Nieuwe Vlaamse regering
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Als dat zo was, waren veel Belgen blij en anderen weer niet
Waar een kleine verdiener misschien 15% gemiddeld belastingen betaalt, betaalt iemand die 4 keer zoveel verdient, gemiddeld 40% belastingen.
4× zoveel verdienen ==> 4 × (40/15) zoveel belastingen = 10,7 keer zoveel belastingen. Ze zouden een gat in de lucht springen als 4× zoveel verdienen, 4× zoveel belastingen zou zijn
Bij de echt grote verdieners komt dat niet allemaal in de personenbelastingen, en dan betalen zij weer minder dan indien het in de PB zat.
Begrijpend lezen ik ook niet uw sterkste punt.
Ik zeg: als iemand 2x zoveel verdiend dan betaald hij al RUIM 2x zoveel belasting
" " 5x " " " " " " " 5x " "
" " 10x " " " " " " " 10x " "
En met dat ruim bedoel ik dat hij maar 1x van de belastingvrije som geniet en bovendien in hogere schalen valt.
In de praktijk betekend dat op een inkomen van zo'n 35.000 belasting zo'n 8.400
70.000 " " 27.250
175.000 " " 74.750
350.000 " " 152.250
Dus hoeveel meer moeten die sterke schouders nog meer betalen in België voordat ze gaan emigreren?
Als ze het land uit gaan verdiend de Belgische staat helemaal niets meer aan ze. En wie moet dan die belasting die de staat gaat missen ophoesten denk je?
Je krijgt dan wel een sneeuwbaleffect binnen de kortste tijd.
Engeland en de US waren indertijd slimmer, die verlaagden de hoogste schijven drastisch voor die z.g. "sterke schouders".
En wat denk je? De belasting opbrengsten werden hoger.
Daarom kan de Belgische staat maar één ding doen, n.l. de belastingen niet verhogen maar de uitgaven drastisch verlagen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
een knack artikel die ik hier ergens heb gepost zegt dit:
De volgende legislatuur start met een tekort van bijna 30 miljard, en kijkt aan tegen belangrijke extra facturen voor pensioenen en zorg, rentelasten, overheidsinvesteringen en defensie-uitgaven. Dat lijkt op het eerste zicht een onmogelijke combinatie, maar de macroanalyse van de prijs/kwaliteit van het beleid geeft aan in welke richting de oplossing gezocht moet worden. De meeste andere Europese landen leveren meer kwalitatief overheidsbeleid voor lagere uitgaven. Ook België moet die richting uit. In plaats van telkens te roepen om meer middelen, moet veel meer werk gemaakt worden van effectief en efficiënt beleid. Dat zou leiden tot betere economische resultaten en lagere overheidsuitgaven. Andere landen in Europa tonen dat dat mogelijk is. België kan het zich niet langer veroorloven om dat soort mogelijkheden te laten liggen.
Leuke theorie ! Maar welke politieker zal hier zijn schouders onder gaan zetten? Toch veel eenvoudiger om de belastingen gewoon op te trekken en verder te keuvelen met de collega's?Timoootjex schreef: ↑11 december 2023, 18:23een knack artikel die ik hier ergens heb gepost zegt dit:
De volgende legislatuur start met een tekort van bijna 30 miljard, en kijkt aan tegen belangrijke extra facturen voor pensioenen en zorg, rentelasten, overheidsinvesteringen en defensie-uitgaven. Dat lijkt op het eerste zicht een onmogelijke combinatie, maar de macroanalyse van de prijs/kwaliteit van het beleid geeft aan in welke richting de oplossing gezocht moet worden. De meeste andere Europese landen leveren meer kwalitatief overheidsbeleid voor lagere uitgaven. Ook België moet die richting uit. In plaats van telkens te roepen om meer middelen, moet veel meer werk gemaakt worden van effectief en efficiënt beleid. Dat zou leiden tot betere economische resultaten en lagere overheidsuitgaven. Andere landen in Europa tonen dat dat mogelijk is. België kan het zich niet langer veroorloven om dat soort mogelijkheden te laten liggen.
En hoe verklaar je dat dan, als het al waar is dat de opbrengsten hoger waren, want je kan hier om het even wat zeggen. Je beweert toch niet echt dat rijken naar daar zijn gaan wonen omdat de belastingen daar laag waren? En als het wel zo was, dan is dat toch ook gewoon niet OK. En anders is het omdat het zelfs de moeite niet meer was om de belastingen te ontwijken. Ook niet OK.
Het is gewoon dom om te roepen ja, maar dan zal dit of dat gebeuren en zal dat het resultaat zijn. Er spelen zoveel factoren dat niemand dat met zekerheid kan zeggen. En de rechtvaardigheid dicteert dat het gewoon anders moet.
Als jij hier op het tijdperk van Reagan en Thatcher doelt en dat slim noemt, wauw. Daar is het grondig mis beginnen gaan ja. Wetten om de rijken te bevoordelen. De kloof tussen rijk en arm werd veel groter en de middenklasse is beginnen afkalven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
mver schreef: ↑10 december 2023, 21:59 Trouwens, unpopular opinion, ik vind ook niet dat ze het Vlaams Belang extreem mogen noemen. Als zoveel mensen in zoveel landen dat valabele ideeën vinden, dan is dat geen extreme visie. Punt. Ze roepen ook niet op tot genocide of zo he. Sommige van hun ideeën kleuren nu wat buiten de huidige wetten misschien, maar mij ga je niet horen beweren dat er aan de wetten ook niet vanalles schort.
