De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Het begin van de rentedalingen lijkt in zicht, de beurs reageert goed want zo goed als alle aandelen stijgen behoorlijk.
Iedereen die kocht de afgelopen maand zit normaal in een goede startpositie.
Mijn totale portefeuille is op 2 dagen tijd eventjes 8% gestegen in waarde, maakt het verlies van het laatste kwartaal nog niet goed maar als dit de eindejaars rally is dan is het alvast goed begonnen.
Iedereen die kocht de afgelopen maand zit normaal in een goede startpositie.
Mijn totale portefeuille is op 2 dagen tijd eventjes 8% gestegen in waarde, maakt het verlies van het laatste kwartaal nog niet goed maar als dit de eindejaars rally is dan is het alvast goed begonnen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Je snapt toch dat de rente pas daalt als er een crisis uitbreekt, right?
We zitten nog zeer ver van de eerste rentedalingen, laat ons hopen dat ze zelfs nooit moeten dalen (ijdele hoop).
Er wordt hoogstens uitgegaan van geen verdere stijgingen in de VS. (en nog 1 laatste stijging is nog steeds mogelijk van de FED en de ECB zal er zeker en vast nog wel enkele doen)
We zitten nog zeer ver van de eerste rentedalingen, laat ons hopen dat ze zelfs nooit moeten dalen (ijdele hoop).
Er wordt hoogstens uitgegaan van geen verdere stijgingen in de VS. (en nog 1 laatste stijging is nog steeds mogelijk van de FED en de ECB zal er zeker en vast nog wel enkele doen)
De crisis is er al, heb je dat niet gezien?
Duitsland hapert tot en met en de werkloosheid in de USA neemt zienderogen toe.
In andere landen zoals Belgie en Nederland leven vele werkende mensen in armoede.
Hoeveel crisis heb je dan nodig? Want volgende week zijn het verkiezingen in Nederland, moet je eens opletten welke klappen de huidige regering wegens wanbeleid gaat krijgen.
In Belgie dezelfde problemen, mensen kunnen de politieke onzin niet meer betalen.
Welke crisis bedoel je dan of mis ik iets?
Duitsland hapert tot en met en de werkloosheid in de USA neemt zienderogen toe.
In andere landen zoals Belgie en Nederland leven vele werkende mensen in armoede.
Hoeveel crisis heb je dan nodig? Want volgende week zijn het verkiezingen in Nederland, moet je eens opletten welke klappen de huidige regering wegens wanbeleid gaat krijgen.
In Belgie dezelfde problemen, mensen kunnen de politieke onzin niet meer betalen.
Welke crisis bedoel je dan of mis ik iets?
Groeten Bas.
Eunh neen! Voor de grootste centrale bank welke een 2-delige doelstelling heeft, is dit geen criteria.
Het is wel waarschijnlijk, maar is absoluut geen zekerheid.
Het is perfect mogelijk dat de inflatie nu geleidelijk terugzakt, vastgoed niet te hard daalt omwille van de rente, en de werkeloosheid slecht lichtjes verhoogd.
Men zou dan kunnen opteren om (volgend jaar) toch een beperkterente verlanging te doen, net op een crisis te vermijden.
Er is namelijk nog iets als economische groei wat volgens mij zowat elk land probeert te verwezenlijken...
-
- Verbannen Gebruiker
Die rentedaling is er al.
De rentecurve van Belgie is 40 basispunten gezakt in een maand tijd (minder op de korte termijn).
De US rentecurve idem.
Het spook van de inflatie ligt achter ons. Het gevaar op een crisis ook.
- Vincent2018
- Full Member
is net bij rate cuts dat het ergste nog gaat komen.... https://youtu.be/qSUlOTyCQsw?si=QEXTtg-mJ__hOePD
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Je snapt toch dat er niet zoiets is als DE rente.Aerolla schreef: ↑17 november 2023, 11:29 Je snapt toch dat de rente pas daalt als er een crisis uitbreekt, right?
Hieronder twee grafieken:
de yield op Belgische OLO's in Euro - een goede daling tov een maand geleden
de yield op US gov bonds - ook een goede daling tov een maand geleden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Natuurlijk, maar in deze context weten we allemaal dat het over de beleidsrente gaat....
Ja maar eerder omgekeerd, eerst de economie in de problemen, pas dan gaan centraal banken de rente weer gevoelig laten zakken. Als ze de rente te vroeg laten zakken bij een te sterke economie (lees hoge consumptie) schiet de inflatie weer omhoog.Vincent2018 schreef: ↑17 november 2023, 13:28 is net bij rate cuts dat het ergste nog gaat komen....
Waar zie je dat? Want ik heb die precies niet meegekregen.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 november 2023, 12:38Die rentedaling is er al.
De rentecurve van Belgie is 40 basispunten gezakt in een maand tijd (minder op de korte termijn).
De US rentecurve idem.
Het spook van de inflatie ligt achter ons. Het gevaar op een crisis ook.
Groeten Bas.
-
- Verbannen Gebruiker
Het enige dat in de media verschijnt, is de rentevoet die de banken krijgen, of moeten betalen, wanneer ze geld voor 1 dag bij de ECB lenen of ontlenen. Voor 1 dag.
De rest van de rentevoeten, (niet bij de ECB) lenen voor 2 dagen, 1 week, 2 weken, 1 maand, 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar, 30 jaar, 50 jaar ... en alle termijnen daartussen, wordt door de markt bepaald. In de praktijk gebruikt men voor de langere termijnen de swap rates, maar dat is een technisch detail. Het idee blijft hetzelfde.
Die rentevoeten, in een grafiek gezet, en verbonden door een vloeiende lijn, is de rentecurve.
De ECB bepaalt dus enkel het uiterste puntje, het uiterste begin, van die curve. De rest bepalen de beleggers.
Het is de rest van die rentecurve die er toe doet, als je wilt sparen en beleggen. Je kunt die curve vrij vinden overal op het internet.
Die curve zegt namelijk wat de laagste rentevoet is die je kunt krijgen op termijnrekeningen (hier is het eerder: hoeveel je zou moeten krijgen) en obligaties op alle mogelijke termijnen. Hoe hoger het risico, hoe meer de rentevoet boven die lijn zal liggen.
Met de rente van de ECB ben je niets. Maar analisten en would-be beleggers hebben er wel de mond van vol.
Als je nog nooit een rentecurve hebt bekeken, is het nu een goed moment om te starten. Dan begrijp je waarom de staatsbon op 5 en 8 jaar die en die rentevoet gaan hebben. En of een termijnrekening correct is of niet. En dan begrijp je dat je nu een obligatie met resterende looptijd van 10 jaar 4% duurder betaalt dan een maand geleden.
-
- Verbannen Gebruiker
Dan gaan we nog lang kunnen wachten, op die economie die in de problemen komt.vortex schreef: ↑17 november 2023, 13:48Ja maar eerder omgekeerd, eerst de economie in de problemen, pas dan gaan centraal banken de rente weer gevoelig laten zakken. Als ze de rente te vroeg laten zakken bij een te sterke economie (lees hoge consumptie) schiet de inflatie weer omhoog.Vincent2018 schreef: ↑17 november 2023, 13:28 is net bij rate cuts dat het ergste nog gaat komen....
Lezen jullie nooit de economische berichten?
The US economy expanded an annualized 4.9% in the third quarter of 2023, the most since the last quarter of 2021, above market forecasts of 4.3% and a 2.1% expansion in Q2, the advance estimate showed. Consumer spending rose 4%, the most since Q4 2021 (vs 0.8% in Q2 2023), led by consumption of housing and utilities, health care, financial services and insurance, food services and accommodations and nondurable goods (led by prescription drugs), recreational goods and vehicles. Exports soared 6.2%, rebounding from a 9.3% fall in Q2 and imports also increased (5.7% vs -7.6%).
Als je wacht tot de centrale banken de beleidsrente laten dalen, ga je de TGV van de beursstijging compleet missen. Ga je dan wachten op een latere beursdaling "omdat de beurzen wel heel hard gestegen zijn"?
Staar je niet blind op de beleidsrente. Het is al genoeg dat beursanalisten en would-be beleggers daar het enige topic van gemaakt hebben dat echt belangrijk is, verkeerdelijk uiteraard.
Kijk naar de tientallen andere economische factoren. En beleg maar direct al je cash . Niet zozeer in Europa. Wel in USA. Doe er gerust wat emerging markets bij als je wilt (ikzelf doe dat niet: op lange termijn hebben ze exact evenveel opgebracht als de mature markten, maar wel veel wispelturiger).
Ik weet niet of het verstandig is alles in de USA te steken. Ik verwacht dat Trump opnieuw president wordt en dat we dan een periode van instabiliteit gaan krijgen, wat niet goed is voor de economie en de beurs.
Ik zou Europa toch niet te snel afschrijven. De afgelopen jaren lijken me soms dat europessimisme het enigste is dat er bestaat.huisjetuintjefiets schreef: ↑18 november 2023, 08:42
Kijk naar de tientallen andere economische factoren. En beleg maar direct al je cash . Niet zozeer in Europa. Wel in USA. Doe er gerust wat emerging markets bij als je wilt (ikzelf doe dat niet: op lange termijn hebben ze exact evenveel opgebracht als de mature markten, maar wel veel wispelturiger).
Hoe dikwijls is er al niet een zwarte toekomst voorspeld voor Europa en dat het achteraf niet bleek te kloppen.
Vorig jaar gingen de gas- en elektriciteitsprijzen door het dak en dat vooral in Europa. Het einde van de Europese economie was in zicht.
Ondertussen zijn de gas- en elektriciteisprijzen fors gedaald, is de inflatie weer naar een bijna normaal niveau gedaald. Dat betekent extra zuurstof voor de Europese economie en dat zullen we de komende maanden wel zien.
Het klopt dat Amerikaanse aandelen het al lang beter doen dan Europese maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo zal blijven. Alles kan veranderen en spreiden blijft aangewezen.