e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: e-DEPO opgelicht ?
12 volledige kalendermaanden
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus gestort eind januari is terugbetaling? 01 februari? Of eind januari? Vind het ingewikkeld...
1 februari…12 volledige maanden dus. Toch niet zo ingewikkeld ?
-
- Verbannen Gebruiker
Niet zeker
Als het geld vertrokken is op 30 of 31 januari, maar slechts op 1 of 2 februari aangekomen is bij e-depo, moet je wachten tot maart
Als het geld vertrokken is op 30 of 31 januari, maar slechts op 1 of 2 februari aangekomen is bij e-depo, moet je wachten tot maart
Is niet juist. De e-Depo is geen spaarrekening. Als belastingplichtige heb je de keuze om de interesten waarop je RV betaalde in de personenbelasting aan te geven of niet. De betaalde RV stelt je vrij van de aangifte plicht maar als je denkt met het progressief tarief meer voordeel te doen kan je ze aangeven. De bruto interesten (= betaalde RV/percentage) geeft je dan bij de niet verplicht aan te geven roerend inkomen overeenkomstig het ingehouden percentage aan. Voor e-Depo dus bij die aan 30% (codes 1160/2160).
Lees de toelichting personenbelasting op "Vak VII - INKOMSTEN VAN KAPITALEN EN ROERENDE GOEDEREN" hier https://financien.belgium.be/nl/particu ... oelichting
Zie ook belasting op rente voor mensen met een laag inkomen voor welke gevallen het progressief tarief toch voordeliger is dan de toepassing van het afzonderlijk tarief van 15% of 30%: belasting-op-rente-voor-mensen-met-een- ... 33-15.html
Maar iedere situatie is anders en je moet steeds je volledig belastbare inkomsten (= beroeps, vervangings, roerende en onroerende inkomsten) in rekening brengen.
▲ Opgelet: als u inkomsten van kapitalen aangeeft die niet als beroepsinkomsten te be-
schouwen zijn, moet u de werkelijk geïnde of verkregen bedragen (na aftrek van de
eventuele buitenlandse belasting) vermelden, verhoogd met de innings- en bewa-
ringskosten en andere soortgelijke kosten, maar niet met de ingehouden roerende
voorheffing.
1. Niet verplicht aan te geven inkomsten en verrekenbare roerende voor-
heffing op vrijgestelde inkomsten
a) Niet verplicht aan te geven inkomsten (die niet van de personenbelasting
zijn vrijgesteld)
Voorafgaande opmerking
Het betreft hier niet van de personenbelasting vrijgestelde inkomsten van kapita-
len (zowel van Belgische als van buitenlandse oorsprong) waarop roerende voor-
heffing is ingehouden of waarvoor een fictieve roerende voorheffing verreken-
baar is. Die inkomsten zijn niet verplicht aan te geven. Als u ze toch aangeeft,
zullen ze afzonderlijk worden belast, tenzij de gezamenlijke belasting met uw an-
dere inkomsten voor u voordeliger is.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 23 december 2023, 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Je zal op de website mooi te zien krijgen dat je rente verworven is. Wacht voor de zekerheid wel best tot 1 februari. Mocht je de mededeling rond rente op dat moment niet te zien krijgen, is er allicht iets verkeerd gelopen.
Bedankt en dan weer op zoek naar betere alternatieven
Aan Tycoon:Tycoon schreef: ↑23 december 2023, 12:07Is niet juist. De e-Depo is geen spaarrekening. Als belastingplichtige heb je de keuze om de interesten waarop je RV betaalde in de personenbelasting aan te geven of niet. De betaalde RV stelt je vrij van de aangifte plicht maar als je denkt met het progressief tarief meer voordeel te doen kan je ze aangeven. De bruto interesten (= betaalde RV/percentage) geeft je dan bij de niet verplicht aan te geven roerend inkomen overeenkomstig het ingehouden percentage aan. Voor e-Depo dus bij die aan 30% (codes 1160/2160).
Lees de toelichting personenbelasting op "Vak VII - INKOMSTEN VAN KAPITALEN EN ROERENDE GOEDEREN" hier https://financien.belgium.be/nl/particu ... oelichting
Zie ook belasting op rente voor mensen met een laag inkomen voor welke gevallen het progressief tarief toch voordeliger is dan de toepassing van het afzonderlijk tarief van 15% of 30%: belasting-op-rente-voor-mensen-met-een- ... 33-15.html
Maar iedere situatie is anders en je moet steeds je volledig belastbare inkomsten (= beroeps, vervangings, roerende en onroerende inkomsten) in rekening brengen.
