Ervaringen met Bolero
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Ervaringen met Bolero
De giro heeft aan 1 enkele klant 31.500€ schadevergoeding moeten geven, om de klant te compenseren voor het verlies dat hij gemaakt heeft omdat zijn orders niet aan de beste prijs werden uitgevoerd.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 15:14De boete was opgelegd door de Nederlandse toezichthouder, voor de Duitse overname.
Nu kan de Nederlandse toezichthouder geen boetes meer geven.
Maar het gebeurt nog altijd. Ik ben benieuwd of degene die obligaties gekocht hebben bij de giro hun prijs vergeleken hebben met de beurskoers op dat moment. Het zou interessant zijn te weten of ze de beste prijs krijgen of niet.
Je betaalt dan wel 3€ per order, maar maakt eigenlijk 31.500€ verlies.
Broker DeGiro krijgt tik op de vingers: misleiding klanten bij uitvoeren orders
24 jul. 2023in FINANCIEEL
DEN HAAG (ANP) - DeGiro moet een klant een schadevergoeding van in totaal ruim 31.500 euro betalen vanwege misleiding over de wijze waarop zijn beleggingsorders zijn uitgevoerd.
© ANP / HH
Dat blijkt uit een uitspraak van financiële geschillencommissie Kifid. Volgens de Commissie van Beroep zijn de orders namelijk niet uitgevoerd zoals overeengekomen en heeft de onlinebroker daarover onjuiste informatie verstrekt om de klant te misleiden.
Volgens de overeenkomst zouden de orders namelijk direct via beursuitbater Euronext worden uitgevoerd. Zonder de klant te informeren zijn de orders echter vanaf februari 2020 via Morgan Stanley geplaatst in plaats van direct op Euronext, oordeelt de commissie. Volgens de klant is daardoor een slechter resultaat bereikt.
De Commissie van Beroep stelt dat de klant mocht verwachten dat de DeGiro zoals gebruikelijk zijn orders direct op Euronext zou plaatsen en dat de orders dus anders zijn uitgevoerd dan overeengekomen. De onlinebroker is dan ook tekortgeschoten in zijn verplichting tegenover de klant en moet de schade als gevolg hiervan, in totaal 7500 euro, vergoeden.
Euronext
De geschillencommissie concludeert daarnaast dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker namelijk vermelden dat dit wel het geval was.
BEKIJK OOK:
’Kosten bij beleggen vaak verstopt’
Ook bleef de broker na vragen van de klant beweren dat de orders direct via Euronext waren uitgevoerd, terwijl dit onwaar was. DeGiro heeft daarmee de klant willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de klant moet vergoeden.
De uitspraak kan mogelijk leiden tot meer schadevergoedingseisen van klanten van DeGiro die zijn benadeeld. Matthijs van den Broek, de DeGiro-klant die de zaak aanspande bij Kifid, laat in een reactie weten dat hetgeen waar DeGiro in zijn zaak voor is veroordeeld namelijk voor alle klanten geldt.
Ik heb het ook met de beurs van Frankfurt vergeleken. Klopte precies.
Ook vandaag weer na sluiting even gekeken en open/hoog/laag/slot klopt precies
Ook vandaag weer na sluiting even gekeken en open/hoog/laag/slot klopt precies
-
- Verbannen Gebruiker
Ik bedoel de uitvoering van het order. Als je op het moment van de uitvoering van jouw order kijkt naar de bid-ask op de beurs van Frankfurt: werd jouw aankooporder uitgevoerd aan een koers die ligt tussen de bid-ask op dat moment (of toch niet hoger dan de ask)?
Dat was de reden van de schadevergoeding aan die klant: de giro beweert op hun website dat de orders direct uitgevoerd worden op euronext, terwijl dit niet het geval is. De klant heeft gezien dat hij geen correcte prijs kreeg. En zelfs nadat hij de giro vragen stelde, bleef de giro beweren dat de orders direct naar euronext gestuurd werden.
Vandaar mijn vraag over de uitvoering van jouw aankooporder voor obligaties. Voor obligaties zal Frankfurt meestal de referentie zijn en niet euronext.
Als je kunt bewijzen dat je geen correcte prijs hebt gekregen, kun je ook bij de giro aankloppen.
Ook nu zet Degiro volgens VEB alle orders voor Franfurt over op Tradegate. Maar dat is nu gekend bij hun klanten. Tradegate is een MTF, een B2B handelsplaats van de Deutsche Börse.
Je handelt dus niet op een beurs maar op een MFT, waar de exclusieve marketmaker de prijs bepaald. Als dat dezelfde is als die met de beste prijs op Frankfurt doe je geen verlies, anders mogelijk wel door een grotere spread.
https://www.veb.net/artikel/08933/degir ... tekent-dit
Je handelt dus niet op een beurs maar op een MFT, waar de exclusieve marketmaker de prijs bepaald. Als dat dezelfde is als die met de beste prijs op Frankfurt doe je geen verlies, anders mogelijk wel door een grotere spread.
