De Beurs vandaag part 2
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Die correctie zal een aanleiding hebben zoals vrijwel altijd.karine schreef: ↑27 december 2023, 17:49Denk je dat bij een algemene correctie goud gaat standhouden ?Barryke schreef: ↑27 december 2023, 16:50 10% van mijn portefeuille is al een hele tijd in goud belegd hoor, madame. Ik zou een extra aankoop overwegen. Het is niet omdat goud nu duurder is dan een jaar geleden, dat het binnen een jaar goedkoper zal zijn dan nu. Eerder integendeel, omwille van de trend.
Diezelfde reden zal waarschijnlijk de aanleiding zijn dat goud verder zal stijgen.
Wanneer de beurs het slecht doet, doet goud het normaal gezien goed. Als het echt slecht gaat, daalt goud soms eerst even mee door margin calls (ze hebben dringend geld nodig), maar daarna stijgt het weer.
Dit heeft ook met de rente te maken. Bij een crisis gaat de rente typisch hard zakken, waardoor goud ook aantrekkelijker wordt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
huisjetuintjefiets schreef: ↑27 december 2023, 11:25Jij kent blijkbaar niets anders dan die ene indicator. Dat maakt het daarom nog niet waar dat er maar één is.
Er zijn tientallen zinvolle indicatoren.
Eén ervan is de verhouding van de overheidsschulden tgo het bezit van de inwoners
LOL Het staat je natuurlijk altijd vrij om eigen indicatoren uit te vinden LOL
De belangrijkste indicator voor de overheidsschuld is de verhouding tussen de overheidsschuld en het BBP of BNP.
Onder meer de OESO, de NBB en de EU gebruiken die indicator veel omdat het BBP (of BNP) de economische sterkte of draagkracht van een land weergeeft. En dat zegt iets over de terugbetalingscapaciteit.
De verhouding van de overheidsschuld tegenover het persoonlijk vermogen van de burgers is mij niet gekend en wordt volgens mij ook weinig of niet niet gebruikt. Het zegt ook heel weinig: gaat de overheid soms de woningen van haar burgers - het belangrijkste onderdeel van het persoonlijk vermogen van burgers - gebruiken om haar schulden af te betalen?
Je kan dan net zo goed de verhouding tussen de overheidsschuld en de hoogte van werkloosheidsuitkeringen nemen, of tussen de schuld en pakweg de buitentemperatuur
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht niet ondenkbaar ook voor andere dingen dan woningen, voor bepaalde "strekkingen" denk ik dan.
-
- Verbannen Gebruiker
Tja, als je als norm neemt wat je zelf kent, ga je nooit slimmer wordenm-peeters schreef: ↑27 december 2023, 19:09huisjetuintjefiets schreef: ↑27 december 2023, 11:25
Jij kent blijkbaar niets anders dan die ene indicator. Dat maakt het daarom nog niet waar dat er maar één is.
Er zijn tientallen zinvolle indicatoren.
Eén ervan is de verhouding van de overheidsschulden tgo het bezit van de inwoners
LOL Het staat je natuurlijk altijd vrij om eigen indicatoren uit te vinden LOL
Zelfs Sammy2 kent de indicator
huisjetuintjefiets schreef: ↑8 december 2023, 20:40Je hebt de grafiek ondersteboven bekeken?
Wiskunde is niet jouw sterkste kant?
De Belgische staatsschuld is 533 miljard.
Alle Belgen samen hebben een totaal vermogen van zowat 2.959 miljard euro.
De US staatsschuld is 33.000 miljard.
Hieronder de post met bijhorende link en het “grafiekje” waarnaar Sammy2 verwijst
Oei, de overheidsschuld wordt - net zoals het begrotingssaldo - toch wel uitgedrukt in % van het BBP, zeker?
Ik ben zo vrij geweest om de betreffende grafiek uit de link hieronder nog eens apart te postenSammy2 schreef: ↑10 december 2023, 15:44Gelukkig zijn wij de rijksten ter aardevortex schreef: ↑10 december 2023, 13:12
Die site is al een paar jaar niet meer up to date, alle overheden samen hebben intussen meer dan 600 miljard schuld. Omgerekend naar werkzame inwoners komt dat op ong. €123.609 per werkende of €51.768 per inwoner.
Oei, de overheidsschuld wordt - net zoals het begrotingssaldo - toch wel uitgedrukt in % van het BBP, zeker?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onwetendheid is nog niet hetzelfde als dom zijn
Dus troost u .
Ik vertel niet meer omdat ik mee profiteer van het systeem .
Denk gerust het uwe ervan en geloof de cijfers ze kloppen 100 %
Zal nog een schandaal worden in de toekomst .
Soms is zwijgen het slimste .
Wat wil lop nou eigenlijk zeggen?
Net niet, als je weet dat er een probleem is dan moet je op zijn minst proberen om het op te lossen.
Ieder ethisch probleem krijg je op een dag in je gezicht terug.
Ieder ethisch probleem krijg je op een dag in je gezicht terug.
-
- Verbannen Gebruiker
@Sammy2, vortex: de overheidsschuld heeft niets te maken met hoe rijk of hoe arm de Belgen zijn. Enkel de verhouding van de schuld tot BBP heeft belang. Zelfs al was de overheidsschuld 1 miljoen per inwoner. De Belgen worden er niet rijker of armer door.
Want:
m-peeters schreef: ↑27 december 2023, 19:09 De belangrijkste indicator voor de overheidsschuld is de verhouding tussen de overheidsschuld en het BBP of BNP.
De verhouding van de overheidsschuld tegenover het persoonlijk vermogen van de burgers is mij niet gekend en wordt volgens mij ook weinig of niet niet gebruikt.
De spaarders en beleggers kunnen dus op beide oren slapen. De overheid zal nooit het persoonlijk vermogen van de burgers inpikken om hun schulden af te betalen
-
- Verbannen Gebruiker
lop schreef: ↑28 december 2023, 02:07 Onwetendheid is nog niet hetzelfde als dom zijn
Dus troost u .
Ik vertel niet meer omdat ik mee profiteer van het systeem .
Denk gerust het uwe ervan en geloof de cijfers ze kloppen 100 %
Zal nog een schandaal worden in de toekomst .
Soms is zwijgen het slimste .
Lop reageert nooit op objectieve cijfers. Want alles wat hij beweert, wordt door objectieve cijfers weerlegd.
Hij vindt iedereen dom en achterlijk.
Verder doet lop graag geheimzinnig. "Als jullie eens wisten wat ik wist". "Zal nog een schandaal worden in de toekomst". "Soms is zwijgen het beste".
En hij profiteert mee van het systeem. Het is meteen duidelijk waarom hij altijd lacht met mensen die werken.
Mensen die ziek zijn en een ziektevergoeding krijgen: geen enkel probleem daarmee.
Maar mensen als lop die "profiteren van het systeem", en iedereen uitlachen die werken (en die hun ziektevergoeding betalen, de wegen, de ziekenhuizen, het onderwijs, en al de rest): daar heb ik geen respect voor.
Ik vraag mij soms af hoe jullie zouden reageren als jullie elkaar eens in het echt zouden zien, amai amai.. wat je hier allemaal leest. Wat een kleutertuin.
Als ik me goed herinner heeft iemand hier ooit eens voorgesteld om elkaar in het echt te ontmoeten in een café. Maar dat voorstel vond geen bijval.