▲ Opgelet: als u inkomsten van kapitalen aangeeft die niet als beroepsinkomsten te be-
schouwen zijn, moet u de werkelijk geïnde of verkregen bedragen (na aftrek van de
eventuele buitenlandse belasting) vermelden, verhoogd met de innings- en bewa-
ringskosten en andere soortgelijke kosten, maar niet met de ingehouden roerende
voorheffing.
1. Niet verplicht aan te geven inkomsten en verrekenbare roerende voor-
heffing op vrijgestelde inkomsten
a) Niet verplicht aan te geven inkomsten (die niet van de personenbelasting
zijn vrijgesteld)
Voorafgaande opmerking
Het betreft hier niet van de personenbelasting vrijgestelde inkomsten van kapita-
len (zowel van Belgische als van buitenlandse oorsprong) waarop roerende voor-
heffing is ingehouden of waarvoor een fictieve roerende voorheffing verreken-
baar is. Die inkomsten zijn niet verplicht aan te geven. Als u ze toch aangeeft,
zullen ze afzonderlijk worden belast, tenzij de gezamenlijke belasting met uw an-
dere inkomsten voor u voordeliger is.
Ik verwijs naar de tekstgedeelten die ik in cursief gezet heb:
Zijn het niet de effectief ontvangen NETTO-intresten (dus het bedrag na inhouding van de RV 30% op de bruto-intresten) die je dan aangeeft bij de codes 1160/2160?
Ik lees immers in de toelichting: "werkelijk geïnde of verkregen bedragen (...) vermelden, verhoogd met ..., maar NIET met de ingehouden roerende voorheffing (ook in cursief gezet).
Ik ben er vrij zeker van dat je dan de NETTO ontvangen intresten op je aangifte dient te vermelden, want bij de berekening van de belastingen verschijnt er hierbij exact het bedrag van de ingehouden RV die je volledig of gedeeltelijk recupereert.
Op mijn document staat 27/01 bedrag ontvangen dan zou ik veronderstellen dat de startdatum ook 01/02 is.
Maar als het na 12 maanden toch op de website zichtbaar is kan je al zeker niet te vroeg afsluiten.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ga opvragen op 2 januari.
Iemand een idee wanneer het geld gestort zal zijn op mijn rekening?
1 week, 2 of 3 weken?
1 week, 2 of 3 weken?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik gok 1,3 weken na de opvraging.Brugse Leeuw schreef: ↑23 december 2023, 15:37 Ik ga opvragen op 2 januari.
1 week, 2 of 3 weken?
Op 4/1 , ten laatste 5/1 staat het op uw rekening.
Inderdaad, de netto intresten + eventuele inningskosten.jeff schreef: ↑23 december 2023, 13:23Aan Tycoon:Tycoon schreef: ↑23 december 2023, 12:07
Is niet juist. De e-Depo is geen spaarrekening. Als belastingplichtige heb je de keuze om de interesten waarop je RV betaalde in de personenbelasting aan te geven of niet. De betaalde RV stelt je vrij van de aangifte plicht maar als je denkt met het progressief tarief meer voordeel te doen kan je ze aangeven. De bruto interesten (= betaalde RV/percentage) geeft je dan bij de niet verplicht aan te geven roerend inkomen overeenkomstig het ingehouden percentage aan. Voor e-Depo dus bij die aan 30% (codes 1160/2160).
Ik verwijs naar de tekstgedeelten die ik in cursief gezet heb:
Zijn het niet de effectief ontvangen NETTO-intresten (dus het bedrag na inhouding van de RV 30% op de bruto-intresten) die je dan aangeeft bij de codes 1160/2160?
Ik lees immers in de toelichting: "werkelijk geïnde of verkregen bedragen (...) vermelden, verhoogd met ..., maar NIET met de ingehouden roerende voorheffing (ook in cursief gezet).
Ik ben er vrij zeker van dat je dan de NETTO ontvangen intresten op je aangifte dient te vermelden, want bij de berekening van de belastingen verschijnt er hierbij exact het bedrag van de ingehouden RV die je volledig of gedeeltelijk recupereert.
Ter info,
wie het geld van zijn e-depo wil overschrijven naar NIBC, dit gaat niet. NIBC zal dit geld terugstorten naar e-depo. Dit omdat zij niet kunnen zien dat het geld wel degelijk op uw naam staat. Zij zien enkel dat het van e-depo komt, maar niet van wie.
wie het geld van zijn e-depo wil overschrijven naar NIBC, dit gaat niet. NIBC zal dit geld terugstorten naar e-depo. Dit omdat zij niet kunnen zien dat het geld wel degelijk op uw naam staat. Zij zien enkel dat het van e-depo komt, maar niet van wie.
Ik had nog nooit van NIBC gehoord.Torro schreef: ↑27 december 2023, 12:59 Ter info,