Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Als er vermeld staat schenking bij de overschrijving is dit voldoende om aan te tonen dat het niet om een wettelijke schenking gaat .ludo schreef: ↑23 november 2023, 19:59--------------lop schreef: ↑23 november 2023, 19:56
Ja als het een schenking is ! Wat bas hier uit zijn botten slaat is geen schenking dus kan alles terug worden gevorderd .
Als er geen haan naar kraait zullen er geen problemen zijn maar indien wel zal alles moeten ingegeven worden in de nalatenschap .
Zal dus belast worden en teveel zal moeten worden terug ingebracht worden .
Wat bas doet is geen schenking laat dit duidelijk zijn !
Denk dat dit beoordeeld moet worden door de fiscus of dit al dan niet om een schenking gaat... Toch
En de fiscus speelt in 99% van de aangevochten testamenten geen enkele rol .
De oorzaak ligt meestal bij iemand die zich benadeeld voelt .
Als je te werk gaat zoals Bas hier beschrijft mag je 100 % zeker zijn dat als dit gebeurd alles terug zal moeten ingebracht worden bij de totale activa .
Iedereen weet als je een schenking doet via een overschrijving je NOOIT mag vermelden bij de mededeling schenking .
De fiscus neemt in 99% van de gevallen klakkeloos over van wat de erfgenamen aangeven .
Zelfs al geef je bijna alles weg aan uw beste vriend die geen erfgenaam is en er voelt zich niemand benadeeld zal dit geen probleem zijn .
Het probleem ontstaat pas als er zich iemand benadeeld voelt .
Maar als je Bas zijn werkwijze volgt mag je zeker zijn dat alles terug zal mogen worden ingebracht .
Kortweg Bas zijn advies is ronduit het slechtste advies dat je maar kan geven als je een schenking wil doen .
Het is nog duizend keer beter om het gewoon cash af te handelen dan want dan is er geen bewijs en is het aan de benadeelde persoon om te bewijzen dat er geld werd uitgedeeld en dit is onmogelijk bij een afhandeling in cash .
Nog beter is een gewone overschrijving te doen zonder mededeling en pas daarna via aangetekend schrijven een dank brief op te stellen waarin de begunstigde zijn dank betuigd voor de schenking en daarop een antwoord van de schenker dit is eigenlijke de enige wettige manier .
Die 2 aangetekende brieven zorgen voor een sluitend bewijs dat het wel degelijk deze persoon is dat je het geld wil aan schenkingen en dat het wel degelijk over een schenking gaat .
Via overschrijving is er geen enkel bewijs aan wie je het geld wil schenken de tenaamstelling van de rekening speelt geen enkele rol !
Het kan voor deze persoon bedoeld zijn maar evengoed voor zijn kanariepiet of voor de kleinkinderen enz .
De fiscus speelt geen enkele rol hierin het is de wet die bepaald of een schenking geldig is .
De manier van Bas is dit niet .
Leer nu eens lezen:
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken
Je mag roerende goederen gewoon schenken aan wie je wilt en zoveel je wilt. (voor de fiscus!)
Je moet het enkel bij vastgoed het later registerren.
Er staat letterlijk:
Ook staat er dit:
Natuurlijk moet het onder de kinderen wel eerlijk verdeeld zijn voor het erfdeel. Voor de fiscus is slechts belangrijk wanneer het geschonken is.
Mijn manier van schenken is gewoon in orde. De kinderen krijgen allemaal evenveel.
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken
Je mag roerende goederen gewoon schenken aan wie je wilt en zoveel je wilt. (voor de fiscus!)
Je moet het enkel bij vastgoed het later registerren.
Er staat letterlijk:
Zolang je maar 3 jaar blijft leven anders het onderdeel van de nalatenschap, voor de fiscus.Geld en goederen schenken
Geld en eigendommen in uw bezit kunt u niet enkel verkopen, verhuren of ruilen, u kunt ze ook schenken aan een persoon of een goed doel. In sommige gevallen moet u de schenking registreren.
Ook staat er dit:
Of zou de overheid liegen? Denk het toch echt niet. Je kan schenken wat je wil als het over de belastingen gaat, denk toch dat dit de vraag was van de vraagsteller.Bij een handgift of bij een onrechtstreekse schenking zoals een bankgift (een overschrijving van geld) of een gift aan een goed doel moet de ontvanger van de schenking geen schenkingsrechten betalen.
Natuurlijk moet het onder de kinderen wel eerlijk verdeeld zijn voor het erfdeel. Voor de fiscus is slechts belangrijk wanneer het geschonken is.
