een grotendeels zinloze investering tenzij je in de zomer veel energie nodig hebt.
Je hebt 2 grote aspecten:
- de verwachte variatie in vraag en aanbod: netbeheerders kennen heel goed het gemiddelde gedrag van een stroomverbruiker, ze kijken ook naar het weerbericht, ze kennen de planning van de bedrijven die heel veel stroom nodig hebben,...
- de onverwachte variatie in vraag en aanbod: denk aan een kabelbreuk in het net waardoor er plots een deel vraag wegvalt, denk aan een energiecentrale die defect gaat. Hoeveel keer hebben we al niet gehoord dat een kernreactor door een probleem met de koeling een onverwachte stop moest maken? Hup, plots 1GW aan vermogen die 'van het net valt'.
Ik kan mijn geen stroompanne herinneren dus het moet zijn dat de netbeheerders hun job goed doen, ook bij onverwachte calamiteiten.
In de toekomst zal het niet anders zijn, door een combinatie van:
- voldoende zon en wind verspreid over gans Europa
- voldoende batterijopslag
- een nog performanter elektriciteitsnet
Onze stroom komt nu al voor een deel vanuit windparken in de Oostzee, en uit Schotland via de Nemolink dc-kabel.
Ik las gisteren een artikel dat Jan de Nul bezig is met studies om een kabel te leggen van Egypte naar Europa. Er is al een nieuw kabelschip in bestelling.
Ik hoorde gisteren iemand die bezig is met de ontwikkeling van carbon ankerkettingen voor drijvende windmolens.
Er is vanalles gaande maar het is wel van een totaal andere orde dan die paar paneeltjes en een 5kWh batterijtje in een woning. Wat mij betreft een grotendeels zinloze investering tenzij je in de zomer veel energie nodig hebt.
Als je zo goed als je volledige verbruik dekt kan dit toch geen zinlozen investering zijn?
Ik verbruik geen gas en elektriciteit van +- begin april tem eind oktober. Alles draait dan op mijn zonnepanelen met batterij. (En elektrisch verwarmen via mijn airco dan uiteraard )
Mijn energiefactuur is een peulenschil van de prijzen die ik hoor bij andere mensen. Hoezo zijn mijn panelen en batterij zinloos?
Het is dan aan de overheid/europa om te zorgen voor een volwaardig groen alternatief tijdens de winter maanden.
Ik verbruik geen gas en elektriciteit van +- begin april tem eind oktober. Alles draait dan op mijn zonnepanelen met batterij. (En elektrisch verwarmen via mijn airco dan uiteraard )
Mijn energiefactuur is een peulenschil van de prijzen die ik hoor bij andere mensen. Hoezo zijn mijn panelen en batterij zinloos?
Het is dan aan de overheid/europa om te zorgen voor een volwaardig groen alternatief tijdens de winter maanden.
Ik begrijp het argument wel van Woz, dat het de grote projecten zijn die de zaak in beweging brengen. Toch zou ik de individuele kleine projecten om meerdere reden niet zinloos noemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Individua ... ate_change
https://en.wikipedia.org/wiki/Individua ... ate_change
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Je argumenten zijn gelijkaardig als die voor de fossiele industrie. Die is ook gigantisch groot, kost enorm veel geld, er worden heel veel grondstoffen uit de grond gehaald (en die worden dan in brand gestoken!),...Bassie schreef: ↑21 november 2023, 19:48Het maakt niet uit waar je ze legt, want het gaan er zo enorm veel zijn dat die opslag gewoon niet lukt.Woz schreef: ↑17 november 2023, 21:55 Ik heb het niet over een batterij in de woning. Maar wel over batterijen bij grote zonneparken, bij windmolens, bij grote verbruikers,....
Het probleem is namelijk simpel, wij zitten in een klimaat waar er geen zon is en geen wind, waar je in de tropen altijd wind en zon hebt.
Daar kan je met kleine batterijen wel een paar dagen de boel opvangen, maar hier kan het wekenlang zonloos en dagenlang windloos zijn.
Hierdoor gaat je buffer zo enorm zijn dat het totaal geen zin heeft.
Elektriciteit valt en staat met de opslag van energie, en die opslag is in ons deel van de wereld onmogelijk tenzij je die opslag gaat doen in de vorm van synthetische brandstoffen.
Helaas schiet Europa zichzelf in de voet want plofmotoren zullen en moeten verdwijnen, hierdoor ga je een dusdanig hoge elektriciteitsvraag hebben dat je onmogelijk kan voldoen.
