nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Het "cordon" en/of het succes van het VB is niet de schuld van de kiezer maar van politici ...Timoootjex schreef: ↑18 december 2023, 14:36 Ik zal zelfs meer zeggen een deel van het succes van VB is door het cordon. Dus zeggen dat het aan de kiezer ligt is nogal verkeerd.
Het is dan ook niet netjes om naar de kiezer te wijzen omdat bepaalde politici een bepaald ondemocratisch instrument hebben gecreëerd en in stand houden. De kiezer moet zijn gedrag niet aanpassen aan de ideetjes van politici, maar ze moeten stemmen voor wie hen het best vertegenwoordigt.
- De stemmen van het VB geven aan de N-VA? Dat zijn dan gewoon "communicerende vaten" en maalt de N-VA nog steeds niet "incontournable" (net zoals N-VA +VB samen niet onmisbaar zijn).
- De stemmen van het VB geven aan de PVDA? Ook die zitten in een cordon.
- De stemmen van het VB geven aan andere Vlaamse partijen? Dat maakt alleen dat ze dan misschien toch met 7 ipv met 8 partijen verder kunnen gaan met Vivaldi II (eventueel met Les Engagés in plaats van MR) maar blijft een regering met Vlaamse minderheid ...
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag in de krant:huisjetuintjefiets schreef: ↑17 december 2023, 15:24 Maar dat je de NBB, compleet gepolitiseerd, en gedomineerd door een Waalse liberaal, een slippendrager van Bouchez, als een compleet betrouwbare bron beschouwt ...
Alles dat de NBB publiceert, heeft een verborgen agenda ... en dat is de verborgen agenda van Bouchez.
Uit de najaarsprognoses van de Nationale Bank blijkt ook dat het Belgische begrotingstekort en de overheidsschuld zonder ingrijpen van de regering ook de komende jaren weer zullen oplopen. De Nationale Bank gaat uit van een begrotingstekort dat structureel hoog blijft: -4,3 procent van het bruto binnenlands product in 2023, -4,4 procent in 2024 en -4,8 en -5,2 procent in 2025 en 2026. De overheidsschuld zal in de prognoses stijgen naar meer dan 109 procent in 2026. “Onhoudbaar”, klinkt het bij de Nationale Bank.
De prognoses van de centrale bank zijn bij ongewijzigd beleid, dus als de regering niet ingrijpt. “Maar de regering zal ingrijpen. Als we niks doen, dan botsen we op een muur”, aldus NBB-gouverneur Pierre Wunsch, die waarschuwt dat de besparingen zwaar zullen wegen. “Alleen al om het tekort te stabiliseren, moet de komende vijf jaar 10 miljard euro worden bespaard, of 2 miljard euro per jaar.”
NBB als spreekbuis van Bouchez:
- de regeringen zullen moeten besparen
- geen ruimte voor loonsverhogingen
Wie denkt dat MR Bouchez de deur zal wijzen ...
Het zou trouwens erg zijn voor de Belgische spaarders en beleggers. Bouchez is de enige die openlijk zegt tegen Magnette: geen hogere belastingen op sparen en beleggen (als tax shift), zonder misbruiken aan te pakken in sociale zekerheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar zit iets in.inquirer schreef: ↑18 december 2023, 12:36 Laat me toe te zeggen dat de 2 coalitie-opties die hierboven geschetst zijn, de enige 2 opties zijn die volgende zomer ter tafel zullen liggen en dat het ENKEL zal afhangen van hoe sterk NVA dan voor de dag komt -vooral in de ogen van de anderen- om de Vlaamse lilliputters niet te laten vervallen in een Vivaldi II scenario, zoals ze finaal ook deden in 2020.
Daar zit iets in.
Ik zie niet in waarom dit door het cordon zou komen.
Ook al vind ik dat cordon het grootste democratisch gedrocht ooit.
EarthNvstr1 schreef: ↑19 december 2023, 21:05"Het cordon is het grootste ondemocratisch gedrocht"... zou ik zeggen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En we krijgen nog een nieuwe partij. Hendrik Bogaert start zijn eigen partij "Redelijk Rechts"
Geen slechte woordspeling, maar het logo lijkt nogal gedateerd:
Hij had altijd wel kritiek op "zijn" CD&V en hun bereidheid om alle principes te laten varen voor de postjes, maar vooral de deelname aan het Vivaldicircus viel hem zwaar.
Hij had altijd wel kritiek op "zijn" CD&V en hun bereidheid om alle principes te laten varen voor de postjes, maar vooral de deelname aan het Vivaldicircus viel hem zwaar.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Een (vergeefse??) poging om de Belgische Omtzigt te worden ...CarpeNoctem schreef: ↑20 december 2023, 11:39 En we krijgen nog een nieuwe partij. Hendrik Bogaert start zijn eigen partij "Redelijk Rechts"
-
- Verbannen Gebruiker
Alle theorieën over welke coalities gaan mogelijk zijn, en welke niet ... en waarom wel of niet ... gaan allemaal in de vuilbak gekieperd worden, van zodra de eerste exit polls bekendraken.EarthNvstr1 schreef: ↑19 december 2023, 21:05Daar zit iets in.inquirer schreef: ↑18 december 2023, 12:36 Laat me toe te zeggen dat de 2 coalitie-opties die hierboven geschetst zijn, de enige 2 opties zijn die volgende zomer ter tafel zullen liggen en dat het ENKEL zal afhangen van hoe sterk NVA dan voor de dag komt -vooral in de ogen van de anderen- om de Vlaamse lilliputters niet te laten vervallen in een Vivaldi II scenario, zoals ze finaal ook deden in 2020.
