Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
"het is dus niet de bedoeling om al wat van de erfenis te regelen"
Maar de fiscus kan er anders over denken :
Als het niet cash is, dan zou het met een bankgift moeten zijn.
Of de bankgift zelf wordt uitgevoerd of via een notaris, alle formaliteiten en akten van de bankgift moeten correct zijn.
Werden er geen gift-rechten betaald en Is er een overlijden binnen de 3 jaar dan zal de fiscus beschouwen dat de giften eigenlijk een erfdeel zijn en ze belasten.
De wet voorziet dan ook dat ieder kind (en niet kleinkind) een gelijk erfdeel ontvangt.
Nogal verwarrend als men ieder (3) kleinkind evenveel wenst te geven.
Is er echter een overlijden na 3 jaar, dan kan de fiscus de rekeningen nakijken en grote sommen die overgedragen werden, beschouwen als erfdeel (of bv als lening die niet werd terugbetaald) . Hiervoor dienen dan de akten van de bankgift die correct moeten zijn om te bewijzen dat het degelijk giften zijn.
Zijn de kinderen nog minderjarig Hoe moet men dan akten opstellen.
Maar ook mogelijk dat de fiscus geen problemen maakt over zulke sommen.
Maar de fiscus kan er anders over denken :
Als het niet cash is, dan zou het met een bankgift moeten zijn.
Of de bankgift zelf wordt uitgevoerd of via een notaris, alle formaliteiten en akten van de bankgift moeten correct zijn.
Werden er geen gift-rechten betaald en Is er een overlijden binnen de 3 jaar dan zal de fiscus beschouwen dat de giften eigenlijk een erfdeel zijn en ze belasten.
De wet voorziet dan ook dat ieder kind (en niet kleinkind) een gelijk erfdeel ontvangt.
Nogal verwarrend als men ieder (3) kleinkind evenveel wenst te geven.
Is er echter een overlijden na 3 jaar, dan kan de fiscus de rekeningen nakijken en grote sommen die overgedragen werden, beschouwen als erfdeel (of bv als lening die niet werd terugbetaald) . Hiervoor dienen dan de akten van de bankgift die correct moeten zijn om te bewijzen dat het degelijk giften zijn.
Zijn de kinderen nog minderjarig Hoe moet men dan akten opstellen.
Maar ook mogelijk dat de fiscus geen problemen maakt over zulke sommen.
https://www.jubel.be/wanneer-is-een-cad ... schenking/
Tja moeilijk te beoordelen of het kan als cadeau zonder het volledige vermogen en inkomen te weten van de schenker. Kunt natuurlijk bij nieuwjaar een lager bedrag geven en bij de verjaardag nog eens en volgende nieuwjaar nog eens.
Probleem zal zich voornamelijk stellen indien er iemand zich benadeeld voelt wat in dergelijke gevallen altijd kan. Zelfs indien er pas ruzie komt in de toekomst, kunnen dergelijke zaken uit het verleden opspelen en miserie geven. Meestal denk ik wel dat het goed gaat maar geld maakt sommige mensen volledig anders.
Tja moeilijk te beoordelen of het kan als cadeau zonder het volledige vermogen en inkomen te weten van de schenker. Kunt natuurlijk bij nieuwjaar een lager bedrag geven en bij de verjaardag nog eens en volgende nieuwjaar nog eens.
Probleem zal zich voornamelijk stellen indien er iemand zich benadeeld voelt wat in dergelijke gevallen altijd kan. Zelfs indien er pas ruzie komt in de toekomst, kunnen dergelijke zaken uit het verleden opspelen en miserie geven. Meestal denk ik wel dat het goed gaat maar geld maakt sommige mensen volledig anders.
[quote=Charlesvdw post_id=598261 time=1700508429 user_id=53909]
@ludo: 3 keer 5000 euro cash is denk ik niet evident. De bank zal de grootouders zien komen, mogen wij 15.000 euro cash aub ?
