Naberekenen basisrente en getrouwh.premie Keytrade 2023
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Naberekenen basisrente en getrouwh.premie Keytrade 2023
Allereerst : dit waren de recente rente-aanpassingen bij Keytrade volgens mijn opzoekingen
vanaf basis% getrouw%
x/xx/2022 0.01 0.15
1/12/2022 0.3 0.71
1/03/2023 0.4 0.90
12/6/2023 0.75 1.35
2/10/2023 0.90 1.65
Wanneer ik de berekening bekijk voor de Hi- Fid, ex PSA en Azur kloppen de opgegeven basisinteresten met hierboven.
MAAR : de toegepaste (verworven) getrouwheidspercentages kloppen langs geen kanten en zijn mij totaal onbekend.
voor ex-PSA: zie bijlage
Voor Hi Fid : zelfde probleem met nog vreemdere rentevoeten, althans vanaf bv
van 29/9/2023 tot 25/9/2024 1.64%
03/6/2023 tot 2/6/2024 1.52%
01/4/2023 tot 31/3/2024 1.27%
Ik heb nochtans binnen de wettelijke regels een tweetal switches gedaan.
vanaf basis% getrouw%
x/xx/2022 0.01 0.15
1/12/2022 0.3 0.71
1/03/2023 0.4 0.90
12/6/2023 0.75 1.35
2/10/2023 0.90 1.65
Wanneer ik de berekening bekijk voor de Hi- Fid, ex PSA en Azur kloppen de opgegeven basisinteresten met hierboven.
MAAR : de toegepaste (verworven) getrouwheidspercentages kloppen langs geen kanten en zijn mij totaal onbekend.
voor ex-PSA: zie bijlage
Voor Hi Fid : zelfde probleem met nog vreemdere rentevoeten, althans vanaf bv
van 29/9/2023 tot 25/9/2024 1.64%
03/6/2023 tot 2/6/2024 1.52%
01/4/2023 tot 31/3/2024 1.27%
Ik heb nochtans binnen de wettelijke regels een tweetal switches gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door stranger op 3 januari 2024, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Naberekenen basisrente en getrouwh.premie Keytrade 2023
Dit lijkt me iets voor een onderzoeksjournalist.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb dit ook met ING en BELFIUS, daar rekende ik het na en was het helemaal correct.
--------------------
Voorbeeld:
Je geld stond 100 dagen op een rekening aan 0,1% getrouwheid
Dan boek je dat over met behoud van getrouwheidspremie naar een rekening met getrouwheid 0,2% voor de resterende 265 dagen
=>over de 365 dagen zal je getrouwheid 0,17% bedragen = (100*0,1+265*0,2)/365
Het is die 0,17 die jij ziet bij keytrade (en niet de onderliggende verschillende getoruwheidspercentages)
---------------------
Het bovenstaande gebeurd voor iedere som die toekwam op een bepaalde datum (en nog geldig is voor de getrouwheid: bij afhalingen telt LIFO).
Gevolg bij stijgende getrouwheidspremies: elke iets later gestorte som heeft recht op een iets hogere getrouwheid.1,27 => 1,52 => 1,64% bij jou.
--------------------
Voorbeeld:
Dan boek je dat over met behoud van getrouwheidspremie naar een rekening met getrouwheid 0,2% voor de resterende 265 dagen
Het is die 0,17 die jij ziet bij keytrade (en niet de onderliggende verschillende getoruwheidspercentages)
---------------------
Het bovenstaande gebeurd voor iedere som die toekwam op een bepaalde datum (en nog geldig is voor de getrouwheid: bij afhalingen telt LIFO).
Gevolg bij stijgende getrouwheidspremies: elke iets later gestorte som heeft recht op een iets hogere getrouwheid.1,27 => 1,52 => 1,64% bij jou.
