Nieuwe Vlaamse regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Er is al veel tijd verloren. Zodra de almachtige onderwijsbonden de kop boven water staken, liet de onderwijsminister als puppet on a string elke ambitie varen. Ook Ben Weyts (N-VA) verloor kostbare tijd. Het is enerzijds wel sluw van hem om zo’n plan te depolitiseren: daar schiet je minder gemakkelijk op dan op een rapport met een N-VA-stempel. Anderzijds had ook hij schrik: hij wilde niet falen zoals voorgangers, dus gaf hij het (vrij laat) uit handen. Sommige schoolgebouwen staan letterlijk op instorten, maar het is de leraar die als pijler het onderwijs stut. Zonder gedreven leerkrachten geen overdracht van kennis, geen kwaliteit en geen vonk bij leerlingen die ons land grootser kunnen maken. Maar ook nu zetten de bonden het plan weg als zuivere tijdverspilling. Ze hebben ongelijk: zij hebben al te veel tijd verspild met hun ongelooflijke hardnekkigheid. Zelfs een gesprek gaan ze niet aan. “Een staat zonder middelen tot verandering mist de middelen om te blijven voortbestaan”, zei Edmund Burke, de favoriete filosoof van Bart De Wever (N-VA). Welaan, dan. Verstar je, dan word je ingehaald door de feiten. Het is hoog tijd.
Ik laat jou nog even nadenken waarom de vuilnisman of de arbeider aan de band bij volvo, de verpleegkundige of de politieagent die in ploegen werken niet vragen om 60 uur per week te mogen komen.
Met jouw theorie heeft het alleszins niets te maken.
Het is zelfs lachwekkend (als je het niet te triest vindt).
Laatst gewijzigd door haelewyn op 19 december 2023, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Om over deze vraag na te denken zullen de hoogopgeleiden eerst een vergadering moeten beleggen, uiteraard met de nodige versnaperingen, om vervolgens tot een consensus te komen. Daarna moeten ze een nieuwe vergadering beleggen om die consensus op papier te zetten. Tot slot een derde vergadering om te beslissen op welke manier ze hun beslissing kenbaar gaan maken aan de lager opgeleiden onder hen.
In deze periode van vergaderingen heeft de vuilnisman al duizenden zakken opgehaald, heeft de verpleegster al honderden mensen verzorgd, misschien zelfs eentje gereanimeerd en heeft de politieagent al een paar dronken bestuurders uit het verkeer gehaald, een paar burenruzies opgelost en iemand gered die zelfmoord wilde plegen.
In deze periode van vergaderingen heeft de vuilnisman al duizenden zakken opgehaald, heeft de verpleegster al honderden mensen verzorgd, misschien zelfs eentje gereanimeerd en heeft de politieagent al een paar dronken bestuurders uit het verkeer gehaald, een paar burenruzies opgelost en iemand gered die zelfmoord wilde plegen.
Ik zou zelfs verder durven gaan in dat idee.
Bij de grote bedrijven waar ik heb gewerkt zag ik dat de domste ideeën kwamen van de hoogopgeleiden.
Wegens geen voeling met de klant / burger, kortetermijnvisie, gebrek aan langetermijnvisie, etc.
Dan is er nog dat algemene principe dat ze in een hiërarchie slechts doorgroeien als ze eerst de mensen in hogere posities steunen in elke domme beslissing die ze maken (lees : in hun achterwerk kruipen).
En dan maar veel uren kloppen uit de overtuiging dat hen dat sneller naar een hogere positie brengt of vanuit het idee dat ze onmisbaar zijn want toch zo hoogopgeleid en intelligent.
De ratrace is een bewijs van goed kunnen scharten. Niet van intelligentie.
Eigenlijk kan je het met een pak minder van die hoogopgeleiden doen in bedrijven en is hun loon vaak buiten proportie hoog.
Misschien wordt dat op een dag ook allemaal eens rechtvaardiger in deze maatschappij.
Niet iedereen is slecht buiteraard. Er zit al eens een zeldzame goeie bij af en toe.
Bij de grote bedrijven waar ik heb gewerkt zag ik dat de domste ideeën kwamen van de hoogopgeleiden.
Wegens geen voeling met de klant / burger, kortetermijnvisie, gebrek aan langetermijnvisie, etc.
Dan is er nog dat algemene principe dat ze in een hiërarchie slechts doorgroeien als ze eerst de mensen in hogere posities steunen in elke domme beslissing die ze maken (lees : in hun achterwerk kruipen).
