Fiscus en Trade Republic
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Fiscus en Trade Republic
Ik zou willen een account openen bij Trade Republic (=TR). Vooreerst om te genieten van de 4% bruto interest en occasioneel om een ETF te kopen (wat betreft ETF zit ik ook bij Degiro maar ik wil graag spreiden).
Wat betreft de rekening:
Wat betreft aandelen en/of ETF:
Wat betreft de rekening:
- Ik weet dat ik deze rekening moet aangeven bij de NBB
- Aangezien dit een niet-gereglementeerde rekening is, weet ik dat ik 30% moet aangeven op de ontvangen interesten omdat Trade Republic dat niet doet
- hoe gaat dit praktisch in zijn werk. Ik bedoel: elke maand wordt interest gestort bij TR. Moet ik dan elke maand 30% daarvan nemen (de RV) en dit doorstorten naar de fiscus (https://financien.belgium.be/nl/onderne ... heffing#q6)
- Wat moet ik dit dan nog invullen in de belastingsaangifte. Zo ja, welke code?
Wat betreft aandelen en/of ETF:
- Ik weet dat ik TOB moet betalen
- Ik weet dat ik 30% RV moet betalen op dividenden en dat ik een deel kan terugvorderen
- Ik weet dat ik accumulerende ETF/aandelen kan nemen waardoor dividend wordt geherinvesteerd
- hoe gaat dit praktisch in zijn werk? Is het zo dat ik jaarlijks het overzicht neem van alle dividenden die ik heb ontvangen, die bij elkaar optel. Is de som kleiner dan 800EUR, dan moet ik niets invullen in code 1444. Is de som groter dan 800EUR, dan neem ik daarvan 30% neem en vul dit in code 1444
- Moet ik de dividenden die ik ontvang bij Degiro ook optellen (aangezien deze reeds worden gemeld aan de fiscus)
- Is het correct dat dit allemaal niet moet als ik enkel accumulerende ETF/aandelen heb?
PS: Spaar mij een beetje: ik wil gewoon in orde zijn met de fiscus maar realiseer me dat ik er geen fluit van ken
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Fiscus en Trade Republic
Zie https://financien.belgium.be/nl/onderne ... heffing#q3wiwa1978 schreef: ↑17 november 2023, 15:04 Vragen:
- hoe gaat dit praktisch in zijn werk. Ik bedoel: elke maand wordt interest gestort bij TR. Moet ik dan elke maand 30% daarvan nemen (de RV) en dit doorstorten naar de fiscus (https://financien.belgium.be/nl/onderne ... heffing#q6)
- Wat moet ik dit dan nog invullen in de belastingsaangifte. Zo ja, welke code?
Over het RV stuk ga ik voorlopig niet meer zeggen dan dat dat van die fluit wel lijkt te kloppen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/d ... 11309.html
Denken jullie, of is er een indicatie, dat de kwestie i.v.m. roerende voorheffing gaat veranderen nu Trade republic een volledige bankvergunning van de Europese Centrale Bank op zak heeft? Of gaat dit geen invloed hebben?
Denken jullie, of is er een indicatie, dat de kwestie i.v.m. roerende voorheffing gaat veranderen nu Trade republic een volledige bankvergunning van de Europese Centrale Bank op zak heeft? Of gaat dit geen invloed hebben?
@ wiwa1978, jij refereert naar roerende voorheffing voor vennootschappen.
Bij Trade kun je enkel als particulier aansluiten.
Je geeft de interesten (en buitenlandse dividenden) aan in je personenbelasting onder:
Code 1444: b) dividenden en interesten van buitenlandse oorsprong die in het buitenland zijn geïnd of verkregen zonder tussenkomst van een in België gevestigde tussen-persoon, enz
Veel succes
PS die 4% is leuk! maandelijkse uitbetaling ook!
Bij Trade kun je enkel als particulier aansluiten.
Je geeft de interesten (en buitenlandse dividenden) aan in je personenbelasting onder:
Code 1444: b) dividenden en interesten van buitenlandse oorsprong die in het buitenland zijn geïnd of verkregen zonder tussenkomst van een in België gevestigde tussen-persoon, enz
Veel succes
PS die 4% is leuk! maandelijkse uitbetaling ook!
- Vincent2018
- Full Member
Trade Republic verlaagt rente van 3.50% naar 3,25% vanaf 23 oktober.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"