Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Vragen zijn eerder:PaperbackWriter schreef: ↑28 december 2023, 20:06 Vandaag lange rijen files tot buiten het gebouw gespot (in de buurt van een winkelstraat) aan een Batopin met 3 geldautomaten.
En dat terwijl er in alle winkels en horecazaken in de buurt elektronisch kan betaald worden.
Bankautomaten zullen altijd nodig blijven volgens mijn mening.
- zijn die lange rijen files allemaal mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ?
- waarom halen die cash af (en willen daarvoor in lange rijen files staan) als er "in alle winkels en horecazaken in de buurt elektronisch kan betaald worden" ?
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Geen enkel idee waarom al die mensen daarvoor in lange rijen files wilden gaan staan.
Dat vroeg ik mij eveneens vol verwondering af terwijl ik die niet aflatende taferelen zat gade te slaan vanuit een cafeetje aan de overkant.
In ieder geval waren dat geen "oudjes" die verondersteld worden om onkundig te zijn in elektronische betaalmogelijkheden. Er was een vrij grote diversiteit zowel in generatie, kleur, gender en zo meer.
Dat vroeg ik mij eveneens vol verwondering af terwijl ik die niet aflatende taferelen zat gade te slaan vanuit een cafeetje aan de overkant.
In ieder geval waren dat geen "oudjes" die verondersteld worden om onkundig te zijn in elektronische betaalmogelijkheden. Er was een vrij grote diversiteit zowel in generatie, kleur, gender en zo meer.
In Baarle kan je op 4 plaatsen uithalen. Vanmiddag om 15u stond er nergens iemand aan een automaat. Het was wel pokkedruk bij de vele vuurwerkwinkels, daar stonden de rijen wel tot buiten ... Voilà, tot zover mijn update over het grensdorp. 

- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Hoeveel bankautomaten daar in totaal zijn weet ik niet maar er zijn 2 grootbanken in de directe omgeving. Daar heb ik niet speciaal op gelet hoewel ik in het voorbijgaan ook mensen zag naar binnen en buitengaan zodat ik vermoed dat het daar ook drukker dan anders was.
Vandaag in een Belfius geweest in grote regionale West-Vlaamse stad...Een vuil en vies hok zonder ramen en zonder deftige verlichting waarvan 2 automaten (een geldautomaat en een overschrijvingsautomaat) maar half werken, geen papier in automaat en 8 mensen wachtend en triest worden van de service. Intussen gordijntjes goed naar beneden zodat personeel zich kan verbergen om zeker niet te moeten helpen. Prioriteit ligt niet meer in dienstverlening. Het gaat steeds sneller bergaf met die grootbanken. Oja, misschien best tarieven opslaan per 1 januari. Gelukkig is dat nog een zekerheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als acht mensen staan te wachten in rijen lijkt met me wel?EarthNvstr1 schreef: ↑28 december 2023, 22:07Kan allemaal goed zijn, maar de vraag is: "Bankautomaten nog nodig of niet ?"![]()

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik klaag niet over mijn Lidl/Aldi bankautomaat. Altijd proper , vriendelijke mensen en niet te druk zeker als je vlak voor sluitingstijd gaat om zo veel mogelijk artikelen aan -30% aan te schaffen.
Cash is de enige manier waarop of waarmee je iets kan doen (kopen, wegschenken, betalen, ...) zonder dat vadertje staat er zijn neus in steekt. Is ook de enige reden waarom ze cash aan banden willen leggen.EarthNvstr1 schreef: ↑28 december 2023, 20:16 Vragen zijn eerder:
- zijn die lange rijen files allemaal mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ?
- waarom halen die cash af (en willen daarvoor in lange rijen files staan) als er "in alle winkels en horecazaken in de buurt elektronisch kan betaald worden" ?
Indien je zou weten hoeveel kousensokken er terug gevuld worden, denk dat je aardig zou verschieten.
Als het cash-circuit stil valt, is het gedaan met de economie.
Een gat in de hand.PaperbackWriter schreef: ↑28 december 2023, 20:58 Geen enkel idee waarom al die mensen daarvoor in lange rijen files wilden gaan staan.
Zijn in en uitgaven niet opvolgen.
En cash op is het gedaan met uitgeven.
En gewoontes veranderen niet zo simpel blijkbaar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mensen zijn kuddedieren. Ik heb ooit in een winkel gewerkt. Soms stond er geen kat aan de kassa. Wij stonden daar dan met onze vingers te draaien. Dan kwamen er toevallig een paar mensen naar de kassa. En binnen de 10 minuten stond er 30 man aan te schuiven. Wat later staat er weer geen volk. En dat tot er weer een paar komen aanschuiven. Was echt raar om te zien. Als er niemand staat, denkt iedereen dat ze tijd hebben want er staat niemand. En zodra er een paar man staat, komen ze aangestormd want ze denken dan plots geen tijd te hebben.
Ik merk het als klant ook. Er staat veel volk aan te schuiven, en de rest stormt er naartoe omdat ze denken anders lang te moeten aanschuiven. Ik doe dan nog een toerke door de winkel. Want 5 minuten later staat er geen kat. Iedereen denkt dan dat ze rustig tijd hebben. En dan ga ik op mijn gemak. En binnen de paar minuten staat het achter mij weer vol.
Zal bij die bankautomaat ook wel zo zijn. Denk dat mensen van nature uit willen aanschuiven. Dan voelen ze zich niet alleen.
Ik herinner me nu weer dat ik eens midden in de winkel met een klant stond te babbelen. Die bleek psycholoog te zijn. Ik zei toen dat hij die kassa eens moest in de gaten houden. En die vond dat kuddegedrag toen ook grappig.
Ik merk het als klant ook. Er staat veel volk aan te schuiven, en de rest stormt er naartoe omdat ze denken anders lang te moeten aanschuiven. Ik doe dan nog een toerke door de winkel. Want 5 minuten later staat er geen kat. Iedereen denkt dan dat ze rustig tijd hebben. En dan ga ik op mijn gemak. En binnen de paar minuten staat het achter mij weer vol.
Zal bij die bankautomaat ook wel zo zijn. Denk dat mensen van nature uit willen aanschuiven. Dan voelen ze zich niet alleen.
Ik herinner me nu weer dat ik eens midden in de winkel met een klant stond te babbelen. Die bleek psycholoog te zijn. Ik zei toen dat hij die kassa eens moest in de gaten houden. En die vond dat kuddegedrag toen ook grappig.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of bv. een partner ...

Anyway, als ik op een drukke dag zou willen gaan shoppen met cash, dan zou ik dat ervoor al gaan afhalen.

Wie zijn "ze"?
Aangezien er een akkoord is:
https://febelfin.be/nl/pers/toezicht-be ... en-akkoord
zal cash nog vele jaren gebruikt kunnen worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook op Europees niveau wil men cash nog niet direct bannen.
EarthNvstr1 schreef: ↑10 april 2023, 14:35 https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.htmlhttps://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.htmlDe rol van contant geldDe contantgeldstrategie van het Eurosysteem