Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Correct. Maar hier konden wij niet voor kiezen.
Reken dan ook je tweejaarlijks onderhoud en gasaansluiting en … :-)
Versta me niet verkeerd; zonnepanelen is niet voor iedereen.
Woz schreef: ↑24 november 2023, 18:53 Wij hebben een woning van 140m². Goed geïsoleerd. Wij verwarmen die met 1 enkele split unit airco (de trap naar de verdieping is open+vide).
Vorig jaar was ons verbruik om te verwarmen 1100kWh voor een volledig seizoen.
Dit jaar zitten we vandaag op 870kWh.
Het gemiddelde opgenomen vermogen is 300W. Tijdens de echt koude dagen waarbij er dus af en toe een ontdooicyclus is stijgt het opgenomen vermogen naar 1200W. Dus van het capaciteitstarief hebben we weinig last.
De airco zelf heeft 3200€ gekost, geplaatst.
65% van ons totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik zit in de maanden november, december, januari, februari.
Onze stroom komt van de coöperatieve energieleverancier (wind en zon). De meerwaarde van eigen zonnepanelen is voor ons beperkt.
Hoe meer elektriciteit je nodig hebt (ev, airco in de zomer, jacuzzi ,...) hoe financieel interessanter eigen zonnepanelen worden.
Maar als je zelf maar relatief weinig elektriciteit verbruikt en het hoogste verbruik in de wintermaanden zit hoef je volgens mij niet te investeren in eigen panelen.
Hallo, ik had graag jouw woning bezocht. Wanneer past dit voor jou? Jouw cijfers zijn echt indrukwekkend! Tot gauw!
Je mag er ook een kanttekeningetje bij hebben is gemakkelijk te zeggen dat je verbruik bijna 0 is als je leeft zoals boer Charles .Sammy2 schreef: ↑24 november 2023, 21:40Woz schreef: ↑24 november 2023, 18:53 Wij hebben een woning van 140m². Goed geïsoleerd. Wij verwarmen die met 1 enkele split unit airco (de trap naar de verdieping is open+vide).
Vorig jaar was ons verbruik om te verwarmen 1100kWh voor een volledig seizoen.
Dit jaar zitten we vandaag op 870kWh.
Het gemiddelde opgenomen vermogen is 300W. Tijdens de echt koude dagen waarbij er dus af en toe een ontdooicyclus is stijgt het opgenomen vermogen naar 1200W. Dus van het capaciteitstarief hebben we weinig last.
De airco zelf heeft 3200€ gekost, geplaatst.
65% van ons totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik zit in de maanden november, december, januari, februari.
Onze stroom komt van de coöperatieve energieleverancier (wind en zon). De meerwaarde van eigen zonnepanelen is voor ons beperkt.
Hoe meer elektriciteit je nodig hebt (ev, airco in de zomer, jacuzzi ,...) hoe financieel interessanter eigen zonnepanelen worden.
Maar als je zelf maar relatief weinig elektriciteit verbruikt en het hoogste verbruik in de wintermaanden zit hoef je volgens mij niet te investeren in eigen panelen.
Hallo, ik had graag jouw woning bezocht. Wanneer past dit voor jou? Jouw cijfers zijn echt indrukwekkend! Tot gauw!
Wat hierboven uit de doeken word gedaan is namelijk onmogelijk tenzij je zo leeft .
Zijn energiebehoefte zou namelijk 7,85 Khw/h zijn wat onmogelijk is tenzij zijn muren 1 meter dik zijn geïsoleerd .
Het is al een hele uitdaging om werkelijk een E peil te hebben die onder de 40 ligt .
Een passief huis zijn KWH waarde voor verwarming ligt zelfs op 15 khw/h
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Wat er hier dikwijls word verteld is om in de lach te schieten .
Wat jij vertelt, is toch onzin. Ik geloof hem wel. Dus wil ik zijn expertise gebruiken. Zo veel energie die je kan besparen, zou een voorbeeld moeten zijn voor heel Vlaanderen; wat zeg ik? Voor heel België; de EU en de wereld. Dit is de enige manier om het klimaatdrama af te wenden.lop schreef: ↑25 november 2023, 02:53Je mag er ook een kanttekeningetje bij hebben is gemakkelijk te zeggen dat je verbruik bijna 0 is als je leeft zoals boer Charles .
Wat hierboven uit de doeken word gedaan is namelijk onmogelijk tenzij je zo leeft .
Zijn energiebehoefte zou namelijk 7,85 Khw/h zijn wat onmogelijk is tenzij zijn muren 1 meter dik zijn geïsoleerd .
