Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
Wachten op de tweede inflatiegolf he Karine, en dan surfen maar.
Bedoel je VW Lease 2021 0,625% 19072029 (XS2343822503)?
Aan de laatst verhandelde koers (86,365 op 15/12/2023) bekom ik een nettorendement van 3,0977.
Dat is inderdaad beter dan wat hierboven staat maar … het is een bedrijfsobligatie (en geen overheidsobligatie), heeft een hoger risicoprofiel (rating BBB+) en een looptijd van 6 jaar.
Daar heeft de ECB het nog niet over gehad.
@joker, de ecb niet, maar de markt verwacht 6 renteverlagingen volgend jaar.
@karine, de verwachtingen zitten ondertussen al wel verwerkt in de obligatiekoersen. Inflatie komt blijkbaar altijd in golven. Wanneer de eerste tekenen van een nieuwe golf zichtbaar worden, zullen de rentes wel weer stijgen. Gespreid instappen, zoals bij aandelen, maar ik denk dat je dat al doet. En zowel korte als lange looptijd kiezen.
@karine, de verwachtingen zitten ondertussen al wel verwerkt in de obligatiekoersen. Inflatie komt blijkbaar altijd in golven. Wanneer de eerste tekenen van een nieuwe golf zichtbaar worden, zullen de rentes wel weer stijgen. Gespreid instappen, zoals bij aandelen, maar ik denk dat je dat al doet. En zowel korte als lange looptijd kiezen.
Toch niet het artikel met de 20 favoriete obligaties als alternatief voor de Staatsbon, hoop ik?
Want dat artikel dateert al van 8 december. Toen was de koers nog 83,85 …
Karine waar haal je dat gegeven vandaan???Barryke schreef: ↑17 december 2023, 23:44 @joker, de ecb niet, maar de markt verwacht 6 renteverlagingen volgend jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Idd. zoals Barryke hierboven schreef : inflatie verloopt steeds in golven. De ECB bestrijdt de inflatie met de handrem op, de opgeblazen miljardenbalans (=opgekochte obligaties) van de ECB is amper verminderd. Is ook één van de redenen waardoor dat de langetermijnrente in Europa nooit zo ver is doorgestegen als in de VS. Op de laatste vergadering v/d ECB werd wel bekendgemaakt dat in de tweede helft 2024 zou begonnen worden met de afbouw van de balans..
Afwachten maar als dat ook een invloed zal hebben op de langetermijnrentes. Echter de centrale banken komen steeds meer onder druk te staan van allerlei lobbygroepen en overheden om de rente te laten dalen. Die manier van werken zal er vermoedelijk toe leiden dat de inflatie misschien periodiek verminderd maar toch steeds weer zal opflakkeren. Bovendien als Trump de verkiezingen wint dan wordt de FED een uitvoerend instrument in handen van deze..
Afwachten maar als dat ook een invloed zal hebben op de langetermijnrentes. Echter de centrale banken komen steeds meer onder druk te staan van allerlei lobbygroepen en overheden om de rente te laten dalen. Die manier van werken zal er vermoedelijk toe leiden dat de inflatie misschien periodiek verminderd maar toch steeds weer zal opflakkeren. Bovendien als Trump de verkiezingen wint dan wordt de FED een uitvoerend instrument in handen van deze..
En als de waarde stijgt is de opbrengst toch minder. Beter obligaties kopen aan 90% in plaats van 98%.devastator schreef: ↑18 december 2023, 07:58Dat zorgt er toch voor dat de obligaties op de secundaire markt in waarde stijgen ?
Die VW van 3,7% netto stond dit weekend in de tijd.
Als je niet wat specifieker kan zijn, dan zullen we er niet geraken
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Stond het in een artikel? Zo ja, welk artikel?
Stond het in de koersen? Zo ja, welke obligatie betreft het (kijk naar de ISIN-code)?
Een link of printscreen zou ook al heel veel helpen ...
Net even nagekeken.
XS2374595044
VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES AG 0,125% 21/27
Het blijkt een artikel van 08/12/2023 en toen was de koers in het artikel 81,16%.
Vandaag staat de koers blijkbaar al op 90,90%, oftewel 10% gestegen op 10 dagen tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja, de koersen (en bijhorende rendementen) zijn snel veranderd op een goede week tijd ...
Met een koers van 90,9 zal je rendement nu een stuk lager zijn.
PS: je haalt volgens mij verschillende obligaties van VW door elkaar. Kijk maar eens goed naar de tabel ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok, nu ben ik mee. Je had het over 'nog-aan-te-kopen' obligaties.karine schreef: ↑18 december 2023, 11:58En als de waarde stijgt is de opbrengst toch minder. Beter obligaties kopen aan 90% in plaats van 98%.devastator schreef: ↑18 december 2023, 07:58
Dat zorgt er toch voor dat de obligaties op de secundaire markt in waarde stijgen ?