Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Stel:
Grootouders hebben 2 kinderen, het ene kind heeft 1 nakomeling en het andere kind heeft 2 nakomelingen. De grootouders zijn gezond en zullen wellicht nog een aantal jaar leven.
De grootouders hebben wat cash uit een verkoop en willen een centje (5k) geven aan elk van hun kleinkinderen. Correct dat elk kleinkind 5000 euro krijgt ? Of zou het kleinkind dat enig kind is het dubbele moeten krijgen, naar analogie met wat er bij een erfenis gebeurt ?
Persoonlijk denk ik dat het toch het best is om elk kleinkind hetzelfde bedrag te geven.
Hoe zien jullie dat ?
Grootouders hebben 2 kinderen, het ene kind heeft 1 nakomeling en het andere kind heeft 2 nakomelingen. De grootouders zijn gezond en zullen wellicht nog een aantal jaar leven.
De grootouders hebben wat cash uit een verkoop en willen een centje (5k) geven aan elk van hun kleinkinderen. Correct dat elk kleinkind 5000 euro krijgt ? Of zou het kleinkind dat enig kind is het dubbele moeten krijgen, naar analogie met wat er bij een erfenis gebeurt ?
Persoonlijk denk ik dat het toch het best is om elk kleinkind hetzelfde bedrag te geven.
Hoe zien jullie dat ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Mijn mening is 5000€ voor elk kleinkind. Het gaat over een cadeautje en niet over een erfenis. Met de verjaardag of Nieuwjaar gaat men ook niet het enig kind het dubbel geven dan de twee andere.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Elementen die voor mij een rol spelen:
- doel van de schenking (al dan niet al wat nalatenschap trachten regelen)
- omvang totale vermogen (als er een groot vermogen is en er valt veel te regelen zou ik ervoor trachten zorgen dat dit deze regelingen evenwichtig in elkaar zitten, die 5000 euro kan dan van ondergeschikt belang zijn)
- onderlinge verstandhouding
Als je elk kleinkind afzonderlijk ziet, dus los van hun ouders, is elkeen evenveel geven logisch. Als hun ouders deze visie kunnen volgen wordt het allemaal makkelijker.
Als je kleinkinderen als kinderen van je eigen kinderen ziet maar je ook tussen je eigen kinderen geen onderscheid wenst te maken is het al iets anders. Dan kan je bijvoorbeeld de kleinkinderen elk 3750 euro geven en het ene kind (dat 1 kind heeft) ook 3750 euro. Dan heeft elke tak evenveel gehad, en elk kleinkind ook evenveel.
Maar hoe je het ook draait of keert, het kan voer voor discussie zijn. Daarom dat de onderlinge verstandhouding ook veel doet.
- doel van de schenking (al dan niet al wat nalatenschap trachten regelen)
- omvang totale vermogen (als er een groot vermogen is en er valt veel te regelen zou ik ervoor trachten zorgen dat dit deze regelingen evenwichtig in elkaar zitten, die 5000 euro kan dan van ondergeschikt belang zijn)
- onderlinge verstandhouding
Als je elk kleinkind afzonderlijk ziet, dus los van hun ouders, is elkeen evenveel geven logisch. Als hun ouders deze visie kunnen volgen wordt het allemaal makkelijker.
Als je kleinkinderen als kinderen van je eigen kinderen ziet maar je ook tussen je eigen kinderen geen onderscheid wenst te maken is het al iets anders. Dan kan je bijvoorbeeld de kleinkinderen elk 3750 euro geven en het ene kind (dat 1 kind heeft) ook 3750 euro. Dan heeft elke tak evenveel gehad, en elk kleinkind ook evenveel.
Maar hoe je het ook draait of keert, het kan voer voor discussie zijn. Daarom dat de onderlinge verstandhouding ook veel doet.
Het principe is: je geeft iedereen even veel. Schenk je aan de kinderen, dan geef je elk kind 5k (of meer, en wat zij er vervolgens mee doen is hun zaak). Schenk je aan de kleinkinderen dan geef je elk kleinkind 5k. Zo simpel is het.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Interessante vraag en kan inderdaad voer voor discussie zijn afhankelijk van de onderlinge verstandhouding.
