Roerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Roerende voorheffing
Is een bank verplicht RV af te houden eens je boven de 980€ rente komt? Ik vind bij MeDirect nergens een fatsoendelijke afrekening terug.
Me direct houdt blijkbaar niks af.
Ja, door Santander toegepast zoals voorgeschreven: 15% RV op het gedeelte aan intresten voor 2023 (som van getrouwheidspremies voor 1e, 2e, 3e en 4e kwartaal + basisintresten voor het jaar 2023) dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
En volgens hun eigen uitleg doen ze het ook, is wel niet terug te vinden in de transacties op de rekening. Soit, ik ga er van uit dat er boven de 980€ RV betaald is.
https://www.medirect.be/nl-be/nieuws-re ... gI0aPD_BwE
Er staat niet in of er reeds afgehouden is per rekening of alle rekeningen samen op dezelfde naam.nestor1970 schreef: ↑30 december 2023, 11:29 En volgens hun eigen uitleg doen ze het ook, is wel niet terug te vinden in de transacties op de rekening. Soit, ik ga er van uit dat er boven de 980€ RV betaald is.
Medirect gaat inzake gereglementeerde spaarrekeningen toch niet echt transparant te werk.nestor1970 schreef: ↑30 december 2023, 11:29 En volgens hun eigen uitleg doen ze het ook, is wel niet terug te vinden in de transacties op de rekening. Soit, ik ga er van uit dat er boven de 980€ RV betaald is.
Eerder al de problemen met de simulator getrouwheidspremie en de (niet-)juiste berekening van de getrouwheidspremies.
Thans is blijkbaar ook nergens zichtbaar dat RV is ingehouden wanneer voorgeschreven.
Ook al stelt Medirect "Op interesten hoger dan dit bedrag geldt een roerende voorheffing van 15%. In dit geval houdt MeDirect deze roerende voorheffing automatisch af op interesten hoger dan 980 euro, hoe kan je dan aantonen dat dit ook effectief gedaan is als de fiscus je hierover vragen stelt.
Dat kan je dan enkel als je al zelf gedurende het volledige jaar een excel-bestand bijhoudt met de berekening van de intresten (getrouwheid en basis) en hiervoor volgende gegevens in detail opneemt: bedragen met de daarop van toepassing zijnde getrouwheids- en basisrentes, alsook het aantal dagen dat die rentevoeten op de bedragen worden toegepast.
Gelukkig is het bij Santander wel allemaal zeer duidelijk en zichtbaar: in hun toepassing kan je dit detailoverzicht van betaalde getrouwheids- en basisintresten opmaken en bijgevolg bijhouden. Hiermee zie je dan onmiddellijk hoe en waarop RV, apart vermeld in de transacties, werd ingehouden.
Volgens de website van Keytrade bedraagt de vrijgestelde schijf 990 euro.
Dit klopt toch niet?
Dit klopt toch niet?
Hoeveel bedraagt de roerende voorheffing?
Voor gereglementeerde (gedefiscaliseerde) spaarrekeningen betaalt u 15% roerende voorheffing op de intrestschijf boven 990 euro (inkomstenjaar 2023).
Volgens de huidige fiscale wetgeving betreffende de gedefiscaliseerde spaarrekeningen, is de eerste schijf van 990 euro aan interesten vrijgesteld van roerende voorheffing en dit voor natuurlijke personen met woonplaats in België. Deze vrijstelling is van toepassing per jaar en per belastingplichtige. Rekeningen op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden genieten van een dubbele vrijstelling (2x 990 euro aan interesten). Elk bedrag aan interesten dat de vrijgestelde schijf per belastingplichtige overschrijdt en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden, moet door de belastingplichtige aangegeven worden in zijn jaarlijkse belastingaangifte. Indien de belastingplichtige bijvoorbeeld houder is van verschillende (individuele of gemeenschappelijke) spaarrekeningen, al dan niet aangehouden bij eenzelfde bank, moet hij de gecumuleerde interesten boven de vrijgestelde schijf van 990 euro aan interesten, opnemen in zijn aangifte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Op de website van KBC werden de bedragen reeds aangepast aan 2024.
Maar volgens mij gaan ze de mist in bij de berekeningen.
In de rij ''interesten waar de bank RV inhoudt'' tellen ze de bedragen uit de bovenste twee rijen die boven de 2.000 euro uitkomen bij elkaar op en berekenen daar de RV op ipv de vrijgestelde schijf in mindering te brengen van de verworven interesten.
Maar volgens mij gaan ze de mist in bij de berekeningen.
In de rij ''interesten waar de bank RV inhoudt'' tellen ze de bedragen uit de bovenste twee rijen die boven de 2.000 euro uitkomen bij elkaar op en berekenen daar de RV op ipv de vrijgestelde schijf in mindering te brengen van de verworven interesten.
