Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Ik ben het daarover met je eens. Grotendeels dan toch.
https://www.hln.be/binnenland/geen-peda ... ~a3447405/
Ze vinden nu al amper leerkrachten. Het zal er niet op verbeteren met deze maatregelen.
Ze vinden nu al amper leerkrachten. Het zal er niet op verbeteren met deze maatregelen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mocht men de werkweek - m.a.w. de werkelijke tijd die leerkrachten in hun werk steken - beperken tot die 38 uur dan zouden er veel heel wat minder moeten werken alvast. Een voordeel zou bv. dan ook zijn dat er 's avonds om 22 uur geen mailtjes zouden moeten beantwoord worden van leerlingen die weeral eens vergeten zijn wat ze moeten leren voor de toets van de volgende ochtend 1e lesuur ... en als de leerkracht die niet onmiddellijk beantwoord heeft dan nog vader en moeder aan zijn broek heeft.Trivium schreef: ↑18 december 2023, 17:46 https://www.hln.be/binnenland/geen-peda ... ~a3447405/
Die aanbevelingen van die commissie met onderwijs"expert" Van Damme (die waarschijnlijk nog nooit een dag voor de klas heeft gestaan) zal nooit of te nimmer door de vakbonden aanvaard worden.
Dat het slecht gesteld was wist ik. Maar bellen de ouders van die stomme kinderen inderdaad 's avonds voor zoiets? Dan zijn we wel diep gezonken.Abatoetnie schreef: ↑18 december 2023, 18:44Mocht men de werkweek - m.a.w. de werkelijke tijd die leerkrachten in hun werk steken - beperken tot die 38 uur dan zouden er veel heel wat minder moeten werken alvast. Een voordeel zou bv. dan ook zijn dat er 's avonds om 22 uur geen mailtjes zouden moeten beantwoord worden van leerlingen die weeral eens vergeten zijn wat ze moeten leren voor de toets van de volgende ochtend 1e lesuur ... en als de leerkracht die niet onmiddellijk beantwoord heeft dan nog vader en moeder aan zijn broek heeft.Trivium schreef: ↑18 december 2023, 17:46 https://www.hln.be/binnenland/geen-peda ... ~a3447405/
Die aanbevelingen van die commissie met onderwijs"expert" Van Damme (die waarschijnlijk nog nooit een dag voor de klas heeft gestaan) zal nooit of te nimmer door de vakbonden aanvaard worden.
Besparen op het loon van een leerkracht zou ook al iets zijn.. +3 maand verlof die 100% betaald is, idem bij ziekte. Oudere leerkeachten zitten al gauw maanden in ziekteverlof.Trivium schreef: ↑18 december 2023, 17:46 https://www.hln.be/binnenland/geen-peda ... ~a3447405/
Zitten in die 38 uur per week ook de langere vakanties verrekend?
Voor diegenen die jaloers zijn op de leerkrachten zou ik zeggen, ga ervoor, ze vinden amper mensen die het nog willen doen. En als je denkt dat ze in de zomer 2 maand verlof hebben, think again, tot 15 juli zijn ze nog bezig met allerlei vergaderingen en vanaf 15 augustus begint het opnieuw. Die vakanties zijn trouwens een vergiftigd geschenk want als je op reis wilt zit je altijd vast aan de duurste en drukste periodes
En het klopt inderdaad dat ze om 22u 's avonds nog dikwijls mails krijgen. Smartschool, weet je wel.
Ook geven ze 's middags de helft van hun eten weg aan kinderen die er geen meekrijgen van thuis en brengen ze dikwijls kledij mee van thuis om aan kinderen te geven die met gaten in hun kleding naar school komen.
Hoe ik dat allemaal weet? Mijn dochter is leerkracht. Ze had trouwens deze avond van 16u tot 19u vergadering.
Vorige week heeft er eentje tijdens het sporten zijn enkel gebroken dus mocht ze mee naar het ziekenhuis en daar blijven wachten bij een huilend en panikerend kind tot de ouders er waren. Die zaten op hun werk en moesten van Brussel komen.
Voor wie denkt dat ze altijd om 16u naar huis gaan, vraag gewoon eens of je twee weken mag meelopen om te kijken hoe het eraan toe gaat.
Dan zal je begrijpen waarom ze geen leerkrachten meer vinden.
En het klopt inderdaad dat ze om 22u 's avonds nog dikwijls mails krijgen. Smartschool, weet je wel.
Ook geven ze 's middags de helft van hun eten weg aan kinderen die er geen meekrijgen van thuis en brengen ze dikwijls kledij mee van thuis om aan kinderen te geven die met gaten in hun kleding naar school komen.
Hoe ik dat allemaal weet? Mijn dochter is leerkracht. Ze had trouwens deze avond van 16u tot 19u vergadering.
Vorige week heeft er eentje tijdens het sporten zijn enkel gebroken dus mocht ze mee naar het ziekenhuis en daar blijven wachten bij een huilend en panikerend kind tot de ouders er waren. Die zaten op hun werk en moesten van Brussel komen.
Voor wie denkt dat ze altijd om 16u naar huis gaan, vraag gewoon eens of je twee weken mag meelopen om te kijken hoe het eraan toe gaat.