Eerst even samenbrengen wat ik in een ander topic al stelde over de (niet-)uitbetaling van getrouwheidsintresten aan Keytrade:
Keytrade blijft serieus in gebreke. Ik moet de bevindingen inzake keytrade van de forumleden shuttle en coenen bijtreden:
keytrade-verhoogt-spaarrente-tot-1-t31544-180.html : pagina's 13 tot en met 21 in dat topic
Ik heb nu zelf ook ervaren dat Keytrade er inzake het NIET overdragen van getrouwheid tussen verschillende gereglementeerde spaarrekeningen bij hen er een boeltje van maakt.
Begin december 2023 heb ik dat vastgesteld en ik heb hen hierover dan een mail gestuurd. Hierin hen tot begin 2024 de tijd gegeven het recht te zetten. Zo niet, dan hebben ze een klacht bij de ombudsdienst aan hun broek.
Keytrade past bij een transfer tussen gereglementeerde spaarrekeningen bij hen de reglementering betreffende behoud van getrouwheid dus NIET altijd toe, ook al voldoet die transfer aan de hiervoor in die reglementering bepaalde voorwaarden
Bij mij is het zo dat bij een simulatie op 9 december 2023 deze een ander resultaat gaf dan een eerdere simulatie in juli 2023 zonder dat er ondertussen transfers naar of van die rekening gedaan waren: bij de tweede simulatie was de datum van toekenning getrouwheidspremie op een bedrag naar 7 maanden later verplaatst ten opzichte van wat er in de eerste simulatie stond. En volgens mij was die eerste simulatie ook al niet correct waardoor nu voor dit bedrag voor de volle periode van één jaar geen getrouwheidsintresten zouden worden toegekend. Eind 2022 wel transfer van dit bedrag gedaan tussen 2 spaarrekeningen bij Keytrade maar daarbij was voldaan aan de voorwaarden m.b.t. behoud getrouwheid.
Controle of behoud van verworven getrouwheid al dan niet werd toegepast en of ze de gevraagde rechtzettingen hebben gedaan, kon ik thans effectief doen nu uiteindelijk alle intresten van 2023 bij Keytrade op de spaarrekeningen bijgechreven zijn.
MAAR na eindafrekening en uitbetaling van de intresten voor 2023 door Keytrade wordt het echt helemaal hallucinant.
Je kan bij Keytrade een detailoverzicht van verworven/betaalde intresten aanmaken en downloaden. In dit overzicht staan getrouwheidsintresten die werden verworven tijdens het 2de en het 3de kwartaal 2023 en dus zouden uitbetaald zijn na afloop van deze kwartalen.
Het saldo van deze spaarrekening werd op resp. 1 juli 2023 en 1 oktober 2023 echter NIET gecrediteerd met deze bedragen!
Ik heb vandaag nog eens een e-mail hierover aan Keytrade gezonden met het detailoverzicht intresten alsook de schermafdruk van de crediteringen en debeteringen van deze spaarrekening sinds mei 2023 waarin er dus geen spoor is van de uitbetalingen van de getrouwheidsintresten, die Keytrade had moeten doen.
Omdat ik hen op vorige maand op 9 december hierover al een e-mail + bijlagen had gezonden, geef ik ze nu maar beperkte tijd om dit in orde te brengen (tot beging volgende week): uitbetaling van de ontbrekende getrouwheidsintresten met de juiste valutadatums (1 juli 2023 en 1 oktober 2023, als ook bijkomend saldo aan basisintresten 2023 hierop.
Zo niet? dan vertrekt mijn klacht hierover stante pede naar OMBUDSFIN.
Door het detailoverzicht van de intrestberekening voor het jaar 2023 is, zoals ik reeds vermoedde, vast komen te staan dat er getrouwheidsintresten uitbetaald hadden moeten worden op resp. 01/07/23 en 01/10/23, wat door Keytrade tot nu toe nog niet werd gedaan.