DeGiro zet posities van beleggers ongevraagd over naar Tradegate: wat betekent dit?
Datum 29 december 2022
Vorige week kwam DeGiro met een bericht aan de beleggers die posities hebben op de Börse Frankfurt. Na 20 februari 2023 worden de aandelen van die beurs overgezet naar een notering op Tradegate. Vanaf 20 december kunnen aandelen die ook een Tradegate-notering hebben al niet meer worden gekocht via Börse Frankfurt.
-
- Verbannen Gebruiker
Volgens het artikel is de spread groter. Wat logisch is, want minder liquide.Tycoon schreef: ↑28 november 2023, 06:00Als dat dezelfde is als die met de beste prijs op Frankfurt doe je geen verlies, anders mogelijk wel door een grotere spread.
Bij euronext-orders (die dus niet naar euro-next gaan, ook al beweert de giro van wel) is het analoog.
Wie naar de giro gaat omwille van de zeer lage kosten, kijkt best zijn orders na. Die ene Nederlandse belegger die dit gedaan heeft, heeft een schadevergoeding van meer dan 30.000 euro gekregen door de verliezen die hij geleden had (en ook omdat de giro bleef liegen, toen hij meer uitleg vroeg aan de giro).
Ik blijf nieuwsgierig naar concrete ervaringen van obligatiebeleggers bij de de giro
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 19:03Ik bedoel de uitvoering van het order. Als je op het moment van de uitvoering van jouw order kijkt naar de bid-ask op de beurs van Frankfurt: werd jouw aankooporder uitgevoerd aan een koers die ligt tussen de bid-ask op dat moment (of toch niet hoger dan de ask)?
Dat was de reden van de schadevergoeding aan die klant: de giro beweert op hun website dat de orders direct uitgevoerd worden op euronext, terwijl dit niet het geval is.
-
- Verbannen Gebruiker
Hier werd ik nog voor OOOOOOOOOOOOO verweten omdat ik toen vertelde hoe het bij de giro ging
huisjetuintjefiets schreef: ↑4 juni 2023, 19:29Jij zet je koers aan 100 bij de giro, omdat je ze niet kunt kopen aan een lagere prijs.
Ik zet mijn aankoopkoers aan 99,5 en ik kan ze wel kopen.
Je bent waarschijnlijk nog niet lang bezig op de beurs, dus je gecumuleerde verlies zal nog niet zo groot zijn. Beschouw het als leergeld.
Begrijp ik huisjetuintjefiets. Maar mijn order ging op een koers tussen de bied en de laat in, ook in Frankfurt.huisjetuintjefiets schreef: ↑28 november 2023, 17:05Volgens het artikel is de spread groter. Wat logisch is, want minder liquide.Tycoon schreef: ↑28 november 2023, 06:00Als dat dezelfde is als die met de beste prijs op Frankfurt doe je geen verlies, anders mogelijk wel door een grotere spread.
Bij euronext-orders (die dus niet naar euro-next gaan, ook al beweert de giro van wel) is het analoog.
Wie naar de giro gaat omwille van de zeer lage kosten, kijkt best zijn orders na. Die ene Nederlandse belegger die dit gedaan heeft, heeft een schadevergoeding van meer dan 30.000 euro gekregen door de verliezen die hij geleden had (en ook omdat de giro bleef liegen, toen hij meer uitleg vroeg aan de giro).
Ik blijf nieuwsgierig naar concrete ervaringen van obligatiebeleggers bij de de giro
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 19:03
Ik bedoel de uitvoering van het order. Als je op het moment van de uitvoering van jouw order kijkt naar de bid-ask op de beurs van Frankfurt: werd jouw aankooporder uitgevoerd aan een koers die ligt tussen de bid-ask op dat moment (of toch niet hoger dan de ask)?
Dat was de reden van de schadevergoeding aan die klant: de giro beweert op hun website dat de orders direct uitgevoerd worden op euronext, terwijl dit niet het geval is.
Maar zonder meer goed dat je nog eens wijst op de handelswijze van de giro.
Misschien heb je gelijk, maar dan nog: als mensen slachtoffer zijn van oplichters/gladde jongens is het niet heel aardig om ze dat te verwijten.huisjetuintjefiets schreef: ↑28 november 2023, 17:14 Hier werd ik nog voor OOOOOOOOOOOOO verweten omdat ik toen vertelde hoe het bij de giro ging
huisjetuintjefiets schreef: ↑4 juni 2023, 19:29
Jij zet je koers aan 100 bij de giro, omdat je ze niet kunt kopen aan een lagere prijs.
Ik zet mijn aankoopkoers aan 99,5 en ik kan ze wel kopen.
Je bent waarschijnlijk nog niet lang bezig op de beurs, dus je gecumuleerde verlies zal nog niet zo groot zijn. Beschouw het als leergeld.
