Nieuwe Vlaamse regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Je moet ook weten dat je verlof hebt als iedereen verlof heeft. Dus je hebt zelf nauwelijjks keuze wanneer je verlof hebt.
Daarnaast dit is bewijs waarom ze 38 urezn willen:
Daarnaast dit is bewijs waarom ze 38 urezn willen:
Gaan leerkrachten in de toekomst dan veel meer moeten werken? “Volgens een veel geciteerd onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (2018) werken onderwijzers effectief meer dan die 20 à 24 lesuren. 60 à 70% van hun werktijd gaat naar lesgeven en lesvoorbereiding. De rest van de tijd gaat naar administratie, organisatie, beleidstaken en professioneel overleg. Een leerkracht werkt minder tijdens de schoolvakanties en meer tijdens de lesweken. Op jaarbasis komt dat dan ongeveer overeen met de voorgestelde 38 urenweek.” (De VUB-studie heeft het over 41u per week gemiddeld, red.).
Volgens jobat is het zelfs nog minder
"1. De mythe van de hardwerkende Vlaming
Zijn wij Vlamingen harde werkers? Ja! En toch zorgen cijfers van de tijdsonderzoeksgroep TOR (VUB) voor wat nuance. De actieve Vlaming werkt gemiddeld 34 uur per week. Mannen werken gemiddeld 10 uur meer per week dan hun vrouwelijke collega’s. Bijna de helft van de werkende vrouwen doet dit deeltijds. Ook voltijds werkende vrouwen werken gemiddeld minder dan voltijds werkende mannen, maar ze participeren vaak meer in het huishouden.
Als we deze cijfers vergelijken met andere Europese lidstaten (Steunpunt Werk & Sociale Economie en K.U.Leuven) kunnen we alleen maar vaststellen dat de lang werkende Vlaming een mythe is. De Grieken spannen de kroon met meer dan 43 uur per week. Alleen Denemarken, Duitsland, Noorwegen en Nederland hebben kortere werkweken dan de Vlaming. De meeste zuiderlingen zitten veel langer op kantoor. Het percentage deeltijdse arbeid ligt er bovendien beduidend lager. Als we onszelf vergelijken met de voltijds werkende Europeaan zitten we in de middenmoot. In vergelijking met onze Waalse buren, presteert de voltijds werkende Vlaming dan weer anderhalf uur meer."
De meesten onder ons denken dat ze veel werken net zoals ze denken dat ze de slimste, knapste, beste, enz zijn. De waarheid is echter wel anders.
Laatst gewijzigd door Trivium op 18 december 2023, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou elke spaargidser morgen les kunnen geven, als hij dat zou willen ?
De leerkrachten halen dat gemiddelde natuurlijk wel zwaar naar beneden
Er zijn er ook nergens zo veel per leerling dan in Belgie
En je hoort me niet zeggen dat alleen leerkrachten het probleem zijn, er is nog een lijst met jobs op te noemen die gerust 10 uur per week meer mogen werken...
En je hoort me niet zeggen dat alleen leerkrachten het probleem zijn, er is nog een lijst met jobs op te noemen die gerust 10 uur per week meer mogen werken...
Afhankelijk van het diploma of werkervaring kun je een zij-instroom traject volgen.
https://www.vlaanderen.be/lesgeven-is-a ... -je-leraar
https://www.vlaanderen.be/lesgeven-is-a ... -je-leraar
Bescheidenheid lijkt me afgaande op al je posts niet je grootste kwaliteit. Nu ja, je moet er van soorten hebben. Het zijn zotten die werken zong ooit eens iemand.Aerolla schreef: ↑18 december 2023, 20:37 De leerkrachten halen dat gemiddelde natuurlijk wel zwaar naar beneden
Ik bedenk me trouwens iets, maar ik weet niet of er een correlatie is.
Als ik zo nadenk , vermoed ik dat het vooral laagopgeleiden zijn die minder uren werken dan hoogopgeleiden.
