Mag KBC naar mijn vermogen vragen?
Re: Mag KBC naar mijn vermogen vragen?
Het was juist omdat ik een jaar lang geregeld grote bedragen had overgeschreven van MeDirect naar KBC dat ze mij vragen beginnen stellen zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ze moeten gewoon "teruggaan" tot het niet verdacht is n.m.i.B7H4long schreef: ↑8 december 2023, 20:58Ze willen/moeten teruggaan tot het zeker wit geld is.PaperbackWriter schreef: ↑8 december 2023, 20:20 Zelfs naar het 'economisch profiel' van een eventuele schenker of van een overledene die een erfenis naliet durft de bank vragen?
Hoever durven ze nog te gaan? En dat allemaal voor overschrijvingen die van wettelijke Belgische bankrekeningen komen!
Ze moeten echter bij een controle ook kunnen aantonen dat ze daarin "ver genoeg gegaan" zijn.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 december 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou bang worden om grote bedragen tussen je eigen rekeningen over te schrijven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is gewoon jouw mening dan vrees ik.PaperbackWriter schreef: ↑8 december 2023, 21:55Dat hoeft ook niet omdat de verantwoordelijkheid niet bij die laatste bank ligt maar bij de bank waar oorspronkelijk de eventuele verdachte transacties plaats vonden.
Elke bank moet verdachte transacties melden, ongeacht waar het vandaan komt of naartoe gaat of wat de omvang ervan is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het hangt niet enkel van de grootte van het bedrag af hoor.
Hoe minder KBC van jou weet, hoe meer vragen je van KBC zal krijgen. Niet abnormaal lijkt mij.
Je beseft dat je nogal tegenstrijdige dingen zegt?
Banken moeten wel actief witwassen opsporen, er zijn al diverse banken veroordeeld en beboet omdat ze niet genoeg zouden gedaan hebben om witwassen op te sporen, melden en te voorkomen, met andere woorden, ze zijn op risico van veroordeling en boetes gedwongen om witwassen en illegaal geld op te sporen.
En als ze enkel verdachte transacties moeten melden, waarom dan actief naar de oorsprong van geld vragen? Dit is een retorische vraag
En wat zijn verdachte transacties dan, lijkt mij ook weer een grote mate van willekeur in, een grote som geld van een buitenlandse rekening OK maar je ziet hier met de regelmaat vragen over een overschrijving tussen Belgische rekeningen op dezelfde naam.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Zo is dat en daar ben ik volledig mee akkoord.EarthNvstr1 schreef: ↑9 december 2023, 10:53Dat is gewoon jouw mening dan vrees ik.PaperbackWriter schreef: ↑8 december 2023, 21:55 Dat hoeft ook niet omdat de verantwoordelijkheid niet bij die laatste bank ligt maar bij de bank waar oorspronkelijk de eventuele verdachte transacties plaats vonden.
Elke bank moet verdachte transacties melden, ongeacht waar het vandaan komt of naartoe gaat of wat de omvang ervan is.
Evenwel in het geval van forumlid 'TrX' ging het om overgeschreven spaargeld tussen Belgische rekeningen.
Dat kan op zich toch niet beschouwd worden als "'verdachte'" transactie? (Dat lijkt me dan eerder de persoonlijke mening van een bankmedewerker vrees ik )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan op zich inderdaad niet beschouwd worden als verdacht, net zoals dat op zich niet beschouwd kan worden als niet-verdacht.PaperbackWriter schreef: ↑9 december 2023, 11:32 Evenwel in het geval van forumlid 'TrX' ging het om overgeschreven spaargeld tussen Belgische rekeningen.
