De Beurs vandaag part 2
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag part 2
Die stierenmarkt van jou bestaat al sinds 1928.Aerolla schreef: ↑22 december 2023, 08:37Je doet hier net hetzelfde, IWDA bestaat immers nog maar sinds 2009, (en enkel maar tijdens een stierenmarkt)huisjetuintjefiets schreef: ↑22 december 2023, 07:32
Gemiddeld stijgt IWDA maar 100% in 7 jaar. Maar door een kunstgreep zou ik daar 185% van maken.
Dus je kan die uitspraak ook niet doen...
What Is the S&P 500 Index?
The Standard & Poor's 500 Index (S&P 500) is a market-capitalization-weighted index of the 500 leading publicly traded companies in the U.S. While it assumed its present size (and name) in 1957, the S&P actually dates back to the 1920s, becoming a composite index tracking 90 stocks in 1926.
1
The average annualized return since its inception in 1928 through Dec. 31, 2022, is 9.81%.
Sinds de start van de waarnemingen hebben we altijd in een stierenmarkt gezeten, als we abstractie maken van kleine "bumps in the road".
Er is nooit iets anders geweest dan een stierenmarkt
Je vergeet 1 van de belangrijkste wetten bij beleggen: “rendementen uit het verleden geven geen enkele garantie op toekomstige rendementen “huisjetuintjefiets schreef: ↑22 december 2023, 07:32 Gemiddeld stijgt IWDA maar 100% in 7 jaar. Maar door een kunstgreep zou ik daar 185% van maken.
Mensen met een huis,een tuin en een electrische wagen kunnen soms een beetje teveel door een rooskleurige bril kijken.
Voor al diegenen die beweren dat de beurs enkel maar kan stijgen,wee degenen die eind 1989 op de Japanse beurs zaten. De laatste dagen van 1989 zetten we de top van 38957 punten. Buiten enkele klokkenluiders was er niemand die het onheil zag aankomen. Japan was hot!
Herinner mij nog dat ik in de lessen economie het "japanse model" heb moeten leren...
In 1990 zakte de beurs met 40 pct. En de daling bleef maar aanhouden,zomer 1992 een Nikkei van 14200 punten.
Het dieptepunt werd pas eind 2008 !! bereikt net iets boven de 7000 punten.
Het herstel is er pas gekomen door het starten van een enorm los monetair beleid in combinatie met mega steunpakketten.
De 40000 punten zal nooit meer gehaald worden !
Voor al diegenen die beweren dat de beurs enkel maar kan stijgen,wee degenen die eind 1989 op de Japanse beurs zaten. De laatste dagen van 1989 zetten we de top van 38957 punten. Buiten enkele klokkenluiders was er niemand die het onheil zag aankomen. Japan was hot!
Herinner mij nog dat ik in de lessen economie het "japanse model" heb moeten leren...
In 1990 zakte de beurs met 40 pct. En de daling bleef maar aanhouden,zomer 1992 een Nikkei van 14200 punten.
Het dieptepunt werd pas eind 2008 !! bereikt net iets boven de 7000 punten.
Het herstel is er pas gekomen door het starten van een enorm los monetair beleid in combinatie met mega steunpakketten.
De 40000 punten zal nooit meer gehaald worden !
En welke lessen trek je daar uit?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Hou als belegger dit scenario steeds in uw achterhoofd !
Waarom zou je ook maar op 'e'en beurs beleggen?
Waarom zou je jezelf laten leiden door de resultaten van recente jaren om op een beurs te beleggen.
Waarom insinueer je dat de belegger alles op de top zouden belegd hebben?
Waar zijn de dividenden naartoe?
Twee artikelen met meer achtergrond:
https://www.bogleheads.org/blog/2017/02 ... se-crisis/
https://www.bogleheads.org/blog/2017/02 ... se-crisis/
Ik denk niet dat er veel leden op dit forum zijn die aanraden om je volledig fortuin te beleggen op 1 markt. op 1 moment (*)?
