nieuwe federale regering
-
- Verbannen Gebruiker
Re: nieuwe federale regering
Je blijft maar 2 konijnen najagen. Het gaat over kiezen tussen de 2. Duidelijk zeggen wat prioriteit nummer 1 is. En daar vol voor gaan. Zonder compromis. Dat moet zwart-wit blijken in elk aspect van de campagne.EarthNvstr1 schreef: ↑20 december 2023, 15:09Het gaat niet om een keuze tss het eerste of het tweede.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 14:31 Wel hoe NVa dat wil bereiken.
Dat zijn de 2 konijnen waarover Confucius het had.
Wil NVA de Vlaamse welvaart beschermen door
- gezonde(re) staatsfinanciën / economie / spaarders & beleggers
- confederalisme
Au fond is het eerste de doelstelling. Het tweede kan een middel zijn om het eerste te bewerkstelligen.
Het hoe van N-VA is dus (veel) meer bevoegdheden (incl. financiering) voor de regio's.
En dat kan nog altijd gewoon in een federaal koninkrijk.
Als jij campagneleider voor NVA was: de zaak is op voorhand verloren. Jij weet niet eens of Bouchez je natuurlijke bondgenoot is of niet, want je weet niet eens wat je wilt.
Je moet daar als kiezer niet naïef over doen, je weet dat Wallonië meer geld van de Vlaming nodig heeft, aan elke toegift op gebied van confederalisme zal een stevig prijskaartje hangen. De vraag is gaat de Wever met een zak Vlaams geld confederalisme kopen in Wallonië (allicht niet) of laat hij de Walen hier komen smeken om geld. De eerste horde is echter dat rechts in Vlaanderen een meerderheid haalt en dat een coalitie tussen VB en NVA effectief een optie is zodat de liliputters er van weerhouden worden om in een Vivaldi II te stappen en de PS wel moet onderhandelen met NVA (de grote geheime strategie). Daarvoor moet het VB ten eerste willen besturen (zal wel) en moet de Wever geloofd worden dat dit een alternatief is. Ik geloof het echter nog niet en als de liliputters het ook niet geloven en in Vivaldi II stappen staat de NVA daar mooi, dan wordt het VB of toch maar de dweil van de liliputters gaan spelen in een Vlaamse regering. Die mogelijkse VB coalitie gaat niet enkel de kiezer op voorhand willen weten, ook voor de NVA leden en mandatarissen lijkt mij dat een belangrijke kwestie.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 15:22
Je blijft maar 2 konijnen najagen. Het gaat over kiezen tussen de 2. Duidelijk zeggen wat prioriteit nummer 1 is. En daar vol voor gaan. Zonder compromis. Dat moet zwart-wit blijken in elk aspect van de campagne.
Als jij campagneleider voor NVA was: de zaak is op voorhand verloren. Jij weet niet eens of Bouchez je natuurlijke bondgenoot is of niet, want je weet niet eens wat je wilt.
-
- Verbannen Gebruiker
Geen van de 2.
Het is optie 3: de Walen vragen niets, doen niets. Ze laten de Vlamingen vragen. Die strategie werkt al 150 jaar. Waarom ze veranderen.
Het hangt er dus vanaf wie tegen de Vlamingen staat: Magnette of Bouchez.
Wil NVA confederalisme, dan hebben ze liefst Magnette.
Wil NVA gezonde(re) staatsfinancien / economie / spaarders & beleggers, dan hebben ze liefst Bouchez.
Vandaar dat NVA eerst moet duidelijk maken wat hun prioriteit nummer 1 is.
Het zou al te gek zijn dat NVA optie 2 kiest, en in hun campagne OpenVLD in de grond boort, want dan verzwakken ze Bouchez.
Het zou al te gek zijn dat NVA optie 1 kiest, en de Waalse PS afschildert als de duivel die de welvaart van de Vlamingen kapotmaakt .... en er dan een coalitie mee vormt om de welvaart van de Vlamingen te redden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zou ook kunnen.Sammy2 schreef: ↑20 december 2023, 08:54"Het cordon is het grootste ondemocratisch gedrocht"... zou ik zeggen.EarthNvstr1 schreef: ↑19 december 2023, 21:05 Ik zie niet in waarom dit door het cordon zou komen.
