Ervaringen met Degiro
TIP
Re: Ervaringen met Degiro
Als je zoveel in USD belegt waarom hou je dan niet voldoende USD op je rek aan zodat de wisselkosten wegvallen ?
Ik moet mijn Degiro rekening nog aangeven bij CAP.Moet je twee (voor Degiro en flatex)keer een formulier online invullen? Of kan/mag alles in 1 keer?
1)Je deed alles zelf en bepaalde wanneer je EUR naar USD, of andersom, omwisselde.
2) Het gebeurde automatisch wanneer je USD aandelen kocht. Maar was ook geldig bij verkoop. Dus als je USD aandelen verkocht kreeg je direct EUR.
Bij Degiro heb ik nog niet gehandeld met aandelen maar ik dacht dat optie 1 niet meer bestaat. Voor mensen die veel in USD aandelen handelen is dit niet voordelig.
Ik hoor nu ook dat nieuwe klanten geen custody account meer kunnen aanmaken. Ik denk dat de Degiro hier nooit over heeft gecommuniceerd. Het lijkt mij duidelijk dat ze nog meer geld willen verdienen aan het ontlenen van aandelen (van in vele gevallen niet wetende beleggers) aan shorters.
Vroeger had je twee optie's:
1)Je deed alles zelf en bepaalde wanneer je EUR naar USD, of andersom, omwisselde.
2) Het gebeurde automatisch wanneer je USD aandelen kocht. Maar was ook geldig bij verkoop. Dus als je USD aandelen verkocht kreeg je direct EUR.
Bij Degiro heb ik nog niet gehandeld met aandelen maar ik dacht dat optie 1 niet meer bestaat. Voor mensen die veel in USD aandelen handelen is dit niet voordelig.
Ik hoor nu ook dat nieuwe klanten geen custody account meer kunnen aanmaken. Ik denk dat de Degiro hier nooit over heeft gecommuniceerd. Het lijkt mij duidelijk dat ze nog meer geld willen verdienen aan het ontlenen van aandelen (van in vele gevallen niet wetende beleggers) aan shorters.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Man man ... gaat enkel over US blijkbaar en wellicht via TradeGate.DEGIRO introduceert ZERO op de grootste beurzen
Nieuwe tarieven vanaf 20/12/2021 (https://www.degiro.nl/tarieven/vergelijken)
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarieven ... cember.pdf
Ik heb het voor de zekerheid 2x aangegeven. Ik redeneerde met 'het kost me alleen maar een postzegel, een boete is tientallen keren hoger'.Denfi schreef: ↑21 november 2021, 15:39 Ik moet mijn Degiro rekening nog aangeven bij CAP.Moet je twee (voor Degiro en flatex)keer een formulier online invullen? Of kan/mag alles in 1 keer?
Geen idee of CAP intussen al met mail werkt?
Je kan de aangifte online indienen .Kevva schreef: ↑22 november 2021, 09:44Ik heb het voor de zekerheid 2x aangegeven. Ik redeneerde met 'het kost me alleen maar een postzegel, een boete is tientallen keren hoger'.Denfi schreef: ↑21 november 2021, 15:39 Ik moet mijn Degiro rekening nog aangeven bij CAP.Moet je twee (voor Degiro en flatex)keer een formulier online invullen? Of kan/mag alles in 1 keer?
Geen idee of CAP intussen al met mail werkt?
Ik wou vandaag ETF uit de kernselectie aankopen. Het viel mij nu op dat ze geen TOB rekende.
Hebben ze gecommuniceerd dat Belgen dit terug zelf moeten aangeven?
Hebben ze gecommuniceerd dat Belgen dit terug zelf moeten aangeven?
Aïe,heeft toch niks te maken met discussie 1,32% of 0,12%(beurstaks)?
DeGiro houd de transactie belasting wel degelijk standaard af. Dit staat standaard ingeschakeld voor Belgen. Je kan dit uitschakelen maar dat moet je zelf de transactiebelasting aangeven en daarboven nog eens te weten komen hoeveel transactiebelasting je moet betalen.
Wanneer je naar het rekeningoverzicht kijkt zie je deze kosten ook staan trouwens.(zie Transactiebelasting België)
Zat net op tweakers te lezen en las onderstaande over de ict bij DeGiro. Blijkbaar is de stabiliteit en veiligheid van hun platform evenredig met hun lage kosten. Maar het lijkt dat er beterschap in zicht is.
https://tweakers.net/nieuws/190738/dnb- ... lemen.html
https://tweakers.net/nieuws/190738/dnb- ... lemen.html
-
- Verbannen Gebruiker
We gaan de discussie over de giro hier verderzetten.
Ik plaats dit bericht hier nog eens.
Dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij vindt van de giro.