Dan zal je begrijpen waarom ze geen leerkrachten meer vinden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jaloers moet je er volgens mij zeker niet op zijn.Trivium schreef: ↑18 december 2023, 19:51 Voor diegenen die jaloers zijn op de leerkrachten zou ik zeggen, ga ervoor, ze vinden amper mensen die het nog willen doen. En als je denkt dat ze in de zomer 2 maand verlof hebben, think again, tot 15 juli zijn ze nog bezig met allerlei vergaderingen en vanaf 15 augustus begint het opnieuw. Die vakanties zijn trouwens een vergiftigd geschenk want als je op reis wilt zit je altijd vast aan de duurste en drukste periodes.
Medelijden omwille van voornoemde dingen echter ook niet.
Het lijkt mij dat er anderen dingen veel meer spelen waarom ze amper mensen vinden die het nog willen doen. (als dat al zo is)
Misschien kunnen ze al eens stoppen met al die onzin en gewoon terug les geven.Trivium schreef: ↑18 december 2023, 19:51 En het klopt inderdaad dat ze om 22u 's avonds nog dikwijls mails krijgen. Smartschool, weet je wel.
Hoe ik dat allemaal weet? Mijn dochter is leerkracht.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 18 december 2023, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Je vermeldt nog niet de "vrije" uren 's avonds die ze moeten besteden aan het voorbereiden van hun lessen en huiswerk verbeteren.
Ja, betaal ze nog wat minder.
Hoe komt dat denk je? Door de werkdruk.Oudere leerkrachten zitten al gauw maanden in ziekteverlof.
1 maand zomervakantie is nog altijd meer dan de gewone sterveling...
38 uur per week is nog altijd aan de lage kant, en ja, mensen die 40 uur per week werken, werken ook meer dan 40.
Dus zeggen dat je 's avonds ook werkt: welcome to the real world.
Ik vind dat altijd zo'n wereldvreemd tegenargument, er is toch bijna niemand die maar 40 uur per week werkt. (buiten ambtenaren dan)
Het is gewoon een realiteit dat leerkrachten op dit moment bitter weinig werken, maar dat het niet altijd de leukste job ter wereld is, dat kan ik begrijpen.
38 uur per week is nog altijd aan de lage kant, en ja, mensen die 40 uur per week werken, werken ook meer dan 40.
Dus zeggen dat je 's avonds ook werkt: welcome to the real world.
Ik vind dat altijd zo'n wereldvreemd tegenargument, er is toch bijna niemand die maar 40 uur per week werkt. (buiten ambtenaren dan)
Het is gewoon een realiteit dat leerkrachten op dit moment bitter weinig werken, maar dat het niet altijd de leukste job ter wereld is, dat kan ik begrijpen.
Mensen die mee willen doen aan de ratrace werken meer dan 40u per week. Veel plezier ermee zou ik zeggen. Voor mij zijn er belangrijker zaken in het leven dan werken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is inderdaad zo als leerkrachten volgens een 38 uren contract zouden werken juist minder zouden moeten werken tijdens de week.
Want dan tellen alle uren op school mee voor alle uren tussendoor.
Want dan tellen alle uren op school mee voor alle uren tussendoor.
Vlamingen werken gemiddeld 37,3 uur per week.
Als leraar zo een plezant beroep is met zoveel vrije tijd en maandenlang betaald worden om niets te doen, waarom worden jullie dan niet allemaal leraar?
Als leraar zo een plezant beroep is met zoveel vrije tijd en maandenlang betaald worden om niets te doen, waarom worden jullie dan niet allemaal leraar?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je moet weten vaak zit je aan een lessenrooster vazn 20 lesuren. Daar dan nog leerlingenraad en dergelijke bij. En dan alle voorbereiding en dergelijke.
Inderdaad zoals Yaris zegt precies alsof het nu een aantrekkelijk beroep is, waarom bied je je niet aan? Dan voel je zelf hoe zwaar het is.
Inderdaad zoals Yaris zegt precies alsof het nu een aantrekkelijk beroep is, waarom bied je je niet aan? Dan voel je zelf hoe zwaar het is.
Er zijn toch veel leukere beroepen dan dat?
En de voorkeuren van mensen is verschillend, en ik voel mij niet geroepen om les te geven.
Alhoewel het inderdaad wel minder werken zou zijn, maar ik heb er geen probleem mee om veel uren te doen, en ik heb nog 16 dagen vakantie van dit jaar niet opgenomen, dus meer verlof ook niet bepaald nodig...
Sommige mensen tellen niet in uren, en vinden 60/70 uur per week net een meerwaarde tegenover 30 uur.
En de voorkeuren van mensen is verschillend, en ik voel mij niet geroepen om les te geven.
Alhoewel het inderdaad wel minder werken zou zijn, maar ik heb er geen probleem mee om veel uren te doen, en ik heb nog 16 dagen vakantie van dit jaar niet opgenomen, dus meer verlof ook niet bepaald nodig...
Sommige mensen tellen niet in uren, en vinden 60/70 uur per week net een meerwaarde tegenover 30 uur.