Ook al vind ik dat cordon het grootste democratisch gedrocht ooit.
(nu met correcte quoting)
Anyway ... mijn punt is dat met of zonder dat cordon, er volgens mij geen noemenswaardig verschil is.
Het cordon kwam er (en is er) omdat men niet wil samenwerken met die partij. Niet omgekeerd.
Zelfs met een beetje minder welvaart is de Nederlandstalige Belg nog altijd beter af dan de gemiddelde wereldbewoner.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.hln.be/binnenland/zesvoudig ... ~a1f089c7/
Ze kunnen hem nog op een verkiezingslijst zetten.
Ze kunnen hem nog op een verkiezingslijst zetten.
De Vlaamsch Blok lijsten zijn al volzet dacht ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik jaag geen konijnen na. De haas is hier al geschoten.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 15:22Je blijft maar 2 konijnen najagen. Het gaat over kiezen tussen de 2. Duidelijk zeggen wat prioriteit nummer 1 is. En daar vol voor gaan. Zonder compromis. Dat moet zwart-wit blijken in elk aspect van de campagne.EarthNvstr1 schreef: ↑20 december 2023, 15:09 Het gaat niet om een keuze tss het eerste of het tweede.
Au fond is het eerste de doelstelling. Het tweede kan een middel zijn om het eerste te bewerkstelligen.
Het hoe van N-VA is dus (veel) meer bevoegdheden (incl. financiering) voor de regio's.
En dat kan nog altijd gewoon in een federaal koninkrijk.
Er is bij mijn weten geen enkele partij die zijn potentiële strategieën op tafel legt. Zoiets verwachten lijkt mij idioot.
Als het voor jou nu nog niet duidelijk is waar N-VA voor staat, dan stem je maar voor een andere partij hé.
Lees dit eerst maar eens, de Walen gaan volgende legislatuur wel degelijk om geld vragen tenzij er een sinterklaas met een zak Vlaams geld confederalisme komt afkopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 16:52 Het is optie 3: de Walen vragen niets, doen niets. Ze laten de Vlamingen vragen. Die strategie werkt al 150 jaar. Waarom ze veranderen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik geloof er niets van. We gaan zien na de verkiezingen. Laten we afwachten.vortex schreef: ↑20 december 2023, 18:56Lees dit eerst maar eens, de Walen gaan volgende legislatuur wel degelijk om geld vragen tenzij er een sinterklaas met een zak Vlaams geld confederalisme komt afkopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 16:52 Het is optie 3: de Walen vragen niets, doen niets. Ze laten de Vlamingen vragen. Die strategie werkt al 150 jaar. Waarom ze veranderen.
Je kan ook iets gelijkaardig tegen de Franstalige Belgen zeggen: “Zonder de geldstromen vanuit Vlaanderen hebben jullie het nog altijd veel beter dan de gemiddelde wereldbewoner”.
Wat wel klopt, is dat Wallonië en Brussel dringend meer geld nodig hebben. En een herziening van de financieringswet staat hoog op de agenda van de PS. Ook de roep tot herfederaliseren of tot het hertekenen van de gewesten en gemeenschappen (met gemeenschapsbevoegdheden voor het Brussels gewest) moet je in dat licht zien.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 19:03Ik geloof er niets van. We gaan zien na de verkiezingen. Laten we afwachten.
* Brussel komt elk jaar opnieuw zowat 1 miljard euro tekort (en dat op ongeveer 6 miljard euro aan ontvangsten). De schuldenberg bedraagt zowat 286% van de jaarlijkse inkomsten.
* Wallonië heeft een schuldenberg van zowat 257% of verhoudingsgewijs 5 maal zo hoog als die van Vlaanderen.
De vraag is vooral hoe willen ze die extra centen bekomen? Als vragende partij, in ruil voor Vlaamse eisen … of gewoon niks doen en de schuldenberg verder laten oplopen (maar de kredietratings van Brussel en Wallonië lopen nu al gevaar).