Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Opzich niet verkeerde als de spaarrentes op korte termijn terug sterk zouden kelderen.Charlesvdw schreef: ↑28 november 2023, 19:01 Ik gok 2 miljard opbrengst. Iemand anders die zich ook aan een voorspelling wil wagen ?
Als ik goed kan rekenen wordt 10.000 euro na 5 jaar 10.943 euro.
KBC heeft begrepen dat er klanten zijn die willen beleggen op 5 en 8 jaar en verhogen tijdelijk hun tarieven op termijnrekeningen. Staatsbons hebben blijkbaar wel een positief effect op de concurrentie binnen de banksector.
Ze verhogen het gewoon nét tot op het niveau van de staatsbons, en dat gedurende de inschrijfperiode van de staatsbons.
KBC heeft begrepen dat er nog renteverhogingen gaan komen. Vandaar dat men het spaargeld wil "fixeren" op middellange termijn tegen een spotgoedkoop tarief. Mijn mening natuurlijk. Alles voor de klant natuurlijk.
"dat er nog renteverhogingen gaan komen"
Waarom denk je dat. Ik zie geen enkele indicatie daarvoor, eerder het tegengestelde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Luis de Guindos ziet die indicatie blijkbaar wel.
"Vroeg of laat", daarmee ga je zowat altijd gelijk krijgen
"Vicevoorzitter Europese Centrale Bank: ‘Hogere rentes op spaarrekeningen komen eraan’"
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231128_96919844
Er zijn toch al hogere rentes op spaarrekeningen bij sommige banken ? Veel hoger dan de 2,8 en 3,0 bij Medirect en Santander zie ik ze niet meer gaan. Eigen schuld als de klant te lui of stom is om van bank te veranderen. Dit is met enkel muisklikken gebeurd. Je kan ze toch moeilijk bij hun handje nemen om dit te doen…
Het is blijkbaar gedaan met “verdraagzame” Brembos: elders verwijt je de schrijvers van lezersbrieven in HLN allemaal Vlaams Belang stemmers te zijn en nu verwijt je mensen die om een of andere reden hun spaargeld niet verplaatsen (wegens te oud, niet goed op de hoogte, IT niet machtig, onvoldoende spaarmiddelen …) gewoon LUI en STOM te zijn.Brembos schreef: ↑30 november 2023, 16:41 Er zijn toch al hogere rentes op spaarrekeningen bij sommige banken ? Veel hoger dan de 2,8 en 3,0 bij Medirect en Santander zie ik ze niet meer gaan. Eigen schuld als de klant te lui of stom is om van bank te veranderen. Dit is met enkel muisklikken gebeurd. Je kan ze toch moeilijk bij hun handje nemen om dit te doen…
Ach , er zijn ergere zaken op de wereld. De mensen in Oekraine zullen niet wakker liggen van een procentje meer of minder... (zei een andere Brembos twee maanden geleden).
Waarom zou je altijd van bank moeten veranderen om de tijdelijk hoogste rente na te streven? Ik ben bij drie banken klant en zelfs dat vind ik al te veel.
Waarom zou je altijd van bank moeten veranderen om de tijdelijk hoogste rente na te streven? Ik ben bij drie banken klant en zelfs dat vind ik al te veel.
Dat was de “oude” Brembos … of toch het typetje dat hij toen speelde.Yaris schreef: ↑30 november 2023, 17:13 Ach , er zijn ergere zaken op de wereld. De mensen in Oekraine zullen niet wakker liggen van een procentje meer of minder... (zei een andere Brembos twee maanden geleden).
De Tijd: "Uitgifte nieuwe staatsbons neemt heel zwakke start. De uitgifte van nieuwe staatsbons dreigt een flop te worden. Ze heeft donderdag, op de eerste dag van de inschrijvingsperiode, amper 5,3 miljoen euro ingezameld. Dat blijkt uit een persbericht van het Federaal Agentschap van de Schuld."
Wie had dat gedacht?
Wie had dat gedacht?
Er zijn volgens mij twee redenen.
- Banken, en met name grootbanken, zijn begonnen met het aanbieden van hogere rentes, alleszins op sommige producten. Dat was bij de vorige staatsbonuitgiftes niet het geval.
- Het feit dat rentes op lange termijn lager zijn dan op korte termijn (bvb. 1 jaar), misleidt veel mensen. Plots zien ze dat een staatsbon minder opbrengt dan hun spaarrekening, zonder te begrijpen dat de spaarrente allicht niet zo hoog zal blijven.
Daarnaast is de mediahype nu ook erg beperkt gebleven, hoewel de meeste mensen nog steeds gebruik maken van spaarrekeningen met rentevoeten van 1% en lager, en niet dat die "betere alternatieven" die men in de media beschrijft.
- Banken, en met name grootbanken, zijn begonnen met het aanbieden van hogere rentes, alleszins op sommige producten. Dat was bij de vorige staatsbonuitgiftes niet het geval.
- Het feit dat rentes op lange termijn lager zijn dan op korte termijn (bvb. 1 jaar), misleidt veel mensen. Plots zien ze dat een staatsbon minder opbrengt dan hun spaarrekening, zonder te begrijpen dat de spaarrente allicht niet zo hoog zal blijven.
Daarnaast is de mediahype nu ook erg beperkt gebleven, hoewel de meeste mensen nog steeds gebruik maken van spaarrekeningen met rentevoeten van 1% en lager, en niet dat die "betere alternatieven" die men in de media beschrijft.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat ook speelt is dat iedereen die geld vrij had om in de staatsbon te steken dat al in de vorige gestoken heeft.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.