Wat kan en mag men nog met je eigen geld
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Wat kan en mag men nog met je eigen geld
Beste graag had ik meer informatie willen bekomen.
De wetgevingen zijn veranderd en men kan en mag amper aan je eigen geld, dus de grote vraag die ze in een bank nooit zullen aangeven wat al dan niet kan.
je bent vader en je vrouw is al 9 jaar geleden overleden, je kind woont al heel zijn leven in meerderjarig , en is dus enige erfgenaam.
je word een dag ouder en wil alles toch al wat regelen ook kwa geld zaken, mag en kan men al tijdens het leven geld in grotere schijven over maken naar je kind of cash afhalen en aan hem geven, kan men dan ook nog tot 3 jaar terug gaan moest men er niet meer of korter dan een jaar; zijn om dan je kind , erfbelasting aan te rekenen om gelden die weg zijn,
een voorbeeld je hebt op je zicht rekening 20000 euro staan en op een spaar rekening 30000 euro mag men dit in schijven afhalen dan,
graag meer info, waar voor dank.
De wetgevingen zijn veranderd en men kan en mag amper aan je eigen geld, dus de grote vraag die ze in een bank nooit zullen aangeven wat al dan niet kan.
je bent vader en je vrouw is al 9 jaar geleden overleden, je kind woont al heel zijn leven in meerderjarig , en is dus enige erfgenaam.
je word een dag ouder en wil alles toch al wat regelen ook kwa geld zaken, mag en kan men al tijdens het leven geld in grotere schijven over maken naar je kind of cash afhalen en aan hem geven, kan men dan ook nog tot 3 jaar terug gaan moest men er niet meer of korter dan een jaar; zijn om dan je kind , erfbelasting aan te rekenen om gelden die weg zijn,
een voorbeeld je hebt op je zicht rekening 20000 euro staan en op een spaar rekening 30000 euro mag men dit in schijven afhalen dan,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat kan en mag men nog met je eigen geld
Zowat alles mag.
Maar als dat voorbeeld het enige is wat er "te erven valt", dan hoef je echt *niets* te doen/bedenken hoor, hou dan gewoon alles bij op zicht- en spaarrekening(en), of nog beter: geef het uit aan nuttige dingen.
Edit: en waar je "men kan en mag amper aan je eigen geld" vandaan haalt, moet je anders maar eens omstandig uitleggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kunt een hand tot hand gift doen, zowel middels bankoverschrijving als in cash. Doe het wel allemaal volgens de regels met aangetekende brief etc. zodat hij het kan bewijzen later. Ben je er vast van overtuigd dat je nog langer dan 3 jaar leeft, dan is het totaal belastingvrij.KINDVAN schreef: ↑28 december 2023, 21:43 Beste graag had ik meer informatie willen bekomen.
Wil je op zeker gaan, dan betaal je 3% schenkingsrecht en kun je me een gerust gevoel de volgende dag dood neer vallen, zonder dat hij iets hoeft te betalen.
bedankt voor de nuttige reacties al,
verder hoe zit dit met een woonst iemand enig verstand van hoe men dit berekend of de beste optie is ik weet schenking is 3jaar leven en dan is het ok, maar als het niet het geval is was het dacht 27 of 30% betalen , dus ik vraag me af is er nog een omwegje
verder hoe zit dit met een woonst iemand enig verstand van hoe men dit berekend of de beste optie is ik weet schenking is 3jaar leven en dan is het ok, maar als het niet het geval is was het dacht 27 of 30% betalen , dus ik vraag me af is er nog een omwegje
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een woonst (of ander vastgoed) kan enkel via notaris met registratie. De "3 jaar blijven leven" is dan niet van toepassing.
Tarieven kan je hier vinden: https://www.vlaanderen.be/algemeen-tari ... e-goederen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 januari 2024, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt bij hand tot hand gift ook 3% betalen als het in rechte lijn is en dan heb je die 3 jaar niet. Dus geen 27 of 30%.KINDVAN schreef: ↑16 januari 2024, 14:50 bedankt voor de nuttige reacties al,
Is het niet in rechte lijn dan 7% betalen en heb je die 3 jaar niet.
Huis zelf verkopen en dan hand tot hand gift doen en 3% betalen is beter dan huis schenken.
Edit: en waar je "men kan en mag amper aan je eigen geld" vandaan haalt, moet je anders maar eens omstandig uitleggen.EarthNvstr1 schreef: ↑28 december 2023, 21:47Zowat alles mag.
Maar als dat voorbeeld het enige is wat er "te erven valt", dan hoef je echt *niets* te doen/bedenken hoor, hou dan gewoon alles bij op zicht- en spaarrekening(en), of nog beter: geef het uit aan nuttige dingen.
