S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Nee hoor, als je wisselkosten en koersvariaties buiten beschouwing laat leveren beiden hetzelfde rendement in euro's.
CSPX in usd London is nu $473,3 en wisselkoers eur/usd is 1,0862.
Stel je koopt voor er 10, dan kost dat in euro: 473,3*10/1,0862 = €4357
CSPX in euro Amsterdam is nu €435,7 als je er 10 van koopt = €4357
Kosten en kleine koersvariaties buiten beschouwing gelaten zijn beiden even duur in aanschaf.
Stel nu dat de CSPX een jaar later nog steeds op $473,3 staat maar dat de eur/usd dan 1,2 noteert.
Verkoop van de USD versie brengt dan 473,3*10/1,2 = €3944 op.
Verkoop van de euro versie zal dan ook €3944 opbrengen, de koers van CSPX op amsterdam zal dan immers gezakt zijn naar €394,4
Voor het rendement in euro's maakt het met andere woorden niks uit of je nu de euro of dollar versie koopt. Door wissel kosten zal de dollar versie zelfs iets minder rendement opleveren, deze is dus enkel interessant wanneer je een deel van je vermogen in dollar wil aanhouden (munt spreiding)
Ik denk dat je mijn bericht anders hebt gelezen, het was misschien verwarrend uitgedrukt van me:
wisselkoers maakt wel iets uit, hij koopt immers aandelen in USD (los van welke ETF hij net koopt)
In welke doos die aandelen zitten maakt niks uit.
Maar het verloop van dollar/euro maakt wel uit voor het rendement van zijn portefeuille, want hij investeert immers in de dollar. (en met die dollars investeert hij in aandelen).
Of hij die dollars zelf koopt (USD variant) of laat kopen (EUR variant) maakt niet uit. (in de veronderstelling dat de TER hetzelfde is en transactiekosten blablabla)
wisselkoers maakt wel iets uit, hij koopt immers aandelen in USD (los van welke ETF hij net koopt)
In welke doos die aandelen zitten maakt niks uit.
Maar het verloop van dollar/euro maakt wel uit voor het rendement van zijn portefeuille, want hij investeert immers in de dollar. (en met die dollars investeert hij in aandelen).
Of hij die dollars zelf koopt (USD variant) of laat kopen (EUR variant) maakt niet uit. (in de veronderstelling dat de TER hetzelfde is en transactiekosten blablabla)
Ik verlies toch geld door die wisselkoersen? En dit heeft als oorzaak dat ik geopteerd heb om een ETF in USD aandelen te kopen en dus heeft dit toch een gevolg op mijn rendement?
Had je niet onderhevig willen geweest zijn aan de wisselkoers dan had je in Europese aandelen in EUR moeten beleggen. Maar door de wisselkoers kun je evengoed winnen als verliezen.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is alleen waar voor een Europees bedrijf dat al zijn inkomsten en uitgaven in EUR heeft. Ik weet niet waar je dat nog kunt vinden.
Dus als het op reteiP zijn website in het groen staat verlies ik qua wisselkoers en in het rood win ik. Mooi zo. Staat wel niet veel rood.reteiP schreef: ↑17 november 2023, 10:08 https://finviz.com/forex_performance.ashx
EURUSD 1 month: 2,61%
-
- Verbannen Gebruiker
Het is niet gezond om de hele tijd naar koersen en winsten en grafieken te kijken. Toch niet voor een brede ETF belegger. Koop gewoon regelmatig bij, en trek je van niets iets aan. Kijk er niet naar. Ga wandelen, sporten, lees een boek, lig in je hangmat.CaesarDL schreef: ↑17 november 2023, 12:25Dus als het op reteiP zijn website in het groen staat verlies ik qua wisselkoers en in het rood win ik. Mooi zo.reteiP schreef: ↑17 november 2023, 10:08 https://finviz.com/forex_performance.ashx
EURUSD 1 month: 2,61%
Anders kun je evengoed in individuele aandelen beleggen. Dan heb je geen keus dan ze op te volgen.
Nee je verliest geen extra EUROS , want om jouw rendement te kennen moet je terug rekenen naar Euro, en dus ....
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 november 2023, 12:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat is een goede raad maar als beginneling wil ik toch de basiskennis hebben en het wisselkoers gebeuren is duidelijk veel belangrijker als ik dacht/vermoedde.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 november 2023, 12:31 Het is niet gezond om de hele tijd naar koersen en winsten en grafieken te kijken.
Anders kun je evengoed in individuele aandelen beleggen. Dan heb je geen keus dan ze op te volgen.
Doe ik ook. Ben begonnen met ASML.
Gebaseerd op wat je hier schreef de laatste weken, kan je daarmee misschien nog even wachten,
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Individuele aandelen is (per definitie) eenvoudiger dan ETF's, maar er is blijkbaar een dogma dat je individuele aandelen moet bestuderen in diep detail en ETF's helemaal niet.
Wat natuurlijk helemaal niet klopt, je kan ad random individuele aandelen kiezen, en je kan ETF's diep bestuderen.
Het is maar hoe je je er zelf bij voelt, er valt veel te zeggen voor allebei de approaches, of iets er tussen in, maar het is een zekerheid dat een ETF een afgeleide is van individuele producten, dus het is logisch dat, wil je een ETF begrijpen, je eerst moet begrijpen hoe individuele aandelen werken.
Daarmee dat ik hier al vaak gepleit heb om beginnende beleggers te laten beginnen met individuele aandelen, als je dat begrijpt kan je naar afgeleide producten gaan.
Mocht hij begonnen zijn met individuele aandelen en dat te begrijpen, hadden we de helft van dit topic al niet gehad
Wat natuurlijk helemaal niet klopt, je kan ad random individuele aandelen kiezen, en je kan ETF's diep bestuderen.
Het is maar hoe je je er zelf bij voelt, er valt veel te zeggen voor allebei de approaches, of iets er tussen in, maar het is een zekerheid dat een ETF een afgeleide is van individuele producten, dus het is logisch dat, wil je een ETF begrijpen, je eerst moet begrijpen hoe individuele aandelen werken.
Daarmee dat ik hier al vaak gepleit heb om beginnende beleggers te laten beginnen met individuele aandelen, als je dat begrijpt kan je naar afgeleide producten gaan.
Mocht hij begonnen zijn met individuele aandelen en dat te begrijpen, hadden we de helft van dit topic al niet gehad
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@CaesarDL lees dit topic eens volledig door: indexfondsen-hoe-werken-ze-in-principe- ... 30196.html
En met succes. Sedert de start op 15 Sep: 8,05% winst dankzij ASML en AI ETFs. Waarvoor dank.
Ik wacht met nieuwe aankoop CSPX tot het wat lager staat.
Ik lees soms dat de mensen een correctie afwachten. Een correctie is dat iets dat enkel aan de beurs ligt en kan je dat zien aankomen?
Of heeft dat ook te maken met mogelijke gebeurtenissen zoals bvb Israel-Iran en de US verkiezingen of is dat iets anders?
Ik lees soms dat de mensen een correctie afwachten. Een correctie is dat iets dat enkel aan de beurs ligt en kan je dat zien aankomen?
Of heeft dat ook te maken met mogelijke gebeurtenissen zoals bvb Israel-Iran en de US verkiezingen of is dat iets anders?