Misschien worden die gewoon extreem genoemd omdat ze aan het uiteinde van een bepaald spectrum staan ?
Ook daarin kan men wellicht een wel/niet extreem onderscheid maken.
Ook dat zegt zowat iedereen de hele tijd ...
mver schreef: ↑11 december 2023, 18:47En hoe verklaar je dat dan, als het al waar is dat de opbrengsten hoger waren, want je kan hier om het even wat zeggen. Je beweert toch niet echt dat rijken naar daar zijn gaan wonen omdat de belastingen daar laag waren? En als het wel zo was, dan is dat toch ook gewoon niet OK. En anders is het omdat het zelfs de moeite niet meer was om de belastingen te ontwijken. Ook niet OK.
Het is gewoon dom om te roepen ja, maar dan zal dit of dat gebeuren en zal dat het resultaat zijn. Er spelen zoveel factoren dat niemand dat met zekerheid kan zeggen. En de rechtvaardigheid dicteert dat het gewoon anders moet.
Als jij hier op het tijdperk van Reagan en Thatcher doelt en dat slim noemt, wauw. Daar is het grondig mis beginnen gaan ja. Wetten om de rijken te bevoordelen. De kloof tussen rijk en arm werd veel groter en de middenklasse is beginnen afkalven.
Als loon zo zwaar belast wordt dat werken nauwelijks nog een betere levenskwaliteit garandeert tegen over leven van een of andere uitkering, gaan er steeds minder bereid zijn om te werken en belastingen te betalen. Meer belasten zorgt dus dan niet automatisch voor meer inkomsten voor de staat. Wie werkt en een bijdrage aan de samenleving levert via het betalen van belastingen zou een aanzienlijk betere levenstandaard moeten hebben dan wie niet bijdraagt.
Laatst gewijzigd door vortex op 11 december 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Je verklaart het zelf al hahaha.JOKER247 schreef: ↑11 december 2023, 19:10mver schreef: ↑11 december 2023, 18:47
En hoe verklaar je dat dan, als het al waar is dat de opbrengsten hoger waren, want je kan hier om het even wat zeggen. Je beweert toch niet echt dat rijken naar daar zijn gaan wonen omdat de belastingen daar laag waren? En als het wel zo was, dan is dat toch ook gewoon niet OK. En anders is het omdat het zelfs de moeite niet meer was om de belastingen te ontwijken. Ook niet OK.
Trouwens wake up.
Of het OK is? Dat maakt voor de politici niet uit.
De rechtvaardigheid mag dicteren, maar politici regeren.
Wordt de kloof in de EU overigens ook niet steeds groter?
Verdwijnt de middenklasse hier soms niet?
En ja, de rijken zijn in die landen gaan wonen.
En ja, 20% belasting van 1.000.000 is voor de staat altijd nog beter dan 10 x 40% van 40.000.
Je verklaart het zelf al hahaha.JOKER247 schreef: ↑11 december 2023, 19:10mver schreef: ↑11 december 2023, 18:47
Trouwens wake up.
Of het OK is? Dat maakt voor de politici niet uit.
De rechtvaardigheid mag dicteren, maar politici regeren.
Wordt de kloof in de EU overigens ook niet steeds groter?
Verdwijnt de middenklasse hier soms niet?
En ja, de rijken zijn in die landen gaan wonen.
En ja, 20% belasting van 1.000.000 is voor de staat altijd nog beter dan 10 x 40% van 40.000.
Precies.vortex schreef: ↑11 december 2023, 19:12Als loon zo zwaar belast wordt dat werken nauwelijks nog een betere levenskwaliteit garandeert tegen over leven van een of andere uitkering, gaan er steeds minder bereid zijn om te werken en belastingen te betalen. Meer belasten zorgt dus dan niet automatisch voor meer inkomsten voor de staat. Wie werkt en een bijdrage aan de samenleving levert via het betalen van belastingen zou een aanzienlijk betere levenstandaard moeten hebben dan wie niet bijdraagt.
-
- Verbannen Gebruiker
.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 11 december 2023, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het bedrag waarmee ik me een goede levensstandaard kan veroorloven ligt lager dan de meeste uitkeringen denk ik…
Daar heb je zeker een punt. Ik kan uitstapjes maken voor enkele dagen met het vliegtuig zonder dat ik meer dan 250 euro kwijt ben.
Als ik nog maar evenveel geld zou uitgeven dan sommigen aan huishuur ben ik erg vaak op reis, elke maand.
Dan moet ik natuurlijk genoeg verlofdagen hebben om op te doen..
Als ik nog maar evenveel geld zou uitgeven dan sommigen aan huishuur ben ik erg vaak op reis, elke maand.
Dan moet ik natuurlijk genoeg verlofdagen hebben om op te doen..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zal dan de oudere generatie zijn wiens huis (bijna) is afbetaald.huisjetuintjefiets schreef: ↑11 december 2023, 19:24 50% van de Belgische huishoudens heeft een nettovermogen van 725.000 euro of meer.
In mijn vriendenkring (voornamelijk veertigers) zijn er niet veel die zo'n netto vermogen hebben.