meterstanden bijhouden
meterstanden bijhouden
Hallo,
Ik gebruik al een tijdje de website energyid.eu waar ik maandelijks mijn meterstanden manueel ingeef (ik heb geen slimme water -en elektriciteitsmeters. Je kan er ook nog andere waarden ingeven (gft, huisvuil,...) maar dat doe ik momenteel niet. Zo kan je alle gegevens vergelijke met de voorbije maanden en jaren.
Ik vroeg mij af of er nog andere websites zijn die zoiets aanbieden. Op deze website kan je veel meer als je je premium aanmeldt, maar dat kan enkel als je klant bent bij een bepaald bedrijf, als particulier lukt dat niet.
Hebben jullie nog tips van apps of websites met gelijkaardige functies? Let wel, ik heb geen slimme meters, want voor slimme meters bestaan er al verschillende apps.
Ik gebruik al een tijdje de website energyid.eu waar ik maandelijks mijn meterstanden manueel ingeef (ik heb geen slimme water -en elektriciteitsmeters. Je kan er ook nog andere waarden ingeven (gft, huisvuil,...) maar dat doe ik momenteel niet. Zo kan je alle gegevens vergelijke met de voorbije maanden en jaren.
Ik vroeg mij af of er nog andere websites zijn die zoiets aanbieden. Op deze website kan je veel meer als je je premium aanmeldt, maar dat kan enkel als je klant bent bij een bepaald bedrijf, als particulier lukt dat niet.
Hebben jullie nog tips van apps of websites met gelijkaardige functies? Let wel, ik heb geen slimme meters, want voor slimme meters bestaan er al verschillende apps.
Re: meterstanden bijhouden
Slimme meter of niet, ik hou het al jaren bij in Excel.
Van 1996 tot 2014 op papieren fiches, daarna overgeschakeld naar Excel (dan moet ik de berekening niet meer zelf doen).
Deze omvatten de watermeter, elektriciteit en gas.
Op die manier kan je snel zien hoe je verbruik is tov het jaar voordien. Maar uiteraard zegt dat niets. December was op het begin na niet echt koud te noemen. Vorig jaar was het frisser, en dus ook een iets hoger verbruik.
Van 1996 tot 2014 op papieren fiches, daarna overgeschakeld naar Excel (dan moet ik de berekening niet meer zelf doen).
Op die manier kan je snel zien hoe je verbruik is tov het jaar voordien. Maar uiteraard zegt dat niets. December was op het begin na niet echt koud te noemen. Vorig jaar was het frisser, en dus ook een iets hoger verbruik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Daarom dat Energyid zo handig is: er is een optie tot 'klimatologische correctie', waarbij de ingegeven waardes worden vergeleken met de overeenstemmende dagtemperaturen (graaddagen). Zo kan je wél correct vergelijken t.a.v. voorgaande jaren.
Welke zin heeft dit om dit jaarlijks te vergelijken? Het klimaat verandert, constant, gezien en opgetekend om de 30-40jaar. Het weer verandert dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks. Schakel het gezond verstand in om het energieverbruik te beheersen. Als het echt koud is stook je iets meer, als het warmer is iets minder. Veel geluk met het "klimaat" eind van de week; het gaat "buitengewoon" koud worden; vriestemperaturen worden voorspeld.
Dus wat is de zin er van?annetje schreef: ↑2 januari 2024, 14:27 Slimme meter of niet, ik hou het al jaren bij in Excel.
Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Jaren geleden had ik plots een veel hoger verbruik. Wat bleek, iemand had een blokje gezet tussen mijn kabel, en daaraan een extra diepvries gekoppeld.
Daar ben ik zo op uit gekomen.
Jaren geleden had ik plots een veel hoger verbruik. Wat bleek, iemand had een blokje gezet tussen mijn kabel, en daaraan een extra diepvries gekoppeld.
Onvoorstelbaar, verbruik diepvries is nu toch ook geen al te hoge kost...annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Het was een heel oude, die ze voor een appel en een ei gekocht hadden. Vandaar wellicht dat ze mijn kabel gebruikt hebben ipv hun eigen stopcontact.Gg70 schreef: ↑4 januari 2024, 10:40Onvoorstelbaar, verbruik diepvries is nu toch ook geen al te hoge kost...annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Maar soit, of het nuttig is of niet, ik voel me geruster als ik het opvolg.
Alles er uit gehaald en opgegeten?annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Als het mogelijk is een simpel tussenmetertje op amazon voor 30 € er tussen plaatsen alvorens de betrokken kelders in te gaan.annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Euh hoe hebben die dat geplaatst zonder jouw elektriciteit eerst af te sluiten?annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Maar bijhouden tellers is altijd zinvol. Pas na vele jaren kan je een trend vaststellen en soms door vervanging toestel merken welke de energievreters zijn.
Er zijn in de handel speciale, aftak klemmen hoor.
De meeste gekende hoe men verbinding maakt met auto Elek kabeltjes.
Om de paar maanden valt de elektriciteit hier eens uit. En in die periode nog meer dan de laatste paar jaren. Als je op je werk bent, zie je nadien dat de digitale klokken verkeerd staan en/of pinken, en weet je niet beter dan dat het weer is uitgevallen. De meters hangen in een meterkot, dus iedereen kan daarbinnen.DCM78 schreef: ↑6 januari 2024, 20:31Euh hoe hebben die dat geplaatst zonder jouw elektriciteit eerst af te sluiten?annetje schreef: ↑4 januari 2024, 10:31 Ik woon in een groot appartementsgebouw. De stroomkabel naar mijn kelder loopt door 2 andere kelders.
Maar bijhouden tellers is altijd zinvol. Pas na vele jaren kan je een trend vaststellen en soms door vervanging toestel merken welke de energievreters zijn.
annetje schreef: ↑8 januari 2024, 11:02
Om de paar maanden valt de elektriciteit hier eens uit. En in die periode nog meer dan de laatste paar jaren. Als je op je werk bent, zie je nadien dat de digitale klokken verkeerd staan en/of pinken, en weet je niet beter dan dat het weer is uitgevallen. De meters hangen in een meterkot, dus iedereen kan daarbinnen.
Stel de syndicus de vraag, wat is de oorzaak van de veelvuldige uitvallen elec.
Foto's van de klokken kunnen wel als bewijs dienen.
Zonder bewijs gaat het noppes worden.
Vraag tevens wat al ondernomen om voorval in toekomst uit te sluiten.
En ooit dit al gemeld ?
Als het op straat uitvalt heeft een syndicus daar niets mee te maken !Madame schreef: ↑8 januari 2024, 11:37annetje schreef: ↑8 januari 2024, 11:02
Om de paar maanden valt de elektriciteit hier eens uit. En in die periode nog meer dan de laatste paar jaren. Als je op je werk bent, zie je nadien dat de digitale klokken verkeerd staan en/of pinken, en weet je niet beter dan dat het weer is uitgevallen. De meters hangen in een meterkot, dus iedereen kan daarbinnen.
Stel de syndicus de vraag, wat is de oorzaak van de veelvuldige uitvallen elec.
Foto's van de klokken kunnen wel als bewijs dienen.
Zonder bewijs gaat het noppes worden.
Vraag tevens wat al ondernomen om voorval in toekomst uit te sluiten.
En ooit dit al gemeld ?