Santander Consumer bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander Consumer bank
Misschien zijn de intresten (getrouwheid 4de kwartaal en basis voor gans 2023) wegens verlengd weekend al op zaterdag 30/12 (maar met valuta 1/1) zichtbaar.
Ik ben nieuwsgierig of en hoe ze de onderwerping aan RV van het intrestbedrag dat het fiscaal vrijgesteld bedrag (980 euro) overschrijdt zullen toepassen.
Ik ben nieuwsgierig of en hoe ze de onderwerping aan RV van het intrestbedrag dat het fiscaal vrijgesteld bedrag (980 euro) overschrijdt zullen toepassen.
Door Santander werd de onderwerping van intresten op spaarrekening aan RV toegepast zoals voorgeschreven: 15% RV op het gedeelte aan intresten voor 2023 (som van getrouwheidspremies voor 1e, 2e, 3e en 4e kwartaal + basisintresten voor het jaar 2023) dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
Santander telt de intresten op meerdere spaarrekeningen bij hen hiervoor NIET samen.
Dus bvb. je hebt spaarrekening A bij Santander en de toegekende intresten hierop overschrijden de fiscale vrijstelling: inhouding van 15% RV op het gedeelte aan intresten dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
En je hebt ook nog een spaarrekening B bij Santander en hierop werden er voor 2023 ook nog 100 € intresten toegekend: wordt NIET opgeteld bij intresten op spaarrekening A om er ook 15% RV op in te houden, dus op deze 100 € houdt Santander geen RV in en je moet deze 100 € bijgevolg meetellen in het bedrag te vermelden op je belastingaangifte (aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023).
Santander telt de intresten op meerdere spaarrekeningen bij hen hiervoor NIET samen.
Dus bvb. je hebt spaarrekening A bij Santander en de toegekende intresten hierop overschrijden de fiscale vrijstelling: inhouding van 15% RV op het gedeelte aan intresten dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
En je hebt ook nog een spaarrekening B bij Santander en hierop werden er voor 2023 ook nog 100 € intresten toegekend: wordt NIET opgeteld bij intresten op spaarrekening A om er ook 15% RV op in te houden, dus op deze 100 € houdt Santander geen RV in en je moet deze 100 € bijgevolg meetellen in het bedrag te vermelden op je belastingaangifte (aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023).
-
- Full Member
- Contacteer:
Gaat Santander daar dan eigenlijk niet in de fout?
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, elke bank rekent elke rekening apart. Volgens de wet moeten ze de rekeningen niet optellen.
Een punt dat hier nog niet aan bod gekomen is: het is mogelijk dat de banken RV afhouden die je weer kan terugvorderen omdat je onder het belastingvrije minimum zit.
Ben je getrouwd met gemeenschap van goederen, dan is al het geld gemeenschappelijk (behalve de eigen goederen), ook al staat de rekening maar op naam van 1 persoon.
Heb je zo een rekening op naam van 1 persoon, dan wordt boven de 980 intrest de RV afgehouden. Maar aangezien je getrouwd bent, ligt de drempel op 1960.
De bank kan niet weten of het geld op de rekening tot het persoonlijk of gemeenschappelijk vermogen behoort. Dus houden ze RV af.
Zit je in dat geval onder de 1960 voor alle gereglementeerde spaarrekeningen samen, dan hoef je geen RV te betalen. En kun je de afgehouden RV terugvorderen. Wat niet kan via de belastingaangifte.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het wordt er niet makkelijker van
-
- Verbannen Gebruiker
Als ze gewoon zouden zeggen: 10% RV vanaf de 1e euro, zou het veel gemakkelijker zijn. Dan houdt de bank het steeds af.
Maar in Belgie houden ze niet van eenvoudige oplossingen.
Want dan weer veel mogelijkheden biedt, want de politici begrijpen de draagwijdte van hun eigen beslissingen niet. Zoals de RV op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetaling van obligaties. Geen enkele politicus snapt het. Dus zal het nog lang blijven bestaan. En als ze eraan morrelen, gaan ze weer een en ander over het hoofd zien
Via obligaties als deze, kunnen we nog heel lang genieten van het voordeel: DE000A289LA6 Berlijn 0,35% 09/09/2050.
Hiermee is het bij Santander klaar en duidelijk wat je eventueel nog moet meetellen in je belastingaangifte en je hebt uit hun toepassing (bankomgeving) ook al alles wat je eventueel hiervoor moet voorleggen aan de fiscus. Bij Medirect is dat niet het geval.
In tegenstelling met Medirect is alles bij Santander dus alles beschikbaar, zeer duidelijk en transparant.
Bij Medirect kan je in hun toepassing zelfs geen detailoverzicht met berekening van de betaalde intresten (getrouwheid en basis) bekomen.
Ik verwijs hiervoor ook naar mijn post in een ander topic:
roerende-voorheffing-t32395-30.html
IK heb op 07/01/2023 een bedrag gestort op de Vision+.
Dan zou ik denken dat ik op 07/01/2024 mijn getrouwheidspremie wordt gestort en ik het geld kan afhalen.
Echter staat in mijn overzicht 01-04-2024
Hoe kan dit ?
Dan zou ik denken dat ik op 07/01/2024 mijn getrouwheidspremie wordt gestort en ik het geld kan afhalen.
Echter staat in mijn overzicht 01-04-2024
Hoe kan dit ?
Ja, de verworven getrouwheidspremies worden per kwartaal uitgekeerd: 01-04-2024 dus indien verworven in het 1e kwartaal 2024
Of de rekening opzeggen, dan moeten ze het direct ook uitkeren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt niet. Ze moeten de intrest niet "direct" uitkeren, maar pas wanneer de rekening effectief stopgezet wordt.
Wanneer een rekening stopgezet wordt nadat je die hebt opgezegd en hoe je moet opzeggen, dat hangt af van de voorwaarden/modaliteiten van je bank. Die ken je wellicht.
Toch snel en gemakkelijk terug te vinden op website van Santander (hoe spaarrekening afsluiten)::
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... lde-vragen
https://www.santanderconsumerbank.be/si ... f_-_nl.pdf
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... lde-vragen
https://www.santanderconsumerbank.be/si ... f_-_nl.pdf
Opzeggen dmv een liefdesbrief? Wat denk je?
Dat is overal anders beste vriend of lees jij de kleine lettertjes niet?