Het enige positieve bij Keytrade is de "5 eurocent-toekenning-regeling", maar dat geef je dan aan peanuts terwijl je tegelijk je klanten ernstig benadeeld door de bepalingen van de reglementering inzake overdracht van getrouwheid niet na te leven (zie ook posts hierover van andere forumleden),
Bovendien, bijkomend, werd ik door Keytrade ook misleid door de foutieve simulaties, op 5 juli 2023 en zelfs al eerder op 1 december 2022, van toekomstige getrouwheidsintresten. Door de simulatie op 9 december 2023 opnieuw te doen ontdekte ik dat de eerdere simulaties foutief waren en die werden dus pas ergens in de tweede helft van het jaar 2023 rechtgezet. Hierdoor was ik dus een jaar lang door Keytrade foutief ingelicht en dus misleid betreffende de toekomstige verwerving van getrouwheidsintresten.
Keytrade blijft serieus in gebreke. Ik moet de bevindingen inzake keytrade van de forumleden shuttle en coenen bijtreden:
keytrade-verhoogt-spaarrente-tot-1-t31544-180.html : pagina's 13 tot en met 21 in dat topic
Ik heb nu zelf ook ervaren dat Keytrade er inzake het NIET overdragen van getrouwheid tussen verschillende gereglementeerde spaarrekeningen bij hen er een boeltje van maakt.
Begin december 2023 heb ik dat vastgesteld en ik heb hen hierover dan een mail gestuurd. Hierin hen tot begin 2024 de tijd gegeven het recht te zetten. Zo niet, dan hebben ze een klacht bij de ombudsdienst aan hun broek.
Keytrade past bij een transfer tussen gereglementeerde spaarrekeningen bij hen de reglementering betreffende behoud van getrouwheid dus NIET altijd toe, ook al voldoet die transfer aan de hiervoor in die reglementering bepaalde voorwaarden
Bij mij is het zo dat bij een simulatie op 9 december 2023 deze een ander resultaat gaf dan een eerdere simulatie in juli 2023 zonder dat er ondertussen transfers naar of van die rekening gedaan waren: bij de tweede simulatie was de datum van toekenning getrouwheidspremie op een bedrag naar 7 maanden later verplaatst ten opzichte van wat er in de eerste simulatie stond. En volgens mij was die eerste simulatie ook al niet correct waardoor nu voor dit bedrag voor de volle periode van één jaar geen getrouwheidsintresten zouden worden toegekend. Eind 2022 wel transfer van dit bedrag gedaan tussen 2 spaarrekeningen bij Keytrade maar daarbij was voldaan aan de voorwaarden m.b.t. behoud getrouwheid.
Controle of behoud van verworven getrouwheid al dan niet werd toegepast en of ze de gevraagde rechtzettingen hebben gedaan, kon ik thans effectief doen nu uiteindelijk alle intresten van 2023 bij Keytrade op de spaarrekeningen bijgechreven zijn.
MAAR na eindafrekening en uitbetaling van de intresten voor 2023 door Keytrade wordt het echt helemaal hallucinant.
Je kan bij Keytrade een detailoverzicht van verworven/betaalde intresten aanmaken en downloaden. In dit overzicht staan getrouwheidsintresten die werden verworven tijdens het 2de en het 3de kwartaal 2023 en dus zouden uitbetaald zijn na afloop van deze kwartalen.
Het saldo van deze spaarrekening werd op resp. 1 juli 2023 en 1 oktober 2023 echter NIET gecrediteerd met deze bedragen!
Ik heb vandaag nog eens een e-mail hierover aan Keytrade gezonden met het detailoverzicht intresten alsook de schermafdruk van de crediteringen en debeteringen van deze spaarrekening sinds mei 2023 waarin er dus geen spoor is van de uitbetalingen van de getrouwheidsintresten, die Keytrade had moeten doen.
Omdat ik hen op vorige maand op 9 december hierover al een e-mail + bijlagen had gezonden, geef ik ze nu maar beperkte tijd om dit in orde te brengen (tot beging volgende week): uitbetaling van de ontbrekende getrouwheidsintresten met de juiste valutadatums (1 juli 2023 en 1 oktober 2023, als ook bijkomend saldo aan basisintresten 2023 hierop.