Edit: en waar je "men kan en mag amper aan je eigen geld" vandaan haalt, moet je anders maar eens omstandig uitleggen.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230908_96849506
( terloops, ik ben het niet hoor )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel ... geef dan gewoon de reden ...paul schreef: ↑16 januari 2024, 19:35 Edit: en waar je "men kan en mag amper aan je eigen geld" vandaan haalt, moet je anders maar eens omstandig uitleggen.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230908_96849506
Ik vraag mij trouwens af wat zoal redenen zouden kunnen zijn eigenlijk.
Je mag het er ook allemaal ineens afhalen, alleen niet cash.KINDVAN schreef: ↑28 december 2023, 21:43 Beste graag had ik meer informatie willen bekomen.
Dus als je er een hand of handgift mee wil doen, haal het dan van je spaarrekening en maak het over naar je zichtrekening. Dan kun je via een overschrijving die hand tot handgift doen.
Maar zoals anderen ook al zeiden: lees eerst even goed de regels over die hand tot handgift na. Die kun je zo op Google vinden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je zou ook eens met de notaris kunnen praten. Die is goed op de hoogte van erfrecht.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn grootmoeder is na de dood van mijn grootvader destijds volledig gepluimd door mijn kozijns. Die gingen bijna wekelijks met mijn grootmoeder naar de bank om geld af te halen. Voor kledij, reisjes, auto's, uitgaan, ... op een paar jaar tijd bijna 150k erdoor gejaagd.paul schreef: ↑16 januari 2024, 19:35 https://www.gva.be/cnt/dmf20230908_96849506
Ik had blij geweest moest de bankbediende gevraagd hebben waarvoor het geld moest dienen.
Iedereen weet toch dat men tegenwoordig niet meer dan 3.000 eur cash mag betalen ? Of weet niet iedereen dat ?KINDVAN schreef: ↑28 december 2023, 21:43 Beste graag had ik meer informatie willen bekomen.
https://news.economie.fgov.be/164319-ca ... 3-000-euro
Hetzelfde hier. In schijven van1000 euro per week. Ze was beginnend dement aan het worden. 5 kinderen. Na het overlijden van mijn grootvader gooide ze het wel buiten, ze kon eindelijk "genieten" van het leven. De chauffage mocht nooit opstaan in de winter en iedere dag boterhammen met choco bij wijze van spreken. Er werden dus niet meteen vragen gesteld bij de geldopnames na het overlijden van m'n grootvader. Maar achteraf bleek dat een tante (haar dochter) met zo goed als al haar geld was verdwenen. Ze kunnen daar niks tegen doen. Ze gingen 'samen' steeds geld afhalen en ze kreeg het cash toegestoken.Orakel van Brakel schreef: ↑16 januari 2024, 21:52Mijn grootmoeder is na de dood van mijn grootvader destijds volledig gepluimd door mijn kozijns. Die gingen bijna wekelijks met mijn grootmoeder naar de bank om geld af te halen. Voor kledij, reisjes, auto's, uitgaan, ... op een paar jaar tijd bijna 150k erdoor gejaagd.paul schreef: ↑16 januari 2024, 19:35 https://www.gva.be/cnt/dmf20230908_96849506
Ik had blij geweest moest de bankbediende gevraagd hebben waarvoor het geld moest dienen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfde verhaal bij mijn grootouders. Hij was bankier, zij huisvrouw. Hij durfde geen geld opdoen. Hij stak zijn rekening uittreksels weg in zijn Lada uit schrik dat zij zou weten hoeveel geld ze hadden. Nadat hij zijn kaarsje had uitgeblazen bleef zij over met vruchtgebruik eigen woning en 6 miljoen frank. In de jaren 90 was dat een fortuin. Daar kon je een paar huizen mee kopen. En 7j later toen zij stierf was er nog 800 euro over.
Dus ik zou als bankier ook vragen aan mijn cliënt of hij wel weet waarmee hij bezig is. Maar dan eerder uit bezorgdheid.
Dus ik zou als bankier ook vragen aan mijn cliënt of hij wel weet waarmee hij bezig is. Maar dan eerder uit bezorgdheid.
12 x 3000 mag nog altijd.iejoor schreef: ↑17 januari 2024, 07:35
Iedereen weet toch dat men tegenwoordig niet meer dan 3.000 eur cash mag betalen ? Of weet niet iedereen dat ?
https://news.economie.fgov.be/164319-ca ... 3-000-euro
Afhankelijk van de bank zelfs aan de automaat, zonder dat er een mens zich vragen over stelt.