Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Is mijn topic, ik weet waar 't over gaat.
Jij begon over cash schenkingen, maar met cash kan je niet veel meer doen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Als je onder 6035€ blijft op jaarbasis wat je betaald in schijven is er geen probleem en kan er nooit geen successierechten worden geëist .gwendoline schreef: ↑30 november 2023, 12:46 Keer ander vraagje: Stel je enig kind koopt huis, jij als ouder helpt daarbij en je betaald voorbeeld de grond of als de betalingen in schijven zijn een deel ervan vanop jouw rekening, klopt het dat je daar problemen kan met krijgen?
Want je zit onder het vrijgesteld bedrag ook als je overlijd binnen de 3 jaar .
Je kan hetzelfde toepassen voor een lening dat je verschaft aan je kind .
Je leent 100000 € aan je kind en zij of hij betaald 500 € af per maand aan u .
Jij schenkt 6035€ / per jaar .
Elke Euro die terugbetaald is zal belastingvrij zijn
Op deze manier profiteer je maximaal van wat belastingvrij mogelijk is zonder buiten de lijntjes te kleuren .
Maar als je niet van plan bent om te sterven binnen de 3 jaar mag je ook rechtstreeks 100000€ storten en als het enig kind en erfgenaam is moet je geen documenten opstellen .
-------Charlesvdw schreef: ↑30 november 2023, 21:50 Is mijn topic, ik weet waar 't over gaat.
Hallo,,, Lees eens wat je begin topic is ... Wie het over cash schenking heeft ....
Charlesvdw » 19 november 2023,
""""" Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ? """""
Met cash niet veel meer kunnen doen. ? ..
Auto en carrosserie herstelling , onderhoud bij plaatselijke garagist , loodgieter , dakwerker , elke klusjesman ... diamanten , enz. enz.
Wil je echt niet weten hoeveel er nog met cash betaald wordt .. ook grote en héél grote bedragen al dan niet wit of zwart...
Laatst gewijzigd door ludo op 1 december 2023, 03:54, 4 keer totaal gewijzigd.
[/quote]
Veel succes om een huis laat staan een auto te betalen met cash.
Hier beste garagist, 40.000 cash voor mijn nieuwe auto...
[/quote]
In Duitsland , waar ik mijn nieuwe wagens doorgaans koop wegens de lagere prijs , kan je wel met cash betalen.
Veel succes om een huis laat staan een auto te betalen met cash.
Hier beste garagist, 40.000 cash voor mijn nieuwe auto...
[/quote]
In Duitsland , waar ik mijn nieuwe wagens doorgaans koop wegens de lagere prijs , kan je wel met cash betalen.
Voor een verkoop tussen particulieren is er geen maximumbedrag voor cashbetalingen.
Als je een tweedehands Veyron van 150.000 van een particulier wil kopen mag je het volledige bedrag gewoon cash betalen..
NO PROBLEM ....
Cash Limieten in enkel van toepassing bij handelaars.
Als je een tweedehands Veyron van 150.000 van een particulier wil kopen mag je het volledige bedrag gewoon cash betalen..
NO PROBLEM ....
Cash Limieten in enkel van toepassing bij handelaars.
-
- Full Member
- Contacteer:
Daar ben ik met alle respect niet zo zeker van.. ga dan vervolgens maar met je koffer cash naar de bank om op je rekening te zetten.. good luck.. ik dacht dat het max 3000€ cash is voor de moment.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
10 jaar geleden gedaan, geen enkel probleem gehad.Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
Te vroeg om te oordelen: je leeft nog. Problemen kunnen later komen bij de verdeling van jouw erfenis.Ardennois schreef: ↑1 december 2023, 10:4310 jaar geleden gedaan, geen enkel probleem gehad.Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35
Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Interessant. Nu zal ik het niet meer meemaken als ik in de eeuwige jachtvelden vertoef, maar hoe kunnen mijn kinderen daar problemen mee hebben? Dit onroerend goed (ons huis) gaat toch gewoon in de te verdelen erfenis?
Nu, zover zal het wellicht niet komen vermits ik het eerder zal verkopen of schenken (aan mijn kinderen).
Afhankelijk hoe de schenking/gift gebeurt is kan/zal deze meegeteld worden in de erfenis/erfdeel. i.e. de verdeling van de erfenis.Ardennois schreef: ↑1 december 2023, 11:15Interessant. Nu zal ik het niet meer meemaken als ik in de eeuwige jachtvelden vertoef, maar hoe kunnen mijn kinderen daar problemen mee hebben? Dit onroerend goed (ons huis) gaat toch gewoon in de te verdelen erfenis?
Nu, zover zal het wellicht niet komen vermits ik het eerder zal verkopen of schenken (aan mijn kinderen).
Vooral als er niet-erfgenamen bij betrokken zijn wordt het tricky.
Je kan het erfdeel van je erfgenamen niet verkleinen door schenkingen/giften aan anderen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Newbie
- Contacteer:
Denk dat uw vraag verkeerd begrepen zal zijn, volgens mij kunnen daar helemaal geen problemen van komen.Ardennois schreef: ↑1 december 2023, 11:15Interessant. Nu zal ik het niet meer meemaken als ik in de eeuwige jachtvelden vertoef, maar hoe kunnen mijn kinderen daar problemen mee hebben? Dit onroerend goed (ons huis) gaat toch gewoon in de te verdelen erfenis?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn fout Ludo, met cash bedoelde ik "geld" en niet de fysieke cash. I stand corrected.ludo schreef: ↑1 december 2023, 02:05-------Charlesvdw schreef: ↑30 november 2023, 21:50 Is mijn topic, ik weet waar 't over gaat.
Hallo,,, Lees eens wat je begin topic is ... Wie het over cash schenking heeft ....
Charlesvdw » 19 november 2023,
""""" Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ? """""
Met cash niet veel meer kunnen doen. ? ..
Auto en carrosserie herstelling , onderhoud bij plaatselijke garagist , loodgieter , dakwerker , elke klusjesman ... diamanten , enz. enz.
Wil je echt niet weten hoeveel er nog met cash betaald wordt .. ook grote en héél grote bedragen al dan niet wit of zwart...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35Heeft iemand ervaring met kopen vastgoed zonder lening? Ik was niet van plan een lening te nemen voor mijn volgende aankoop. Maar heb me ook al afgevraagd of ik daarmee niets trigger bij de belastingen. Op zich heb ik niks te verbergen, maar heb geen zin in discussies met een ambtenaar. Ik kan geen 2 min met een ambtenaar praten zonder dat ik in een kramp schiet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gewoon overschrijven, denk ik. Maakt dat uit?Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:17Je gaat dan betalen met een bancheque of met een overschrijving ?Orakel van Brakel schreef: ↑1 december 2023, 09:35
Het geld dat ik nodig heb voor een huis zit verspreid over verschillende banken in kortlopende termijnrekeningen. De rest van mijn vermogen zit in aandelen. Van die aandelen zou ik liefst afblijven. Dus ik zou gewoon het geld overschrijven naar de notaris.