Zo niet? dan vertrekt mijn klacht hierover stante pede naar OMBUDSFIN.
Door het detailoverzicht van de intrestberekening voor het jaar 2023 is, zoals ik reeds vermoedde, vast komen te staan dat er getrouwheidsintresten uitbetaald hadden moeten worden op resp. 01/07/23 en 01/10/23, wat door Keytrade tot nu toe nog niet werd gedaan.
Het enige positieve bij Keytrade is de "5 eurocent-toekenning-regeling", maar dat geef je dan aan peanuts terwijl je tegelijk je klanten ernstig benadeeld door de bepalingen van de reglementering inzake overdracht van getrouwheid niet na te leven (zie ook posts hierover van andere forumleden),
Bovendien, bijkomend, werd ik door Keytrade ook misleid door de foutieve simulaties, op 5 juli 2023 en zelfs al eerder op 1 december 2022, van toekomstige getrouwheidsintresten. Door de simulatie op 9 december 2023 opnieuw te doen ontdekte ik dat de eerdere simulaties foutief waren en die werden dus pas ergens in de tweede helft van het jaar 2023 rechtgezet. Hierdoor was ik dus een jaar lang door Keytrade foutief ingelicht en dus misleid betreffende de toekomstige verwerving van getrouwheidsintresten.
Bedankt voor je toelichting! Ik was vannacht in mijn bed ook al tot een dergelijke gedachtengang gekomen:Lirec schreef: ↑3 januari 2024, 01:31 Ik heb dit ook met ING en BELFIUS, daar rekende ik het na en was het helemaal correct.
--------------------
Voorbeeld:
---------------------
men ziet het tijdsgewogen gemiddelde van de oude en nieuwe rente.
Ik ga toch nog eens controleren voor 2 switches met grote bedragen of KT de verworven getrouwheidspremies heeft gerespecteerd.
verbetering en aanvulling rentevoeten keytrade high fidelity spaarrekening:
vanaf basis% getrouw% totaal
02/10/23 0,90% 1,65% 2,55%
12/06/23 0,75% 1,35% 2,10%
01/03/23 0,40% 0,90% 1,30%
01/12/22 0,30% 0,70% 1,00%
01/10/19 0,01% 0,15% 0,16%
ook te zien door te klikken op "meer info" bij de Keytrade High Fidelity spaarrekening hier op Spaargids (bij "vergelijk spaarrekeningen" onder "sparen") en vervolgens klikken op "Bekijk infofiche" en dan klikken op "Toon meer" onder "Historiek".
-
- Hero Member
- Contacteer:
NIBC geeft die berekening wel in detail weer (zie het screenshot voor de 7000€).stranger schreef: ↑3 januari 2024, 15:59Bedankt voor je toelichting! Ik was vannacht in mijn bed ook al tot een dergelijke gedachtengang gekomen:Lirec schreef: ↑3 januari 2024, 01:31 Ik heb dit ook met ING en BELFIUS, daar rekende ik het na en was het helemaal correct.
--------------------
Voorbeeld:
---------------------
Ik ga toch nog eens controleren voor 2 switches met grote bedragen of KT de verworven getrouwheidspremies heeft gerespecteerd.
Ge moet dus na elke switch zo'n document downloaden om de uitbetaling te controleren.
Immers, zodra een nieuwe getrouwheidsperiode start, verdwijnt de detail van de vorige!
Dat was het geval voor de 49998,48€
Nochtans was die intrest op dat moment (28/12/23) nog niet UITBETAALD! Lastig natuurlijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou mij ongemakkelijk voelen met zo veel geld op een spaarboekje. Bij mij staat daar een paar duizend euro op voor noodgevallen. De rest zit in termijnrekeningen en aandelen.
Vooraleer het nieuwe jaar aanvangt doe ik voor elke bank waar ik spaarrekeningen heb zo een simulatie en bewaar dat document dan.spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2024, 03:47NIBC geeft die berekening wel in detail weer (zie het screenshot voor de 7000€).stranger schreef: ↑3 januari 2024, 15:59
Bedankt voor je toelichting! Ik was vannacht in mijn bed ook al tot een dergelijke gedachtengang gekomen:
Ge moet dus na elke switch zo'n document downloaden om de uitbetaling te controleren.