Ergens logisch, hoger opgeleiden hebben misschien altijd al de gewoonte gehad om harder te werken om iets te bereiken, terwijl met u klak ernaar smijten, misschien eerder een way of life is voor sommigen (zowel studie als werk)
Misschien bestaat er wel een studie over, ik laat jullie zoeken
Als ik zo nadenk , vermoed ik dat het vooral laagopgeleiden zijn die minder uren werken dan hoogopgeleiden.
Ergens logisch, hoger opgeleiden hebben misschien altijd al de gewoonte gehad om harder te werken om iets te bereiken, terwijl met u klak ernaar smijten, misschien eerder een way of life is voor sommigen (zowel studie als werk)
Misschien bestaat er wel een studie over, ik laat jullie zoeken
Of misschien zijn het wel mensen die een erfenis gedaan hebben, de lotto gewonnen hebben, hun aandelen fors gestegen zijn, een rijke vrouw of man binnen gedaan hebben, een afbetaalde woning hebben, geen 5 leningen hebben lopen om te kunnen pronken met spullen die eigenlijk van de bank zijn, die er nu voor kiezen om een kwalitatief leven te leiden en minder te werken in plaats van nog verder een loonslaaf te zijn.
Mogelijkheden zat.
Mogelijkheden zat.
Trivium heeft groot gelijk. Waarom meer werken als je kan rondkomen met een halftijdse job in combinatie met consuminderen ? Van het leven genieten is veel belangrijker !
Sommige mensen hebben geld nodig om van het leven te genieten.
Het heeft toch niks met geld te maken...
Genieten en werken kan je perfect combineren.
Want dat was het 2de deel van mijn reflectie: waarom werken hoogopgeleiden meer dan laagopgeleiden?
hoogopgeleiden verdienen immers meer per uur, dus zouden ze voor hetzelfde inkomen minder lang moeten werken.
Dus blijkbaar speelt geld geen rol in meer werken.
Genieten en werken kan je perfect combineren.
Want dat was het 2de deel van mijn reflectie: waarom werken hoogopgeleiden meer dan laagopgeleiden?
hoogopgeleiden verdienen immers meer per uur, dus zouden ze voor hetzelfde inkomen minder lang moeten werken.
Dus blijkbaar speelt geld geen rol in meer werken.
Omdat het misschien wel asociaal is. Meer werken is meer bijdragen aan de belasting en sociale lasten. Meer consumeren is meer bijdragen aan de gemeenschap middels b.t.w.
Voor wie nog wat koren nodig heeft voor op de molen : ik ben vorig jaar 4 keer op reis geweest.
Minimum 4 dagen per keer. Maximum 7.
Ik vind dat ik vorig jaar flink van mijn leven genoten heb.
Het vraagt om herhaling en uitbreiding.
Ik hoop dat ik mijn pensioen haal..
Als je verlangens laag liggen, ben je sneller tevreden.
En omgekeerd.
Minimum 4 dagen per keer. Maximum 7.
Ik vind dat ik vorig jaar flink van mijn leven genoten heb.
Het vraagt om herhaling en uitbreiding.
Ik hoop dat ik mijn pensioen haal..
Jawel. Die die veel werken verlangen meer en zijn daardoor misschien minst tevreden.
Als je verlangens laag liggen, ben je sneller tevreden.
En omgekeerd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ooit ga je ook eens met je kop tegen de muur lopen en gelet op je arrogantie en denigrerende manieren wens ik je het eerlijk gezegd eens goed toe ... eens ferm met je (hoogintelligente, alléé dat denk je toch van jezelf, "hoogopgeleid" zegt weinig over intelligentie en al zeker niet over emotionele intelligentie) kop tegen de muur lopen ... eens zien hoe het je manier van denken t.o.v. anderen beïnvloed ... weinig tot niet vermoed ik.
