tak 23 met kapitaalgarantie
-
- Hero Member
- Contacteer:
tak 23 met kapitaalgarantie
Ik wist niet dat dit bestond maar na een telefoontje dus wel.
Lijkt totaal niet interessant?
Waarom bestaat dit uberhaupt?
Re: tak 23 met kapitaalgarantie
Ik heb eens gelezen dat banken enkel kapitaalgarantie aanbieden op producten die tamelijk veilig zijn, waar ze dus zelf niet te veel schade aan kunnen doen. Hoe veiliger een product hoe lager het mogelijke rendement.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
TAK21 is risicoloos.Timoootjex schreef: ↑14 september 2022, 21:04 Ik wist niet dat dit bestond maar na een telefoontje dus wel.
TAK23 is altijd met risico.
Het zijn meestal niet de banken die het risico afdekken. Het risico wordt meestal afgedekt door andere partijen. "we geven je vandaag 80% van het kapitaal, en jullie geven ons 90% op de eindvervaldag"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja ik ga straks eens horen wat dat product is. Niet dat ik er veel interesse heb maar bijleren kan geen kwaad.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zoals ik het gehoord heb
Het is dus een tak 23 beleggingsverzekering met een defensieve doelstelling. De schommelingen zijn op schaal van 1 tot 7 een 1.
Het kapitaal wordt helemaal afgeschermd door een combinatie van SPV's, obligaties/termijnrekeningen en Equity Swaps.
Het maximaal rendement is 40% op een periode van 5 jaar en maand alles daarboven wordt afgetopt. Dat komt uit op maximaal 7,5% jaarlijks rendement na kosten.
1 groot nadeel is dat je na die 5 jaar en 1 maand om roerende voorheffing te vermijden nog eens een nieuw contract met mogelijks anders voorwaarden moet aangaan. Anders betaal je roerende voorheffing op de meerwaarde wegens dat het wettelijk 8 jaar moet aangehouden worden.
Het is dus een tak 23 beleggingsverzekering met een defensieve doelstelling. De schommelingen zijn op schaal van 1 tot 7 een 1.
Het kapitaal wordt helemaal afgeschermd door een combinatie van SPV's, obligaties/termijnrekeningen en Equity Swaps.
Het maximaal rendement is 40% op een periode van 5 jaar en maand alles daarboven wordt afgetopt. Dat komt uit op maximaal 7,5% jaarlijks rendement na kosten.
1 groot nadeel is dat je na die 5 jaar en 1 maand om roerende voorheffing te vermijden nog eens een nieuw contract met mogelijks anders voorwaarden moet aangaan. Anders betaal je roerende voorheffing op de meerwaarde wegens dat het wettelijk 8 jaar moet aangehouden worden.
Ben je verplicht om na 5j te verkopen ? Of vervalt dan de kapitaalgarantie ? Bij welke instelling is dit product te vinden ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dit is vanaf vandaag te verkrijgen bij KBC het heet KBC-life MI Global selection 100-1 tak 23
Na 5 jaar kan je het herbeleggen in een soortgelijk product die waarschijnlijk weer 5 jaar en 1 maand is maar nadien moet je dan geen roerende voorheffing afdragen. Of verkopen en dan op het rendement 30% roerende voorheffing betalen.
Je kan er ook vroeger uitstappen maar dan betaal je 1% uitstapkosten en verlies je de kapitaalgarantie.
Hoe dan ook dit contract loopt niet langer dan 5 jaar en 1 maand.
Tak 23:
- Op elke storting in het kader van een tak 23-product betaal je een premietaks van 2%.
- Opgelet, als een tak 23-verzekering toch bepaalde garanties biedt, zoals een gewaarborgd rendement, dan is er wel roerende voorheffing (30%) verschuldigd als de polis niet langer dan 8 jaar loopt.
- uitstapkosten?
- meestal zijn de beheerskosten ook hoger dan de beheerskosten zonder tak23 wrapper.
Voor al deze extra kosten en taksen krijg je weinig terug.
- Op elke storting in het kader van een tak 23-product betaal je een premietaks van 2%.
- Opgelet, als een tak 23-verzekering toch bepaalde garanties biedt, zoals een gewaarborgd rendement, dan is er wel roerende voorheffing (30%) verschuldigd als de polis niet langer dan 8 jaar loopt.
- uitstapkosten?
- meestal zijn de beheerskosten ook hoger dan de beheerskosten zonder tak23 wrapper.
Voor al deze extra kosten en taksen krijg je weinig terug.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De beheerskosten komen uit op 0,98% en de uitstapkosten zijn enkel verschuldig als je voor de eindvervaldag opneemt, ze bedragen 1%
zijn dit de kosten van de tak23? wat zijn de kosten van de onderliggende fondsen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
KloptTrX schreef: ↑19 september 2022, 15:25TAK21 is risicoloos.Timoootjex schreef: ↑14 september 2022, 21:04 Ik wist niet dat dit bestond maar na een telefoontje dus wel.
TAK23 is altijd met risico.
Zo'n producten bestaan achterliggend uit een deel kapitaal die voor de emittent het kapitaal kan garanderen zodat u als belegger de garantie krijgt op terugbetaling.
Met het overige deel gaat men mikken op een hoger rendement.
Dit is dezelfde strategie als gestructureerde producten.
Bijvoorbeeld: belegging van 100K
90% in obligaties, weinig risico, bijna zeker rendement waardoor die 90K groeit naar 100K op vervaldag.
10% in risicovollere investeringen die effectief rendement bieden.
Beperkt risico voor de belegger, maar zeker beperkt rendement. Vaak wordt rendement beperkt als in 'u krijgt 100% van de gerealiseerde meerwaarde op het luik dat de index volgt, maar beperkt tot ....'
Steeds 1 winnaar: de emittent > don't do it
Met het overige deel gaat men mikken op een hoger rendement.
Dit is dezelfde strategie als gestructureerde producten.
Bijvoorbeeld: belegging van 100K
90% in obligaties, weinig risico, bijna zeker rendement waardoor die 90K groeit naar 100K op vervaldag.
10% in risicovollere investeringen die effectief rendement bieden.
Beperkt risico voor de belegger, maar zeker beperkt rendement. Vaak wordt rendement beperkt als in 'u krijgt 100% van de gerealiseerde meerwaarde op het luik dat de index volgt, maar beperkt tot ....'
Steeds 1 winnaar: de emittent > don't do it
Mijn schoonmoeder (van 83 jaar !) hebben ze dit product ook aangesmeerd, de dieven van KBC.(ipv van een oude tak21 die ze had)
Vraag: die 30% belastingen als het afloopt na 5 jaar en je tekent niet in voor een nieuwe periode van 5 jaar:
is dat 30% op een fictie rendement (van rond de 4%) zoals bij tak21 die nog geen 8 jaar oud is, of is dat 30% op het werkelijke rendement ?
Wat bij vroegtijdig overlijden (zou als eens kunnen voorkomen bij een 83-jarige he ):
is er dan nog sprake van kapitaalsgarantie bij uitkering of niet (ik veronderstel van niet) ?
Vraag: die 30% belastingen als het afloopt na 5 jaar en je tekent niet in voor een nieuwe periode van 5 jaar:
is dat 30% op een fictie rendement (van rond de 4%) zoals bij tak21 die nog geen 8 jaar oud is, of is dat 30% op het werkelijke rendement ?
Wat bij vroegtijdig overlijden (zou als eens kunnen voorkomen bij een 83-jarige he ):
is er dan nog sprake van kapitaalsgarantie bij uitkering of niet (ik veronderstel van niet) ?