Kijk voor een bouwwerf kan je dit doen, door met bouwstroom die batterijen 's avonds op te laden, maar die stroom komt dan ook weer uit centrales, dus je verplaatst slechts het lawaai en de uitstoot. Het net kan het toch niet meer aan, dus bufferen met batterijen gaat ook binnenkort niet meer.
Je wil gewoon niet inzien dat er onvoldoende productie is en het net ook niet aangepast is. Ons klimaat leent zich niet voor zonnepanelen of windmolens.
Dit wist men al in de middeleeuwen toen de molenaars niet konden malen omdat er geen wind stond. Wind en zon is domweg geen stabiele opwekking 24/7 zoals een kerncentrale dat wel is. Daar zit het probleem.
Jouw argumenten werden vroeger net zo goed gebruikt door de houthakkers en de turfstekers: olie en gas uit de grond halen??? Dat is onmogelijk, veel te duur,...onhaalbaar...
Het is tijd voor een volgende fase. Zullen we dan in het aards paradijs terechtkomen? Zeker niet, maar algemeen bekeken zal het wel beter zijn dan het fossiele tijdperk.
Op eindafrekening 2022 hadden wij een ROI op onze zonnepaneleninstallatie van 8,03%.Converse schreef: ↑22 november 2023, 07:16 Als je zo goed als je volledige verbruik dekt kan dit toch geen zinlozen investering zijn?
Op die van 2023 een ROI van 27,11%. Dit is wel éénmalig gezien zeer hoge stijging van injectievergoeding.
Dit rendement is simpelweg berekend door injectievergoeding + aantal zelfverbruikte KwH * afnameprijs KwH.
Zal niet op de 0,01% kloppen maar geef toch een goed beeld.
En dan hou ik nog geen rekening met onze vrijstelling van KI voor 5 jaar.
Hier nog geen batterij. Die aankoop is momenteel niet te verantwoorden.
Wij hebben enkel elektriciteit. Nieuwbouwhuis met vvw, warmtepomp en vat.
Groet,
MVT
Bereken dan ook ineens de extra kosten voor je warmtepomp inclusief elektriciteitsverbruik in vergelijking met een HR Gasketel
Wij hebben een woning van 140m². Goed geïsoleerd. Wij verwarmen die met 1 enkele split unit airco (de trap naar de verdieping is open+vide).
Vorig jaar was ons verbruik om te verwarmen 1100kWh voor een volledig seizoen.
Dit jaar zitten we vandaag op 870kWh.
Het gemiddelde opgenomen vermogen is 300W. Tijdens de echt koude dagen waarbij er dus af en toe een ontdooicyclus is stijgt het opgenomen vermogen naar 1200W. Dus van het capaciteitstarief hebben we weinig last.
De airco zelf heeft 3200€ gekost, geplaatst.
65% van ons totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik zit in de maanden november, december, januari, februari.
Onze stroom komt van de coöperatieve energieleverancier (wind en zon). De meerwaarde van eigen zonnepanelen is voor ons beperkt.
Hoe meer elektriciteit je nodig hebt (ev, airco in de zomer, jacuzzi ,...) hoe financieel interessanter eigen zonnepanelen worden.
Maar als je zelf maar relatief weinig elektriciteit verbruikt en het hoogste verbruik in de wintermaanden zit hoef je volgens mij niet te investeren in eigen panelen.
Vorig jaar was ons verbruik om te verwarmen 1100kWh voor een volledig seizoen.
Dit jaar zitten we vandaag op 870kWh.
Het gemiddelde opgenomen vermogen is 300W. Tijdens de echt koude dagen waarbij er dus af en toe een ontdooicyclus is stijgt het opgenomen vermogen naar 1200W. Dus van het capaciteitstarief hebben we weinig last.
De airco zelf heeft 3200€ gekost, geplaatst.
65% van ons totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik zit in de maanden november, december, januari, februari.
Onze stroom komt van de coöperatieve energieleverancier (wind en zon). De meerwaarde van eigen zonnepanelen is voor ons beperkt.
Hoe meer elektriciteit je nodig hebt (ev, airco in de zomer, jacuzzi ,...) hoe financieel interessanter eigen zonnepanelen worden.
Maar als je zelf maar relatief weinig elektriciteit verbruikt en het hoogste verbruik in de wintermaanden zit hoef je volgens mij niet te investeren in eigen panelen.