nieuwe federale regering
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Vanuit het Vlaamse volk gezien, zou alle macht op Vlaams niveau moeten liggen.xvsteep schreef: ↑23 december 2023, 08:29Ben wel benieuwd waarom je 'ons hele bestel ondemocratisch' vindt?EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2023, 19:21 Democratie gaat over meer dan een meerderheid aan zetels in een bepaald parlement halen.
Ons hele bestel is gewoon ondemocratisch, los van de huidige (Vivaldi) coalitie.
Daarbinnen kan dan nog altijd beslist worden om bepaalde dingen samen met anderen binnen België te doen en dat kan zelfs in een federale monarchie zijn.
Vanuit het Belgisch volk gezien, zou alle macht op Belgisch niveau moeten liggen.
Daarbinnen kan dan nog altijd beslist worden om bepaalde dingen te delegeren naar een onderliggend niveau zoals bv. gewesten.
In ons huidig bestel zitten we in het tweede geval.
Om van een democratie te spreken moet echter iedere deelnemer gelijk(waardig) zijn en dat is volgens mij hoegenaamd niet het geval.
Misschien onze grondwet er dan eens op nalezenEarthNvstr1 schreef: ↑23 december 2023, 12:38Vanuit het Vlaamse volk gezien, zou alle macht op Vlaams niveau moeten liggen.
Daarbinnen kan dan nog altijd beslist worden om bepaalde dingen samen met anderen binnen België te doen en dat kan zelfs in een federale monarchie zijn.
Vanuit het Belgisch volk gezien, zou alle macht op Belgisch niveau moeten liggen.
Daarbinnen kan dan nog altijd beslist worden om bepaalde dingen te delegeren naar een onderliggend niveau zoals bv. gewesten.
In ons huidig bestel zitten we in het tweede geval.
Om van een democratie te spreken moet echter iedere deelnemer gelijk(waardig) zijn en dat is volgens mij hoegenaamd niet het geval.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Huh ja: https://www.senate.be/doc/const_nl.html
En dan moet je mij eens zeggen waar onze grondwet een democratie op Belgisch niveau waarborgt.
(als dat al zou kunnen, want dan moet er ook éénduidig gedefiniëerd zijn wat dat inhoudt)
Bij mijn weten kan niet eender welke Belg stemmen op eender welke Belgische politieker/partij bv.
Onze grondwet waarborgt geen democratie op Belgisch (unitair) niveau omdat onze grondwet stelt dat Belgie een federale staat is.EarthNvstr1 schreef: ↑23 december 2023, 15:35Huh ja: https://www.senate.be/doc/const_nl.html
En dan moet je mij eens zeggen waar onze grondwet een democratie op Belgisch niveau waarborgt.
(als dat al zou kunnen, want dan moet er ook éénduidig gedefiniëerd zijn wat dat inhoudt)
Bij mijn weten kan niet eender welke Belg stemmen op eender welke Belgische politieker/partij bv.
Je kan als West-Vlaming ook niet stemmen op BDW, bijvoorbeeld. Dat is nu eenmaal eigen aan kieskringen. Als je dat anders wilt, het totaal unitair systeem dat jij voor ogen hebt, waarbij iedereen op iedereen zou kunnen stemmen, dan moet je onze grondwet eerst aanpassen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ga ermee ophouden, voordat ik hier als totalitair unitair Belgicist wordt beschouwd ...
Soit ... heb ook geen zin om over punten en komma's te discussiëren, dus ik ben akkoord dat België voldoende democratisch is.
- Vincent2018
- Full Member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
't Is ondertussen zijn vrouw geworden:Trivium schreef: ↑9 september 2023, 08:34Die heb ik jammer genoeg niet gezienCarpeNoctem schreef: ↑9 september 2023, 05:05
Aha, de Franky. Zijn vriendin is nog (verre) familie van ik.
Zanger van Channel Zero stapt in het huwelijksbootje met ex-Miss Belgian Beauty in Brugge
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ondertussen in Nederland
Nederland voldoet ruimschoots aan Europese norm voor staatsschuld
Door de afname van de overheidsschuld is de zogeheten schuldquote gezakt tot 45,9 procent, de laagste stand in vijftien jaar. Dat betekent dat de omvang van de staatsschuld nu minder dan 46 procent bedraagt van de totale omvang van de Nederlandse economie.
Daarmee voldoet Nederland ruimschoots aan de Europese normen die een maximale schuld van 60 procent van het bruto binnenlands product (bbp) voorschrijven.
Dat lijkt een onbereikbare droom voor België.
Ik hoop dat je dat niet fatalistisch bedoelt … want op die manier zullen we nooit onze overheidsfinanciën in orde kunnen brengen. Er bestaan terzake geen mirakels: alles valt te herleiden tot meer belastingen en/of minder uitgaven
Laten we van dat en/of maar of maken. De belastingen alle bij elkaar geteld, zijn in België al erg hoog en kosten veel aan ambtenaren om al die kleine percentages overal op te controleren.
Er zijn nog veel besparingen mogelijk. Om maar iets te noemen : stop met al die eindejaarsonzin te subsidieren. Al die kerstmarkten , openbare kerstversiering , winterdorpen , ijspistes , vuurwerk … kosten handenvol geld en niemand zal het missen als het afgeschaft wordt.
Er valt inderdaad nog heel veel te besparen. Maar vergis je niet waarop.Brembos schreef: ↑26 december 2023, 19:39 Er zijn nog veel besparingen mogelijk. Om maar iets te noemen : stop met al die eindejaarsonzin te subsidieren. Al die kerstmarkten , openbare kerstversiering , winterdorpen , ijspistes , vuurwerk … kosten handenvol geld en niemand zal het missen als het afgeschaft wordt.
Die kerstmarkten b.v. daarvan gaat 50% van het bedrag van de omzet van de kraampjes naar de gemeente. Openbare kerstversiering in de winkelstraten wordt door de winkeliers betaald. Etc.
Maar subsidies van miljoenen naar iemand om 6 Marokkaanse jongeren te leren dansen en die het vervolgens in eigen zak steekt is wat anders.
Feesten voor ambtenaren omdat het geld op moet etc. etc.