Mijn manier van schenken is gewoon in orde. De kinderen krijgen allemaal evenveel.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Lees dan eens wat een NIETIGE RECHTSTREEKSE SCHENKING is. Dat is wat jij gedaan hebt. Hierdoor kan deze schenking ten allen tijde vernietigd worden en belast worden met erfbelasting.
Lees je eens in over de vormvereisten bij het schenken; contacteer eventueel een notaris.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat dat ik hem duidelijk probeer te maken .
Zijn manier van werken is geen echte schenking er is geen enkel bewijs wie en wat hij wil bevoordelen .
De vermelding schenking is al een GROTE vergissing .
Het gaat er niet over dat je het ene kind wil bevoordelen tegenover het andere maar dat je het op een wettelijke manier doet waar er achterna geen problemen van komen .
Trouwens, de manier dat Bassie geld schenk bevoordeeld hij niemand want het is een voorschot op de erfenis .
Als hij de termijn van 3 jaar niet respecteert worden alle bedragen zelfs progressief opgeteld .
En valt er 1 binnen de 3 jaar voor zijn overlijden zal alles belast worden aan dit hogere tarief .
Het kan prefect geregeld worden zonder veel moeite en kosten zo dat er nooit geen problemen kunnen ontstaan .
Waarom zou iemand zijn (klein)kinderen in de problemen willen brengen voor 10 € aan aangetekende brieven ?
https://lemonconsult.be/bankgift/
Gouden regel : Bastiaan heeft altijd gelijk ook al heeft hij ongelijk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Notaris zei mij dat je 'Schenking' niet mag vermelden bij de overschrijving. Gewoon overschrijven zonder mededeling en nadien een brief aangetekend sturen. Daarin kunnen dan ook eventuele voorwaarden staan.
Als ik het me goed herinner, zorgt de mededeling 'Schenking' er net voor dat het effectief een schenking is. En daar moeten schenkingsrechten op betaald worden. Niks vermelden zorgt er voor dat het een bankgift is, en die is vrij van belastingen. De aparte brief nadien bewijst dan voor wie en waarom het overgeschreven werd.
Als ik het me goed herinner, zorgt de mededeling 'Schenking' er net voor dat het effectief een schenking is. En daar moeten schenkingsrechten op betaald worden. Niks vermelden zorgt er voor dat het een bankgift is, en die is vrij van belastingen. De aparte brief nadien bewijst dan voor wie en waarom het overgeschreven werd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat van mededeling "Schenking" lijkt me zever in pakskes ... de brief (en aanvaarding) geeft nartuurlijk wel meer zekerheid.Orakel van Brakel schreef: ↑26 november 2023, 10:24 Notaris zei mij dat je 'Schenking' niet mag vermelden bij de overschrijving. Gewoon overschrijven zonder mededeling en nadien een brief aangetekend sturen. Daarin kunnen dan ook eventuele voorwaarden staan.
Maar goed, ik schrijf altijd over met "Gelukkige verjaardag", dus dan zal het wel ok zijn.
Ik zou toch kiezen voor meer zekerheid en niets vermelden !!
Hoeveel schrijft ge jaarlijks over voor zijn/haar verjaardag ? 20 € of 20k ?
Hoeveel schrijft ge jaarlijks over voor zijn/haar verjaardag ? 20 € of 20k ?
-
- Verbannen Gebruiker
Als er mededeling "schenking" is, is het een schenking. En moet je dus laten registreren, en moet je schenkingsrechten betalen.EarthNvstr1 schreef: ↑26 november 2023, 11:46 Dat van mededeling "Schenking" lijkt me zever in pakskes ...
Terwijl als het een handgift is, of een zuivere overschrijving is (zonder vermelding), je het niet moet laten registreren. Maar je mag wel. Bijvoorbeeld om te vermijden dat hoge erfenisrechten betaald moeten worden, bij overlijden binnen de 3 jaar. Elk kind dat op die manier iets ontvangt, kan voor zichzelf beslissen om te laten registreren of niet.
Je vindt dat zever in pakskes ... De wet kennen, is nochtans voordelig. Bijvoorbeeld om met kennis van zaken mee te discussiëren en geen zever in pakskes te verkopen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij maakt dus een onderscheid tussen een "schenking" en een "handgift" en een "zuivere overschrijving (zonder vermelding)".huisjetuintjefiets schreef: ↑26 november 2023, 12:11 Als er mededeling "schenking" is, is het een schenking. En moet je dus laten registreren, en moet je schenkingsrechten betalen.
Terwijl als het een handgift is, of een zuivere overschrijving is (zonder vermelding), je het niet moet laten registreren. Maar je mag wel.
