Nieuwbouw - Welke is de beste optie
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nieuwbouw - Welke is de beste optie
Ik denk erover na om een nieuwbouwwoning te kopen, maar wat is nu financieel de beste keuze:
1) Nieuwbouw kopen bij een bouwpromotor (alles afgewerkt)
2) Casco nieuwbouw kopen en de rest laten afwerken door aannemers die ik zelf zoek
3) Oud huis kopen, slopen en nieuwbouw zetten (dan zijn er verschillende premies mogelijk en bouwen aan 6% BTW?)
4) Iets anders
Alvast bedankt!
2) Casco nieuwbouw kopen en de rest laten afwerken door aannemers die ik zelf zoek
3) Oud huis kopen, slopen en nieuwbouw zetten (dan zijn er verschillende premies mogelijk en bouwen aan 6% BTW?)
4) Iets anders
Alvast bedankt!
Re: Nieuwbouw - Welke is de beste optie
Als je betrouwbare partners kan vinden van het slopen tot en met de oplevering van het huis, dan opteer ik voor 'optie 3'.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zou optie 3 of 2 kiezen .
Optie 1 nooit want weet hoeveel er gefoefeld is in het bouwen van een huis .
En als je alles uit handen geeft is het er om vragen .
Optie 1 nooit want weet hoeveel er gefoefeld is in het bouwen van een huis .
En als je alles uit handen geeft is het er om vragen .
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bouwgrond kopen en zelf met een eigen architect de bouw regelen is geen optie ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar is dat niet duurder dan kopen bij een bouwpromotor?Charlesvdw schreef: ↑2 december 2023, 17:20 Bouwgrond kopen en zelf met een eigen architect de bouw regelen is geen optie ?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Waarom zou een bouwpromotor goedkoper zijn ? Die moet ook zijn winstmarge hebben.
Maar wel akkoord dat je bij keuze 1. minder financiële verrassingen kan hebben. Maar je kan ook niks meer beslissen over de indeling.
Maar wel akkoord dat je bij keuze 1. minder financiële verrassingen kan hebben. Maar je kan ook niks meer beslissen over de indeling.
Zoek een architekt die mee wil in je verhaal (goedkoop).jawadde001 schreef: ↑2 december 2023, 19:52Maar is dat niet duurder dan kopen bij een bouwpromotor?Charlesvdw schreef: ↑2 december 2023, 17:20 Bouwgrond kopen en zelf met een eigen architect de bouw regelen is geen optie ?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zelf de plannen tekenen en gewoon laten indienen door een architect .Spaarplan schreef: ↑2 december 2023, 21:45Zoek een architekt die mee wil in je verhaal (goedkoop).jawadde001 schreef: ↑2 december 2023, 19:52
Maar is dat niet duurder dan kopen bij een bouwpromotor?
Is van mij zelfs nooit opgevolgd geweest door een architect heb rond de 1000€ betaald .
En een etentje met iemand van stedenbouw van 200 €
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je kan je vraag ook op het bouwforum eens posten.
Dat doet me eraan denken, wschl 15 jaar geleden dat ik dat forum nog bezocht heb...
Dat doet me eraan denken, wschl 15 jaar geleden dat ik dat forum nog bezocht heb...
Klopt, maar niet iedereen kan dat en hulp van een architekt is dan aangewezen. Hoe dan ook, als de bouwkosten belangrijk zijn, doegetzelf.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Het hangt er natuurlijk ook van af wat je eigen ervaringen , interesses zijn en .... de tijd die je beschikbaar hebt. Als je aan het bouwen of verbouwen bent is tijd je grootste vijand als je dit dient te combineren met je huidige job en gezinsleven.
Optie1 kan dus interessant zijn als je absoluut niet de tijd wens te steken in de opvolging of zelf de handen uit de mouwen wens te steken.
Als je met een SOD werkt die zeer geroutineerd en georganiseerd is waardoor de verschillende posten allemaal kort op elkaar volgen 'kan' het allemaal wel vlot en snel gaan.
Of het goedkoper is ben ik niet zo overtuigd van. Het lijkt vaak goedkoper, maar dat is veelal omdat de standaard posten gewoon laag gebudgetteerd zijn.
Als je je zonder problemen kan vinden in wat zij voorstellen van keuken, vloertegel, aantal stopcontacten, enz .... kan het wel interessant zijn (op een jaar tijd heb je dan bij wijze van spreken een gebruiksklare nieuwbouwwoning)
Van zodra je begint te wijzigen aan die posten zonder dat het alvorens contractueel werd vastgelegd (vb. eenheidsprijs stopcontact) kan het zuur opbreken. Het is dus zaak uw lastenboek goed door te nemen en het nodige te laten vastleggen voor ondertekening contract.
Materiaalkeuzes grondig bekijken op voorhand is hier dus zeker de boodschap.
Opties 2 en 3 zijn zeker interessant indien je mee de tijd wenst te investeren voor de coördinatie en-of handen mee uit de mouwen wens te steken.
Optie 3 heeft meer kans een pand / perceel op de kop te tikken dat al iets groter is (vb. woning van jaren '50 '60 dat je door een totaal renovatie opwaardeert naar hedendaagse normen)
Architectkosten ook mee in rekening nemen. Afhankelijk van op welke manier je hier werkt (opvolging van A tot Z) kan het prijskaartje ook stevig oplopen.
Optie1 kan dus interessant zijn als je absoluut niet de tijd wens te steken in de opvolging of zelf de handen uit de mouwen wens te steken.