En zoals ik in de beginpost schreef, de grootouders zijn in goede gezondheid, dus dat ze nog 3 jaar moeten leven is heel waarschijnlijk.
-----------
Je kan het in 3 keer doen.
De bank kan vragen waarom je 5000 euro nodig hebt, maar als je antwoord dat je verschillende leveranciers/ kontant moet betalen zullen ze er géén probleem van maken. Zolang het maar niet voor drugs of wapens is...
Eigenlijk ben je niet verplicht om er een reden op te kleven, het is Uw geld en je hebt er recht op dit op te nemen zoals je wil...
@ludo: 3 keer 5000 euro cash is denk ik niet evident. De bank zal de grootouders zien komen, mogen wij 15.000 euro cash aub ?
En zoals ik in de beginpost schreef, de grootouders zijn in goede gezondheid, dus dat ze nog 3 jaar moeten leven is heel waarschijnlijk.
-----------
Je kan het in 3 keer doen.
De bank kan vragen waarom je 5000 euro nodig hebt, maar als je antwoord dat je verschillende leveranciers/ kontant moet betalen zullen ze er géén probleem van maken. Zolang het maar niet voor drugs of wapens is...
Eigenlijk ben je niet verplicht om er een reden op te kleven, het is Uw geld en je hebt er recht op dit op te nemen zoals je wil...
Ik mag geen cash storten van KBC. Maar als ik vandaag bel om 15k cash af te mogen halen, dan gaan ze echt niet moeilijk doen.
Tip: geef goud ipv euro's. Je kan het gewoon thuis bewaren en het zal minder snel aan waarde verliezen.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Tip: geef goud ipv euro's. Je kan het gewoon thuis bewaren en het zal minder snel aan waarde verliezen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik doe dit regelmatig, en maak geld over per bank naar de kinderen en kleinkinderen, in de omschrijving zet ik dan altijd SCHENKING.Charlesvdw schreef: ↑19 november 2023, 17:11 Stel:
Grootouders hebben 2 kinderen, het ene kind heeft 1 nakomeling en het andere kind heeft 2 nakomelingen. De grootouders zijn gezond en zullen wellicht nog een aantal jaar leven.
De grootouders hebben wat cash uit een verkoop en willen een centje (5k) geven aan elk van hun kleinkinderen. Correct dat elk kleinkind 5000 euro krijgt ? Of zou het kleinkind dat enig kind is het dubbele moeten krijgen, naar analogie met wat er bij een erfenis gebeurt ?
Persoonlijk denk ik dat het toch het best is om elk kleinkind hetzelfde bedrag te geven.
Hoe zien jullie dat ?
Nooit cash of op een andere manier.
Want je mag in Belgie onbeperkt schenken op voorwaarde dat je nog 3 jaar leeft anders moeten ze schenkbelasting betalen.
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken
Dus zoals ik het doe kunnen de ontvangers ALTIJD de datum en dat het een scheninking was bewijzen, en zodanig komt er nooit een probleem met de fiscus.
Nooit CASH doen, niet alleen kan de bank problemen gaan maken op verdeninking van witwassen of drugsgeld etc, de fiscus wordt ingelicht van deze transactie en dat moet je gaan bewijzen dat het allemaal legaal is. De ontvanger krijgt ook problemen als die het op de rekening gaat storten, want die moet bewijzen waar dat geld vandaan komt, zeker bij meerdere keren. Niet doen dus.
Gewoon overmaken met als omschrijving SCHENKING, is meer dan voldoende, en de datum staat er dan ook op. Schenken mag je naar alles en iedereen zolang je nog 3 jaar naar zuurstof blijft happen
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Erfenisbelasting bedoel je.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Lees even mee....
Je hebt de link dus niet gelezen. Je kan dus alle kosten vermijden door op tijd te schenkenDe schenking NIET registreren
Bij een handgift of bij een onrechtstreekse schenking zoals een bankgift (een overschrijving van geld) of een gift aan een goed doel moet de ontvanger van de schenking geen schenkingsrechten betalen.