Het is al een hele uitdaging om werkelijk een E peil te hebben die onder de 40 ligt .
Een passief huis zijn KWH waarde voor verwarming ligt zelfs op 15 khw/h![]()
Wat er hier dikwijls word verteld is om in de lach te schieten .
Wat ik mij dan afvraag bij zulke lage cijfers is hoe gezond jouw woning is. Zal best dat er met goeie isolatie en luchtdichtheid een lage warmte vraag mogelijk is, maar wat met ventilatie? In zo een dicht huis is een D ventilatie verplicht en noodzakelijk om het iet of wat gezond te houden, zo een ventilatie die 24/365 draait verbruikt op zich al een 500kWh per jaar. Zelfs met een D systeem verlies je warmte via de afgevoerde lucht dus dat kost ook energie.
Ik ben inderdaad de temperatuur vergeten te vermelden.
Ik heb halverwege oktober de airco ingeschakeld op standje automatisch verwarmen.
En die doet nu 24/24 zijn ding, het is hier overal in huis 19gr.
Het huis betreft een compacte maar open rijwoning. 100m² glv en 40m² verdieping (en nog een zoldertje en keldertje maar die zitten buiten het verwarmde volume)
Isolatie: 10cm pur in de vloer, 12cm pur in het plat dak, 24cm vlasisolatie in het hellend dak.
Ik monitor het verbruik van de airco met een Shelly module. Zie de screenshots in bijlage met de grafiekjes tot vandaag.
Ik heb halverwege oktober de airco ingeschakeld op standje automatisch verwarmen.
En die doet nu 24/24 zijn ding, het is hier overal in huis 19gr.
Het huis betreft een compacte maar open rijwoning. 100m² glv en 40m² verdieping (en nog een zoldertje en keldertje maar die zitten buiten het verwarmde volume)
Isolatie: 10cm pur in de vloer, 12cm pur in het plat dak, 24cm vlasisolatie in het hellend dak.
Ik monitor het verbruik van de airco met een Shelly module. Zie de screenshots in bijlage met de grafiekjes tot vandaag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geen euro steek ik in zonnepanelen, warmtepomp, 3-dubbel glas of andere opgedrongen maatregelen ( al dan niet gesubsidieerd). 95% van de wereldbevolking zou zich de koning te rijk voelen met onze woning. Ik wil echt niet per se bij dat elite-clubje van 5% behoren. Financieel zou ik dat gerust kunnen, maar ik heb gewoon de noodzaak niet. Er is geen asbest, alles is standaard geïsoleerd, overal dubbel glas, geen gebruik van fossiele brandstoffen, opvang van regen- en hemelwater, gescheiden riolering, ... Als ik straks het grootste krot van Vlaanderen bewoon, dan moeten ze mij maar op straat zetten. Allicht zal dat na 2050 zijn, daartegen vertoef ik op de eeuwige jachtvelden.
Maar als je bewust kiest voor 140m³ woonoppervlakte, en je er een sport van maakt om de zuinigste woning van de straat te hebben: be my guest. Het is niet omdat jij het kan en wil dat de rest van de straat/ gemeente/ gewest/ land/ continent/ wereld ook zo dient te leven. De Vlaamse en Belgische regelneverij gaat aan mij voorbij. De striktste bouwvoorwaarden en tevens de slechtste begroting, grootste politieke versnippering, enorm logge rechtspraak, veel te groot ambtenarenbestand, onnodige onderzoekcommissies, geldvretende intercommunales en dies meer bewijst de totaal verloren zin voor realiteit en prioriteit.
Nu ff 2 uur joggen en daarna de finoven aanmaken. Meer moet dat niet zijn. Enjoy the weekend.
Maar als je bewust kiest voor 140m³ woonoppervlakte, en je er een sport van maakt om de zuinigste woning van de straat te hebben: be my guest. Het is niet omdat jij het kan en wil dat de rest van de straat/ gemeente/ gewest/ land/ continent/ wereld ook zo dient te leven. De Vlaamse en Belgische regelneverij gaat aan mij voorbij. De striktste bouwvoorwaarden en tevens de slechtste begroting, grootste politieke versnippering, enorm logge rechtspraak, veel te groot ambtenarenbestand, onnodige onderzoekcommissies, geldvretende intercommunales en dies meer bewijst de totaal verloren zin voor realiteit en prioriteit.
Nu ff 2 uur joggen en daarna de finoven aanmaken. Meer moet dat niet zijn. Enjoy the weekend.