Voor mij zijn zowel een "handgift" als een "onrechtstreekse schenking" (bv. een "bankgift") verschillende vormen van een schenking.
In alle gevallen heeft men de zelfde keuzes m.b.t. registeren, voorwaarden, aanvaarden enz.
Zeg dan eens waar in welke wet staat wat jij (of jouw notaris) beweert ...huisjetuintjefiets schreef: ↑26 november 2023, 12:11 Je vindt dat zever in pakskes ... De wet kennen, is nochtans voordelig. Bijvoorbeeld om met kennis van zaken mee te discussiëren en geen zever in pakskes te verkopen
(ik kan wel geloven dat uw notaris dat gezegd heeft, dat is niet het punt)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar het om gaat is dat als je een brief opstelt (eventueel met voorwaarden) je inderdaad geen mededeling meegeeft.
Het andere geval waar je geen brief opstelt (misschien omdat je geen voorwaarden stelt), je gewoon een overschrijving doet.
Als daar staat "Schenking", dan is het een schenking zonder meer (dus geen voorwaarden).
Als je schrik hebt van het woord "schenking", dan zet je er maar "Cadeau" of "Kado" of zo.
Bedrag maakt weinig uit. Voor de ene is 100 euro een enorm groot cadeau, voor de andere is 10.000 euro een belachelijk klein cadeau.
-
- Verbannen Gebruiker
Zeg dan eens waar in welke wet staat wat jij (of jouw notaris) beweert ...EarthNvstr1 schreef: ↑26 november 2023, 12:39 Waar het om gaat is dat als je een brief opstelt (eventueel met voorwaarden) je inderdaad geen mededeling meegeeft.
Zeg dan eens waar in welke wet staat wat jij (of jouw notaris) beweert ...Het andere geval waar je geen brief opstelt (misschien omdat je geen voorwaarden stelt), je gewoon een overschrijving doet.
Als daar staat "Schenking", dan is het een schenking zonder meer (dus geen voorwaarden).
Want het is onzin wat je beweert. Je kunt gerust "schenking" zetten en toch een brief met voorwaarden schrijven.
Zeg dan eens waar in welke wet staat wat jij (of jouw notaris) beweert ...Als je schrik hebt van het woord "schenking", dan zet je er maar "Cadeau" of "Kado" of zo.
Het gaat niet over schrik hebben. Niemand hoeft schrik te hebben van de wet. Maar als je de regels niet wilt volgen, moet je achteraf niet klagen.
Je snapt nog steeds de subtiliteit van de wet niet. De wet is heel specifek over de vormvereisten. Jij zit hier gewoon een beetje te freewheelen en je geeft zeer slechte raad.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 26 november 2023, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://www.certifisc.be/fr/nieuws/1313 ... e%20worden.
Wat is een hand/bankgift?
Een handgift is de fysieke overdraging van bv. kunst, juwelen, oldtimers, geld, meubels door de schenker aan de begiftigde.
Een bankgift is de loutere overschrijving van geld of effecten van de schenker naar de rekening van de begiftigde. Dit is de meest populaire vorm van schenken omdat het eenvoudig is en de schenkbelasting vermeden wordt. In principe is de procedure vaak rond in 24 uur. Belangrijk hierbij is dat je in de mededeling niets vermeldt. Indien je bv. ‘schenking’, ‘gift’ of ‘cadeau’ zou opnemen in de mededeling , wordt dit een rechtstreekse schenking en dient dit via notariële akte geregistreerd te worden.
Wat is een hand/bankgift?
Een handgift is de fysieke overdraging van bv. kunst, juwelen, oldtimers, geld, meubels door de schenker aan de begiftigde.
Een bankgift is de loutere overschrijving van geld of effecten van de schenker naar de rekening van de begiftigde. Dit is de meest populaire vorm van schenken omdat het eenvoudig is en de schenkbelasting vermeden wordt. In principe is de procedure vaak rond in 24 uur. Belangrijk hierbij is dat je in de mededeling niets vermeldt. Indien je bv. ‘schenking’, ‘gift’ of ‘cadeau’ zou opnemen in de mededeling , wordt dit een rechtstreekse schenking en dient dit via notariële akte geregistreerd te worden.
Inderdaad.Ik zou toch kiezen voor meer zekerheid en niets vermelden !!
Er zijn vormvereisten waarvan bewezen is dat ze bereiken wat gewenst is.
Waarom risico lopen dat je later 3%, 7%, 9%, 25%, 27%, 30%, of 50% belastingen betalen.
Het kan zelfs zijn dat de "schenking" volledig terug moet gegeven worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.