Immers, zodra een nieuwe getrouwheidsperiode start, verdwijnt de detail van de vorige!
Dat was het geval voor de 49998,48€
Nochtans was die intrest op dat moment (28/12/23) nog niet UITBETAALD! Lastig natuurlijk
Zo weet ik welke getrouwheidsintresten en wanneer ik de uitbetaling er van in de loop van het jaar kan verwachten.
Bij Keytrade was dit dus voor mij het afgelopen jaar (2023) echter niet juist, omdat ze er een boeltje van maakten wanneer er een overdracht gedaan was tussen spaarrekeningen bij hen. Zie mijn vorige post hierover in dit topic.
Wie ook denkt dat Keytrade in 2023 NIET is overgegaan tot uitbetaling van getrouwheidsintresten waar en wanneer dit wel gedaan had moeten worden, die moet daarvoor zijn/haar klacht mailen, NIET naar het gewone Keytrade-mailadres en ook NIET via het contactformulier, maar WEL naar Qualitycare@keytradebank.com.
Maar zie dat eerst zelf goed na en geef dus in je klacht (met bijlagen) hiervoor de bewijzen!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Naast de individuele klachten moeten we ook eens nagaan of er geen onderzoek door de Fod Economie moet gebeuren.
Zij behandelen geen individuele belangen (dat is voor de ombudsman Financiën) maar doen een algemeen onderzoek.
Ik vraag me af of het zootje dat Keytrade ervan maakt misschien eerder een systeemfout of programmeerfout is en dus veel meer mensen (kan) treffen.
Uit het forum blijkt tevens, dat er niet enkel bij Keytrade vragen zijn maar ook bvb bij MeDirect.
Zij behandelen geen individuele belangen (dat is voor de ombudsman Financiën) maar doen een algemeen onderzoek.
Ik vraag me af of het zootje dat Keytrade ervan maakt misschien eerder een systeemfout of programmeerfout is en dus veel meer mensen (kan) treffen.
Uit het forum blijkt tevens, dat er niet enkel bij Keytrade vragen zijn maar ook bvb bij MeDirect.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 4 januari 2024, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Blij voor u, maar geldt niet voor iedereen.Orakel van Brakel schreef: ↑4 januari 2024, 06:23 Ik zou mij ongemakkelijk voelen met zo veel geld op een spaarboekje. Bij mij staat daar een paar duizend euro op voor noodgevallen. De rest zit in termijnrekeningen en aandelen.
Ik zou mij als erfgenaam van iemand met vooral termijnrekeningen ongemakkelijk voelen, als je hierop erfenisrechten moet betalen en er is onvoldoende cash.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In het ergste geval zeg je 1 van die rekeningen vervroegd op... dan zal dat nog goedkoper zijn dan jarenlang rente te laten liggen.mouche schreef: ↑4 januari 2024, 12:44Blij voor u, maar geldt niet voor iedereen.Orakel van Brakel schreef: ↑4 januari 2024, 06:23 Ik zou mij ongemakkelijk voelen met zo veel geld op een spaarboekje. Bij mij staat daar een paar duizend euro op voor noodgevallen. De rest zit in termijnrekeningen en aandelen.
Ik zou mij als erfgenaam van iemand met vooral termijnrekeningen ongemakkelijk voelen, als je hierop erfenisrechten moet betalen en er is onvoldoende cash.
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Wat een luxeprobleem!
Als erfgenaam zou ik mij op financieel gebied heel confortabel voelen: of het nu termijnrekeningen zijn of iets anders.
Kon ik ook maar erfenisrechten 'moeten of mogen' betalen.
Dan kan je hetzelfde zeggen van de opmerking hierboven, dat iemand zich ongemakkelijk voelt met veel spaargeld op spaarrekeningen!