Inderdaad ook belangrijk.vortex schreef: ↑25 november 2023, 09:59Wat ik mij dan afvraag bij zulke lage cijfers is hoe gezond jouw woning is. Zal best dat er met goeie isolatie en luchtdichtheid een lage warmte vraag mogelijk is, maar wat met ventilatie? In zo een dicht huis is een D ventilatie verplicht en noodzakelijk om het iet of wat gezond te houden, zo een ventilatie die 24/365 draait verbruikt op zich al een 500kWh per jaar. Zelfs met een D systeem verlies je warmte via de afgevoerde lucht dus dat kost ook energie.
Ik heb hier een vochtigheidsmeter in de keuken en die duidt nu 49% aan.
We hebben nergens last van condensvorming of schimmel.
Op de verdieping hebben we 4 veluxen waarvan de roosters altijd open staan. In de badkamer is er afzuiging.
Ik denk dat het wel goed zit.
Ik merk toch enige frustratie in uw zinnen.pukkie007 schreef: ↑25 november 2023, 10:13 Geen euro steek ik in zonnepanelen, warmtepomp, 3-dubbel glas of andere opgedrongen maatregelen ( al dan niet gesubsidieerd). 95% van de wereldbevolking zou zich de koning te rijk voelen met onze woning. Ik wil echt niet per se bij dat elite-clubje van 5% behoren. Financieel zou ik dat gerust kunnen, maar ik heb gewoon de noodzaak niet. Er is geen asbest, alles is standaard geïsoleerd, overal dubbel glas, geen gebruik van fossiele brandstoffen, opvang van regen- en hemelwater, gescheiden riolering, ... Als ik straks het grootste krot van Vlaanderen bewoon, dan moeten ze mij maar op straat zetten. Allicht zal dat na 2050 zijn, daartegen vertoef ik op de eeuwige jachtvelden.
Waarom? Wat mij betreft doet iedereen wat hij wil met zijn eigen huis.
U blijkbaar ook en toch voelt u zich gefrustreerd en aangevallen door wat ik schrijf?
Elk maakt zijn keuzes met de bijbehorende voor- en nadelen.
Zo lang het nog mag doet iedereen wat hij wil in zijn eigen woning. Met meer dan 8 miljard mensen (elk jaar 90 miljoen erbij) zullen we ons toch moeten aanpassen. Ik had ook graag meer vrijheid gekregen maar helaas... ![Cry :'(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cry.gif)
![Cry :'(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cry.gif)
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Iedereen zal mogen blijven zijn eigen keuzes maken.
Waarbij ik er vanuit ga dat als iemand een keuze maakt dat die dan op voorhand de voor- én nadelen afweegt. Geen enkele keuze is perfect.
Eens de keuze gemaakt ben je ook zelf verantwoordelijk voor de voor- én de nadelen.
En niet de voordelen voor jezelf houden en de nadelen proberen in iemand anders zijn nek te schuiven. Of gefrustreerd de schuld steken op 'het systeem'/'de overheid'/'ze'/'de chinezen'/....
Ik weet bijvoorbeeld nu al dat als mijn airco binnen pakweg 15 jaar moet gesaneerd worden dat dit zeker niet gratis zal zijn. Het koelmiddel (0,9kg R32) op een goeie manier verwijderen en afvoeren zal geld kosten.
Waarbij ik er vanuit ga dat als iemand een keuze maakt dat die dan op voorhand de voor- én nadelen afweegt. Geen enkele keuze is perfect.
Eens de keuze gemaakt ben je ook zelf verantwoordelijk voor de voor- én de nadelen.
En niet de voordelen voor jezelf houden en de nadelen proberen in iemand anders zijn nek te schuiven. Of gefrustreerd de schuld steken op 'het systeem'/'de overheid'/'ze'/'de chinezen'/....
Ik weet bijvoorbeeld nu al dat als mijn airco binnen pakweg 15 jaar moet gesaneerd worden dat dit zeker niet gratis zal zijn. Het koelmiddel (0,9kg R32) op een goeie manier verwijderen en afvoeren zal geld kosten.
Dat iedereen zijn keuze zal mogen blijven maken lijkt me geen goed idee.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/ ... -61979437/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
In Zweden heeft men natuurlijk geen minister van terugkeer naar fossiele brandstoffen in de regering Hier geen warmtepomp of EV op bruinkool stroom.Spaarplan schreef: ↑25 november 2023, 12:55 Dat iedereen zijn keuze zal mogen blijven maken lijkt me geen goed idee.
Meer warmtepompen en ook veel waterkracht in Zweden, dat is belangrijker. Trouwens, meer stroom uit kernenergie in België dan in Zweden.