Santander Consumer bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander Consumer bank
Voor de effectieve inhouding van de roerende voorheffing doet Santander het nochtans juist volgens mij en dat is het enige wat voor mij telt.mouche schreef: ↑2 januari 2024, 12:52Maar niet volgens hun jaaroverzicht. Dat brengt de intresten van 1 Jan 2024 niet in rekening, of kwartaal 4 van 2023, wel kwartaal 4 van 2022...jeff schreef: ↑30 december 2023, 11:38 Door Santander werd de onderwerping van intresten op spaarrekening aan RV toegepast zoals voorgeschreven: 15% RV op het gedeelte aan intresten voor 2023 (som van getrouwheidspremies voor 1e, 2e, 3e en 4e kwartaal + basisintresten voor het jaar 2023) dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
Santander telt de intresten op meerdere spaarrekeningen bij hen hiervoor NIET samen.
Dus bvb. je hebt spaarrekening A bij Santander en de toegekende intresten hierop overschrijden de fiscale vrijstelling: inhouding van 15% RV op het gedeelte aan intresten dat de fiscale vrijstelling overschrijdt.
En je hebt ook nog een spaarrekening B bij Santander en hierop werden er voor 2023 ook nog 100 € intresten toegekend: wordt NIET opgeteld bij intresten op spaarrekening A om er ook 15% RV op in te houden, dus op deze 100 € houdt Santander geen RV in en je moet deze 100 € bijgevolg meetellen in het bedrag te vermelden op je belastingaangifte (aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023).
Gezien de intresten vooral vanaf het tweede deel van vorig jaar naar omhoog geschoten zijn, wordt er geen RV afgetrokken waar dit normaal gezien wel zou kunnen zijn.
Nu maakt dit weinig uit maar stel een omgekeerde situatie: de rentes zakken plots hard en bijgevolg ook de intresten. Als dan januari 2024 in hun overzicht staat en RV wordt afgetrokken, dan klopt het plaatje in 2025 ook niet.
Ik heb er geen probleem mee dat banken RV inhouden na vrijstelling, maar dan moeten ze wel het fiscaal jaar respecteren. En dat wil zeggen wat op 1 januari wordt uitgekeerd aan intresten telt fiscaal mee bij het vorige jaar. In mijn overzicht is dat zo niet te zien.
Voorbeeld: Spaarrekening 1 Vision+
1ste kwartaal 2023 - getrouwheidsintresten: 50 euro
2de kwartaal 2023 - getrouwheidsintresten: 250 euro
3de kwartaal 2023 - getrouwheidsintresten: 0 euro (nihil)
4de kwartaal 2023 - getrouwheidsintresten: 600 euro, basisintrest: 400 euro
Totaal intresten voor het fiscaal jaar 2023 (inkomsten 2023): 1300 euro (getrouwheid: 900 euro, basisintrest: 400 euro)
Roerende voorheffing is 48 euro en dit wordt effectief in mindering gebracht van het saldo van spaarrekening A.
Dit bedrag van de roerende voorheffing is door Santander correct toegepast op het totaal van de hierboven vermelde intresten: totaal intresten 1300 euro waarvan 980 euro fiscaal vrijgesteld, dus roerende voorheffing dient te worden ingehouden op 320 euro (1300 - 980), 15% roerende voorheffing op 320 euro is 48 euro en dit bedrag staat in min bij de verrichtingen gedaan op mijn spaarrekening A Vision+ (datum verrichting 29/12/2023, Valutadatum: 01/01/2024). Correct toch!?
Alleen had er wel als vermelding "roerende voorheffing" bij moeten staan in plaats van "intrestberekening", maar omdat het een bedrag in debet is en tot op de eurocent overeenstemt met de berekening hierboven, is het duidelijk dat het hier over deze roerende voorheffing gaat. Bij detail betaalde intresten is voor het 4de kwartaal 2023 trouwens dit bedrag van de roerende voorheffing in mindering gebracht van het totaal aan bruto-intresten. Dit is bijgevolg duidelijk genoeg lijkt me.
Ter afsluiting van het 4e kwartaal 2022 waren er op deze spaarrekening 200 euro intresten (50 euro basisintrest + 150 euro getrouwheidsintresten). Deze werden door Santander dus NIET in plaats van de intresten 4de kwartaal 2023 (getrouwheid+basis) meegeteld bij fiscaal jaar 2023 (inkomsten 2023) voor de toepassing van de effectief in te houden roerende voorheffing.