Hieronder werd uitgelegd dat een belegger 31.500€ schadevergoeding heeft gekregen van de giro omdat
- hij verliezen geleden had omdat de giro zijn beursorders niet naar euronext had gestuurd, terwijl de giro beweerde dat ze dat wel deden. Omdat hij daardoor slechtere koersen kreeg, heeft hij 7500 euro verlies gemaakt
- bijkomend kreeg hij extra schadevergoeding omdat de giro bleef liegen toen hij de giro om uitleg vroeg. Hij had uitleg gevraagd toen hij merkte dat er iets aan de hand was met de uitvoering van zijn orders.
De giro is trouwens speciaal verhuisd van Nederland naar Duitsland, omdat het in Nederland niet meer toegelaten was om orders van klanten tegen vergoeding (ten voordele van de giro uiteraard) door te sluizen naar specifieke brokers.
Ik plaats dit bericht hier nog eens.
Dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij vindt van de giro.
Hieronder werd uitgelegd dat een belegger 31.500€ schadevergoeding heeft gekregen van de giro omdat
- hij verliezen geleden had omdat de giro zijn beursorders niet naar euronext had gestuurd, terwijl de giro beweerde dat ze dat wel deden. Omdat hij daardoor slechtere koersen kreeg, heeft hij 7500 euro verlies gemaakt
- bijkomend kreeg hij extra schadevergoeding omdat de giro bleef liegen toen hij de giro om uitleg vroeg. Hij had uitleg gevraagd toen hij merkte dat er iets aan de hand was met de uitvoering van zijn orders.
De giro is trouwens speciaal verhuisd van Nederland naar Duitsland, omdat het in Nederland niet meer toegelaten was om orders van klanten tegen vergoeding (ten voordele van de giro uiteraard) door te sluizen naar specifieke brokers.
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 17:42De giro heeft aan 1 enkele klant 31.500€ schadevergoeding moeten geven, om de klant te compenseren voor het verlies dat hij gemaakt heeft omdat zijn orders niet aan de beste prijs werden uitgevoerd.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 november 2023, 15:14
De boete was opgelegd door de Nederlandse toezichthouder, voor de Duitse overname.
Nu kan de Nederlandse toezichthouder geen boetes meer geven.
Maar het gebeurt nog altijd. Ik ben benieuwd of degene die obligaties gekocht hebben bij de giro hun prijs vergeleken hebben met de beurskoers op dat moment. Het zou interessant zijn te weten of ze de beste prijs krijgen of niet.
Je betaalt dan wel 3€ per order, maar maakt eigenlijk 31.500€ verlies.
Broker DeGiro krijgt tik op de vingers: misleiding klanten bij uitvoeren orders
24 jul. 2023in FINANCIEEL
DEN HAAG (ANP) - DeGiro moet een klant een schadevergoeding van in totaal ruim 31.500 euro betalen vanwege misleiding over de wijze waarop zijn beleggingsorders zijn uitgevoerd.
© ANP / HH
Dat blijkt uit een uitspraak van financiële geschillencommissie Kifid. Volgens de Commissie van Beroep zijn de orders namelijk niet uitgevoerd zoals overeengekomen en heeft de onlinebroker daarover onjuiste informatie verstrekt om de klant te misleiden.
Volgens de overeenkomst zouden de orders namelijk direct via beursuitbater Euronext worden uitgevoerd. Zonder de klant te informeren zijn de orders echter vanaf februari 2020 via Morgan Stanley geplaatst in plaats van direct op Euronext, oordeelt de commissie. Volgens de klant is daardoor een slechter resultaat bereikt.
De Commissie van Beroep stelt dat de klant mocht verwachten dat de DeGiro zoals gebruikelijk zijn orders direct op Euronext zou plaatsen en dat de orders dus anders zijn uitgevoerd dan overeengekomen. De onlinebroker is dan ook tekortgeschoten in zijn verplichting tegenover de klant en moet de schade als gevolg hiervan, in totaal 7500 euro, vergoeden.
Euronext
De geschillencommissie concludeert daarnaast dat de broker haar klanten niet persoonlijk en niet via de website heeft geïnformeerd over het feit dat orders niet meer direct op Euronext werden geplaatst. Op de orderoverzichten bleef de broker namelijk vermelden dat dit wel het geval was.
BEKIJK OOK:
’Kosten bij beleggen vaak verstopt’
Ook bleef de broker na vragen van de klant beweren dat de orders direct via Euronext waren uitgevoerd, terwijl dit onwaar was. DeGiro heeft daarmee de klant willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De Commissie van Beroep stelt vast dat de broker hiervoor 24.000 euro aan de klant moet vergoeden.
De uitspraak kan mogelijk leiden tot meer schadevergoedingseisen van klanten van DeGiro die zijn benadeeld. Matthijs van den Broek, de DeGiro-klant die de zaak aanspande bij Kifid, laat in een reactie weten dat hetgeen waar DeGiro in zijn zaak voor is veroordeeld namelijk voor alle klanten geldt.
Al veel feedback in verband met Degiro maar ik wil jullie toch graag een concrete vraag stellen.