Dat kan op zich toch niet beschouwd worden als "'verdachte'" transactie? (Dat lijkt me dan eerder de persoonlijke mening van een bankmedewerker vrees ik )
Zoals al eerder vermeld, soms verschuilen ze zich achter de strijd tegen witwaspraktijken om vragen te stellen die louter om commerciële redenen worden gesteld. Om te weten te komen wat je nog hebt aan rekeningen, beleggingen … met als doel om hun beleggingen aan te prijzen.EarthNvstr1 schreef: ↑9 december 2023, 11:37Dat kan op zich inderdaad niet beschouwd worden als verdacht, net zoals dat op zich niet beschouwd kan worden als niet-verdacht.PaperbackWriter schreef: ↑9 december 2023, 11:32 Evenwel in het geval van forumlid 'TrX' ging het om overgeschreven spaargeld tussen Belgische rekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ik kan begrijpen dat die indruk kan ontstaan en dus sommigen dat idee/gevoel hebben/krijgen.m-peeters schreef: ↑9 december 2023, 11:59 Zoals al eerder vermeld, soms verschuilen ze zich achter de strijd tegen witwaspraktijken om vragen te stellen die louter om commerciële redenen worden gesteld. Om te weten te komen wat je nog hebt aan rekeningen, beleggingen … met als doel om hun beleggingen aan te prijzen.
Ik ben ervaringsdeskundige terzake: het is geen indruk/idee/gevoel maar realiteitEarthNvstr1 schreef: ↑9 december 2023, 12:01Ja, ik kan begrijpen dat die indruk kan ontstaan en dus sommigen dat idee/gevoel hebben/krijgen.m-peeters schreef: ↑9 december 2023, 11:59 Zoals al eerder vermeld, soms verschuilen ze zich achter de strijd tegen witwaspraktijken om vragen te stellen die louter om commerciële redenen worden gesteld. Om te weten te komen wat je nog hebt aan rekeningen, beleggingen … met als doel om hun beleggingen aan te prijzen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vragen in de zin welke weg één of andere geldsom in de loop van tientallen jaren heel precies heeft afgelegd is voor bijna elke actieve belegger/spaarder een onmogelijke opdracht en is ook een onredelijke vraag. Er is geen enkele wettelijke verplichting die een particulier verplicht om rekeninguittreksels en/of andere fin. documenten decennia lang te bewaren. Zelfs banken bewaren max. 10 jaar de rekeninguittreksels van hun klanten. Verschillende instellingen zijn bv. al jaren verdwenen op de Belgische spaarmarkt (vb Cortal, Fortuneo, Rabobank, enz..).
Wat iedereen wél kan doen dat is van jaren ver jouw inkomen aantonen d.m.v. de aanslagbiljetten v/d inkomstenbelastingen. Zo kan je alvast aantonen dat je materieel in staat bent geweest om een bepaald vermogen op te bouwen. Ook kunnen er - indien nog beschikbaar- jaarlijkse eindstanden van rekeningen/verzekeringscontracten/beleggingsportefeuilles aan toe gevoegd worden. Op die manier kan je alvast een flinke portie van de verdachtmakingen in twijfel trekken. Alvorens iemand effectief als "witwasser" te kunnen bestempelen hebben de onderzoekers immers ook nogal wat meer bewijsmateriaal voor te leggen dan een lukrake overschrijving tussen 2 Belgische rekeningen.
Wat iedereen wél kan doen dat is van jaren ver jouw inkomen aantonen d.m.v. de aanslagbiljetten v/d inkomstenbelastingen. Zo kan je alvast aantonen dat je materieel in staat bent geweest om een bepaald vermogen op te bouwen. Ook kunnen er - indien nog beschikbaar- jaarlijkse eindstanden van rekeningen/verzekeringscontracten/beleggingsportefeuilles aan toe gevoegd worden. Op die manier kan je alvast een flinke portie van de verdachtmakingen in twijfel trekken. Alvorens iemand effectief als "witwasser" te kunnen bestempelen hebben de onderzoekers immers ook nogal wat meer bewijsmateriaal voor te leggen dan een lukrake overschrijving tussen 2 Belgische rekeningen.
Het is niet omdat men niet verplicht is de documenten lang te bewaren ,dat ze indien je ze wel blijft bewaren, die papieren je enorm kunnen helpen om te reageren op vragen van de banken.
Eigenlijk zouden wij in het kieshokje eens kunnen zien of wie we kunnen stemmen om dergelijke chaos van vragen die de banken stellen te vermijden. Ik vrees dat er geen enkele partij aan die voorwaarden gaat voldoen
Eigenlijk zouden wij in het kieshokje eens kunnen zien of wie we kunnen stemmen om dergelijke chaos van vragen die de banken stellen te vermijden. Ik vrees dat er geen enkele partij aan die voorwaarden gaat voldoen