Als je met een SOD werkt die zeer geroutineerd en georganiseerd is waardoor de verschillende posten allemaal kort op elkaar volgen 'kan' het allemaal wel vlot en snel gaan.
Of het goedkoper is ben ik niet zo overtuigd van. Het lijkt vaak goedkoper, maar dat is veelal omdat de standaard posten gewoon laag gebudgetteerd zijn.
Als je je zonder problemen kan vinden in wat zij voorstellen van keuken, vloertegel, aantal stopcontacten, enz .... kan het wel interessant zijn (op een jaar tijd heb je dan bij wijze van spreken een gebruiksklare nieuwbouwwoning)
Van zodra je begint te wijzigen aan die posten zonder dat het alvorens contractueel werd vastgelegd (vb. eenheidsprijs stopcontact) kan het zuur opbreken. Het is dus zaak uw lastenboek goed door te nemen en het nodige te laten vastleggen voor ondertekening contract.
Materiaalkeuzes grondig bekijken op voorhand is hier dus zeker de boodschap.
Opties 2 en 3 zijn zeker interessant indien je mee de tijd wenst te investeren voor de coördinatie en-of handen mee uit de mouwen wens te steken.
Optie 3 heeft meer kans een pand / perceel op de kop te tikken dat al iets groter is (vb. woning van jaren '50 '60 dat je door een totaal renovatie opwaardeert naar hedendaagse normen)
Architectkosten ook mee in rekening nemen. Afhankelijk van op welke manier je hier werkt (opvolging van A tot Z) kan het prijskaartje ook stevig oplopen.
Enkel van optie 1 weet je op voorhand wat het zal kosten en hoe het er uit ziet en afgewerkt is. Als je iets vindt binnen budget en naar wens, dan is dit de snelste oplossing met de minste kopzorgen.jawadde001 schreef: ↑2 december 2023, 14:30 Ik denk erover na om een nieuwbouwwoning te kopen, maar wat is nu financieel de beste keuze:
4) Iets anders
Optie 2 zou ik enkel doen wanneer je veel zelf kunt doen, voor elke job een aannemer vinden en op voorzien tijdstip aan het werk krijgen is vandaag de dag onbegonnen werk (en duur) met de nodige stress tot gevolg.
Optie 3 is OK wanneer de kost van het sloophuis zeer laag is, doorgaans zul je veel meer betalen dan wat de bouwgrond waard is, zelfs met 6% BTW
Optie 4 Totaal renovatie, enkel wanneer je een huis met degelijk casco vindt kan dit een alternatief voor nieuwbouw zijn, woning wordt dan volledig naar ruwbouw gestript en weer als nieuw afgewerkt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bovendien, een betrouwbare aannemer vinden.... hoe minder ik er in mijn leven nog mee te maken moet hebben, hoe liever!
Maar als het fout loopt met je SOD sta je even ver of als het echt tegen zit nog verder van huis ...beyourself schreef: ↑3 december 2023, 13:10 Bovendien, een betrouwbare aannemer vinden.... hoe minder ik er in mijn leven nog mee te maken moet hebben, hoe liever!
Verhalen genoeg te vinden van negatieve SOD bouwervaringen....
Check goed de referenties van SOD. Er zitten goeie tussen, maar die prijzen zijn meestal ook wel wat hoger.
Een klassieker is ook : prijscorrectie van vloerplaat / fundering naar aanleiding van het funderingsverslag, Als je je daar niet op voorhand contractueel hebt ingedekt heb je het al vlaggen alvorens de werken zijn gestart (het gaat hem dan meestal niet om 1000€).
Een ander punt is de Architect, een neutraal persoon in het bouwproces, is in het SOD verhaal iemand in dienst van de SOD, al te vaak werken ze met eigen architecten.
Als er wat fout is moet deze er voor zorgen dat de aannemer (SOD in dit geval) de nodige correcties uitvoert. Dat zijn allemaal zaken die veel minder evident zijn in het SOD gegeven.
Ik heb 23 jaar geleden een SOD laten bouwen maar ik heb heel veel laten veranderen t.o.v het standaard voorstel en telkens was er een meerprijs. Zelfs voor een onnozel stopcontact bij te plaatsen rekenen ze extra aan. Qua afwerking (plafond, vloeren, e.d) hebben we veel zelf gedaan.
De opmerking voor meerprijs van de fundering had ik ook vlaggen, dit is inderdaad een klassieker. Kan snel oplopen tot een meerkost van + 5000 euro dus zeker wakker zijn daarvoor.
Achteraf waren er ook problemen met deuren die niet goed aansloten. Ze schoven het op de lange baan en het werd zelfs zo erg dat ik gewoon geweigerd heb de oplevering te tekenen en de laatste schijf pas heb betaald wanneer het probleem opgelost was.
SOD zou ik dus niet echt aanraden maar als je een stuk grond wil in een verkaveling kun je haast niet anders dan met sod werken.
De opmerking voor meerprijs van de fundering had ik ook vlaggen, dit is inderdaad een klassieker. Kan snel oplopen tot een meerkost van + 5000 euro dus zeker wakker zijn daarvoor.
Achteraf waren er ook problemen met deuren die niet goed aansloten. Ze schoven het op de lange baan en het werd zelfs zo erg dat ik gewoon geweigerd heb de oplevering te tekenen en de laatste schijf pas heb betaald wanneer het probleem opgelost was.
SOD zou ik dus niet echt aanraden maar als je een stuk grond wil in een verkaveling kun je haast niet anders dan met sod werken.