Helemaal juist dus bij mijn spaarrekening A Vision+ bij Santander!
Bij "jaarlijkse rapporten" wordt de optelling door Santander inderdaad anders gedaan, maar wat telt is toch hoe voor de effectieve inhouding roerende voorheffing de optelling door Santander daadwerkelijk gedaan werd, niet?!
"Jaarlijks rapport" dus negeren en maak zelf uw excel-bestand waarin U alle intresten van gereglementeerde spaarrekeningen bij meerdere banken fiscaal correct vermeld, er rekening mee houdt als er door bank(en) al toepassing van roerende voorheffing op een deel intresten gedaan is, de nog nodige optellingen van de intresten doet, de fiscale vrijstelling in mindering brengt en vervolgens het bedrag aan intresten bekomt dat U nog op uw belastingaangifte (inkomsten 2023, aanslagjaar 2024) moet vermelden
Inderdaad, bij mij idem. De inhouding RV is correct verlopen. Getrouwheidspremies verworven in 2023 en basisintrest verworven in 2023 (wel met valutadatum 1/1/24) werden hiervoor meegeteld (zoals wettelijk voorzien).jeff schreef: ↑3 januari 2024, 00:09 Voor de effectieve inhouding van de roerende voorheffing doet Santander het nochtans juist volgens mij en dat is het enige wat voor mij telt.
...
Bij "jaarlijkse rapporten" wordt de optelling door Santander inderdaad anders gedaan, maar wat telt is toch hoe voor de effectieve inhouding roerende voorheffing de optelling door Santander daadwerkelijk gedaan werd, niet?!
"Jaarlijks rapport" dus negeren en maak zelf uw excel-bestand waarin U alle intresten van gereglementeerde spaarrekeningen bij meerdere banken fiscaal correct vermeld, er rekening mee houdt als er door bank(en) al toepassing van roerende voorheffing op een deel intresten gedaan is, de nog nodige optellingen van de intresten doet, de fiscale vrijstelling in mindering brengt en vervolgens het bedrag aan intresten bekomt dat U nog op uw belastingaangifte (inkomsten 2023, aanslagjaar 2024) moet vermelden
De RV wordt wel enkel ingehouden op die rekening waarop meer dan 980 euro intresten werd betaald. Op een andere rekening (een tweede Vision+) waarop minder dan 980 Euro intresten waren, werd geen RV ingehouden (zoals voorzien). Deze intresten werden ook niet samengeteld met de eerste Vision+ intresten. Deze moet ik dus zelf nog in mijn belastingsaangifte vermelden. Dit is ook weeral zoals voorzien (want de banken houden de RV enkel in PER rekening, zonder te kijken naar andere rekeningen).
OK, dan is het correct gedaan, maar je moet het wel degelijk goed in het oog houden dat het werd afgehouden. Voor veel spaarders die daar niet mee bezig zijn, risceren zo teveel intresten door te geven aan de fiscus.
Ik blijf erbij, met de huidige hogere intresten, zouden de banken verplicht jaarlijks een overzicht moeten bezorgen met duidelijke vermelding van eventuele ingehouden RV.
Ik blijf erbij, met de huidige hogere intresten, zouden de banken verplicht jaarlijks een overzicht moeten bezorgen met duidelijke vermelding van eventuele ingehouden RV.
Toch nog volgende detail(?)opmerking hierbij:xvsteep schreef: ↑3 januari 2024, 08:32 De RV wordt wel enkel ingehouden op die rekening waarop meer dan 980 euro intresten werd betaald. Op een andere rekening (een tweede Vision+) waarop minder dan 980 Euro intresten waren, werd geen RV ingehouden (zoals voorzien). Deze intresten werden ook niet samengeteld met de eerste Vision+ intresten. Deze moet ik dus zelf nog in mijn belastingsaangifte vermelden. Dit is ook weeral zoals voorzien (want de banken houden de RV enkel in PER rekening, zonder te kijken naar andere rekeningen).
In de FAQ "Fiscaliteit en wetgeving" op de SantanderCB-website vond ik bij de vraag "Moet ik roerende voorheffing betalen op mijn spaaropbrengst" volgend blogartikel terug: https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... -spaargeld
Hierin wordt het volgende gesteld: "Hoe spaarrekeningen ingeven op belastingaangifte? Hebt u één of meer spaarrekeningen bij dezelfde bank, dan moet u de intrest niet zelf aangeven. De bank houdt automatisch de roerende voorheffing in en stort die door naar de fiscus."