Daar zit iets in.
Ik zie niet in waarom dit door het cordon zou komen.
Ook al vind ik dat cordon het grootste democratisch gedrocht ooit.
Veel essentiëler is de boodschap die NVA zal brengen over wat ze echt willen doen, wat hun nummer 1 prioriteit is voor de verkiezingen 2024:
- gezonde(re) staatsfinanciën / economie / spaarders & beleggers
- confederalisme
In het eerste geval is Bouchez van MR hun natuurlijke bondgenoot.
In het tweede geval hebben ze geen natuurlijke bondgenoot. Dan gaan ze er moeten vinden tijdens de onderhandelingen.
Zolang we de nummer 1 prioriteit van NVA voor de verkiezingen 2024 niet kennen, is het allemaal speculatie.
NVA kan ook op de 2 konijnen tegelijk jagen. Confucius zei daarover: “Hij die twee konijnen achternajaagt vangt geen van beide!”
Dan is het zeker Vivaldi 2. Maar dat is ook een theorie die in de vuilbak gekieperd zal worden na de eerste exit polls. Als VB 40% haalt bijvoorbeeld.
Hopelijk wordt mr Magnette (professor ?) de volgende premier. Die man heeft wel iets.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt me voldoende duidelijk: https://www.n-va.be/voor-vlaamse-welvaarthuisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 12:45 Veel essentiëler is de boodschap die NVA zal brengen over wat ze echt willen doen, wat hun nummer 1 prioriteit is voor de verkiezingen 2024:
-
- Verbannen Gebruiker
De vraag is niet wat NVA wil bereiken.EarthNvstr1 schreef: ↑20 december 2023, 14:00Lijkt me voldoende duidelijk: https://www.n-va.be/voor-vlaamse-welvaarthuisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 12:45 Veel essentiëler is de boodschap die NVA zal brengen over wat ze echt willen doen, wat hun nummer 1 prioriteit is voor de verkiezingen 2024:
(Enkel Groen pleit voor algemene armoede, hongersnood, terugkeer naar wonen in hutten, en leven van jacht en visvangst. Neen, zelfs dat niet. Leven van gras, boomwortels, verdroogde bladeren.)
Wel hoe NVa dat wil bereiken.
Dat zijn de 2 konijnen waarover Confucius het had.
Wil NVA de Vlaamse welvaart beschermen door
- confederalisme
huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 12:45 Veel essentiëler is de boodschap die NVA zal brengen over wat ze echt willen doen, wat hun nummer 1 prioriteit is voor de verkiezingen 2024:
- confederalisme
In het eerste geval is Bouchez van MR hun natuurlijke bondgenoot.
In het tweede geval hebben ze geen natuurlijke bondgenoot. Dan gaan ze er moeten vinden tijdens de onderhandelingen.
Zolang we de nummer 1 prioriteit van NVA voor de verkiezingen 2024 niet kennen, is het allemaal speculatie.
NVA kan ook op de 2 konijnen tegelijk jagen. Confucius zei daarover: “Hij die twee konijnen achternajaagt vangt geen van beide!”
Dan is het zeker Vivaldi 2. Maar dat is ook een theorie die in de vuilbak gekieperd zal worden na de eerste exit polls. Als VB 40% haalt bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 20 december 2023, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie weinig alternatieven. De burgemeester van de grootgemeente Antwerpen heeft al 3 jobs en lijkt me ook niet echt geschikt wegens zijn nationalistische trekjes. Mevrouw Depraetere of mr Medhi lijken me dan toch bekwamer. De heer Bouchez evenmin want weigert Nederlands te spreken. Iets wat een eenvoudige Ardennese sportman zoals mr Arnaud De Lie moeiteloos kan en doet…
-
- Verbannen Gebruiker
Melissa Depraetere weihert, sorry: weigert, ook Nederlands te spreken. Ze wil gaar, sorry: haar, Westvlaamse roots niet verloogenen / verloohenen / verloochenen.
Kan mij niets schelen welke taal ze spreken. Melissa, Bouchez. Ik versta ze allemaal.
Het is tijd om al die pietluttige details te laten vallen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat niet om een keuze tss het eerste of het tweede.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 14:31 Wel hoe NVa dat wil bereiken.
Dat zijn de 2 konijnen waarover Confucius het had.
Wil NVA de Vlaamse welvaart beschermen door
- confederalisme
Au fond is het eerste de doelstelling. Het tweede kan een middel zijn om het eerste te bewerkstelligen.
Het hoe van N-VA is dus (veel) meer bevoegdheden (incl. financiering) voor de regio's.
En dat kan nog altijd gewoon in een federaal koninkrijk.