Laatst gewijzigd door Samsara op 1 januari 2024, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch weer heel verwarrend. Ik ben gaan kijken bij het jaar renteoverzicht van 2023 en daar wordt 1 jan 2023 meegeteld en 1 jan 2024 dan weer niet. Ik dacht dat we het er hier ondertussen over eens waren dat januari intresten enkel die zijn, die ook in het volgend kalenderjaar worden uitbetaald. Dat maakt wel een groot verschil bij de aftrek van die 980 euro vrijstelling!
Waarom volgen de banken die regels niet in hun overzicht, zeker als ze zelf RV inhouden is dit heel misleidend!
Bij mij is er nu geen RV ingehouden en moest jan 2024 hebben meegeteld , was dit wel het geval geweest.
Wie gaat dit allemaal juist berekenen? Sommige mensen gaan 1 Jan 2023 meerekenen, anderen 1 januari 2024, nog anderen in de verwarring de getrouwheidspremies vergeten, of misschien zelfs net 1 januari 23 én 24 meetellen, of alleen intrest meerekenen zelfs al gaat er al ergens RV af.
Jammer dat er geen Vergoedingsstraat per rekening verplicht is. Nu doen banken dat maar tellen ze weer alle producten samen.
Jammer dat er geen Vergoedingsstraat per rekening verplicht is. Nu doen banken dat maar tellen ze weer alle producten samen.
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Alles mooi bijhouden in excel spreadsheet.DCM78 schreef: ↑2 januari 2024, 09:25 Wie gaat dit allemaal juist berekenen? Sommige mensen gaan 1 Jan 2023 meerekenen, anderen 1 januari 2024, nog anderen in de verwarring de getrouwheidspremies vergeten, of misschien zelfs net 1 januari 23 én 24 meetellen, of alleen intrest meerekenen zelfs al gaat er al ergens RV af.
Zelf heb ik een spreadsheet gemaakt waar ik per kwartaal bijhou hoeveel getrouwheidspremies ik gestort krijg (over de verschillende spaarrekeningen). Daarbovenop is dan nog een lijn voorzien voor de basisrente die gestort wordt op 1 januari (2024 in dit geval omdat dit de basisrente is die verworven werd over de bedragen in 2023). Er is ook een formule voorzien voor die rekeningen waarop de bank zelf al RV afgehouden heeft. En het uiteindelijke resultaat houdt ook rekening met het feit dat het mogelijk is dat er meerdere malen rekening werd gehouden met de vrijstelling (gezien je natuurlijk op verschillende rekeningen meerdere malen boven de 980 Euro intresten kan gaan, terwijl je maar één keer recht erop hebt).
Voor zij die interesse zouden hebben, voeg ik hierbij mijn excel spreadsheet bij. Je moet enkel de witte cellen onder VERWORVEN INTRESTEN invullen. De rest wordt automatisch berekend. De laatste kolom (Santander Samen) is voor een gezamelijke rekening (waarbij je dus de helft van de intresten op jouw naam en de andere helft op deze van je partner moet meerekenen).xvsteep schreef: ↑2 januari 2024, 09:32Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Alles mooi bijhouden in excel spreadsheet.DCM78 schreef: ↑2 januari 2024, 09:25 Wie gaat dit allemaal juist berekenen? Sommige mensen gaan 1 Jan 2023 meerekenen, anderen 1 januari 2024, nog anderen in de verwarring de getrouwheidspremies vergeten, of misschien zelfs net 1 januari 23 én 24 meetellen, of alleen intrest meerekenen zelfs al gaat er al ergens RV af.
Zelf heb ik een spreadsheet gemaakt waar ik per kwartaal bijhou hoeveel getrouwheidspremies ik gestort krijg (over de verschillende spaarrekeningen). Daarbovenop is dan nog een lijn voorzien voor de basisrente die gestort wordt op 1 januari (2024 in dit geval omdat dit de basisrente is die verworven werd over de bedragen in 2023). Er is ook een formule voorzien voor die rekeningen waarop de bank zelf al RV afgehouden heeft. En het uiteindelijke resultaat houdt ook rekening met het feit dat het mogelijk is dat er meerdere malen rekening werd gehouden met de vrijstelling (gezien je natuurlijk op verschillende rekeningen meerdere malen boven de 980 Euro intresten kan gaan, terwijl je maar één keer recht erop hebt).
Bedankt om dit te delen maar mijn kritiek blijft dat het niet aan ons is om dit zelf te doen. Het enige wat ik vraag is dat de banken klaar en duidelijke overzichten bezorgt, zeker als ze op eigen houtje de RV gaan aftrekken zonder rekening te houden met het fiscaal jaar.
Als ik hier lees dat Santander dat gedaan heeft, begin dan maar eens met te herbereken.
Als ik hier lees dat Santander dat gedaan heeft, begin dan maar eens met te herbereken.