Maar pas op: als de schenker binnen drie jaar na de schenking overlijdt, wordt de schenking bij de nalatenschap geteld. Daardoor moeten er erfbelastingen op worden betaald, en die zijn hoger dan de schenkbelastingen.
Groeten Bas.
Je hebt de opmerking van B7H4long niet goed gelezen (of niet begrepen): het gaat om de correcte soort van belasting. Je moet dan - bij overlijden binnen de 3 jaar - erf(enis)belasting betalen en geen schenkingsrechten. (of schenkbelasting zoals jij het noemt).Bassie schreef: ↑23 november 2023, 17:01Lees even mee....
Je hebt de link dus niet gelezen. Je kan dus alle kosten vermijden door op tijd te schenkenDe schenking NIET registreren
Bij een handgift of bij een onrechtstreekse schenking zoals een bankgift (een overschrijving van geld) of een gift aan een goed doel moet de ontvanger van de schenking geen schenkingsrechten betalen.
Maar pas op: als de schenker binnen drie jaar na de schenking overlijdt, wordt de schenking bij de nalatenschap geteld. Daardoor moeten er erfbelastingen op worden betaald, en die zijn hoger dan de schenkbelastingen.![]()
Snappie
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Maar het klopt inderdaad dat je “tijdig” moet schenken maar het probleem is dat je niet weet wanneer je overlijdt. Jij schenkt (naar eigen zeggen) regelmatig aan je kinderen en kleinkinderen maar als je morgen overreden wordt door een truck dan zijn al die schenkingen van de laatste 3 jaren plots mogelijk belastbaar …
Hier ben je volledig mis een schenking doe je best NOOIT via een gewone overschrijving !Bassie schreef: ↑23 november 2023, 16:54Ik doe dit regelmatig, en maak geld over per bank naar de kinderen en kleinkinderen, in de omschrijving zet ik dan altijd SCHENKING.Charlesvdw schreef: ↑19 november 2023, 17:11 Stel:
Grootouders hebben 2 kinderen, het ene kind heeft 1 nakomeling en het andere kind heeft 2 nakomelingen. De grootouders zijn gezond en zullen wellicht nog een aantal jaar leven.
De grootouders hebben wat cash uit een verkoop en willen een centje (5k) geven aan elk van hun kleinkinderen. Correct dat elk kleinkind 5000 euro krijgt ? Of zou het kleinkind dat enig kind is het dubbele moeten krijgen, naar analogie met wat er bij een erfenis gebeurt ?
Persoonlijk denk ik dat het toch het best is om elk kleinkind hetzelfde bedrag te geven.
Hoe zien jullie dat ?
Want je mag in Belgie onbeperkt schenken op voorwaarde dat je nog 3 jaar leeft anders moeten ze schenkbelasting betalen.
Dus zoals ik het doe kunnen de ontvangers ALTIJD de datum en dat het een scheninking was bewijzen, en zodanig komt er nooit een probleem met de fiscus.
Nooit CASH doen, niet alleen kan de bank problemen gaan maken op verdeninking van witwassen of drugsgeld etc, de fiscus wordt ingelicht van deze transactie en dat moet je gaan bewijzen dat het allemaal legaal is. De ontvanger krijgt ook problemen als die het op de rekening gaat storten, want die moet bewijzen waar dat geld vandaan komt, zeker bij meerdere keren. Niet doen dus.
Gewoon overmaken met als omschrijving SCHENKING, is meer dan voldoende, en de datum staat er dan ook op. Schenken mag je naar alles en iedereen zolang je nog 3 jaar naar zuurstof blijft happen![]()
En mag je NOOIT vermelden SCHENKING !!!
Doe je dit wel is dit een ongeldige schenking !
U mag niks vermelden bij de overschrijving en achterna een document opstellen .
Zo doe je een geldige schenking waar er nooit discussie kan over bestaan .