Persoonlijk zou ik gewoon elk kleinkind evenveel geven dus geen rekening houden met aantal kinderen per gezin etc.
Persoonlijk zou ik gewoon elk kleinkind evenveel geven dus geen rekening houden met aantal kinderen per gezin etc.
Hebben wat cash uit een verkoop. Goed dat je een veronderstelling maakt.
In dat geval maak je juist wel een onderscheid tussen je kinderen want het ene kind (met 1 kind) krijgt 3750 euro en het ander kind (met 2 kinderen) krijgt niks …Dieteren schreef: ↑20 november 2023, 08:55 Als je kleinkinderen als kinderen van je eigen kinderen ziet maar je ook tussen je eigen kinderen geen onderscheid wenst te maken is het al iets anders. Dan kan je bijvoorbeeld de kleinkinderen elk 3750 euro geven en het ene kind (dat 1 kind heeft) ook 3750 euro. Dan heeft elke tak evenveel gehad, en elk kleinkind ook evenveel.
Maar met je conclusie heb je gelijk: in elke mogelijke oplossing kan er iemand zich benadeeld voelen. Zodus, misschien is het beter om niks te schenken …
Of je kan het aan mij schenken; dan heb je helemaal geen probleem met kinderen en kleinkinderen.
En wat bijvoorbeeld als ene kind 2 nakomelingen heeft en andere kind helemaal geen? Tweede kind is sowieso benadeeld. Blijft voer voor discussie.
Geef gewoon 5K elk aan je eigen kind, met de boodschap dat ze het eventueel doorgeven aan hun eigen kinderen.
Probleem opgelost.
Probleem opgelost.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat natuurlijk écht van belang is: wat met de (eventueel toekomstige) (achter)kleinkinderen ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 20 november 2023, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja.
Als je bij erfenis een deel rechtstreeks nalaat aan je kleinkinderen, dan zal je dat vermoedelijk ook gewoon met hetzelfde bedrag voor elk kleinkind doen.Charlesvdw schreef: ↑19 november 2023, 17:11 Of zou het kleinkind dat enig kind is het dubbele moeten krijgen, naar analogie met wat er bij een erfenis gebeurt ?
Als je een schenking via bankgift doet, moet je nog 3 jaar leven, of er worden mogelijks erf-belastingen op geheven.
Misschien beter, gezien het kleine bedrag, dit kontant uit te betalen...
Misschien beter, gezien het kleine bedrag, dit kontant uit te betalen...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@ludo: 3 keer 5000 euro cash is denk ik niet evident. De bank zal de grootouders zien komen, mogen wij 15.000 euro cash aub ?
En zoals ik in de beginpost schreef, de grootouders zijn in goede gezondheid, dus dat ze nog 3 jaar moeten leven is heel waarschijnlijk.
@pukkie007: de grootouders hebben een kleine eigendom verkocht, en zullen het grootste deel op een termijnrekening zetten, maar willen (om wat voor reden dan ook) "iets geven" aan hun kleinkinderen. Dat beantwoordt de vraag van @dieteren, het is dus niet de bedoeling om al wat van de erfenis te regelen.
De grootouders hebben mij om advies gevraagd, mijn gevoel was dat elk kleinkind hetzelfde bedrag het meest logische en faire is, en ik merk dat de meesten het hiermee eens zijn.
En zoals ik in de beginpost schreef, de grootouders zijn in goede gezondheid, dus dat ze nog 3 jaar moeten leven is heel waarschijnlijk.
@pukkie007: de grootouders hebben een kleine eigendom verkocht, en zullen het grootste deel op een termijnrekening zetten, maar willen (om wat voor reden dan ook) "iets geven" aan hun kleinkinderen. Dat beantwoordt de vraag van @dieteren, het is dus niet de bedoeling om al wat van de erfenis te regelen.
De grootouders hebben mij om advies gevraagd, mijn gevoel was dat elk kleinkind hetzelfde bedrag het meest logische en faire is, en ik merk dat de meesten het hiermee eens zijn.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Waarom noem je het een cash-schenking? Er komt blijkbaar geen euro cash bij kijken?