Belegging newbie: welke platform best?
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Belegging newbie: welke platform best?
Topic opener : dank u maar ik heb niet veel tijd en wil zo vlug als mogelijk beginnen.
Na alle stijgingen en de media-aandacht is er weer iemand wakker geworden.
Op een hoogste (top) gaan investeren gaat waarschijnlijk weer iemand opleveren die daarna zegt de beurs, spreek me er nooit meer over.
Vandaag investeren en niet meer naar omkijken is weinigen gegeven.
Blijft nog de vraag waarom er in september niet aan gedacht zou heden al een mooi resultaat in de + opleveren.
De meeste beginnen aan een beurs avontuur na stijgingen.
Na alle stijgingen en de media-aandacht is er weer iemand wakker geworden.
Op een hoogste (top) gaan investeren gaat waarschijnlijk weer iemand opleveren die daarna zegt de beurs, spreek me er nooit meer over.
Vandaag investeren en niet meer naar omkijken is weinigen gegeven.
Blijft nog de vraag waarom er in september niet aan gedacht zou heden al een mooi resultaat in de + opleveren.
De meeste beginnen aan een beurs avontuur na stijgingen.
-
- Verbannen Gebruiker
Aandelen (in hun geheel) gaan op termijn steeds omhoog.
Dat is de reden dat men in aandelen investeert. Ze gaan omhoog. Ze stijgen.
En omdat ze omhoog gaan, staan ze (aandelen in hun geheel) meestal op of dichtbij de top. Maar dan bereiken ze een nieuwe top, en een andere nieuwe top.
Nu en dan gaan ze tijdelijk naar beneden. Maar daarna: up, up, up.
Mij moet ge niet overtuigen hoor.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 11:57
Maar onze beginner.
Het probleem is dat "termijn" ongedefinieerd is, en een mensenleven nogal beperkt is in de termijn...
Dat is het grote probleem voor het gebruik van het axioma waarop je je baseert.
Je kan moeilijk zeggen tegen iemand die op verlies staat "ja maar ja, je moet maar 200 jaar langer leven, dan komt het goed"
Dat klopt misschien, maar in praktijk...
Het feit dat huisjetuintjefiets dat in letterlijk elke post herhaalt, zie je wel dat het axioma onder druk staat...
Dat is het grote probleem voor het gebruik van het axioma waarop je je baseert.
Je kan moeilijk zeggen tegen iemand die op verlies staat "ja maar ja, je moet maar 200 jaar langer leven, dan komt het goed"
Dat klopt misschien, maar in praktijk...
Het feit dat huisjetuintjefiets dat in letterlijk elke post herhaalt, zie je wel dat het axioma onder druk staat...
dacht ik ook.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 10:28Beide zijn goed. Stoppen met denken, en eraan beginnen. Kopen en er dan niet meer naar kijken
Aandelen gaan op termijn omhoog. Dus zit je best met een brede index en lage kosten.
heb op curvo gelezen dat iwda wint op het gebied van kosten en taks, plus black rock nog groter dan vanguard (safety)
welke is voor jou de goedkoopste platform (aan/ver-koop kosten, beheer kosten...) (moet belgisch zijn - geen gedoe met TOB en NBB - wordt automatisch aangegeven)
-
- Verbannen Gebruiker
Bolero, Keytrade, Saxo. Weinig verschil.
Maar als je beschikt over een paar duizend euro: niet spreiden over meerdere transacties. Gewoon alles in 1 aankoop.
Maar dan niet elke dag naar de koers kijken. Gewoon in je hangmat gaan liggen.
En van zodra je weer een paar duizend euro hebt,: hetzelfde.
Ondertussen je cash op een rekening zetten met relatief hoge basisrente. Santander bijvoorbeeld.
Succes!
dank u voor de tipshuisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 15:28Bolero, Keytrade, Saxo. Weinig verschil.
Maar als je beschikt over een paar duizend euro: niet spreiden over meerdere transacties. Gewoon alles in 1 aankoop.
Ondertussen je cash op een rekening zetten met relatief hoge basisrente. Santander bijvoorbeeld.
Succes!
zal zo doen
morgen aan de gang
Dat lijkt me nu net het slechtste wat je kunt doen, morgen meteen aan de gang gaan.bc148 schreef: ↑19 december 2023, 23:35dank u voor de tipshuisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 15:28
Bolero, Keytrade, Saxo. Weinig verschil.
Succes!
zal zo doen
morgen aan de gang
Als de TS liever snel aan de slag gaat ipv eerst zich deftig te informeren is dat zijn keuze.
-
- Verbannen Gebruiker
huisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 11:57Aandelen (in hun geheel) gaan op termijn steeds omhoog.
En omdat ze omhoog gaan, staan ze (aandelen in hun geheel) meestal op of dichtbij de top. Maar dan bereiken ze een nieuwe top, en een andere nieuwe top.
Gollum zegt het ook up up up
https://m.youtube.com/watch?v=okMQts1Foco
Zolang iedereen denkt dat we naar een zachte recessie gaan is het up up maar wat als het anders uitdraait en we naar een harde recessie gaan ? down down down, wat we ook een crash noemen ...Een paar banken in de VS beginnen de hoge rente hard te voelen.huisjetuintjefiets schreef: ↑9 februari 2024, 12:36huisjetuintjefiets schreef: ↑19 december 2023, 11:57
Aandelen (in hun geheel) gaan op termijn steeds omhoog.
Gollum zegt het ook up up up
https://m.youtube.com/watch?v=okMQts1Foco
Om te starten gewoon degiro pakken, zeer lage kosten, ideaal om wat te leren.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat van die zachte recessie is al voorbij in de US. Er komt helemaal geen recessie in de US (de komende jaren toch niet -- of het moet omwille van totaal andere redenen zijn dan degene die we nu kennen).
In Europa flirten we met de grens van recessie. Maar de beurzen in Europa lopen al tientallen jaren achter op de US. In Europa moet je dus niet zijn.
Anderzijds heb je gelijk dat niemand kan voorspellen wat er de komende maanden, jaren, ... zal gebeuren.
Maar blijven zitten met cash is geen goede strategie. Je kunt wel eens geluk hebben, en net instappen op de bodem.
Maar dat is dan puur geluk. Net zoals iemand de lotto van 2 miljoen kan winnen.
Daarom heb ik constant minder dan 0,1% van mijn vermogen in rekeningen, spaarrekeningen, noodfonds, ...
Van zodra ik cash heb, moet het weg. Dezelfde dag.
Maar ik oordeel niet over anderen die een andere strategie volgen.
Je moet doen waar je je best bij voelt. En je er niets van aantrekken als iemand een andere strategie volgt
En pas op voor degenen die zeggen "ik ben de slimste hier", "er zitten hier op spaargids alleen maar idioten", "op spaargids zitten er maar 2 of 3 van mijn niveau"
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 9 februari 2024, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.