Daarom -- > breed gespreid beleggen, voor lange termijn. Dit heeft de laatste paar honderd jaar steeds gewerkt.
Als deze strategie faalt zijn er veel grotere problemen met onze samenleving, de economieën en ons volledig systeem.
Ik zou niet weten welke (beleggings)strategie daar op voorbereid zou zijn.
(*) wel er zijn er een paar die hard focussen op de US markt, maar dat heeft dus zijn risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mochten toen wereldtrackers bestaan hebben dan was Japan er zeker zwaar in vertegenwoordigd !
De kapitalisaties van de Japanse bedrijven waren MEGA.
Ik geef je wel gelijk,mocht dit scenario zich nu afspelen in de VS dan ben je nergens veilig.
Misschien,heel misschien zou goud u kunnen recht houden.
Ik geef je wel gelijk,mocht dit scenario zich nu afspelen in de VS dan ben je nergens veilig.
Lees de referenties die ik gaf, en denk er over na.Divi schreef: ↑22 december 2023, 11:12 Mochten toen wereldtrackers bestaan hebben dan was Japan er zeker zwaar in vertegenwoordigd !
ik hoor ook graag jouw alternatieven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
In december is de inflatie gestegen tot 1,35 procent, year on year
(paniekreacties zijn uit den boze)
Bij de ECB gaan ze opgelucht zijn dat we weer richting 2% evolueren, de doelstelling.
Als de inflatie te laag is, moeten ze namelijk hun rentevoeten snel laten zakken
(paniekreacties zijn uit den boze)
Bij de ECB gaan ze opgelucht zijn dat we weer richting 2% evolueren, de doelstelling.
Als de inflatie te laag is, moeten ze namelijk hun rentevoeten snel laten zakken
- Vincent2018
- Full Member
'There is one massive bubble waiting to burst in 2024' | Soc Generale Markets Insight https://insight-public.sgmarkets.com/al ... 24-will-be
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, het verhaaltje dat indien het niet was van de big 7, dat de beurzen veel lager zouden staan.Vincent2018 schreef: ↑22 december 2023, 14:53 'There is one massive bubble waiting to burst in 2024' | Soc Generale Markets Insight https://insight-public.sgmarkets.com/al ... 24-will-be
Ja, natuurlijk, maar die big 7 zijn er wel.
Vraag aan elke belegger om de 7 beste aandelen uit zijn portefeuille te halen, alsof ze er nooit hebben ingezeten. Het resultaat van zijn portefeuille zal zeer pover zijn.
Niemand weet wie de volgende big 7 zal zijn. Maar wie gekozen heeft, en nog kiest, voor beleggen op basis van een brede index, had automatisch de voorlaatste big 7, de laatste big 7, de huidige big 7, en zal automatisch de volgende big 7, en de daarop volgende big 7 hebben.
Het heeft dus allemaal geen belang wie de big 7 zijn, en voor hoe lang. De volgende staan al klaar en zitten vanzelf in een brede portefeuille
Hangmatbeleggen, I love it
(Vraag me niet de big 7 op te noemen. Ik heb geen idee. Al vermoed ik dat Merckx en Armstrong erbij zijn)
Het is duidelijk dat jij werkt voor je geld .Yaris schreef: ↑22 december 2023, 05:31 Altijd dat gezeur over de inflatie. Ik hou voor mijn beleggingen rekening met vier criteria: opbrengst, veiligheid, liquiditeit en gemak. Niet met inflatie. Inflatie is er voor alles en iedereen, dus ik zit niet te denken: "Ja maar, door de inflatie heb ik nog maar x % rendement" of "Eigenlijk verlies ik door te beleggen".
Inflatie is HET belangrijkste element aan beleggen .
Uw mindset zit verkeerd en daarom ben je gedoemd om te falen .
Bottom line blijft dat beursbeleggen eigenlijk een piramide is. De top zit niet op SG,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: