Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Re: Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
You're welcome.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, duur of goedkoop tov voorbije periodes. Je weet niets over wat de toekomst brengt. Je maakt jezelf dat alleen maar wijs
Market timing werkt niet bij aandelen. Ook niet bij energie. Maar mensen maken zichzelf graag wijs dat ze slimmer zijn dan anderen, en dat zij wel succesvol aan market timing kunnen doen.
Zie deze grafiek. Achteraf kan men zeggen wat de hoge prijzen en de lage prijzen waren.
Begin 2008 is de prijs van 146 naar 35 gegaan.
Toen de prijs langs 100 gepasseerd is, zullen velen gedacht hebben: van 146 naar 100!!!! De prijs is laag !!!!!
Toen de prijs langs 80 gepasseerd is, zullen velen gedacht hebben: van 146 naar 80!!!! De prijs is laag !!!!!
Maar als jij voorzien hebt dat de prijs van 146 naar 35 zou gaan, en dan weer omhoog, dan was dat een pure gok. Lukt 1 keer op 1000 keer.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 17 december 2023, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Brent crude staat nu op 76,55.Sammy2 schreef: ↑16 december 2023, 20:42
Als ik de energieprijzen in beetje in de gaten hou, kan ik perfect zeggen wanneer de prijzen goedkoop, dan wel duur zijn.
Is dat duur of is dat goedkoop naar de toekomst toe?
We zitten hier in een topic over gas en stroom contracten, wat heeft dat in godsnaam met aardolie te makenhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 09:01 Brent crude staat nu op 76,55.
Is dat duur of is dat goedkoop naar de toekomst toe?
Momenteel zijn de prijzen voor gas laag, ze hebben de afgelopen 2 jaar nog niet zo laag gestaan. De prijs voor stroom volgt min of meer de gasprijs.
Gas: Stroom:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat ziet het kleinste kind.
De vraag is: is dat laag naar de toekomst.
Dit topic gaat over vast/variabel. Dat gaat over de evolutie van de prijs in de toekomst.
Zeg maar, als jullie het toch zo goed weten en perfect kunnen zeggen of de prijzen laag zijn of niet. Sluit je nu een vast contract af, of wacht je?
Ik heb geen goesting om in een eindeloze palilalie te vervallen maar om nog eens die vraag te beantwoorden: Ja man de prijzen zijn laag, de markt verwacht aan future prijzen te zien geen prijsstijgingen in de nabije toekomst, geen problemen met gasvoorraden of leveringen, geen Rusland risico meer op gasleveringen, zachte winters en een zwakke economie in de EU. Dus ja, hier variabel en dat blijft zo tot er iets substantieel wijzigt aan de markt situatie. Maar het kleinste kind kon dat natuurlijk ook al hier en hier lezen.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 11:50
Dat ziet het kleinste kind.
De vraag is: is dat laag naar de toekomst.
Dit topic gaat over vast/variabel. Dat gaat over de evolutie van de prijs in de toekomst.
Zeg maar, als jullie het toch zo goed weten en perfect kunnen zeggen of de prijzen laag zijn of niet. Sluit je nu een vast contract af, of wacht je?
-
- Verbannen Gebruiker
Ok, Sammy2, vortex.
laat ons de discussie voorlopig afsluiten.
Laat weten wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dan gaan we zien of je dat moment kunt detecteren of niet.
Ik heb al jaren een vast electriciteitscontract en weet dat ik dikwijls teveel betaal. Ik weet ook dat ik een brandverzekering heb die goedkoper kan, net als mijn omnium, die ik misschien wel door een mini-omnium zou kunnen vervangen gezien ik nog nooit gebruik ervan gemaakt heb, MAAR ik weet ook dat deze gemoedsrust die ik nu heb een prijs heeft.
Dus vast of variabel is voor velen geen thema omdat de meeste mensen wel weten dat een variabel contract in de regel goedkoper is (met uitzondering dan van die twee jaren 21/22 toen mijn vast contract stukken goedkoper was dan de variabele tarieven).
Dus vast of variabel is voor velen geen thema omdat de meeste mensen wel weten dat een variabel contract in de regel goedkoper is (met uitzondering dan van die twee jaren 21/22 toen mijn vast contract stukken goedkoper was dan de variabele tarieven).
Dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken, ik heb enkel aangegeven wat ik doe en waarom. En heb ook nooit geclaimd dat je moet overstappen naar een vast contract op een of ander moment, dat zijn beweringen die je mij in de mond tracht te leggenhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 12:58 Laat weten wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dan gaan we zien of je dat moment kunt detecteren of niet.
-
- Verbannen Gebruiker
Fijn, dan zijn we het eens. Jij kunt niet voorspellen wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dat was mijn bewering vanaf het begin.vortex schreef: ↑17 december 2023, 14:07Dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken, ik heb enkel aangegeven wat ik doe en waarom. En heb ook nooit geclaimd dat je moet overstappen naar een vast contract op een of ander moment, dat zijn beweringen die je mij in de mond tracht te leggenhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 12:58 Laat weten wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dan gaan we zien of je dat moment kunt detecteren of niet.
We hebben dus gediscussieerd over niets
Maar niet voor niets, ik heb je wijs gemaakt dat gas en stroom prijzen niks van doen hebben met de olie prijs, de rest was ter ere van jouw vervolg geleuter
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nooit, switchen ga je niet kunnen timen. Maar je bent wel zeker dat je een premie betaald elke keer dat je vast klikt op een vast contract. 9/10 jaren ga je teveel betalenhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 12:58 Laat weten wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dan gaan we zien of je dat moment kunt detecteren of niet.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Goede onderbouwing Henkie.Henkie1984 schreef: ↑17 december 2023, 16:08Nooit, switchen ga je niet kunnen timen. Maar je bent wel zeker dat je een premie betaald elke keer dat je vast klikt op een vast contract. 9/10 jaren ga je teveel betalenhuisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 12:58 Laat weten wanneer het moment gekomen is om naar vast te gaan. Dan gaan we zien of je dat moment kunt detecteren of niet.
Begin januari 2021 was mijn variabel gas contract iets van een 2 cent de kw/h.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 december 2023, 15:17
Gokken op een goedkopere prijs via vast contract is als gokken dat je de lotto wint
Begin september 2021 was datzelfde variabel contract opgelopen tot iets van 7 cent kw/h.
Daarom in oktober 2021 een vast contract afgesloten aan 5 cent kw/h.
Dat vast contract is afgesloten voor 3 jaar.
Dus zomaar stellen nooit een vast contract ........
Het ecopower Elek contract nog buiten beschouwing.
Tot wat die variabele contracten hebben geleid in 2022 -2023 hebben velen aan den lijve ondervonden.
De prijzen liggen vandaag nog hoger dan mijn 5 cent contract.
Mijn gas contract loopt af in oktober 2024, wat het dan wordt, zal ik in augustus - september al eens bekijken. (hopelijk terug een 3 jaars contract
Elek contract zal alvast zo als het er nu naar uit ziet niet veel wijzigen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Blijven herhalen begint ongelooflijk saai te worden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/12 ... ogen-keuz/
https://www.tijd.be/netto/analyse/energ ... szekerheid.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!