Maar SantanderCB pas dit dus toch niet automatisch toe omdat ze op de intresten (ca. 250 euro) van mijn tweede spaarrekening Vision+ geen roerende voorheffing inhouden.
Ik heb hen per mail verzocht om dit alsnog te doen zodat ik die intresten niet meer moet opnemen/meetellen in mijn belastingaangifte.
Maar ik besef dat ze niet op mijn verzoek zullen ingaan omdat ze wellicht hun doorstorting aan de fiscus al hebben afgesloten omdat hiervoor een door de overheid opgelegde deadline geldt.
Dus weer verwarring. Bij mij werd er geen RV afgehouden omdat ik dubbele rekeningen heb om te switchen bij wijzigingen van de rentevoeten. Hierdoor waren intresten gespreid...
Maar volgens deze opmerking in de FAQ 's zou ik dat kunnen opvolgen en de bank verantwoordelijk stellen dat ze de rekeningen niet optellen!
Maar volgens deze opmerking in de FAQ 's zou ik dat kunnen opvolgen en de bank verantwoordelijk stellen dat ze de rekeningen niet optellen!
Als U hiertoe overgaat tegenover SantanderCB, laat ons dan weten wat hiervan de uitkomst is.
Waarschijnlijk het eerste jaar dat er gewisseld is tussen rekeningen voor hogere premies.
Het is maar een excell volgens sommigen.
Nu stel voor dat die zelf eens een excell proberen maken waarin alles correct wordt berekend.
Dan nog het koppelen van de verschillende rekeningen ook graag opnemen.
Maar ja zoiets is allemaal voor de bank.
Jammer nog niet te lezen dat bank de fiscale aangifte voor zijn klanten maar moet invullen.
Het altijd afschuiven op een ander toch zo makkelijk, wetende dat er daar voor niets moet betaald worden.
Het zelf bijhouden van het inkomen uit rente o toch zo moeilijk.
4 keer per jaar wat rentes noteren blijkbaar ook al een brug te ver, neen de bank moet dat maar doen.
Nu stel voor dat die zelf eens een excell proberen maken waarin alles correct wordt berekend.
Jammer nog niet te lezen dat bank de fiscale aangifte voor zijn klanten maar moet invullen.
Het altijd afschuiven op een ander toch zo makkelijk, wetende dat er daar voor niets moet betaald worden.
4 keer per jaar wat rentes noteren blijkbaar ook al een brug te ver, neen de bank moet dat maar doen.
Ook voor jou de beste wensen voor 2024, jij eeuwige optimistMadame schreef: ↑3 januari 2024, 10:46 Waarschijnlijk het eerste jaar dat er gewisseld is tussen rekeningen voor hogere premies.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht gaan ze niet op jouw vraag hun systeem aanpassen.jeff schreef: ↑3 januari 2024, 09:05 Ik heb hen per mail verzocht om dit alsnog te doen zodat ik die intresten niet meer moet opnemen/meetellen in mijn belastingaangifte.
Maar ik besef dat ze niet op mijn verzoek zullen ingaan omdat ze wellicht hun doorstorting aan de fiscus al hebben afgesloten omdat hiervoor een door de overheid opgelegde deadline geldt.
Maar vraag hen dan om de info op hun website te corrigeren.
Het antwoord van Santander op mijn verzoek is neen (reden hiervoor: lees verder, verwijzing naar de algemene voorwaarden)EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2024, 13:50Wellicht gaan ze niet op jouw vraag hun systeem aanpassen.jeff schreef: ↑3 januari 2024, 09:05 Ik heb hen per mail verzocht om dit alsnog te doen zodat ik die intresten niet meer moet opnemen/meetellen in mijn belastingaangifte.
In de info op hun website werden wel de nodige aanpassingen aangebracht:
Het blogartikel met deels onjuiste info waarnaar werd verwezen is ondertussen van hun website verwijderd.
In het antwoord in de FAQ "Fiscaliteit en wetgeving" op hun website bij de vraag "Moet ik roerende voorheffing betalen op mijn spaaropbrengst" op hun website werd een wijziging aangebracht en de eerdere link naar het verwijderde blogartikel is vervangen door een link naar de website van Wikifin. Hierin wordt echter niet de duidelijke info hierover gegeven zoals ze die nu in hun antwoord aan mij hebben meegedeeld.