En dan maar veel uren kloppen uit de overtuiging dat hen dat sneller naar een hogere positie brengt of vanuit het idee dat ze onmisbaar zijn want toch zo hoogopgeleid en intelligent.
De ratrace is een bewijs van goed kunnen scharten. Niet van intelligentie.
Eigenlijk kan je het met een pak minder van die hoogopgeleiden doen in bedrijven en is hun loon vaak buiten proportie hoog.
Misschien wordt dat op een dag ook allemaal eens rechtvaardiger in deze maatschappij.
Niet iedereen is slecht buiteraard. Er zit al eens een zeldzame goeie bij af en toe.
Ik doe veel uren, omdat ik het ook sociaal vind...
Ik draag zo veel mogelijk bij aan deze maatschappij, en ik neem zo verantwoordelijkheid op. Ze gaan mij nooit kunnen kwalijk nemen dat ik niet voldoende heb bijgedragen aan de wereld.
Dat je van het leven wilt genieten snap ik, maar genieten betekent ook dat je zegt: trek u plan wereld, ik profiteer nu een beetje van jullie, een ander zal het wel doen. (en zelfs als je dat niet wilt zeggen, je doet het wel)
Maar het zal een balans zoeken zijn, waarschijnlijk is er geen gouden balans.
Maar het probleem is natuurlijk zeer diep en structureel, gewoon de uren veranderen maakt niet uit, het is een totale manier van denken die bij mensen moet veranderen. Daarom dat ik wel snap dat sommigen moeite hebben met het snappen van het concept.
Het gaat om een totaal andere wereld bijna.
Ik draag zo veel mogelijk bij aan deze maatschappij, en ik neem zo verantwoordelijkheid op. Ze gaan mij nooit kunnen kwalijk nemen dat ik niet voldoende heb bijgedragen aan de wereld.
Dat je van het leven wilt genieten snap ik, maar genieten betekent ook dat je zegt: trek u plan wereld, ik profiteer nu een beetje van jullie, een ander zal het wel doen. (en zelfs als je dat niet wilt zeggen, je doet het wel)
Maar het zal een balans zoeken zijn, waarschijnlijk is er geen gouden balans.
Maar het probleem is natuurlijk zeer diep en structureel, gewoon de uren veranderen maakt niet uit, het is een totale manier van denken die bij mensen moet veranderen. Daarom dat ik wel snap dat sommigen moeite hebben met het snappen van het concept.
Het gaat om een totaal andere wereld bijna.
-
- Full Member
- Contacteer:
Veel uren kloppen zegt niks ... misschien ben je totaal inefficiënt waardoor je veel uren moet kloppen ?
Op mijn werk deed ik in 10 uur wat een ander in 36 uur deed (nu ja, mijn efficiëntie heeft tot andere problemen geleid) en ja, ik heb/had een lak aan vergaderen, daar komt niks productiefs uit voort.
Ik denk dat je best eens je zachte leren zetel voor een jaartje opzij schuift en eens in de échte arbeidswereld een paar échte jobs gaat doen : ik dacht aan leraar voor een klas met enkel anderstaligen, ik dacht aan een kinderdagverblijf waar je collega net is uitgevallen wegens ziekte en er geen vervanger is ... ja, vandaag ga je alleen voor die 20 baby's moeten zorgen, misschien ook eens een paar dagen "achter de vuilkar" en wie weet amuseer je je wel aan de lopende band waar je 8 uur achter elkaar stukjes ui op een brochette mag schuiven ... en kom dan nog eens terug met je "ik doe veel uren omdat ik het sociaal vind" ... man, hoe wereldvreemd kan je zijn !
Ik raad je aan over dit onderwerp te stoppen en iets te zoeken waar je wel gelijkgestemden vindt want hier sta je (ik hoop het alvast) helemaal alleen hoor !
Op mijn werk deed ik in 10 uur wat een ander in 36 uur deed (nu ja, mijn efficiëntie heeft tot andere problemen geleid) en ja, ik heb/had een lak aan vergaderen, daar komt niks productiefs uit voort.
