Wat is verstandig met erfenis?
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat is verstandig met erfenis?
Hallo iedereen,
Ik heb spijtig genoeg veel te vroeg een erfenis van mijn mama gekregen ( ze was maar 68 en ik 33 ), nu was zij mijn financiële raadgever, ze was er heel sterk in. Dus ik wil dat het geld dat ik erf ook goed gebruikt wordt aan niet verloren gaat. Daarom vraag ik jullie advies of mijn plannen slim zijn.
De erfenis bedraagt 425.000€ en had er volgende zaken mee in gedachten:
1) Wij hebben nu een huis wat te klein aan het worden is met een 2de kinderwens, we kunnen dit voor minstens 400.000€ verkopen, hier zou ik 200.000€ bijleggen om een huis te vinden wat groter is.
2) Ik zou een lening van 260€ per maand inlossen die tot 2028 is, dit kost met 11.000€, deze was nodig voor de uitbreidingen aan ons huidige huis.
3) De hypotheek van 305.000€ met een maandbedrag van 1250€ zou ik willen verlagen naar 1000€ door 60.000€ in te steken. Zo houden we 500€ netto per maand extra over.
4) Ik zou onze 2de kleine auto wegdoen en een grote kopen voor 25.000€ + wat de andere nog opbrengt.
5) Er schiet dan nog 125.000€ ongeveer over, ik zou hier 25.000€ op een spaarrekening van zetten en 100.000€ beleggen aangezien ik overal lees dat de 1ste 100.000€ het moeilijkste is, dus dat ik die stap al oversla.
Hebben jullie hier bedenkingen bij?
Ik heb spijtig genoeg veel te vroeg een erfenis van mijn mama gekregen ( ze was maar 68 en ik 33 ), nu was zij mijn financiële raadgever, ze was er heel sterk in. Dus ik wil dat het geld dat ik erf ook goed gebruikt wordt aan niet verloren gaat. Daarom vraag ik jullie advies of mijn plannen slim zijn.
De erfenis bedraagt 425.000€ en had er volgende zaken mee in gedachten:
1) Wij hebben nu een huis wat te klein aan het worden is met een 2de kinderwens, we kunnen dit voor minstens 400.000€ verkopen, hier zou ik 200.000€ bijleggen om een huis te vinden wat groter is.
2) Ik zou een lening van 260€ per maand inlossen die tot 2028 is, dit kost met 11.000€, deze was nodig voor de uitbreidingen aan ons huidige huis.
3) De hypotheek van 305.000€ met een maandbedrag van 1250€ zou ik willen verlagen naar 1000€ door 60.000€ in te steken. Zo houden we 500€ netto per maand extra over.
4) Ik zou onze 2de kleine auto wegdoen en een grote kopen voor 25.000€ + wat de andere nog opbrengt.
5) Er schiet dan nog 125.000€ ongeveer over, ik zou hier 25.000€ op een spaarrekening van zetten en 100.000€ beleggen aangezien ik overal lees dat de 1ste 100.000€ het moeilijkste is, dus dat ik die stap al oversla.
Hebben jullie hier bedenkingen bij?
Re: Wat is verstandig met erfenis?
Je hebt er blijkbaar al grondig over nagedacht. Wat kunnen wij er nog aan toevoegen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik weet niet of je gehuwd bent, wettelijk of feitelijk samenwonend maar als je van plan bent om zoveel geld te stoppen in het kopen van een ander huis en het aflossen van een lopende lening zou ik mij alvorens dat allemaal te doen toch laten adviseren door een notaris. 1 op 2 relaties blijven niet duren dus denk daar eens goed over na.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben getrouwd en heb een kindje, en we zijn bezig voor een 2de, daarom een groter huis.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoeveel intrest betaal je op die leningen? Als die lager dan 2,8% is, zou ik ze niet afbetalen, maar het geld op een termijnrekening zetten van 4% bruto (Europbank bvb).
En bespreek met een notaris hoe je die erfenis veilig kan stellen. Want bij een scheiding kan je maar beter alles geregeld hebben.
Denk ook over je erfenis na. Als je kinderen hebt, kan je daar ook al iets voor regelen.
En bespreek met een notaris hoe je die erfenis veilig kan stellen. Want bij een scheiding kan je maar beter alles geregeld hebben.
Denk ook over je erfenis na. Als je kinderen hebt, kan je daar ook al iets voor regelen.
Je kunt misschien ook wat schenken aan deze sukkelaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
De leningen hebben volgende intresten
De 11.000€ lening is 7%
De hypotheek is 1,75% en een woonbonus.
De 11.000€ lening is 7%
De hypotheek is 1,75% en een woonbonus.