De bemoeizucht van onze politiekers
Re: De bemoeizucht van onze politiekers
Als het over partijen gaat : ik heb er nog geen enkele gevonden (misschien 1) die mijn sympathie kunnen opwekken en geen walging uitlokken.
Dus ... met 'mijn gevreesde partij' heb je het mis. Ik vrees ze niet - ze zijn allemaal slecht en erg. Profiteurs - zakkenvullers.
Ik heb een hekel aan nagenoeg alle partijen.
En die ene waar ik geen hekel aan heb, die ken ik gewoon niet goed genoeg.
Dus ... met 'mijn gevreesde partij' heb je het mis. Ik vrees ze niet - ze zijn allemaal slecht en erg. Profiteurs - zakkenvullers.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het is 'slechts' tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Maar je hebt een punt.Abatoetnie schreef: ↑5 januari 2024, 10:11Iets dat ik nooit goed heb gesnapt.
Waarom moeten muzikanten (bij Sabam blijft er uiteraard heel veel kleven) tot in de "eeuwigheid" verdienen op iets dat ze hebben uitgebracht ?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Die laatste partij, dat moet dan PVDA zijnhaelewyn schreef: ↑5 januari 2024, 11:01 Als het over partijen gaat : ik heb er nog geen enkele gevonden (misschien 1) die mijn sympathie kunnen opwekken en geen walging uitlokken.
Dus. Bij boeken is het zo dat de auteur vergoed wordt per keer dat zijn/haar boek over de toonbank gaat, ook al is het boek slechts 1x geschreven. Wanneer het boek door een bib wordt aangekocht (en vervolgens uitgeleend) is er een vergoeding per keer dat het boek wordt uitgeleend. De inkomsten worden overigens in tegenstelling tot inkomsten uit arbeid belast door een vlaktaks aan een gunsttarief.Abatoetnie schreef: ↑5 januari 2024, 10:09 Iets dat ik nooit goed heb gesnapt.
Waarom moeten muzikanten (bij Sabam blijft er uiteraard heel veel kleven) tot in de "eeuwigheid" verdienen op iets dat ze hebben uitgebracht ? Krijgen schrijvers dit ook telkens iemand een boek leest in de bib of als ik mijn boek thuis doorgeef aan iemand anders ? Krijgen schilders dit ook telkens iemand een schilderij van hen bekijkt ? ...
Met muziek is het heel vergelijkbaar. Telkens een fysieke drager (of een legale download) verkocht wordt, wordt de artiest vergoed. Hier wordt overigens een onderscheid gemaakt tussen het auteursrecht (wie het liedje gecomponeerd heeft) en de uitvoerende rechten (degene die de muziek speelt). Denk bijvoorbeeld aan een orkest dat muziek van Mozart speelt. Uiteraard kunnen componist en uitvoerder 1 dezelfde persoon of groep zijn. Vergelijkbaar met het uitlenen van een boek bij de bib is een streamingdienst of airplay op de radio, of gebruik van de muziek in een film. De rechthebbende wordt vergoed pro rata. Ook deze inkomsten worden in belgie aan een vlaktaks onderworpen. Om hjet nog ingewikkelde te maken kunnen die rechten verhandeld worden.
Wanneer Regi dus een nieuwe plaat maakt heeft hij daar geen inkomsten van. Wanneer hij de muziek speelt voor een publiek mag hij geld vragen voor het optreden zoals een freelancer ook een factuur mag sturen. Optreden is een vorm van arbeid. Wanneer zijn plaat verkocht wordt heeft Regi inkomsten. Wanneer zijn plaat op de radio gespeeld wordt ook. Wanneer Regi voor publiek als DJ een plaat van iemand anders draait, wordt die persoon/groep ook vergoed. Je maakt immers gebruik van hun arbeid.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je uitleg is duidelijk.
Maar waarom moet ik de firma Makita geen vergoeding betalen als ik bij een verhuurbedrijf een Makita boorhamer huur?
Als ik een plaat van Regi koop, dan doe ik daar toch mee wat ik wil?
Als ik een plaat van Regi download zonder er iets voor te betalen, dan begrijp ik dat de zaken anders liggen.
Soit, ik begrijp heel het systeem wel, maar stel er toch wel wat vragen bij.
Maar waarom moet ik de firma Makita geen vergoeding betalen als ik bij een verhuurbedrijf een Makita boorhamer huur?
Als ik een plaat van Regi koop, dan doe ik daar toch mee wat ik wil?
Als ik een plaat van Regi download zonder er iets voor te betalen, dan begrijp ik dat de zaken anders liggen.
Soit, ik begrijp heel het systeem wel, maar stel er toch wel wat vragen bij.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha nee? Nog nooit van Chinese namaak gehoord?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben blij dat je dan toch het licht hebt gezien
Er zal in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Zakkenvullers lijkt me sterk overdreven. Het zijn niet allemaal door China betaalde spionnen zoals sommige Blok politici.
Maar wel allemaal een afgietsel van Siegfried Bracke.
Als een doorsnee schepen een maandloon ontvangt voor een (met enige goodwill) deeltijdse job .. en moedig mee scandeert over de profiteurs in de maatschappij.... moet die redelijk weinig schaamte hebben.
Veel beterschap gewenst in 2024
Als een doorsnee schepen een maandloon ontvangt voor een (met enige goodwill) deeltijdse job .. en moedig mee scandeert over de profiteurs in de maatschappij.... moet die redelijk weinig schaamte hebben.
Mijn mening is de laatste jaren nog niet anders geweest. Alleen heb jij het zeer vaak anders ingevuld, aangevuld of begrepen.
Veel beterschap gewenst in 2024
Ja, dat is sterk overdreven, ze vullen niet altijd hun eigen zakken, sommigen stonden zelfs aan te schuiven om de zakken van mevrouw Sihame El Kaouakibi te vullen. Dan nog liever dat ze hun zakken met Chinees geld vullen ipv met geld van de Belgische belastingbetaler
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dan toch. Oef, ik begon me al grote zorgen te maken rond je geestelijke gezondheid.
Jij hebt je in alle geval goed herpakt