Grondstoffen en Agriculture ?
TIP
Re: Grondstoffen en Agriculture ?
Nu dat El Nino eraan komt (en waarschijnlijk de zwaarste ooit) zijn er wel wat zaken te doen.
Gelukkig heb ik research gedaan naar El nino toen ik Adecoagro kocht (ik had dat toen ingeschat als het grootste risico/opportuniteit)
Dus nadat ik profiteerde van het grotendeels wegvallen van Oekraine als graanexporteur (wat ik bij mijn inschatting als een quasi zekerheid beschouwde), kan ik nu ook profiteren van het wegvallen van India als suikerexporteur.
Gelukkig heb ik research gedaan naar El nino toen ik Adecoagro kocht (ik had dat toen ingeschat als het grootste risico/opportuniteit)
Dus nadat ik profiteerde van het grotendeels wegvallen van Oekraine als graanexporteur (wat ik bij mijn inschatting als een quasi zekerheid beschouwde), kan ik nu ook profiteren van het wegvallen van India als suikerexporteur.
Ik las dit weekend nog een artikel van hoofdeconoom Koen De Leus (54) en hoofdstrateeg Philippe Gijsels (54) van BNP Paribas Fortis.
Waar ook ter sprake komt : Hoe wapent een gewone Vlaming zich best?
Gijsels: “Opnieuw: zorg dat je reële activa (tastbare goederen, zoals vastgoed, goud of grondstoffen, red.) bezit
Zijn er hier nog die naast goud nog andere grondstoffen etf's of dergelijke opvolgen ?
DXSM (LU0292106167) werd hier al eens eerder aangehaald.
Gijsels: “Opnieuw: zorg dat je reële activa (tastbare goederen, zoals vastgoed, goud of grondstoffen, red.) bezit
Zijn er hier nog die naast goud nog andere grondstoffen etf's of dergelijke opvolgen ?
Je bent voortdurend op zoek naar nieuwe beleggingen, karine, of naar het magische fonds dat gegarandeerd een hoog rendement zal geven. Maar ik heb voor mezelf al volgende bedenkingen gemaakt:
- je portefeuille voortdurend herschikken kost geld aan makelaarsloon en taksen;
- je weet niet hoe de markt zal evolueren;
- wanneer de brede markt daalt zullen nichefondsen waarschijnlijk mee dalen.
Inderdaad, momenteel het boek "de hangmatbelegger" aan het lezen en daar komen ze ook tot die conclusie.
Afblijven van sector etf's en toch blijven die economen er zo op hameren.
Dat zijn zo van die boeken die geschreven worden door mensen die sterk overtuigd zijn van hun manier van doen, en dan een boek schrijven waarin ze proberen hun gelijk aan te tonen. (en daar ook in slagen, ze schrijven immers alleen de voordelen van hun manier)
Weinig waarde, want je weet eigenlijk al op voorhand wat hun conclusie zal zijn
En anders blijven ze je toch "studies" en statistieken bezorgen waaruit hun gelijk moet blijken, terwijl je evenveel studies en statistieken kan geven die het omgekeerde zeggen.
Weinig waarde, want je weet eigenlijk al op voorhand wat hun conclusie zal zijn
En anders blijven ze je toch "studies" en statistieken bezorgen waaruit hun gelijk moet blijken, terwijl je evenveel studies en statistieken kan geven die het omgekeerde zeggen.
Ik had al een vermoeden waarover dat boek ging. "De hangmatbelegger. Zorgeloos beleggen voor mensen met weinig tijd. Dit is het eerste beleggingsboek voor mensen die geen tijd vinden om te beleggen."
Gelukkig zijn er op internet van alle boeken samenvattingen te vinden voor mensen die geen zin hebben om boeken te lezen.
Gelukkig zijn er op internet van alle boeken samenvattingen te vinden voor mensen die geen zin hebben om boeken te lezen.
Dat hebben we dus al herhaaldelijk op Spaargids gelezen.
- FEIT 1: door gewoon te sparen verlies je geld. Inflatie vreet elk jaar aan je spaarrekening, waardoor je steeds minder kunt kopen voor hetzelfde geld. Maar wat is het alternatief? Beleggen? Is dat niet risicovol en arbeidsintensief (en dus alleen voor wie flink wat geld en tijd heeft)?
