De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Yaris schreef: ↑21 december 2023, 15:14 Als ik obligaties zou kopen, zouden dat obligaties zijn op de primaire markt en met de bedoeling om ze van begin tot einde bij te houden. Ik zou dan sowieso 30% RV op de dividenden betalen. Daarom verkies ik etf's voor het gemak en de spreiding. Fiscaal maakt het geen verschil.
Als mijn tante kl..... zou gehad hebben, zou zij mijn onkel kunnen geweest zijn. Ook waar, of niet? Brengt een Obligatie ETF een meerwaarde op langere termijn? Ik had het hier anders gelezen.
Ondanks de fiscaal ongunstige behandeling kunnen obligatie-ETF's misschien een nut hebben wanneer die je in staat stellen meer risicovolle obligaties aan te schaffen dan je anders zou doen (bijvoorbeeld een ETF met bedrijfsobligaties terwijl je anders enkel overheidsobligaties zou "durven" kopen, of obligaties in vreemde valuta).
Maar inderdaad: het blijft een nuttige vaardigheid om te begrijpen hoe obligaties (die je op de secundaire markt) koopt werken.
Maar inderdaad: het blijft een nuttige vaardigheid om te begrijpen hoe obligaties (die je op de secundaire markt) koopt werken.
De secundaire markt interesseert me gewoon niet. Natuurlijk brengen obligatie-etf's op lange termijn op. Ik heb er een paar die al mooi aan het opbrengen zijn. Ik heb staatsbons en een obligatie van Fluxys maar heb besloten enkel nog etf's te kopen.
Laat eens een voorbeeldje zien, welke ETF obligatie, op lange termijn rendement opbrengt. Dit zou voor kenners (ik niet uiteraard) een mooie study case kunnen zijn. Dit gaat niet over Staats(afzetter)bons of obligaties. Enkel ETF op lange termijn. OK?
Hoe valt het uit te leggen dat de primaire markt je wel interesseerde, maar de secundaire niet? Het gaat uiteindelijk om dezelfde obligaties met dezelfde kenmerken...
Mijns inziens zijn obligatiefondsen prima, zolang je maar begrijpt wat achter de koers zit.
Stap 1: je zoekt een willekeurige obligatie-ETF met een voldoende lange geschiedenis
Stap 2: je bekijkt de koersgrafiek of jaarrendementen
Stap 3: je concludeert dat een obligatie-ETF in normale omstandigheden inderdaad een positief rendement heeft
Je bent niet geadresseerde. Dus aub onthoud je van jouw inbreng, please. Of ben jij ook "Yaris"?
iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF | IEAG
Aangroei van 20 dec 2013 tot 20 dec 2021: +24,51% op 8 jaar.
2022 was het slechtste jaar voor obligaties in meer dan honderd jaar, dus 2022 was niet normaal, dus laat ik buiten beschouwing.
Ik concludeer bijgevolg dat een obligatie-ETF in normale omstandigheden een positief rendement heeft.
2022 was het slechtste jaar voor obligaties in meer dan honderd jaar, dus 2022 was niet normaal, dus laat ik buiten beschouwing.
Ik concludeer bijgevolg dat een obligatie-ETF in normale omstandigheden een positief rendement heeft.
Heb je dit zelf gevonden? Geloof ik nooit. PS Is 8 jaar al lange termijn? Of eerder middellang?Yaris schreef: ↑21 december 2023, 21:59 iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF | IEAG
In die jaren die jij normaal noemt is de rente voortdurend gedaald .Yaris schreef: ↑21 december 2023, 21:59 iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF | IEAG
Het jaar 2022 was gewoonweg een reset terug naar normaal .
Niet te min hebben obligaties gespreid over staats en bedrijven een gemiddeld rendement op lange termijn van zo'n 5 %
Hiervan dien je dus 30 % af te trekken .
Resultaat 3,5 %
Hiervan dien je nog de inflatie af te trekken over lange termijn 2,6 %
De reëel opbrengst van obligaties is dus 0,9 %
Als je belegd via een ETF zoals je voorbeeld dien je nog die kosten af te trekken ook namelijk 0,16 %
Heb je nog over een koopkrachtgroei van 0,74 %
Dus ja je hebt gelijk obligaties hebben een positief rendement .
Maar het is maar zeer mager .
Behalve voor de stabiliteit brengen obligaties eigenlijk weinig bij aan positief rendement .
Maar het is nog steeds beter dan een spaar of termijnrekening waarbij je een reëel negatief rendement hebt .
Altijd dat gezeur over de inflatie. Ik hou voor mijn beleggingen rekening met vier criteria: opbrengst, veiligheid, liquiditeit en gemak. Niet met inflatie. Inflatie is er voor alles en iedereen, dus ik zit niet te denken: "Ja maar, door de inflatie heb ik nog maar x % rendement" of "Eigenlijk verlies ik door te beleggen".
Ik kan mijn vinden in de redenering van Yaris. Zo lang ik tegen mijn levenseinde , +/- juli 2049 , niet negatief sta ben ik tevreden . Wat heb je op het kerkhof of op het strooiveld aan een goed gevulde rekening ? De inflatie zal mij een zorg wezen , ik heb dit jaar minder uitgegeven , 13,800 euro , dan in de zogezegd goedkopere jaren 2021 en 2022 en dit ondanks een onbezorgde levensstijl. Minder of niet werken en consuminderen zijn een zegen voor de portefeuille.
-
- Verbannen Gebruiker
Rare manier om iets te bewijzenYaris schreef: ↑21 december 2023, 21:59 iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF | IEAG
Je kiest heel gericht een periode van 8 jaar die in zijn geheel abnormaal is:
- de eerste 7 zijn abnormaal want de rente is voortdurend gedaald, tot nooit geziene niveaus (zelfs negatief). Dat is niet meer abnormaal, dat is uniek in de geschiedenis
- het 8e jaar noem je abnormaal omdat de rente gestegen is (wat een normaal verschijnsel is, komt heel regelmatig voor)
Maar wat abnormaal is, noem je normaal. Wat normaal is, noem je abnormaal.
Want dat komt jou goed uit voor jouw redenering
Zo kan men alles bewijzen
Ik zou ook kunnen zeggen dat tijdens jouw "normale" periode IWDA met 185% gestegen is.
En dus concluderen: in normale periodes stijgt IWDA in 7 jaar met 185%. Dat zou evengoed een compleet foute conclusie zijn.
Gemiddeld stijgt IWDA maar 100% in 7 jaar. Maar door een kunstgreep zou ik daar 185% van maken.
Je doet hier net hetzelfde, IWDA bestaat immers nog maar sinds 2009, (en enkel maar tijdens een stierenmarkt)huisjetuintjefiets schreef: ↑22 december 2023, 07:32
Gemiddeld stijgt IWDA maar 100% in 7 jaar. Maar door een kunstgreep zou ik daar 185% van maken.
Dus je kan die uitspraak ook niet doen...
Maar: opbrengst = nominaal rendement - inflatie.
Dus misschien houd jij er geen rekening mee, je opbrengst alleszins wel. Nu, ik snap je redenering wel, maar er is nog een verschil tussen wat jij noemt "geen rekening houden met", en doen alsof het niet bestaat.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."