Etf
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Etf
Als de rente daalt stijgt de waarde van de ETF volgens een hefboom ifv de looptijd in portefeuille.
Die eventuele meerwaarde is in het ene geval wel belast en in het andere niet. Dus de Reynderstaks is altijd slechter dan de roerende voorheffing.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, maar in het geval van de ETF betaal je altijd 30% op de meerwaarde tussen aankoop en terugbetaling (of verkoop) van de obligatie.
Koop je ze zelf, dan enkel 30% op meerwaarde tussen uitgifte en terugbetaling.
Koop je zelf obligaties, dan kun je erop optimaliseren. Met obligatie ETFs speelt de uitgifteprijs niet, en ben je altijd de pineut.
Je beperkt je sowieso best tot gekende ETFs van gekende fondsenhuizen.
Ik heb in het verleden IHYG en IEAG gehad van iShares en altijd beperkt gebleven tot 0,12% beurstaks en geen Reynders taks moeten betalen. Wel 30% roerende voorheffing op de uitgekeerde dividenden.
IEAC is de grootste van iShares, daar zal hetzelfde wel voor gelden.
Bij welke broker was dat?reteiP schreef: ↑19 december 2023, 13:17Je beperkt je sowieso best tot gekende ETFs van gekende fondsenhuizen.
Ik heb in het verleden IHYG en IEAG gehad van iShares en altijd beperkt gebleven tot 0,12% beurstaks en geen Reynders taks moeten betalen. Wel 30% roerende voorheffing op de uitgekeerde dividenden.
Boleropmu schreef: ↑19 december 2023, 14:15Bij welke broker was dat?reteiP schreef: ↑19 december 2023, 13:17
Je beperkt je sowieso best tot gekende ETFs van gekende fondsenhuizen.