" We komen bij u terug i.v.m. uw vraag over uw belasting aangifte.
We hebben een antwoord ontvangen van onze interne dienst.
Hun antwoord bevindt zich hieronder.
De belastingregels bepalen dat de belastingvrijstelling per klant geldt voor alle gereglementeerde spaarrekeningen van de klant bij alle bankinstellingen.
Banken moeten deze regels echter op elke rekening toepassen en mogen deze vrijstelling niet op klantniveau in aanmerking nemen. Het is aan de klant om de belastingdienst te informeren bij zijn belastingaangifte.
Het belastingvrije bedrag van 980 euro wordt toegepast op elke spaarrekening.
De Belgische belastingwetgeving stelt dat de belastingvrije som van 980 EUR geldt per persoon, maar wij passen deze belastingvrije som van 980 EUR toe per spaarrekening. Voor de 2 spaarrekeningen samen ontving de klant zzzz EUR interesten in 2023 (= xxxx EUR voor rekening 1 + yyy EUR voor rekening 2). Het belastingvrije bedrag van 980 EUR zou van toepassing moeten zijn per persoon, dus deze klant had 15% belasting moeten betalen op qqq EUR (= zzzz - 980), een roerende voorheffing is van bb EUR.
Deze klant betaalde echter slechts een roerende voorheffing van aa EUR omdat we de voorheffing enkel toepasten op de eerste spaarrekening, omdat dat de enige spaarrekening was die de belastingvrije drempel van 980 EUR interesten overschreed. Als hij al zijn geld op 1 rekening had gezet, hadden we de roerende voorheffing correct berekend, maar omdat hij zijn geld over 2 afzonderlijke spaarrekeningen heeft verdeeld, moet hij dit zelf aan de belastingdienst melden.
Gelieve aan de klant uit te leggen dat we het belastingvrije bedrag van 980 EUR toepassen per spaarrekening en niet per klant, en dat hij dus zelf de belastingdienst op de hoogte moet brengen van de niet-belaste rente die hij heeft ontvangen (zoals hij is overeengekomen in artikel 12.5 van onze AV):
12.5 Vrijstelling van de roerende voorheffing
Er is geen roerende voorheffing verschuldigd op de eerste renteschijf die wordt ontvangen per rekening, per natuurlijke persoon met verblijfplaats in België, en per jaar. Dit vrijstellingsbedrag wordt verdubbeld voor rekeningen geopend op naam van echtgenoten of wettelijk samenwonenden. De roerende voorheffing bedraagt 15% voor iedere rentevergoeding die de drempel overschrijdt. De roerende voorheffing wordt automatisch bij de bron ingehouden door de Bank. Indien de Klant meerdere spaarrekeningen heeft, bij de Bank of andere kredietinstellingen, is de Klant verplicht de rentevergoedingen die de drempel overschrijden en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden te vermelden op zijn belastingaangifte. Dit bedrag kan jaarlijks aangepast worden in overeenstemming met de voorschriften van de fiscale autoriteiten. De Bank is in geen geval aansprakelijk voor de fiscale gevolgen en behandeling van de interesten die de Klant zou ontvangen uit hoofde van de spaarrekening. De Klant is zelf als enige verantwoordelijk voor de nakoming van zijn fiscale verplichtingen opgelegd door de reglementering van het land waarin hij woont alsook het land waarvan hij onderdaan is of belastingplichtige is. Deze inhouding bij de bron doet niets af aan de fiscale verplichtingen van de Klant en aan zijn aangifteverplichtingen jegens de bestuurlijke autoriteiten.
Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg."
Duidelijk; GEEN fout bij SANTANDER. Zal hard aankomen bij de criticaster van deze bank
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, er werd hier geluisterd naar Jeff....en hun antwoord is volgens de regels, de eindverantwoordelijkheid ligt bij de belastingbetaler. Of dit nu allemaal heel eenvoudig is, dan is een andere zaak, maar dat is niet de schuld van de banken.
Bedankt Jeff; dit bericht ga ik inlijstenjeff schreef: ↑10 januari 2024, 17:48Het antwoord van Santander op mijn verzoek is neen (reden hiervoor: lees verder, verwijzing naar de algemene voorwaarden)EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2024, 13:50
Wellicht gaan ze niet op jouw vraag hun systeem aanpassen.