En ja, geld speelt wel degelijk een rol ... en zelfs heel veel, want hoe meer geld ze hebben hoe meer ze er willen.
Mijn "ervaring" in de bankwereld heeft me dat geleerd, ja want ook ik ben "hoogopgeleid" ...
Ik vermoed dat hij nog relatief jong is (allee, ik hoop het voor hem). Vroeg of laat komt het besef wel, meestal nadat er iets vreselijks gebeurt in iemands leven komt men tot het besef dat je leven in een vingerknip voorbij kan zijn.
Hij denkt misschien dat mensen die niet zo veel werken in armoede leven. Niets is minder waar, we zijn gewoon met veel minder tevreden.
Ik heb respect voor iemand anders zijn keuze maar het denigrerende en hooghartige toontje staat me niet te veel aan.
Ik werk de helft van het jaar (oktober-april) 30u per week en de andere helft 19u per week. En je raadt het nooit, ik kom niets tekort, ik ga ook 4-5 keer per jaar op reis, heb een eigen afbetaalde open bebouwing, ik heb zelfs een BMW motorfiets.
Dus je ziet Aerolla, zelfs met weinig werken kun je alles hebben wat je echt belangrijk vindt. Het is gewoon een kwestie van je echte prioriteiten op een rijtje hebben.
Moest je nu nog zelfstandige zijn zou ik het snappen dat je veel uren klopt, maar als loonslaaf, neen dat snap ik niet. Je baas aan de andere kant die zal wel heel tevreden over je zijn.
Moest trouwens iedereen "hoogopgeleid" zijn zou je zelf met je vuilniszak naar de verbrandingsoven mogen lopen, zelf je huis in elkaar mogen metselen of het dak leggen dus een beetje respect naar mensen die essentieel werk doen zou wel op zijn plaats zijn. Om het voorbeeld van de NMBS aan te halen, 700 hoogopgeleide managers, maar geen enkele trein rijdt op tijd. Bullshit jobs noem ik dat, al die hoogopgeleiden. Hoe meer ervan zijn, hoe slechter het draait. Ik heb trouwens zelf een bachelor maar tegenwoordig moet je minstens een master in gender en diversiteit hebben om nog te durven buiten komen
Hij denkt misschien dat mensen die niet zo veel werken in armoede leven. Niets is minder waar, we zijn gewoon met veel minder tevreden.
Ik heb respect voor iemand anders zijn keuze maar het denigrerende en hooghartige toontje staat me niet te veel aan.
Ik werk de helft van het jaar (oktober-april) 30u per week en de andere helft 19u per week. En je raadt het nooit, ik kom niets tekort, ik ga ook 4-5 keer per jaar op reis, heb een eigen afbetaalde open bebouwing, ik heb zelfs een BMW motorfiets.
Dus je ziet Aerolla, zelfs met weinig werken kun je alles hebben wat je echt belangrijk vindt. Het is gewoon een kwestie van je echte prioriteiten op een rijtje hebben.
Moest je nu nog zelfstandige zijn zou ik het snappen dat je veel uren klopt, maar als loonslaaf, neen dat snap ik niet. Je baas aan de andere kant die zal wel heel tevreden over je zijn.
Moest trouwens iedereen "hoogopgeleid" zijn zou je zelf met je vuilniszak naar de verbrandingsoven mogen lopen, zelf je huis in elkaar mogen metselen of het dak leggen dus een beetje respect naar mensen die essentieel werk doen zou wel op zijn plaats zijn. Om het voorbeeld van de NMBS aan te halen, 700 hoogopgeleide managers, maar geen enkele trein rijdt op tijd. Bullshit jobs noem ik dat, al die hoogopgeleiden. Hoe meer ervan zijn, hoe slechter het draait. Ik heb trouwens zelf een bachelor maar tegenwoordig moet je minstens een master in gender en diversiteit hebben om nog te durven buiten komen