Roerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Roerende voorheffing
Waarschijnlijk krijgt de staat dan hetzelfde en/of meer en zijn we weer van een onnozele regel af.
Nu is het een deel 0%, een deel 15% en een deel 30%, onnodig ingewikkeld.
Ze moeten al die regels eens vereenvoudigen.
Een Nederlands aangiftebiljet telt 2 blz., een Belgisch 14. Wordt er maar eens uit wijs.
Die 980 euro vrijstelling staat daar los van. Dat is je eigen taak om die voor al je spaartegoeden af te trekken, zeker als je bij verschillende banken zit.
Maar het overzicht van je intresten per fiscaal jaar kan de bank je toch bezorgen, dan is er geen verwarring.
En 'vergeten' aangeven'?
Als ze het zelf toch al weten, waarom staat het dan niet op het voorhand ingevuld?
Denk dat Jan met de pet die niet op spaargids zit zelfs niet weet dat hij dit moet aangeven.
Moet eerlijk toegeven dat ik hiervan, buiten hier op het forum, ook nog nergens iets gelezen heb.
Als ze het zelf toch al weten, waarom staat het dan niet op het voorhand ingevuld?
Denk dat Jan met de pet die niet op spaargids zit zelfs niet weet dat hij dit moet aangeven.
Moet eerlijk toegeven dat ik hiervan, buiten hier op het forum, ook nog nergens iets gelezen heb.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Raar dat jij daar nog nergens iets over gelezen hebt. In principe krijgt men hierover informatie van de financiële instellingen waar men gelden staan heeft die hiervoor in aanmerking kunnen komen. Ook in de pers wordt hier regelmatig over geschreven. Radio en TV wijden hier eveneens programma's aan vooral in de periodes vóór de aanslagbiljetten. In die periodes wordt daar ook aandacht aan besteed in allerhande nieuwsmeldingen met inbegrip van de 'social media'.shuttle schreef: ↑12 december 2023, 12:18 En 'vergeten' aangeven'?
"'Vergeten aan te geven"' is belastingfraude.
Was vroeger toch ook al zo? Enkel was toen de vrijstelling 1800€ dacht ik, deze is verlaagd toen je overal 0,.... % intrest kreeg.
Wat wel kan, maar dat weet ik niet meer zeker dat het toen 1800€ per bankinstelling was.
Alleszins nog nooit, een schrijven van de bank hierover ontvangen. Wel kwam ik tot vorig jaar nooit aan die 980€ intrest per bankinstelling. Mss heeft het daar mee te maken.
Wat wel kan, maar dat weet ik niet meer zeker dat het toen 1800€ per bankinstelling was.
Alleszins nog nooit, een schrijven van de bank hierover ontvangen. Wel kwam ik tot vorig jaar nooit aan die 980€ intrest per bankinstelling. Mss heeft het daar mee te maken.
Gewoon de ontvangen interesten in een simpel excel bestandje zetten en van het totaal bedrag 980 euro aftrekken en dat bedrag invullen op de aangifte. Eenvoudiger kan het toch niet zijn ? Vrijstelling was vroeger 1800 euro per rekeninghouder en niet per bank. Ze hebben het vrijgestelde toen stilzwijgend gehalveerd . In tijden van lage interesten kraaide daar geen haan over , moesten ze dat nu doen dan zou het kot te klein zijn....
Er was toch niets stilzwijgend aan.
Er is toen duidelijk gecommuniceerd dat de vrijstelling voor interesten van gereglementeerde spaarboekjes verlaagd werd, en dat er een vrijstelling op dividenden bijgekomen is.
De meeste hebben, en zullen ook in de toekomst, hiermee een netto winst doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Om de zaak wat te nuanceren, even Testaankoop citeren:
Er is een eerste schijf aan intresten op een gewone spaarrekening die vrijgesteld is van roerende voorheffing. Voor 2023 gaat het om € 980. Dat fiscaal voordeel geldt per persoon: een gezamenlijke spaarrekening op naam van twee partners geniet dus een vrijstelling van € 1 960.
Er is een eerste schijf aan intresten op een gewone spaarrekening die vrijgesteld is van roerende voorheffing. Voor 2023 gaat het om € 980. Dat fiscaal voordeel geldt per persoon: een gezamenlijke spaarrekening op naam van twee partners geniet dus een vrijstelling van € 1 960.
Vergeet niet de Belgische staat dat zijn wij, alle inwoners van België !JOKER247 schreef: ↑9 december 2023, 19:23Waarschijnlijk krijgt de staat dan hetzelfde en/of meer en zijn we weer van een onnozele regel af.
Een Nederlands aangiftebiljet telt 2 blz., een Belgisch 14. Wordt er maar eens uit wijs.
Nee, dat heb ik niet vergeten.kaohsiung schreef: ↑12 december 2023, 19:11Vergeet niet de Belgische staat dat zijn wij, alle inwoners van België !JOKER247 schreef: ↑9 december 2023, 19:23
Waarschijnlijk krijgt de staat dan hetzelfde en/of meer en zijn we weer van een onnozele regel af.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Opletten om de ontvangen bruto interesten op te tellen dan, anders betaal je twee keer?Brembos schreef: ↑12 december 2023, 15:59 Gewoon de ontvangen interesten in een simpel excel bestandje zetten en van het totaal bedrag 980 euro aftrekken en dat bedrag invullen op de aangifte. Eenvoudiger kan het toch niet zijn ? Vrijstelling was vroeger 1800 euro per rekeninghouder en niet per bank. Ze hebben het vrijgestelde toen stilzwijgend gehalveerd . In tijden van lage interesten kraaide daar geen haan over , moesten ze dat nu doen dan zou het kot te klein zijn....
Bij Argenta staan de intresten vermeld als :Taks Portkosten intrest.
Hoe bekomt men dan verschillende delen of mag gewoon met dit bedrag gerekend worden?
Ook de befaamde 0,15 euro op de zichtrekening staat met dezelfde vermelding.
Mag men deze 0,15 euro dan aftrekken van het totaal? (dit bedrag staat vermeld als -0,15 euro).
Hoe bekomt men dan verschillende delen of mag gewoon met dit bedrag gerekend worden?
Ook de befaamde 0,15 euro op de zichtrekening staat met dezelfde vermelding.
Mag men deze 0,15 euro dan aftrekken van het totaal? (dit bedrag staat vermeld als -0,15 euro).
Santander houdt de roerende voorheffing (15%) al in als je boven de vrijstelling zit. Heb dit vanmorgen ontdekt.