Ik denk dat je best eens je zachte leren zetel voor een jaartje opzij schuift en eens in de échte arbeidswereld een paar échte jobs gaat doen : ik dacht aan leraar voor een klas met enkel anderstaligen, ik dacht aan een kinderdagverblijf waar je collega net is uitgevallen wegens ziekte en er geen vervanger is ... ja, vandaag ga je alleen voor die 20 baby's moeten zorgen, misschien ook eens een paar dagen "achter de vuilkar" en wie weet amuseer je je wel aan de lopende band waar je 8 uur achter elkaar stukjes ui op een brochette mag schuiven ... en kom dan nog eens terug met je "ik doe veel uren omdat ik het sociaal vind" ... man, hoe wereldvreemd kan je zijn !
Ik raad je aan over dit onderwerp te stoppen en iets te zoeken waar je wel gelijkgestemden vindt want hier sta je (ik hoop het alvast) helemaal alleen hoor !
Op ons kantoor hebben wij eens 2 jaar zonder leidinggevende gezeten. Uitgevallen wegens complexe operatie en lange revalidatie. Een vervanger is er niet gekomen want ze hadden het allemaal toch zo druk en konden niet inspringen. We moesten het twee jaar maar zelf zien te rooien en wonder boven wonder lukte dat. Sterker nog, het kantoor draaide als een tierelier. Iedereen sprong voor elkaar in de bres. Geen gezeik, geen flauwekul die de leidinggevende meebracht van de zoveelste nutteloze vergadering. Zalige tijd was dat en zelden zoveel gelachen.
2 jaar zonder leiding? Daar zal hard gewerkt geweest zijn. Welk kantoor kan zich zo'n situatie aandoen? In de Privé zeker niet.Trivium schreef: ↑19 december 2023, 10:36 Op ons kantoor hebben wij eens 2 jaar zonder leidinggevende gezeten. Uitgevallen wegens complexe operatie en lange revalidatie. Een vervanger is er niet gekomen want ze hadden het allemaal toch zo druk en konden niet inspringen. We moesten het twee jaar maar zelf zien te rooien en wonder boven wonder lukte dat. Sterker nog, het kantoor draaide als een tierelier. Iedereen sprong voor elkaar in de bres. Geen gezeik, geen flauwekul die de leidinggevende meebracht van de zoveelste nutteloze vergadering. Zalige tijd was dat en zelden zoveel gelachen.
Daarover heb jij nu net een andere mening dan enkele anderen hier.
Als iedereen weet wat zijn job is en die ook gewoon doet, is er totaal geen probleem.
Wie zegt dat er trouwens geen hoger niveau was dan de directe leidinggevende ?
Onze maatschappij zit gewoon verkeerd in elkaar. Er zitten te veel mensen op een hogere stoel die daar totaal niet thuishoren.
Er zou veel geld aan bespaard kunnen worden als al die onnodige niveaus gewoon weggesaneerd worden.
https://www.investopedia.com/terms/p/pe ... nciple.asp
Peter heeft een punt. Hij gaat er alleen niet ver genoeg in.
Als iedereen weet wat zijn job is en die ook gewoon doet, is er totaal geen probleem.
Wie zegt dat er trouwens geen hoger niveau was dan de directe leidinggevende ?
Onze maatschappij zit gewoon verkeerd in elkaar. Er zitten te veel mensen op een hogere stoel die daar totaal niet thuishoren.
Er zou veel geld aan bespaard kunnen worden als al die onnodige niveaus gewoon weggesaneerd worden.
https://www.investopedia.com/terms/p/pe ... nciple.asp
Peter heeft een punt. Hij gaat er alleen niet ver genoeg in.
Tuurlijk wel. Elke leidinggevende heeft de taak het team zodanig te laten werken dat het zonder de leiding perfect verder kan. Je doet dat o.a. door accountability, beslissingsrecht en ownership zo ver mogelijk naar beneden in de organisatie te duwen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mooie en dure woorden ....
Als die leidinggevende dan consequent is, dan neemt hij ontslag ... want dan is hij overbodig geworden.
Nee, hij gaat dan naar een ander team om hetzelfde te bewerkstelligen. Of hij springt bij. Of hij gaat wat anders doen. We hebben overal handen en hersenen te kort, dus een gevaar om overbodig te worden bestaat niet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ahhh, mooi woord teamcoach. Hoeft dus weinig tussenbeide te komen. Werkt hij/zij dan wel genoeg om wat te verdienen en later een pensioen te krijgen?
Misschien beter een influencer nemen?
Of een master of masters die een avondcursus van 2 weken op de Karel de Grote Hogeschool heeft gevolgd?