Mijn beleggingsrekening bij Degiro (etf's) heeft sinds vandaag de waarde van 20000 euro overschreden. Mijn vraag, zouden jullie dit weghalen bij Degiro en parkeren bij een veiligere broker?
In principe ben ik tevreden van Degiro en lage kosten zijn een mooi voordeel om maandelijks te kunnen bijkopen.
Alle feedback is welkom, momenteel neig ik eerder naar het gewoon laten staan bij Degiro en verder bijkopen elke maand. Voordelen? Nadelen?
Mijn beleggingsrekening bij Degiro (etf's) heeft sinds vandaag de waarde van 20000 euro overschreden. Mijn vraag, zouden jullie dit weghalen bij Degiro en parkeren bij een veiligere broker?
In principe ben ik tevreden van Degiro en lage kosten zijn een mooi voordeel om maandelijks te kunnen bijkopen.
Alle feedback is welkom, momenteel neig ik eerder naar het gewoon laten staan bij Degiro en verder bijkopen elke maand. Voordelen? Nadelen?
DEGIRO veiligheidferguson schreef: ↑1 december 2023, 16:41 Al veel feedback in verband met Degiro maar ik wil jullie toch graag een concrete vraag stellen.
Veiligheid vind ik het allerbelangrijkste bij mijn beleggingen. Ik wil geen risico lopen dat ik mijn beleggingen kwijt ben als er iets mis gaat. Daarom begin ik deze review met het veiligheidsaspect.
DEGIRO veiligheid: beleggerscompensatiestelsel
Het risico dat je jouw belegde geld bij een faillissement van je broker of bank kwijt bent is volgens mij in Nederland erg klein. Alle brokers en banken moeten het belegd vermogen van hun klanten namelijk scheiden van het eigen vermogen. Je beleggingen zitten om die reden bij DEGIRO in een apart bewaarbedrijf. Als DEGIRO failliet gaat, blijven jouw beleggingen van jou.
DEGIRO apart bewaarbedrijf
In het onwaarschijnlijke geval dat de afgescheiden beleggingen niet kunnen worden geretourneerd aan klanten, valt DEGIRO onder het Duitse Investor Compensation Scheme. Dat compenseert eventuele verliezen uit niet-geretourneerde beleggingen tot 90% (met een maximum van €20.000).
Informatie over het Duitse beleggerscompensatiestelsel kun je in het Engels vinden op de BaFin-website.
DEGIRO veiligheid: depositogarantiestelsel
Niet belegd geld dat je aanhoudt op een DEGIRO-geldrekening bij flatexDEGIRO Bank AG valt onder het Duitse depositogarantiestelsel. Dat wordt onder het Duitse depositogarantiestelsel gegarandeerd tot €100.000 per persoon.
Informatie over het Duitse depositogarantiestelsel kun je in het Engels hier vinden op de BaFin-website.
DEGIRO veiligheid: uitlenen effecten
De meeste brokers, banken en fondshuizen verdienen aan je door je beleggingen uit te lenen en daarvoor betaald te krijgen. Bij DEGIRO is dit ook het geval. Bij een Standaard account is uitlenen toegestaan.
Het risico dat er bij DEGIRO iets mee misgaat bij dit uitlenen is volgens mij overigens niet groot, omdat er heel strenge eisen gelden. Je loopt een zogenaamd tegenpartij risico. Dat betekent dat wanneer de partij waaraan DEGIRO je effecten uitleent de lening niet terug kan betalen, je (een deel van) je inleg kwijt bent.
Al eens een spaarrekening overwogen?
Dat lijkt me voor jouw profiel vermoedelijk een betere optie te zijn.
Als je begint na te denken over risico's van je broker, dan zit je gewoon in de verkeerde productklasse, als je het mij vraagt...
(dat horen de mensen niet graag, maar dat moet eigenlijk gezegd worden)
Als je begint na te denken over risico's van je broker, dan zit je gewoon in de verkeerde productklasse, als je het mij vraagt...
Uiteraard heb ik ook een spaarrekening, sowieso zal een deel van mijn kapitaal belegd blijven in etf's. Jou conclusie is dan dat geen enkele broker "veilig" is als ik het goed begrijp? Dus uw advies is gewoon bij Degiro blijven?Aerolla schreef: ↑1 december 2023, 17:17 Al eens een spaarrekening overwogen?
Het risico dat beleggen op zich met zich meebrengt, ben ik me zeer goed van bewust en hier heb ik ook geen enkel probleem mee.
Ik vind het heel verstandig dat Ferguson daar over nadenkt. Zeker na de veranderingen bij de giro.Aerolla schreef: ↑1 december 2023, 17:17 Al eens een spaarrekening overwogen?
In het kost gezegd heb je op cash bij de giro via Flatex nu een staatgarantie van 100.000 p.p. en op de aandelen of obligaties die bij een apart bewaarbedrijf zitten, een garantie van 90% met een max. van 20.000.
Zelf heb ik er ook 2 rekeningen onder 2 namen (partner).