- FEIT 2: beleggen kan ook vanuit je hangmat. Twee financiële experten laten je kennismaken met hun 'luie' successtrategie. Indexfondsen en ETF's maken beleggen toegankelijker dan ooit. Met enkele muisklikken kun je een gespreide korf aandelen kopen. Die korf volgt een bepaalde markt, uitgedrukt in een index.
- FEIT 3: passieve fondsen scoren beter dan actief beheerde fondsen. En dat terwijl hangmatbeleggen eenvoudiger en goedkoper is. Het kost je minder tijd, je betaalt minder beheerskosten, en het levert je meer kans op winst op.
Misschien moeten we "niet zo'n boeken kopen" toevoegen aan de lijst met tips, gezien de kostprijs van die boeken nogal kan vreten aan je rendement
En je weet toch al wat erin staat.
En als je het koopt terwijl je die strategie al volgt, is het pure confirmation bias.
Daarom zou ik mensen aanraden om boeken te kopen met strategieën die je totaal niet gelooft/volgt, daar kan je nog iets van leren.
Wel pretentieus om te beweren dat ze het eerste boek zijn daarover, ik zou zweren dat ik er al 50 gezien heb.
En je weet toch al wat erin staat.
En als je het koopt terwijl je die strategie al volgt, is het pure confirmation bias.
Daarom zou ik mensen aanraden om boeken te kopen met strategieën die je totaal niet gelooft/volgt, daar kan je nog iets van leren.
Wel pretentieus om te beweren dat ze het eerste boek zijn daarover, ik zou zweren dat ik er al 50 gezien heb.
Artikel van 2 bankiers die leningen willen verkopen.karine schreef: ↑10 december 2023, 13:00 Ik las dit weekend nog een artikel van hoofdeconoom Koen De Leus (54) en hoofdstrateeg Philippe Gijsels (54) van BNP Paribas Fortis.
Misschien vergeten ze bij hun lijstje hardje assets om die reden telkens aandelen te vermelden. Want die kopen mensen doorgaans niet met een lening.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ze hebben het over "horizon" maar op welke termijn? Dat zal waarschijnlijk in hun boek staan waarvoor het artikel reclame is. Zie https://www.lannoo.be/nl/de-nieuwe-wereldeconomie
Op het CASH forum was er destijds een erg actieve draad waar plantage / landbouwaandelen besproken werden. Eén poster had het voortdurend over Camellia PLC (in Yahoo CAM.L).
Van de FT haal ik volgende omschrijving van de activiteiten:
Focus verloren? Een klassiek geval van 'diworsification' ? (Lees: Teveel bezig met zaken waar ze geen expert in zijn?)
Van de FT haal ik volgende omschrijving van de activiteiten:
Destijds was dat een lonende investering, maar de laatste 5 jaar is een groot deel van de winst verdampt. Zelfs de voedsel-inflatie-crisis heeft het tij niet doen keren."Camellia Plc is a United Kingdom-based company, which is engaged in agriculture, other investments and associates. The Company’s segments include Agriculture and Engineering. The Agriculture segment is engaged in the production of core crops, including macadamia, avocados and tea. This segment is also engaged in the production of specialty crops, including blueberries, rubber, maize, soya & barley, wine and others. The Engineering segment's products and services include new manufacturing and repair of systems for the energy industry. The investment division owns a number of investments, including a portfolio of listed stocks, investment property and a collection of art, philately and manuscripts. Its residential and commercial properties are in London, Norfolk, Bristol and Kent in the United Kingdom and in Malawi and Brazil. The Company's subsidiaries include Amgoorie India Limited, AJT Engineering Limited, Assam Dooars Investments Limited and others."
Focus verloren? Een klassiek geval van 'diworsification' ? (Lees: Teveel bezig met zaken waar ze geen expert in zijn?)
Ik zit zelf in Adecoagro, waarschijnlijk iets risicovoller. (actief vooral in Argentinië, maar hoe slechter het daar gaat, hoe beter voor de cijfers )
Camelia ziet er ook wel nog interessant uit.
Camelia ziet er ook wel nog interessant uit.