Wat jij zegt en doet is volledig onduidelijk aan wie schenk je als je kind is getrouwd ?
Kleinkinderen ?
ENZ
U geeft het voorbeeld van hoe je een schenking niet moet doen .
U heeft geen geldig bewijs die duidelijk aantoont dat de schenking is bedoeld voor een bepaald persoon .
De fiscus zal nooit probleem maken als je nog leeft en de problemen ontstaan alleen als een derde zich benadeeld voelt .
Maar wat jij doet is zorgen dat er later zelfs 20 jaar later problemen kunnen ontstaan !
Wel rekening houden met wettige erfgenamenBassie schreef: ↑23 november 2023, 16:54Ik doe dit regelmatig, en maak geld over per bank naar de kinderen en kleinkinderen, in de omschrijving zet ik dan altijd SCHENKING.Charlesvdw schreef: ↑19 november 2023, 17:11 Stel:
Hoe zien jullie dat ?
Gewoon overmaken met als omschrijving SCHENKING, is meer dan voldoende, en de datum staat er dan ook op. Schenken mag je naar alles en iedereen zolang je nog 3 jaar naar zuurstof blijft happen![]()
hé Bas. M.v.g..
Opgelet, uw schenking kan problemen geven als je bij een bankoverschrijving vermeld 'Schenking' of 'Gift'. Best is NIETS vermelden.
Dit wordt in veel artikelen gemeld. Zoek maar eens op 'nietige rechtstreekse schenking'.
Dit wordt in veel artikelen gemeld. Zoek maar eens op 'nietige rechtstreekse schenking'.
Bas denkt dat hij schenkt maar doet alles onwettigGg70 schreef: ↑23 november 2023, 17:51Wel rekening houden met wettige erfgenamenBassie schreef: ↑23 november 2023, 16:54
Ik doe dit regelmatig, en maak geld over per bank naar de kinderen en kleinkinderen, in de omschrijving zet ik dan altijd SCHENKING.
hé Bas. M.v.g..
Als hij ooit de pijp uit gaat en er voelt zich iemand achter gestoken kan hij alles terug eisen van deze die hij heeft bevoordeeld
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
---------------------------
Alleen 50% van je vermogen is voor is reservatair..
Men kan steeds beschikken over de helft van zijn vermogen en men moet steeds de andere helft voorbehouden voor de kinderen, ongeacht hoeveel kinderen er zijn. De individuele reserve van de kinderen, het deel waarop elk kind minimaal recht heeft, varieert wel naargelang het aantal kinderen.
Is er één kind, dan heeft hij minimaal recht op de helft van de nalatenschap. Zijn er twee kinderen, dan hebben ze elk minimaal recht op één vierde. Drie kinderen hebben elk minimaal recht op één zesde. Bij vier kinderen bedraagt de reserve één achtste.. de wettige erfgenamen. De andere 50% mag je schenken aan wie je wil..
Laatst gewijzigd door ludo op 23 november 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja als het een schenking is ! Wat bas hier uit zijn botten slaat is geen schenking dus kan alles terug worden gevorderd .
Als er geen haan naar kraait zullen er geen problemen zijn maar indien wel zal alles moeten ingegeven worden in de nalatenschap .
Zal dus belast worden en teveel zal moeten worden terug ingebracht worden .
Wat bas doet is geen schenking laat dit duidelijk zijn !
--------------lop schreef: ↑23 november 2023, 19:56Ja als het een schenking is ! Wat bas hier uit zijn botten slaat is geen schenking dus kan alles terug worden gevorderd .
Als er geen haan naar kraait zullen er geen problemen zijn maar indien wel zal alles moeten ingegeven worden in de nalatenschap .
Zal dus belast worden en teveel zal moeten worden terug ingebracht worden .
Wat bas doet is geen schenking laat dit duidelijk zijn !
Denk dat dit beoordeeld moet worden door de fiscus of dit al dan niet om een schenking gaat... Toch
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)