In de info op hun website werden wel de nodige aanpassingen aangebracht:
Het blogartikel met deels onjuiste info waarnaar werd verwezen is ondertussen van hun website verwijderd.
In het antwoord in de FAQ "Fiscaliteit en wetgeving" op hun website bij de vraag "Moet ik roerende voorheffing betalen op mijn spaaropbrengst" op hun website werd een wijziging aangebracht en de eerdere link naar het verwijderde blogartikel is vervangen door een link naar de website van Wikifin. Hierin wordt echter niet de duidelijke info hierover gegeven zoals ze die nu in hun antwoord aan mij hebben meegedeeld.
" We komen bij u terug i.v.m. uw vraag over uw belasting aangifte.
We hebben een antwoord ontvangen van onze interne dienst.
Hun antwoord bevindt zich hieronder.
De belastingregels bepalen dat de belastingvrijstelling per klant geldt voor alle gereglementeerde spaarrekeningen van de klant bij alle bankinstellingen.
Banken moeten deze regels echter op elke rekening toepassen en mogen deze vrijstelling niet op klantniveau in aanmerking nemen. Het is aan de klant om de belastingdienst te informeren bij zijn belastingaangifte.
Het belastingvrije bedrag van 980 euro wordt toegepast op elke spaarrekening.
De Belgische belastingwetgeving stelt dat de belastingvrije som van 980 EUR geldt per persoon, maar wij passen deze belastingvrije som van 980 EUR toe per spaarrekening. Voor de 2 spaarrekeningen samen ontving de klant zzzz EUR interesten in 2023 (= xxxx EUR voor rekening 1 + yyy EUR voor rekening 2). Het belastingvrije bedrag van 980 EUR zou van toepassing moeten zijn per persoon, dus deze klant had 15% belasting moeten betalen op qqq EUR (= zzzz - 980), een roerende voorheffing is van bb EUR.
Deze klant betaalde echter slechts een roerende voorheffing van aa EUR omdat we de voorheffing enkel toepasten op de eerste spaarrekening, omdat dat de enige spaarrekening was die de belastingvrije drempel van 980 EUR interesten overschreed. Als hij al zijn geld op 1 rekening had gezet, hadden we de roerende voorheffing correct berekend, maar omdat hij zijn geld over 2 afzonderlijke spaarrekeningen heeft verdeeld, moet hij dit zelf aan de belastingdienst melden.
Gelieve aan de klant uit te leggen dat we het belastingvrije bedrag van 980 EUR toepassen per spaarrekening en niet per klant, en dat hij dus zelf de belastingdienst op de hoogte moet brengen van de niet-belaste rente die hij heeft ontvangen (zoals hij is overeengekomen in artikel 12.5 van onze AV):
12.5 Vrijstelling van de roerende voorheffing
Er is geen roerende voorheffing verschuldigd op de eerste renteschijf die wordt ontvangen per rekening, per natuurlijke persoon met verblijfplaats in België, en per jaar. Dit vrijstellingsbedrag wordt verdubbeld voor rekeningen geopend op naam van echtgenoten of wettelijk samenwonenden. De roerende voorheffing bedraagt 15% voor iedere rentevergoeding die de drempel overschrijdt. De roerende voorheffing wordt automatisch bij de bron ingehouden door de Bank. Indien de Klant meerdere spaarrekeningen heeft, bij de Bank of andere kredietinstellingen, is de Klant verplicht de rentevergoedingen die de drempel overschrijden en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden te vermelden op zijn belastingaangifte. Dit bedrag kan jaarlijks aangepast worden in overeenstemming met de voorschriften van de fiscale autoriteiten. De Bank is in geen geval aansprakelijk voor de fiscale gevolgen en behandeling van de interesten die de Klant zou ontvangen uit hoofde van de spaarrekening. De Klant is zelf als enige verantwoordelijk voor de nakoming van zijn fiscale verplichtingen opgelegd door de reglementering van het land waarin hij woont alsook het land waarvan hij onderdaan is of belastingplichtige is. Deze inhouding bij de bron doet niets af aan de fiscale verplichtingen van de Klant en aan zijn aangifteverplichtingen jegens de bestuurlijke autoriteiten.
Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg."
Het regeltje zou natuurlijk te simpel worden (dus niet door alle partijen in de regering goedgekeurd), als ze gewoon de bank niets laten inhouden en je zelf het totale bedrag boven de belastingvrije som aangeeft.