Ik ben al 35 jaar bezig op 'de beurs' en de het belachelijke verhaal dat ze je order niet op Euronext zetten maar op een computer in een achterafkantoortje zou ik ook niet hebben kunnen bedenken.
'De beurs' dat is de beurs van brussel, amsterdam, new york, etc. Natuurlijk kan het dat ze intern, of via een tradingsysteem waar ze bij aangesloten zijn, een order beter kunnen uitvoeren, goed voor hen, maar 'de beurs' voorbijgaan... wie had dat ooit gedacht. Zeker als ze je bied en laat koersen tonen van Euronext, ga je er niet van uit (en ben je dus slachtoffer) dat ze Euronext negeren bij het proberen uit te voeren van de order.
En eigenlijk is het ook vreemd: Het kan best zijn dat brokers een voorkeur hebben voor een alternatief beursje, maar als ze een order kunnen uitvoeren, ook al is het op een voor hen minder aantrekkelijke beurs, is het nog altijd beter om de order wel uit te voeren dan niet.
[Terwijl ik dit schrijf komen wel een aantal ervaringen in mij op van circa 5 jaar geleden, waarbij aankooporders van LSE-genoteerde effecten niet werden uitgevoerd door Binck terwijl er wel op een lagere prijs was gehandeld NA het ingeven van de order. Bij klachten daarover kwamen ze met het verhaal dat market makers in Londen nu eenmaal vrijheid hebben mbt welke orders ze uitvoeren en daarbij ook de omvang van de order meenemen. Ik vond dat toen al een ongeloofwaardig verhaal, maar nu helemaal]
Ik heb dit gevoel soms wanneer ik etf's orders ingeef bij Lynx.
Bod zetten aan laatkoers en toch niet onmiddellijk uitgevoerd worden.
Bod zetten aan laatkoers en toch niet onmiddellijk uitgevoerd worden.
Nooit last van gehad, in tegendeel, altijd als ik limietorders zet op de laatkoers worden ze altijd nog lager uitgevoerd. (wat logisch is door de SMART-routing)
Natuurlijk zitten er wel delays tussen weergave van de laatkoersen, dat is de meest zinnige reden die ik meteen kan bedenken.
Via TWS kan je ook kiezen op welke beurs het moet uitgevoerd worden, dus ik heb bij Lynx geen enkele schrik voor scenario's als Degiro.
Natuurlijk zitten er wel delays tussen weergave van de laatkoersen, dat is de meest zinnige reden die ik meteen kan bedenken.
Via TWS kan je ook kiezen op welke beurs het moet uitgevoerd worden, dus ik heb bij Lynx geen enkele schrik voor scenario's als Degiro.
Dat kan ook gewoon zijn doordat de koersinformatie vertraagd is.
Je kunt dit evengoed zien bij de giro dan bij Bolero .huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 17:35Ik vind het in elk geval geruststellend dat ik mijn order bij Bolero perfect op de beurs van Frankfurt kan volgen. Na enkele sekonden zie ik het daar verschijnen (koers tussen bid en offer). Verander ik mijn koers, dan zie ik dat ook. Wordt het uitgevoerd, zie ik het ook.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 15:14
De boete was opgelegd door de Nederlandse toezichthouder, voor de Duitse overname.
Nu kan de Nederlandse toezichthouder geen boetes meer geven.
Maar het gebeurt nog altijd. Ik ben benieuwd of degene die obligaties gekocht hebben bij de giro hun prijs vergeleken hebben met de beurskoers op dat moment. Het zou interessant zijn te weten of ze de beste prijs krijgen of niet.
Je kunt dit zelfs volgen op de beurs waar je uw order inlegt
Je kunt ook je order inleggen en verder gaan met je leven
-
- Verbannen Gebruiker
De essentie ontgaat jou compleet.
In veel gevallen stuurt de giro de orders niet door naar de beurs. Je kunt in dat geval jouw orders niet op het orderboek van de beurs zien.
Vandaar die schadevergoeding van 31.000€ aan die Nederlandse belegger.
Heb al altijd mijn orders teruggevonden in het orderboek via de giro .huisjetuintjefiets schreef: ↑29 november 2023, 10:12De essentie ontgaat jou compleet.
In veel gevallen stuurt de giro de orders niet door naar de beurs. Je kunt in dat geval jouw orders niet op het orderboek van de beurs zien.
Vandaar die schadevergoeding van 31.000€ aan die Nederlandse belegger.
Maar er word hier nogal veel vertelt .
Je vind hier ook dat degiro duur is qua valuta omwisseling terwijl het 1 van de goedkoopste is dat je kunt vinden als Belgische belegger .
Alleen Lynx doet beter maar je zit dan met een minimum .
Al de rest is stukken duurder .
Als je uw prijzen vastlegt zie ik niet in wat de spread een rol speelt ook .