e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: e-DEPO opgelicht ?
Ik hou enkel rekening met de NETTO opbrengst, met wat ik effectief krijg.mouche schreef: ↑8 november 2023, 09:01Er zijn momenteel maar een drietal banken die bruto meer geven, onder voorwaarde dat het geld er in een meervoud van één jaar blijft staan. Met die 2,50 % bruto doet E-depo het nog niet zo slecht en eens het eerste jaar om is, hoef je niet opnieuw een jaar te wachten, iedere bijkomende maand brengt die 2,5 % op. Daarom wacht ik nog.
Op e-Depo wordt altijd 30% RV afgehouden, dus hou je netto 1,75% over. Bij spaarrekeningen geldt onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling van RV en is netto = bruto.
Ja, zolang je onder de 980 euro vrijstelling zit is dat inderdaad het beste. Eens daarboven moet je wel naar brutorendement kijken.
Nope, je moet ALTIJD naar het nettorendement. Naar hetgeen je effectief krijgt.
In dit geval: als je boven de vrijstelling komt, betaal je immers 15% RV terwijl je op e-Depo altijd 30% RV betreft. Dus ook in dat geval moet je naar het NETTO rendement zien:
- 2.50% bruto op e-Depo geeft 1,75% netto
- 2.50% bruto op een spaarrekening zonder vrijstelling geeft netto 2,125%.
Of nog om netto op 1,75% uit te komen moet je op een spaarrekening die niet aan de vrijstelling voldoet een bruto intrest van 2,0588% krijgen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Correct.
De voorbeelden zijn echter enkel correct waar het over *gereglementeerde* (dit is Belgisch - o.a. 15% RV ipv 30% RV) spaarrekeningen gaat.m-peeters schreef: ↑8 november 2023, 14:36 In dit geval: als je boven de vrijstelling komt, betaal je immers 15% RV terwijl je op e-Depo altijd 30% RV betreft. Dus ook in dat geval moet je naar het NETTO rendement zien:
- 2.50% bruto op e-Depo geeft 1,75% netto
- 2.50% bruto op een spaarrekening zonder vrijstelling geeft netto 2,125%.
Of nog om netto op 1,75% uit te komen moet je op een spaarrekening die niet aan de vrijstelling voldoet een bruto intrest van 2,0588% krijgen ...
Nog iemand die begin december geld zal opvragen van de DCK?
Hoe zou de rente-uitbetaling concreet in zijn werk gaan? Wordt de verworven rente meteen in bij opvraging van het gestorte bedrag in december uitbetaald, of moeten we wachten met het volledig afsluiten van een dossier tot er op 1 januari rente aan toegevoegd wordt, die vervolgens op zijn beurt opgevraagd kan worden?
Hoe zou de rente-uitbetaling concreet in zijn werk gaan? Wordt de verworven rente meteen in bij opvraging van het gestorte bedrag in december uitbetaald, of moeten we wachten met het volledig afsluiten van een dossier tot er op 1 januari rente aan toegevoegd wordt, die vervolgens op zijn beurt opgevraagd kan worden?
Sluit je het dossier volledig af, krijg je ook de verworven rente uitbetaald. Vraag je maar een deebedrag op, krijg je die rente bij de opvraging niet uitbetaald.
Zie https://financien.belgium.be/nl/rente-b ... ignatiekas
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Dat heb ik ook gelezen, maar mijns inziens kan die tekst ook op een andere manier geïnterpreteerd worden. Men stelt dat er (enkel) op 1 januari een renteberekening plaatsvind, en er vervolgens twee manieren bestaan om die berekende rente uitbetaald te krijgen. Letterlijk gezien stelt men niet dat er op het moment van volledige terugbetaling zelf een rentebereking plaatsvind, enkel dat de reeds berekende rente op dat moment uitbetaald wordt.Tycoon schreef: ↑23 november 2023, 20:40 Sluit je het dossier volledig af, krijg je ook de verworven rente uitbetaald. Vraag je maar een deebedrag op, krijg je die rente bij de opvraging niet uitbetaald.
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Ik heb meerdere bedragen uitstaan. Begin december heb ik 500€ die er dan een jaar staat. Ik vraag dit bedrag op en kan dan zien of er rente bij zit. Vermoed van wel.
Ik ben benieuwd! (Vanaf) volgende week weten we meer. Bij mij gaat het over een behoorlijk groot bedrag, waarop ik mijn rente uiteraard niet wil mislopen.
24/11 2022 gestort - 25/11 2023 opvragen met rente
1/12/23 opvragen met rente denk ik….ze rekenen met volledige maanden.
Het zijn inderdaad hoe dan ook volle maanden, dus ten vroegste 1 december.
Je kan het ook laten staan als je het niet nodig hebt
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Vanaf 12 maanden (minimumperiode) kun je gewoon van maand tot maand bekijken of je het nodig hebt. Je hebt recht op 13, 14, 15, ..., 20 maanden rente.
Van mij staat het er nu ook een jaar op. Van zodra ik geld nodig heb, haal ik het af.
Vandaag opvragen of tot maandag wachten?
Vertrouw hen voor geen bal meer, valutadaums enz.
Vertrouw hen voor geen bal meer, valutadaums enz.